STICHTING GREENPEACE NEDERLAND

Greenpeace verheugd met besluit over sloopschepen

De internationale wetgeving beschouwt sloopschepen voortaan als afval en de aangesloten landen moeten erop toezien dat de export van deze schepen gebeurt volgens de regelgeving van de Bazel Conventie. Greenpeace vindt de inspanningen van Nederland als voorzitter van de EU doorslaggevend in deze mijlpaal voor mens en milieu tijdens de vergadering van de Bazel Conventie in Genève.

Sinds 1995 is het weliswaar verboden afval te exporteren van rijke naar arme landen maar dat gold niet voor scheepswrakken. Sloopschepen die giftige componenten bevatten, zoals asbest, PVC, verfresten en olieresten werden vervoerd naar landen zoals India, Bangladesh, Turkije en China om daar gesloopt te worden. Dit is nu in één klap voorkomen dankzij het besluit dat sloopschepen ook afval zijn. Voortaan moeten 163 aangesloten landen erop toezien, dat er toestemming is van het importland voordat het sloopschip getransporteerd wordt en dat het slopen op een milieuverantwoorde manier gebeurd. Ook moet het grensoverschrijdende vervoer van gevaarlijke afval tot een minimum worden gereduceerd.

'Mens en milieu in landen als Bangladesh, Turkije en India hoeven niet langer de last van giftige sloopschepen te dragen,' zegt Marietta Harjono, campaigner Shipbreaking. 'Op dit moment staan ongeveer 2200 enkelwandige olietankers klaar om uit de roulatie gehaald te worden, dus dit besluit had geen dag later moeten komen.'

Dit besluit vestigt ook de aandacht op de noodzaak voor verantwoorde scheepssloop in de rijke landen die de schepen schoonmaken voor transport naar arme landen. Met name de slooplanden hadden hierop aangedrongen. Tegelijkertijd stimuleert de nieuwe regel de aangesloten landen hulp te bieden aan de ontwikkelingslanden om de sloopvoorzieningen op een verantwoorde wijze te verbeteren.

Jarenlang waren overheden, de scheepsindustrie en andere verantwoordelijken terughoudend om bindende maatregelen te treffen tegen export van sloopschepen. De Verenigde staten, Japan en de scheepsindustrie bleven fel gekant tegen de inmenging van de Bazel conventie. Dankzij een intensieve campagne is het Greenpeace gelukt de wetgeving voor sloopschepen op de internationale agenda te krijgen. 'Dit besluit betekent dat de export van niet-gemelde sloopschepen vanaf vandaag eindelijk illegaal is geworden en dus met onmiddellijke ingang moet stoppen' , aldus Marietta Harjono.