Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

30-10-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo

JAKUB SMRZ (14E) VERBIJT DE PIJN EN VERBAAST HET POWERFUSE TEAM

TE KORT VOORUITGANG VOOR RAYMOND SCHOUTEN (37E)

Met een 14e startplaats, midden op de 4e startrij, verbaasde de 21-jarige Tsjech in Nederlandse dienst Jakub Smrz alle geledingen in het Powerfuse-Honda kamp. Zowel, monteurs, managers als sponsors en fans hadden niet verwacht dat "Kuba" zich zo sterk zou verbeteren, nadat hij in de 2e vrije training op zaterdagmorgen door een huiveringwekkende highsider hoog uit zijn zadel was geworpen. "We hebben er eerst nog aan gedacht om Jakub niet aan deze 2e tijdtraining te laten deelnemen, zo'n pijn had hij", opent teammanager Martin van Genderen, die zijn pupil weliswaar niet op hoge snelheid maar wel heel hoog van zijn machine zag vliegen en vol op zijn schouder terecht zag komen. "Ik zette iets te vroeg het gas er op in een langzame bocht en pats daar vloog ik en lag ik. Ik kwam keihard op mijn rug en schouder terecht. Het is een wonder dat ik niets gebroken heb. Gelukkig maar, want in deze laatste GP wil ik nog eens alles geven en punten pakken om mijn 20e plaats in de WK-stand vast te houden en misschien zelfs wel te verbeteren naar de 18e plaats in de eindrangschikking. In die 2e vrije training ging het niet zo goed. We waren wat aan het proberen met diverse afstellingen, totdat ik -door eigen schuld- hard van de machine dook. Daarmee was die sessie ten einde. Ik heb me bij dr. Costa laten nakijken en die gaf me zowel een pijnstillende injectie in mijn schouder als ook pijnstillende tabletten. Ik liep als Pinokkio door het rennerskwartier, maar wilde toch de training rijden. In het begin bleef ik 0,3 boven mijn tijd van gisteren en in het midden van de training zat ik er al onder. Nadat we een 'verse' Dunlop achterband hadden gemonteerd reed ik al met 1,2 seconden van mijn tijd van vrijdag af en klom daarmee van de 16e naar de 14e startplaats. En dan te bedenken dat ik mijn tijd helemaal alleen reed, zonder een slipstream. De Honda loopt dus als vergif", meldt Smrz, die met de 14e trainingstijd zijn tot nu toe beste trainingsklassering van 2 weken geleden in Phillip Island evenaarde. "Het is jammer van zijn val, maar met een 15e tijd in Maleisië, 14e in Australië en hier in Spanje doet Jakub het goed. Hij gaat vanmiddag nog weer naar dr. Costa en krijgt vandaag nog 2 keer en morgen voor de warm-up en ook voor de race nog een keer fysio van de Italiaanse medische ploeg van de Clinica Mobile", meldt teameigenaar Arie Molenaar vanuit Zuid-Spanje.

In de 125cc klasse deed Raymond Schouten alles wat er in zijn vermogen lag, maar het wilde niet voldoende lukken naar de zin van de 19-jarige Brabander. "Vanmorgen ging het niet onaardig en was ik een paar tiende sneller dan vrijdag. Dat kwam door de aanpassingen aan mijn achtervering en voorvering, die we beiden 'harder' hebben gezet. Maar het was moeilijk te voelen of het nou zoveel beter was geworden. Ik kon het verschil moeilijk merken en de machine bleef voor mijn gevoel 'dweilen'. 's Middags was de wind wat gaan liggen en liep de temperatuur verder op. We hebben ook nog wat zaken verder doorveranderd en daarmee begon het vertrouwen iets terug te komen. Maar nog lang niet voldoende. De achtervering is beter geworden, maar het vertrouwen in de voorkant is er niet. De machine beweegt voor heel veel, te veel om echt harder te kunnen gaan. Ik heb steeds het idee dat ie weg wil en de motor draait ook nog niet super af, met andere woorden hij drijft wat naar buiten de bocht uit. Voor de warm-up morgen willen we nog een paar dingen uitproberen, wie weet dat da me net dat laatste zetje geeft zodat ik voor mijn gevoel vertrouwd voor 200% kan gaan. Qua banden wordt het moeilijk om de hele race voldoende grip te houden Mijn achterband slijt iets te hard in de huidige situatie. Dat wordt nog moeilijk tegen het einde van de race...", voorspelt Schouten.

De tweede Nederlander die aan de slot GP meedoet, 250cc coureur Hans Smees uit Harreveld, de nummer 2 uit het ONK, verbeterde tot twee keer aan toe zijn tijd vandaag. In de vrije training reed hij 0,7 seconde sneller dan vrijdag en deed dat 's middags nog eens dunnetjes over met een extra 0,9 die hij in de tijdtraining weer sneller was dan 's morgens. Al met al kwalificeerde Smees zich op de 30e plaats ruim binnen de 107% grens, daar waar hij tijdens de Dutch TT nog buiten de kwalificatie limiet bleef.

