Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
29-10-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo
Valencia biedt goede vooruitzichten voor jakub smrz (17E)
Raymond schouten (37E) vindt zijn draai nog niet
Tijdens de eerste trainingsdag van de 16e en laatste Grand Prix in zijn debuutseizoen, had Raymond Schouten het nog niet echt naar zijn zin. De jongeling uit het Powerfuse-Honda team van Arie Molenaar ondervond nog niet echt veel voordeel van het feit dat hij op dit circuit in Valencia vorig seizoen al een race voor het Spaans kampioenschap had gereden. "Normaal gesproken heb je dan al de rempunten in je hoofd en staat de versnellingsbak al redelijk goed afgesteld. Dat ging ook allemaal nog wel, maar het voordeel kwam nog niet tot uiting in de rondetijden. Vanmorgen wilde het echt niet lekker gaan. Ik had problemen met het aansnijden van de bochten en ook bij het uitaccelereren. En we konden het probleem maar niet vinden. Daarbij kwam ook nog dat er een keiharde koude wind stond. Een wind die op sommige plaatsen als een 'valwind' opdook in sommige bochten en je dan vervaarlijk zomaar een meter opzij kon zetten. Exacte witte lijnen rijden was er daar niet bij. Hoewel ik voor vanmiddag nog wel mijn versnellingsbak iets aanpaste en ik daarmee mij tijd met 1,4 seconde verbeterde, waren de rijgedrag problemen nog niet verholpen tijdens die eerste tijdtraining. Maar gaandeweg die 2e sessie kwamen we wel achter het probleem en kon ik het eindelijk voelen en benoemen wat er mis was. We hadden fikse problemen met de vering, dat was wel duidelijk, maar wat. Bij het insturen van de bocht begon de machine al van achteren te 'dweilen'. Het was alsof ik de bocht in gleed. Door de bocht heen was de voorkant gevoelloos en als je het gas er op zette bij het uitkomen van de bocht zakte de machine achter te er in waardoor hij voor nog lichter werd. Daardoor dreef ik ook nog verder naar buiten. Helemaal mis dus, maar we hebben het probleem gevonden in de achtervering. Die gaat morgen 'harder' en dan moet ik ook harder kunnen. Eigenlijk had ik dat zelf in de eerste training al moeten kunnen voelen en aanwijzen, maart toen wilde het allemaal net even niet. Ik heb en hou wel vertrouwen hoor. Als het gevoel morgen goed is, kan ik hier zeker een stuk sneller rond dan vandaag."
De eerste training voor Jakub Smrz stond nagenoeg geheel in het teken van het uittesten van diverse afstellingen, waarbij de Powerfuse coureur veelvuldig de pitbox aandeed. Ook gebruikte 'Kuba'voor het eerst een nieuw lichter type carbonfiber velgen van het merk BST, die beter voldeden. "Doordat de velgen lichter zijn geeft het een betere handelbaarheid van de machine en ook een betere acceleratie. Dat merkte ik helemaal toen we 's middags ook het achterwil van de nieuwe makelij gebruikten. Aan het einde van de kwalificatie training ging het echt goed. Ik pushte en kwam met een 'verse' Dunlop achterband voor die laatste paar ronden in totaal 1,8 seconden onder mijn tijd van vanmorgen en klom daarmee van de 23e tijd in de vrije training naar plaats 17 in de eerste tijdtraining. Goed dus, en dat terwijl ik weet dat er nog meer in zit. Na de ochtendsessie hebben we alleen een paar kleine veringwijzigingen doorgevoerd, zoals je dat bijna op ieder circuit doet, maar vanmiddag bleek dat de versnellingsbak niet optimaal was. Voor morgen passen we de 3e versnelling aan, die dan een veel betere eerste bocht mogelijk moet maken. Daarbij had ik toch wel wat last van de wind. Vorig jaar was ik in een paar bochtensecties sneller, maar daar was ik nu iets te voorzichtig in verband met die windvlagen die dit stadioncircuit binnenvallen. Het kan dus op een aantal punten sneller, en zelf kan ik er ook nog iets feller tegenaan gaan. Dat komt morgen in die beslissende laatste 15 minuten zeker wel goed", stelt Smrz zijn team en sponsors gerust.
