BURGER@OVERHEID
Kwaliteitskeurmerk voor digitale dienstverlening overheid
Burger@overheid presenteert Handvest digitale contacten
Tijdens het 7e eNederland Congres in Zeist, heeft voorzitter Marjet
van Zuijlen van Forum burger@overheid de opzet van het Handvest
digitale contacten gepresenteerd. Van Zuijlen introduceerde het
Handvest digitale contacten als instrument voor de zelfredzame burger.
Daarnaast gaf zij aan positief te staan ten aanzien van het initiatief
van Tweede Kamerlid Fierens om te bekijken in hoeverre een keurmerk
voor gemeenten mogelijk is.
Onder het motto Welke eisen stellen mondige burgers aan een slimme
overheid, benadrukte Van Zuijlen de gevolgen van een steeds verder
terugtrekkende overheid. De burger moet daardoor steeds vaker zijn
eigen boontjes doppen. En als het aan het kabinet ligt, wordt die
zelfredzaamheid onder meer bereikt met behulp van ICT. Dat op dit
terrein nog veel te winnen valt, voerde burger@overheid recentelijk
aan in een brief aan minister Donner. Burger@overheid verwijt de
overheid haar digitale informatie- en communicatievoorziening
onvoldoende serieus te nemen. Hiermee verwijst burger@overheid naar
een actie van een groep Nederlandse computerkrakers waardoor een
aantal overheidssites bijna een week lang uit de lucht is geweest.
Duizenden burgers zijn de dupe geworden doordat zij niet terecht
konden bij overheidsinformatie.
Met het Handvest digitale contacten levert burger@overheid een
concrete handreiking aan zowel burgers als overheid. In dit Handvest
ligt besloten hoe overheidsorganen kwaliteitscontracten voor normen
van dienstverlening kunnen sluiten met hun afnemers. Hiermee past het
Handvest 100% bij de doelstelling van minister De Graaf en zijn
actieprogramma Andere Overheid waardoor een betere rolverdeling tussen
overheid en samenleving tot stand moet komen.
Van Zuijlen: 'De komende tijd zullen we het Handvest onder de aandacht
brengen bij degenen die met het Handvest aan de slag moeten. Samen met
burgemeesters, gemeenteambtenaren, kwaliteitsmanagers, burgers en
mensen uit de politiek en journalistiek bekijken we op welke wijze het
Handvest het beste kan worden aangereikt. Vanzelfsprekend nemen we de
suggestie van een kwaliteitskeurmerk voor dienstverlening mee in onze
discussies want deze past prima in de lijst van onze 11
prioriteiten.'
Burger@overheid zet zich in voor verbetering van de digitale overheid
door wensen van burgers te inventariseren en overheden daarover te
adviseren. De onafhankelijkheid van dit initiatief van het ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gewaarborgd door
een Forum. Burger@overheid is onderdeel van ICTU, de
overheidsorganisatie voor ICT en overheid.Voor meer informatie zie:
www.burger@overheid.nl
Noot voor de redactie,