Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
31-10-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix de la Comunitat Valenciana (E), circuit Ricardo Tormo
LICHTE LONGONTSTEKING 'VELT' RAYMOND SCHOUTEN IN LAATSTE GRAND PRIX
JAKUB SMRZ (13E) ZORGT MET 9e KEER BIJ TOP 15 VOOR WAARDIGE AFSLUITING
Valencia was een Grand Prix-circuit waar hij vorig jaar al eens een race gereden had en daarmee was Powerfuse-coureur Raymond Schouten vol goede moed naar Zuid Spanje vertrokken. Echter een lichte longontsteking gooide tijdens de slot Grand Prix van wegraceseizoen 2004 roet in het eten van de 19-jarige Brabander, die toch nog wilde starten, maar na zes rondjes zwaar bezweet en totaal uitgewoond vroegtijdig de pitbox moest opzoeken. Teammaat Jakub Smrz kwam wel aan de finish en scoorde voor de 3e keer op rij een klassering binnen de Top 15, waarmee hij met zijn 14e plaats wederom 2 dure WK-punten aan zijn conto mag toevoegen.
"Ik kan gewoon niet meer", was de eerste zucht die achter het vizier van de helm van Raymond Schouten vandaan kwam toen hij na 6 rondjes de strijd in zijn laatste GP van dit seizoen de pitbox binnenkwam. "Een grote desillusie, hier baal ik van", vervolgde de gedreven jongeling, die door teambazen Martin van Genderen en Arie Molenaar direct werd gerustgesteld. "Je hebt het geprobeerd om met een longontsteking en zware infectie nog te racen, maar dat ging niet. Neem dat jezelf niet kwalijk", stelde manager Van Genderen hem gerust. Maar de wil om te presteren was nog steeds van het door de koorts zwaar bezwete gezocht van de fanatieke Schouten af te lezen. "Ik voelde me het hele weekeinde al niet zo tof, maar ik hoopte dat het wel over zou gaan. Dat was echter niet het gevoel. Soms leek het wel alsof het minder werd, maar nadat ik vannacht mijn bed uitgezweet was, ben ik vanmorgen naar dr. Costa geweest. Die heeft me nog een infuus gegeven om me op te kalefateren en een antibiotica kuur. Costa constateerde dat ik een hele zware luchtweginfectie had opgelopen, een lichte longontsteking zelfs. Logisch dat ik me niet lekker voelde. Ik wilde er niet aan toegeven en doorzetten, maar het ging niet. Ik had geen kracht genoeg. Dat was het hele weekeinde eigenlijk al zo, alleen dacht ik dat ik zelf zat te klooien", besloot Schouten die met een flinke antibiotica kuur minstens een halve week plat moet." Teameigenaar Arie Molenaar kijkt echter tevreden terug op het debuutjaar van Schouten junior. "De doelstelling was circuits leren kennen en proberen te kwalificeren. Dat is Raymond overal goed gelukt en met een 20e plaats op nat Jerez en een 19e plaats in Maleisië heeft hij bewezen dat hij de potentie in zich heeft om door te groeien. Hij heeft keihard gewerkt en verdient een 2e jaar waarin hij dan op voor hem bekende circuits in actie komt. Dat zal; zeker een stuk schelen", besluit Molenaar, die volop in onderhandeling is om het enige overgebleven Nederlandse Grand Prix team in dezelfde situatie voort te kunnen zetten.
