Verhoging en verlaging van snelheid op rijkswegen
Op de rijkswegen 120 kilometer per uur waar het kan en 100 kilometer
per uur waar het moet. Dat is het vertrekpunt voor het
snelhedenbeleid, zo schrijft minister Karla Peijs vandaag in een brief
aan de Tweede Kamer. Naar aanleiding van een debat met de Kamer in
oktober vorig jaar, is onderzocht waar mogelijk de snelheden konden
worden aangepast.
Op tien trajecten in Nederland kan volgens het onderzoek onder
bepaalde voorwaarden de maximumsnelheid worden verhoogd van 100 naar
120 kilometer per uur. Het gaat bijvoorbeeld om de A2 van knooppunt
Ouderijn naar knooppunt Everdingen en de A4 knooppunt Burgerveen
richting Leidschendam. De verhogingen van de snelheid zijn afhankelijk
van akoestisch onderzoek per traject en de dekking van de kosten voor
geluidsbeperkende maatregelen. De minister zal de Tweede Kamer
hierover voor de zomer van volgend jaar verder informeren.
In de tweede helft van 2005 voert de minister vanwege luchtkwaliteit
op een aantal trajecten een verlaging van de maximumsnelheid in. Het
gaat daarbij om een verlaging van 100 naar 80 kilometer per uur op de
A10 West (knooppunt Nieuwe Meer-Coentunnel), de A20
(Kleinpolderplein-Crooswijk) en de A12 (Utrechtsebaan-Voorburg
richting Utrecht). Verder wordt op de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten
in beide richtingen de snelheid verlaagd van 120 naar 100 kilometer
per uur op de hoofdrijbaan en van 100 naar 80 kilometer per uur op de
parallelbanen. Tot slot wordt de snelheid op de A13 (Berkel en
Rodenrijs - Delft Noord) in beide richtingen van 120 naar 100
kilometer per uur verlaagd vanwege een logische snelheidsopbouw tussen
het Prins Clausplein en Overschie.
Meer informatie in het persbericht en de Kamerbrief (volgt later
vandaag).
Ministerie van Verkeer en Waterstaat