STICHTING GREENPEACE NEDERLAND
Greenpeace verheugd met besluit over sloopschepen
De internationale wetgeving beschouwt sloopschepen voortaan als afval
en de aangesloten landen moeten erop toezien dat de export van deze
schepen gebeurt volgens de regelgeving van de Bazel Conventie.
Greenpeace vindt de inspanningen van Nederland als voorzitter van de
EU doorslaggevend in deze mijlpaal voor mens en milieu tijdens de
vergadering van de Bazel Conventie in Genève.
Sinds 1995 is het weliswaar verboden afval te exporteren van rijke
naar arme landen maar dat gold niet voor scheepswrakken. Sloopschepen
die giftige componenten bevatten, zoals asbest, PVC, verfresten en
olieresten werden vervoerd naar landen zoals India, Bangladesh,
Turkije en China om daar gesloopt te worden. Dit is nu in één klap
voorkomen dankzij het besluit dat sloopschepen ook afval zijn.
Voortaan moeten 163 aangesloten landen erop toezien, dat er
toestemming is van het importland voordat het sloopschip
getransporteerd wordt en dat het slopen op een milieuverantwoorde
manier gebeurd. Ook moet het grensoverschrijdende vervoer van
gevaarlijke afval tot een minimum worden gereduceerd.
'Mens en milieu in landen als Bangladesh, Turkije en India hoeven niet
langer de last van giftige sloopschepen te dragen,' zegt Marietta
Harjono, campaigner Shipbreaking. 'Op dit moment staan ongeveer 2200
enkelwandige olietankers klaar om uit de roulatie gehaald te worden,
dus dit besluit had geen dag later moeten komen.'
Dit besluit vestigt ook de aandacht op de noodzaak voor verantwoorde
scheepssloop in de rijke landen die de schepen schoonmaken voor
transport naar arme landen. Met name de slooplanden hadden hierop
aangedrongen. Tegelijkertijd stimuleert de nieuwe regel de aangesloten
landen hulp te bieden aan de ontwikkelingslanden om de
sloopvoorzieningen op een verantwoorde wijze te verbeteren.
Jarenlang waren overheden, de scheepsindustrie en andere
verantwoordelijken terughoudend om bindende maatregelen te treffen
tegen export van sloopschepen. De Verenigde staten, Japan en de
scheepsindustrie bleven fel gekant tegen de inmenging van de Bazel
conventie. Dankzij een intensieve campagne is het Greenpeace gelukt de
wetgeving voor sloopschepen op de internationale agenda te krijgen.
'Dit besluit betekent dat de export van niet-gemelde sloopschepen
vanaf vandaag eindelijk illegaal is geworden en dus met onmiddellijke
ingang moet stoppen' , aldus Marietta Harjono.