Ook Jakub Smrz bracht zondagmorgen nog een bezoek aan de Clinica Mobile, waar de fysiotherapeuten van de Italiaanse medische staf zijn zwaar geblesseerde schouder oplapten. "Met wat pijnstillers en een injectie moest ik de race in, nadat ik zaterdagmorgen met een zware highsider hard op het asfalt was gekomen. In de eerste ronden van de race had ik het moeilijk. Ik kwam redelijk weg van mijn 14e startplaats, maar verloor in het gedrang drie plaatsen. Maar in diezelfde openingsronde pakte ik nog twee rijders terug en reed meteen al in de punten. De openingsfase was zwaar. Vooral bij het insturen van de bochten had ik het moeilijk om de machine met volle tank te kunnen mannen. Daardoor moest ik wel wat terrein prijsgeven, maar ik had geluk dat er bij de top 10 een aantal mannen onderuit gingen. Ik verbeet de pijn en het leek wel of de pijn naar mate de race vorderde steeds minder werd. Baldolini, DeGea en Vincent kon ik net niet begaan nadat ze me voorbij waren gekomen, maar ik wist de mannen achter me op afstand te houden. Na de diskwalificatie van Aoyama eindigde ik uiteindelijk op de 13e plaats en finishte daarmee voor de 9e keer binnen de Top 15 in de WK-punten", verhaalt Smrz, die ondanks de pijn een sterke race reed. De 21-jarige Powerfuse coureur boekte dit jaar in Le Mans met een 11e plaats zijn beste seizoenprestatie, finishte daarna in Barcelona, Sachsenring en Donington als 15e, pakte drie keer een 14e plaats in Brno, Estoril en Sepang en besloot het seizoen met twee keer een 13e plaats op Phillip Island en Valencia. "Dat is een mooie uitgangspositie voor 2005. Met beter materiaal moeten we dan iedere GP richting Top 10 kunnen komen", werpt teammanager Martin van Genderen alvast een blik in de toekomst.
Hiroshi Aoyama, die als 3e over de finish kwam, werd na afloop gediskwalificeerd omdat bij de keuring zijn machine 500 gram onder het minimum toelaatbare gewicht werd gewogen.
Basketbalster Michael Jordan 'test' Ducati Desmosedici MotoGP-racer
Basketball legende Michael Jordan maakte vandaag op Valencia zijn MotoGP debuut met een ritje op de Ducati Desmosedici tweezitter! Jordan, bekent als de beste basketball speler aller tijden, reed samen met vier vaste deelnemers - Sete Gibernau, Colin Edwards en de broers Kenny en Kurtis Roberts - vier rondjes over het Spaanse circuit. Jordan, een liefhebber van motoren sinds 5 jarige leeftijd, komt in de Verenigde Staten regelmatig op racecircuits omdat hij teameigenaar is van het Jumpman23.com team met Montez Stewart in de AMA Supersport en Superstock klasse. De zesvoudig NBA kampioen is zelf ook een enthousiaste motorrijder en bezit onder andere een Ducati 998 en 999. Jordan vloog in zijn privé-jet naar Spanje met het idee om gewoon de Gran Premio Marlboro de la Comunitat Valenciana, het laatste evenement van 2004, te gaan bekijken. Daarna werd hij overgehaald om een keer op de meer dan 230 pk sterke V4 Ducati te rijden.
"Het was Sete die me overhaalde!" lachte de iets meer dan twee meter lange reus die een op maat gemaakt leren pak van Alpinestars droeg. "Dat was erg leuk, maar ik kwam maar tot in de vierde versnelling. Ik kan me niet voorstellen hoe het voelt als je met dit ding volgas gaat in de zesde versnelling! De rechte stukken waren geen probleem maar ik probeerde de rempunten voor de bochten te vinden en toen reden de anderen naast me en tikten me op mijn been! Deze machines hebben zoveel kracht, ik probeerde een wheelie te maken maar uiteindelijk durfde ik het niet en toen begon ik maar wat te slingeren! Ik denk dat je wel kan zeggen dat ik nog wat meer tijd nodig heb om aan dat vermogen gewend te raken." Voor het ritje ontmoette Jordan de Ducati team rijder Loris Capirossi en Troy Bayliss terwijl Randy Mamola, die regelmatig met de tweezitter rijdt, de basis van de Desmosedici uitlegde. "Al bijna mijn hele leven ben ik gek op motoren, ik begon met dirtbikes toen ik vijf jaar was," voegde de voormalig Chicago Bulls speler toe. "En ik ben helemaal gek op dit MotoGP gebeuren. Misschien wil ik ooit nog eens een team hebben maar op dit moment moet ik daar nog een hoop over leren."
