KPN NV

|29 october 2004 |

Wijdemeren eerste gemeente met Crises en Rampen Services van KPN | |

|                                                       |                        |
|                                                       |Nummer                  |
|                                                       |04/058                  |
|                                                       |                        |
|                                                       |                        |
KPN introduceert een nieuwe dienst 'Crises en Rampen Services' die door de gemeente Wijdemeren als eerste wordt gebruikt. Het afgelopen jaar werkte KPN met gemeente Wijdemeren aan een pilot voor het ontwikkelen van een dienst in geval zich een ramp voordoet. Deze dienstverlening zorgt ervoor dat de gemeente in geval van nood direct over de nodige telecommunicatie-voorzieningen kan beschikken. Zo kan de gemeente Wijdemeren nu binnen 2 uur beschikken over een publieksinformatienummer. Directeur Integrated & Managed Solutions, Martijn Blanken, van KPN en burgemeester Bijl van gemeente Wijdemeren tekenden hiervoor op 29 oktober een overeenkomst.

Tijdens een rampsituatie is het van primair belang dat politie, brandweer, de geneeskundige hulpdienst en gemeentelijke diensten snel en effectief hun werk kunnen doen om de gevolgen van de ramp zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wil de gemeente ook het contact met de betrokkenen en het publiek zo snel mogelijk in goede banen leiden. Waar kunnen mensen terecht met vragen? Hoe wordt de pers geïnformeerd? Hoe vindt de registratie van mogelijke slachtoffers plaats? De normale infrastructuur is in veel gevallen niet opgewassen tegen de enorme communicatiestroom die dan op gang komt.

Bij rampen en crisissituaties is de communicatie vaak de zwakste schakel. Dit blijkt uit evaluaties van rampen die zich in Nederland hebben voorgedaan en uit evaluaties van rampenoefeningen. Bij een ramp bellen duizenden mensen tegelijk voor informatie naar een specifiek publieksnummer, wat vaak niet toegerust is om de plotselinge piek op te vangen. Bovendien moet een publieksinformatienummer worden aangevraagd dat kan leiden tot vertragingen. Omdat KPN met de nieuwe dienst nummers op voorraad kan houden, is dit voor de gemeente Wijdemeren nu verleden tijd.

De Crises en Rampen Service verzekert de gemeente Wijdemeren ervan dat er zeven dagen per week gekwalificeerde crisismanagers van KPN stand-by staan. Deze dienstverlening vindt plaats op een abonnementsbasis tegen een laag tarief. De kosten van de daadwerkelijke inzet van de voorzieningen waarover de gemeente wil beschikken worden in rekening gebracht zodra de gemeente er werkelijk gebruik van maakt. Wijdemeren maakt onder meer gebruik van een speciaal noodnummer met callcenterfaciliteit voor publiek. Dit noodnummer kan, nu de communicatiestructuur vooraf is geregeld, binnen 2 uur in de lucht zijn. Afhankelijk van de behoefte kunnen gemeenten ook andere voorzieningen afnemen die vrijwel gelijk beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld de inrichting van een volledig perscentrum en de plaatsing van een mobiele zendmast met extra spraakkanalen. Zo is de dekking van mobiele telefonie bij een calamiteit direct uit te breiden.

De gemeente Wijdemeren zocht een oplossing om de communicatie-infrastructuur vooraf goed te regelen zodat een publieksinformatienummer bij een ramp sneller operationeel kan zijn. Dit bleek in Nederland niet geregeld. Wel stond KPN op het punt een nieuwe dienst te ontwikkelen voor gemeenten en andere instanties om de continuïteit en bereikbaarheid van deze organisaties tijdens rampen te kunnen waarborgen. Besloten is de handen inéén te slaan. Wijdemeren was pilotgemeente en werkte mee aan de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening van KPN, de Crisis en Rampen Services.

De gemeente Wijdemeren is er voorstander van op regionaal niveau afspraken te maken met KPN zodat niet alleen de gemeente Wijdemeren, maar ook andere gemeenten in de Gooi- en Vecht-streek, op dit onderdeel beter zijn voorbereid op crisissituaties.


Noot voor de redactie (