Dovizioso laat kwaliteiten van een kampioen zien

Andrea Dovizioso heeft opnieuw laten zien waarom hij zich wereldkampioen in de 125cc klasse mag noemen, met een indrukwekkende training op het circuit van Valencia liet hij iedereen achter zich. De Italiaan pakte zijn achtste pole van het jaar met een tijd van 1'39.927, waarmee hij een voorsprong heeft van 0.219 op zijn naaste belager Hector Barbera. Jorge Lorenzo kwalificeerde zich als derde, waarmee hij dus in zijn laatste race voor Derbi vanaf de eerste rij mag starten. De eerste rij wordt afgesloten door de ervaren Italiaan Gino Borsoi, Ook Borsoi start morgen zijn laatste 125cc race door de leeftijdsgrens die voor volgend jaar gesteld is. Sergio Gadea, de verrassing van gisteren, wist zijn tijd na een moeilijk begin wel iets aan te scherpen, en behaalde zijn beste kwalificatie ooit, met een vijfde plaats. Waarmee hij de tweede rij opent voor Casey Stoner, Roberto Locatelli en Julian Simon.

Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

Hopkins sluit nieuwe overeenkomst met Suzuki

John Hopkins wijde zijn directe toekomst vandaag in Valencia aan Suzuki en tekende een nieuw contract waarmee hij ook in 2005 bij het MotoGP team van de fabriek zal blijven. Hopkins zal dan, samen met Kenny Roberts, voor het derde opeenvolgende jaar voor het team, wat volgend jaar onder leiding staat van de nieuwe teammanager Paul Denning, uitkomen. "Ik ben erg blij dat ik volgend jaar weer bij Suzuki mag rijden," vertelde Hopkins. "Het team heeft dit jaar grote stappen gemaakt met de motor en als we op die manier door kunnen gaan dan zitten we er volgend jaar helemaal bij." In het 2004 seizoen werd de 21 jarige Hopkins in meerdere opzichten snel volwassen, hij behaalde voor de eerste keer een plaats op de eerste startrij met een tweede startplek in Motegi en pakte zijn beste resultaat met een zesde plaats in Portugal. In de tweede helft van het seizoen kwam hij sterk naar voren en verstevigde daarmee zijn positie als een van de rijzende sterren in het kampioenschap. "Ik heb net voor de lunch getekend en daarmee viel een last van mijn schouders," vervolgde hij. "Suzuki is erg toegewijd aan de race afdeling en er komen nieuwe mensen binnen het team die allemaal hun eigen nieuwe verse ideeën meebrengen." Hopkins voegde nog toe dat hij erg uitkijkt naar de samenwerking met Denning, die de scepter van Garry Taylor in 2005 zal overnemen en deze week voor het eerst met het team kennis maakte. "Paul is erg gemotiveerd," legt Hopkins uit. "Hij is vastberaden om het team datgene te laten doen wat nodig is om succesvol te zijn. Hij is er echt helemaal klaar voor. We gingen dit seizoen al de goede kant op met het team en ik weet zeker dat we er volgend jaar nog een stapje bovenop kunnen doen."

Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

A.DOVIZIOSO

ITA

Kopron Team Scot HONDA


1'39.927


2

H.BARBERA

SPA

Seedorf Racing APRILIA


1'40.146


3

J.LORENZO

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI


1'40.413


4

G.BORSOI

ITA

Globet.com Racing APRILIA


1'40.461


5

S.GADEA

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA


1'40.523


6

C.STONER

AUS

Red Bull KTM KTM


1'40.562


7

R.LOCATELLI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA


1'40.571


8

J.SIMON

SPA

Angaia Racing HONDA


1'40.662


9

S.JENKNER

GER

Rauch Bravo APRILIA


1'40.726


10

G.TALMACSI

HUN

Semprucci Malaguti MALAGUTI


1'40.909


11

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf Racing APRILIA


1'40.971


12

F.LAI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA


1'41.023


13

S.CORSI

ITA

Kopron Team Scot HONDA


1'41.116


14

P.NIETO

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA


1'41.333


15

M.PASINI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA


1'41.473


16

L.PESEK

CZE

Ajo Motorsport HONDA


1'41.487


17

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA


1'41.705


18

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'41.736


19

D.GIUSEPPETTI

GER

Elit Grand Prix HONDA


1'41.766


20

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM KTM


1'41.881


21

L.ZANETTI

ITA

Sterilgarda Racing APRILIA


1'42.229


22

M.HERNANDEZ

SPA

Team Hernandez APRILIA


1'42.236


23

A.RODRIGUEZ

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI


1'42.278


24

N.TEROL

SPA

Globet.com Racing APRILIA


1'42.363


25

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'42.468


26

I.TOTH

HUN

Team Hungary APRILIA


1'42.471


27

S.PERUGINI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA


1'42.508


28

M.PIRRO

ITA

Rauch Bravo APRILIA


1'42.647


29

A.ESPARGARO

SPA

Racc Caja Madrid HONDA


1'42.759


30

M.MANNA

ITA

Semprucci Malaguti MALAGUTI


1'42.949


31

V.KALLIO

FIN

Team Hungary APRILIA


1'43.019


32

G.PELLINO

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'43.110


33

J.MIRALLES

SPA

MIR Racing APRILIA


1'43.444


34

E.JEREZ

SPA

TMR Competicion HONDA


1'43.578


35

J.CARCHANO

SPA

Matteoni Racing APRILIA


1'43.594


36

M.RANSEDER

AUT

Red Bull KTM Junior Team KTM


1'43.620


37

R.SCHOUTEN

NED

Molenaar Racing POWERFUSE HONDA


1'45.069


38

M.SABBATANI

ITA

Ajo Motorsport HONDA


1'45.161

Not

qualified (Out of 107%)


1'46.921

M.JANAKOVA

CZE

Angaia Racing HONDA


1'48.554


250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'36.367


2

S.PORTO

ARG

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA


1'36.535


3

A.DE ANGELIS

RSM

Aprilia Racing APRILIA


1'36.800


4

R.DE PUNIET

FRA

Safilo Carrera - LCR APRILIA


1'36.813


5

T.ELIAS

SPA

Fortuna Honda HONDA


1'36.900


6

F.BATTAINI

ITA

Campetella Racing APRILIA


1'37.071


7

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'37.123


8

M.POGGIALI

RSM

MS ApriliaTeam APRILIA


1'37.307


9

N.MATSUDO

JPN

Team UGT Kurz YAMAHA


1'37.446


10

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA


1'37.461


11

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA


1'37.482


12

D.DE GEA

SPA

Wurth Honda BQR HONDA


1'37.944


13

H.FAUBEL

SPA

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA


1'38.184


14

J.SMRZ

CZE

Molenaar Racing POWERFUSE HONDA


1'38.354


15

J.OLIVE

SPA

Campetella Racing APRILIA


1'38.383


16

F.NIETO

SPA

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA


1'38.541


17

S.GUINTOLI

FRA

Campetella Racing APRILIA


1'38.684


18

R.ROLFO

ITA

Fortuna Honda HONDA


1'38.688


19

D.HEIDOLF

GER

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA


1'38.916


20

A.VINCENT

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'38.952


21

A.BALDOLINI

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'39.021


22

H.MARCHAND

FRA

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA


1'39.590


23

J.STIGEFELT

SWE

Aprilia Germany APRILIA


1'39.680


24

T.SEKIGUCHI

JPN

NC World Trade YAMAHA


1'39.748


25

E.NIGON

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'39.905


26

G.LEBLANC

FRA

Leblanc Racing Team APRILIA


1'40.043


27

A.MOLINA

SPA

Andulucia Mas Racing Team APRILIA


1'40.329


28

F.WATZ

SWE

Castrol-Honda Kiefer Racing HONDA


1'40.384


29

R.ROUS

CZE

Team UGT Kurz YAMAHA


1'40.712


30

H.SMEES

NED

Performance Racing APRILIA


1'40.916


31

J.RONZONI

ITA

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA


1'41.369

Not

(Out of 107%)

Not Qualified


1.43,112

G.TALMACSI

HUN

NC World Trade Yamaha


1'43.375

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

M.TAMADA

JPN

Camel Honda


1'32.815


2

M.BIAGGI

ITA

Camel Honda


1'32.831


3

V.ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'32.913


4

S.GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda


1'32.936


5

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'32.999


6

T.BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team


1'33.083


7

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'33.422


8

C.EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda


1'33.438


9

C.CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha


1'33.504


10

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'33.557


11

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'33.723


12

A.BARROS

BRA

Repsol Honda Team


1'33.773


13

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'33.781


14

J.McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing


1'34.104


15

N.ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3 Yamaha


1'34.175


16

M.MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech 3 Yamaha


1'34.209


17

R.XAUS

SPA

D'Antin MotoGP Ducati


1'34.280


18

N.HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP Ducati


1'34.602


19

G.LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP


1'34.974


20

G.McCOY

AUS

MS Aprilia Racing


1'35.064


21

N.AOKI

JPN

Proton Team KR


1'35.082


22

O.JACQUE

FRA

Moriwaki Racing


1'36.394


23

J.ELLISON

GBR

WCM HARRIS


1'37.143


24

Ku.ROBERTS

USA

Proton Team KR


1'37.922


25

C.BURNS

GBR

WCM HARRIS


1'38.661

************