Naast Raymond Schouten start dit weekeinde een 2e Nederlander in Valencia. De 250cc coureur Hans Smees uit het Gelderse Harreveld die dit jaar op zijn Honda 2e werd in het ONK 250cc achter Patrick Lakerveld, kreeg een wildcard. Zijn manager Jaap Kingma meldt het volgende vanuit Spanje: "De eerste vrije training is voor Hans Smees goed verlopen. Hij overtreft alle verwachtingen. Hij trainde vanmorgen een 30e tijd en heeft nog twee coureurs achter zich. Zijn tijd is: 1.42.397. Deze tijd is binnen de 7% limiet van het pole-record. In deze training was deze 104,9% van die Porto, die de snelste tijd (1.37.528) reed. Hans heeft nog nooit eerder op dit circuit gereden. De vering zal nog verbeterd moeten worden want de banden slijten veel te snel. Nou hebben de meeste Grand Prix teams hier vandaag last van, bleek bij navraag. Tijdens de eerste tijdtraining verbeterde Hans zijn tijd niet, waarmee hij op een voorlopige 30e plaats, op 1,1 seconde binnen de kwalificatielimiet staat." Smees was zelf nog niet tevreden met de voortgang tijdens deze training. "Ik kwam niet goed in mijn ritme en maakte steeds kleine foutjes met schakelen en remmen, waardoor ik meer ging letten op hoe ik moest rijden. Hierdoor werd er niet echt soepel gereden. Gelukkig kon ik in de laatste ronden weer de tijden rijden die in de buurt kwamen van vanmorgen, waardoor ik voorlopig ruim binnen de kwalificatie limiet zit. Ik had liever wat vooruitgang gemaakt en sneller rond gegaan. Ook zal ik mijn stijl heel erg aan de Aprilia aan moeten passen want het is heel anders rijden dan op de Honda die ik gewend was. Met wat meer Aprilia ervaring weet ik zeker dat het nog sneller kan".
Biaggi naar Repsol...?
Op het circuit Ricardo Tormo gaan geruchten dat Max Biaggi volgend jaar de plaats van Alex Barros in het Repsol Honda team zal overnemen, en dat daarover morgen een persconferentie gehouden zal worden. Marco Melandri lijkt dan de opengevallen plaats van Biaggi in het Camel Honda team over te gaan nemen.
Gibernau deelt voorlopig 'thuis' in Valencia de lakens uit
Sete Gibernau liet merken dat we op Spaans territorium zijn op het circuit van Valencia. De Spanjaard werd gedragen door de nu al ruim aanwezige steun vanuit het publiek, en behaalde de voorlopige pole ondanks dat zijn Japanse merkgenoot nog erg dichtbij kwam, maar Tamada strandde uiteindelijk op 0.003 van Gibernau die met 1.33.531 dus op de voorlopige pole staat. Tamada's late aanval dwong Valentino Rossi genoegen te nemen met een derde plaats, als gevolg hiervan viel ook Troy Bayliss een plaats terug hij dat die positie nog maar net te pakken maar voorlopig moet de Australiër dus genoegen nemen met een plek op de tweede rij in zijn laatste weekeinde dat hij waarschijnlijk op Ducati uit zal komen.