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
40'45.283
141,5 kmu gem
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
40'46.044
0.761
3
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
40'46.262
0.979
4
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
40'46.568
1.285
5
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
40'46.621
1.338
6
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
40'48.991
3.708
7
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
40'54.065
8.782
8
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
40'57.708
12.425
9
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
40'57.798
12.515
10
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
41'01.938
16.655
11
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
41'05.219
19.936
12
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
41'05.359
20.076
13
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
41'05.410
20.127
14
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
41'16.284
31.001
15
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
41'23.323
38.040
16
Michaele PIRRO
ITA
APRILIA Rauch Bravo
41'24.893
39.610
17
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
41'25.234
39.951
18
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'31.167
45.884
19
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MIR Racing
41'31.454
46.171
20
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
41'31.640
46.357
21
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
41'31.686
46.403
22
Nicolas TEROL
SPA
APRILIA Globet.com Racing
41'32.086
46.803
23
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
41'41.819
56.536
24
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Racc Caja Madrid
41'41.840
56.557
25
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Team Hernandez
41'45.214
59.931
26
Enrique JEREZ
SPA
HONDA TMR Competicion
41'47.474
1'02.191
27
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
41'47.567
1'02.284
NF
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
uitgevallen
(longontsteking)
125cc WK-eindstand na 16 GP's:
1. Dovizioso, 293; 2. Barbera, 202; 3. Locatelli, 192; 4. Lorenzo, 179; 5. Stoner, 145; 6. P. Nieto, 138; 7. Bautista, 129; 8. Jenkner, 122; 9. Giansanti, 105; 10. M. Kallio, 86.
Raymond Schouten, NL, Powerfuse-Molenaar Honda scoorde geen WK-punten, maar pakte wel een beste klassering met een 19e plaats in Sepang (Maleisië)
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
44'10.176
146,9 kmu gem
2
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
44'18.262
8.086
3
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
44'20.519
10.343
4
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
44'37.588
27.412
5
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
44'41.796
31.620
6
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
44'44.235
34.059
7
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
44'44.960
34.784
8
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
44'50.528
40.352
9
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
44'56.937
46.761
10
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
44'56.946
46.770
11
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
45'08.411
58.235
12
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
45'13.463
1'03.287
13
Arnaud VINCENT
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
45'15.791
1'05.615
14
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
45'16.200
1'06.024
15
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
45'17.034
1'06.858
16
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
45'21.018
1'10.842
17
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andulucia Mas Racing Team
45'24.122
1'13.946
18
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
45'24.797
1'14.621
19
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
45'25.279
1'15.103
20
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
45'50.221
1'40.045
21
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Leblanc Racing Team
44'54.950
1 lap
22
Hans SMEES
NED
APRILIA Performance Racing
45'04.536
1 lap
23
Jarno RONZONI
ITA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
45'20.330
1 lap
250cc WK-eindstand na 16 GP's:
1. Pedrosa, 317; 2. Porto, 256; 3. De Puniet, 214; 4. Elias, 199; 5. De Angelis, 147; 6. Aoyama, 128; 7. F. Nieto, 124; 8. Rolfo, 116; 9. Poggiali, 95; 10. Battaini, 93; 20. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 20.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
47'16.145
152,5 kmu gem
2
Max BIAGGI
ITA
Camel Honda
47'16.570
0.425
3
Troy BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
47'19.278
3.133
4
Sete GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda Mot
47'22.273
6.128
5
Makoto TAMADA
JPN
Camel Honda
47'23.913
7.768
6
Alex BARROS
BRA
Repsol Honda Team
47'30.820
14.675
7
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
47'39.460
23.315
8
Colin EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda Mot
47'43.586
27.441
9
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
47'45.548
29.403
10
Norick ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech 3
47'47.682
31.537
11
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
47'57.096
40.951
12
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
48'18.159
1'02.014
13
Jeremy McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
48'20.782
1'04.637
14
Carlos CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
48'24.187
1'08.042
15
Neil HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
48'25.509
1'09.364
16
Garry McCOY
AUS
MS Aprilia Racing
48'31.167
1'15.022
17
Gregorio LAVILLA
SPA
Team Suzuki MotoGP
48'31.419
1'15.274
18
Nobuatsu AOKI
JPN
Proton Team KR
47'35.559
1 lap
19
James ELLISON
GBR
HARRIS WCM
47'41.074
1 lap
MotoGP WK-eindstand na 16 GP's:
1. Rossi, 304; 2. Gibernau, 257; 3. Biaggi, 217; 4. Barros, 165; 5. Edwards, 157; 6. Tamada, 150; 7. Checa, 117; 8. Hayden, 117; 9. Capirossi, 117; 10. Nakano, 83.
************