Bayliss heeft zijn teamgenoot bij zich staan op de tweede rij, maar Capirossi is wel zesde nog achter Max Biaggi. Colin Edwards, die dit weekeinde voor het laatst op Honda uitkomt start als zevende nog voor Suzuki rijder John Hopkins en Shinya Nakano op zijn Kawasaki. Alex Barros wist zich als tiende te plaatsen maar hij deed dit op zijn tweede motor nadat hij vroeg in de sessie zijn eerste motor al bij een val had beschadigd. Verder waren er geen valpartijen te melden, wel trok zich Kenny Roberts terug omdat zijn blessure toch teveel opspeelde om zonder onnodige risico's verder te kunnen rijden. Wel had de Amerikaan vanmorgen in de vrije training de snelste tijd gezet. De oud wereldkampioen verscheen vanmorgen weer op de baan nadat hij vier races had gemist als gevolg van zijn val in Motegi, hij reed weliswaar de snelste tijd maar liet naderhand weten het zeker geen gehele race vol te kunnen houden en na overleg met het team besloot hij zijn plek beschikbaar te stellen aan Gregorio Lavilla voor het resterende deel van dit weekeinde.
Rossi gekozen tot beste coureur ooit
Valentino Rossi is door de bezoekers van www.motogp.com verkozen tot beste MotoGP coureur aller tijden, dit blijkt uit de uitslag van de poll die werd gehouden op de officiële website van het MotoGP kampioenschap nadat Valentino Rossi zijn vierde opeenvolgende titel had behaald. In de tien dagen na de Grand Prix van Australië stemden via www.motogp.com een indrukwekkende 32.634 fans op de gestelde vraag, 28.466 van hen stemden er mee in dat Rossi de beste coureur was in de 55 jarige moderne Grand Prix geschiedenis. Een overweldigende meerderheid van 87.23% lijkt voor de Italiaan te hebben gekozen nadat hij in Australië zijn zesde wereldtitel pakte, zijn vierde opeenvolgende in de MotoGP. Met zijn achtste overwinning van het jaar streefde hij ook nog eens Wayne Rainey voorbij die tot op dat moment de meeste overwinningen op Yamaha in een seizoen op zijn naam had staan en het was ook weer voor het eerst sinds dezelfde Rainey dat Yamaha de titel in de hoogste Grand Prix klasse wist te behalen. Overigens deelde Rainey het record aantal overwinningen met Eddie Lawson die ook zeven overwinningen haalde in 1986 en 1988.
Aan het begin van dit jaar na de race in Zuid Afrika was Rossi al de eerste rijder die in de koningsklasse twee races achter elkaar wist te winnen op machines van twee verschillende fabrikanten. Zijn overwinning op Welkom maakte van Rossi eveneens de eerste coureur sinds Barry Sheene die de openingswedstrijd van het kampioenschap vier keer achter elkaar won Sheene deed dit ook in 1976, 77, 78 & 79. Voor Yamaha was dit de eerste overwinning sinds Max Biaggi won in Maleisië in 2002. Rossi is de zevende rijder die vier titels of meer in de koningsklasse van de MotoGP wist te behalen. Giacomo Agostini heeft er acht weten te winnen voor Mick Doohan met vijf en dan Geoff Duke, Mike Hailwood, Eddie Lawson en John Surtees, allemaal met vier.
Van de genoemde rijders hebben echter alleen Giacomo Agostini, Mick Doohan en Mike Hailwood de titel vier maal achter elkaar gewonnen, maar zelfs zij wisten dit niet op verschillende merken te doen. De enige andere rijder die dit wist te presteren was Lawson, hij deed het tegenovergesteld aan Rossi, Lawson won eerst op Yamaha in 1988 en daarna op Honda in 1989. Alleen Doohan, Agostini en Lawson hebben vaker dan Rossi op het podium gestaan van de zwaarste klasse in de MotoGP, maar Rossi heeft al op meer verschillende types motoren de overwinningen behaald - V4 tweetakt Honda, V5 viertakt Honda, viercilinder in lijn viertakt Yamaha. En met nog een race te gaan heeft Rossi op een Yamaha al 279 punten behaald, dit is meer dan welke andere Yamaha rijder ooit behaalde in een seizoen in de koningsklasse. Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl
Suzuki bevestigd Lavilla als vervanging voor Roberts
Kenny Roberts jr. raakte bij de massale crash in Motegi betrokken en bij die crash raakte zijn elleboog uit de kom. Roberts heeft drie races moeten missen en keek er naar uit om de laatste race van teammanager Garry Taylor te kunnen rijden. Gereden heeft hij maar daar blijft het ook bij want de Amerikaan heeft zich na de eerste vrije training terug getrokken voor het vervolg van het race weekend. De beslissing om Roberts te vervangen voor Lavilla werd direct na de eerste vrije training door het team genomen. Ten eerste om het lange termijn herstel van Roberts geen gevaar te laten lopen maar ook om Lavilla een betere kans te geven voor de race op zondag. Roberts was in ieder geval zwaar teleurgesteld. "Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Naar een race gaan zonder dat je weet of je sterk genoeg bent. De omstandigheden waarin ik verkeerde, zeker als we bekijken waar we in het seizoen zitten, zorgden voor de beslissing om me terug te trekken uit deze race," aldus Roberts. Het rijden ging eigenlijk als vanouds. De arm voelt goed en ik heb geen pijn maar na vier of vijf ronden had ik de kracht niet meer om met de motor te doen wat ik wilde. Je hebt geen idee hoeveel kracht je nodig hebt, zeker met remmen, totdat je die kracht niet meer hebt. Tien dagen geleden had ik nog geen push-up gedaan, toen begon ik met mijn training en uiteindelijk kwamen we dus gewoon tijd te kort. Het is ook teleurstellend omdat het Suzuki teammanager Garry Taylor's laatste race is en ik had graag willen rijden." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl
Dovizioso richt zich op puntenrecord
Met de wereldtitel al opzak heeft Andrea Dovizioso op het oog niet veel meer te winnen maar als de Italiaan nog zeven punten weet te behalen in de laatste race van dit jaar op Valencia dan schuift hij voorbij aan Dirk Raudies naar een tweede plaats op de lijst van het hoogste aantal punten ooit behaald in neen jaar in het wereldkampioenschap 125cc. Raudies, die de titel in 1993 behaalde met 280 punten, heeft tot nu toe alleen de huidige MotoGP kampioen Valentino Rossi voor zich staan nadat deze in 1997 321 punten had weten te scoren. Dovizioso ligt met zijn huidige puntenaantal al derde in de lijst met 273 punten. De Italiaan heeft er vertrouwen in dat hij zich nog kan verbeteren in deze lijst al heeft Dovizioso nog nooit op het podium van de baan in Valencia mogen staan.
"Het is me op de baan van Valencia nog nooit meegevallen," moet de Italiaan, die na deze race over zal stappen naar de 250cc, dan ook toegeven. "Langzamere banen liggen me altijd minder, mijn voorkeur gaat uit naar langere snelle bochten zoals op het TT Circuit Assen, Phillip Island en Barcelona. Toch blijft het mijn doel om de race in Valencia te winnen." Mocht het Andrea Dovizioso inderdaad lukken om na Phillip Island, ook op het circuit van Valencia te winnen dan zou Dovizioso een reeks doorbreken van achtendertig wedstrijden in de 125cc klasse waarin het geen enkele rijder lukte om twee achtereenvolgende races te winnen. Arnaud Vincent was in 2002 de laatste rijder die twee opeenvolgende zeges boekte en wel op Donington en op de Sachsenring. "Ik heb de goede vorm er wel voor te pakken op het moment, en ook de motor draait uitstekend op het moment. Het zou wel heel mooi zijn om met twee opeenvolgende overwinningen mijn 125cc carrière af te kunnen sluiten," vervolgde hij. Ik zal dan de eerste rijder zijn die dat in de afgelopen twee jaar lukte en het zou een fantastische afsluiting zijn."
Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl
Pedrosa en Dovizioso testen RC211V
Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso mogen als dank voor de door hun behaalde titels in de 125cc en 250cc aanstaande maandag een Honda MotoGP-machine RC211V op het circuit van Valencia aan de tand gaan voelen. Pedrosa, die aanstaande zondag zijn titel met 120.000 landgenoten hoopt te kunnen vieren gaf toe dat hij het, ondanks het feit dat de Spanjaard het komende jaar in de 250cc zal blijven waar hij dus Dovizioso gaat tegen komen, een opwindende gedachte vond om op de RC211V te mogen rijden. "Ik ben bijna net zo opgewonden over de test als over de race komende zondag voor mijn thuispubliek," liet Pedrosa vanmiddag weten. "Het zal een nieuwe ervaring zijn en ik ben nieuwsgierig om te ontdekken in hoeverre ik in de buurt kan komen van de huidige MotoGP rijders. Maar het eerste waar ik me op richt is de race van zondag, ik wil mijn seizoen vieren met een mooi resultaat voor mijn fans, dat is mijn hoofddoel." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl
Edwards vertrouwd erop volgende week te mogen testen
Colin Edwards zegt dat hij erop rekent dat al het noodzakelijke papierwerk op tijd klaar zal zijn om volgende week op het circuit van Valencia zijn debuut te kunnen op de Yamaha M1 voordat hij de daadwerkelijke overstap van Honda naar Yamaha maakt. De Amerikaan werd circa twee weken geleden bevestigd als de nieuwe teamgenoot van Valentino Rossi en neemt de plaats in van de vertrekkende Carlos Checa. De Amerikaan hoopt snel zijn eerste indrukken te kunnen krijgen van de M1 die hij het komende jaar mag gaan besturen. Edwards, die ooit zijn Superbike carrière op Yamaha begon voordat hij twee keer met Honda de titel in deze klasse behaalde, kijkt al uit naar de test en vertelde het volgende: "We willen alles zo gaan doen zoals het contractueel hoort, maar ik denk dat dit wel gaat lukken en ik kijk uit naar de test. Niemand wacht graag tot januari of februari voordat je kennis maakt met een nieuwe motor. Het liefst zou ik maandag na Valencia gelijk gaan testen maar dat zal niet lukken ik hoop echter dat ik maar een paar dagen hoef te wachten want ik kijk er echt naar uit. Het zal een belangrijk jaar voor me worden want ik zit dicht bij het vuur. Ik zal op de motor zitten waarmee het kampioenschap behaald werd als teamgenoot van de, op dit moment, beste rijder ter wereld en daardoor zal ik ook een bepaalde druk meekrijgen, maar ik ga er vanuit dat positief voor mij is." Over zijn relatie met Rossi voegde Edwards nog het volgende toe: "We vormden een goed team tijdens de 8 uren van Suzuka in 2001 en ik denk dat we dat ook nu zullen gaan vormen. Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik kijk uit naar de samenwerking met hem." Bron: www.motogp.nl en www.racesport.nl
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
1'40.881
222.7
2
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
1'41.098
220.5
3
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
1'41.277
222.9
4
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
1'41.333
221.4
5
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
1'41.547
225.5
6
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
1'41.632
219.1
7
Casey STONER
AUS
KTM Red Bull KTM
1'41.669
222.5
8
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
1'41.671
220.2
9
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
1'41.804
225.9
10
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
1'41.811
223.5
11
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
1'41.854
218.4
12
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'42.098
224.1
13
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
1'42.224
220.5
14
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM
1'42.297
219.7
15
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'42.468
219.0
16
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
1'42.472
222.5
17
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
1'42.624
220.9
18
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
1'42.631
219.8
19
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
1'42.735
217.6
20
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
1'42.746
221.6
21
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'42.936
218.5
22
Michaele PIRRO
ITA
APRILIA Rauch Bravo
1'43.071
218.2
23
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
1'43.102
216.9
24
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Team Hernandez
1'43.114
212.1
25
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'43.258
220.5
26
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
1'43.378
223.5
27
Nicolas TEROL
SPA
APRILIA Globet.com Racing
1'43.488
219.4
28
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
1'43.576
220.1
29
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MIR Racing
1'43.715
217.3
30
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
1'43.768
219.1
31
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'43.875
222.6
32
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Racc Caja Madrid
1'44.270
213.5
33
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
1'44.878
217.3
34
Enrique JEREZ
SPA
HONDA TMR Competicion
1'44.889
217.2
35
Max SABBATANI
ITA
HONDA Ajo Motorsport
1'45.161
214.6
36
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
1'45.392
220.5
37
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
1'45.911
216.4
38
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI Semprucci Malaguti
1'46.806
216.4
Not
qualified (Out 107%)
1'47.942
Marketa JANAKOVA
CZE
HONDA Angaia Racing
1'48.282
220.1
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'36.830
258.4
2
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
1'37.234
256.2
3
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
1'37.648
256.5
4
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'37.755
260.1
5
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
1'37.799
259.7
6
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
1'37.937
257.0
7
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'38.011
257.0
8
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'38.148
251.6
9
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
1'38.245
252.1
10
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
1'38.688
254.3
11
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
1'38.860
254.7
12
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
1'38.884
251.3
13
Arnaud VINCENT
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'38.952
256.2
14
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA MS ApriliaTeam
1'39.095
256.8
15
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'39.119
252.2
16
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
1'39.275
255.0
17
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
1'39.503
252.3
18
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
1'39.590
250.5
19
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
1'39.748
249.7
20
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
1'39.817
247.2
21
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
1'40.027
254.2
22
Erwan NIGON
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'40.057
253.8
23
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
1'40.270
256.2
24
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andulucia Mas Racing Team
1'40.428
245.8
25
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'40.755
251.9
26
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
1'40.961
246.9
27
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
1'40.963
241.0
28
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Leblanc Racing Team
1'41.006
249.9
29
Frederik WATZ
SWE
HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing
1'41.176
243.5
30
Hans SMEES
NED
APRILIA Performance Racing
1'42.555
248.6
31
Jarno RONZONI
ITA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
1'43.581
254.1
Not
qualified (Out 107%)
1'43.608
Gergo TALMACSI
HUN
YAMAHA NC World Trade
1'44.966
240.0
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Sete GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda
1'33.531
313.0
2
Makoto TAMADA
JPN
Camel Honda
1'33.534
314.8
3
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'33.795
308.2
4
Troy BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
1'34.102
311.8
5
Max BIAGGI
ITA
Camel Honda
1'34.299
315.5
6
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'34.324
316.9
7
Colin EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda
1'34.394
311.0
8
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'34.420
301.3
9
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'34.475
309.7
10
Alex BARROS
BRA
Repsol Honda Team
1'34.500
310.8
11
Carlos CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'34.500
309.0
12
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'34.599
305.3
13
Ruben XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
1'34.881
311.0
14
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'34.938
308.8
15
Norick ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech 3
1'35.072
309.8
16
Jeremy McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
1'35.177
304.9
17
Marco MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'35.374
309.8
18
Gregorio LAVILLA
SPA
Team Suzuki MotoGP
1'35.858
301.0
19
Nobuatsu AOKI
JPN
Proton Team KR
1'35.956
303.9
20
Neil HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
1'36.177
313.2
21
Olivier JACQUE
FRA
Moriwaki Racing
1'37.129
302.4
22
Garry McCOY
AUS
MS Aprilia Racing
1'37.212
306.7
23
Kurtis ROBERTS
USA
Proton Team KR
1'37.922
297.4
24
James ELLISON
GBR
HARRIS WCM
1'38.427
291.7
25
Chris BURNS
GBR
HARRIS WCM
1'38.661
296.8
************