Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Smits over bijkomende kosten opgelegd door
zorginstellingen bovenop de AWBZ-bijdrage.
(2040500380)
1
Bent u bekend met het feit dat steeds meer AWBZ-instellingen extra kosten (zoals
wasserijkosten, de kapper en andere verzorgingskosten), naast de AWBZ eigen bijdragen, bij
bewoners in rekening brengen voor tal van diensten die al dan niet door de bewoners worden
afgenomen? 1)
1
In een AWBZ-instelling betaalt de cliënt maandelijks een inkomensafhankelijke eigen bijdrage,
waarna de cliënt nog een bedrag over houdt om zelf te besteden.
Bij opname in een instelling heeft de cliënt recht op de AWBZ-aanspraak. Daarnaast zijn er ook
producten en diensten in een instelling waar de cliënt zelf voor kan kiezen, maar waar de cliënt
dus ook zelf voor moet betalen. In het algemeen geldt dat de cliënt kosten voor o.a. normale
haarverzorging en het wassen van onder- en bovenkleding, zoals ook het geval is voor mensen
die thuis wonen, zelf moet betalen. Onder bepaalde voorwaarden zijn uitzonderingen mogelijk.
De zaken waar de cliënt volgens de AWBZ recht op heeft zonder extra bij te betalen, staan
vermeld in de zogenaamde Groene Lijst van het College voor zorgverzekeringen.
Producten en diensten die niet onder de wettelijk geregelde verstrekkingen vallen, zijn een
aangelegenheid van de instellingen zelf. Over deze niet wettelijk geregelde producten en
diensten en de kosten daarvan dient de instelling de cliënt te informeren. De keuze is vervolgens
in principe aan de cliënt om wel of geen gebruik te maken van deze aanvullende producten en
diensten.
2
Vindt u het redelijk dat bewoners van AWBZ-instellingen die na afdracht van hun eigen bijdrage
voor de AWBZ een zeer beperkt budget overhouden, ook extra bijdrage moeten betalen via
omslagregelingen voor diensten die zij niet ontvangen of voor diensten welke tot de normale
verpleegkosten horen?
2
In mijn antwoord op vraag 1 heb ik aangegeven dat de kosten in AWBZ-instellingen die wel en
niet onder de wettelijk geregelde verstrekkingen vallen, zijn afgebakend. Ik vind het in principe
redelijk dat bewoners betalen voor extra producten en diensten die niet onder de wettelijk
geregelde verstrekking vallen. Hierover dienen de AWBZ-instelling en bewoners onderling wel
afspraken te maken.
Als bewoners vinden dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht dan zullen zij daar de
AWBZ-instelling zelf of de cliëntenraad op moeten aanspreken.
3
Is het u bekend dat voor bijvoorbeeld de wasserij, koffie, thee en persoonlijke verzorging in
instellingen zeer verschillende bedragen worden berekend en dat deze bedragen het resultaat zijn
van onderhandelingen tussen cliëntenraden en directies?
3
Ja.
4
Verdient het niet de voorkeur dat u, op basis van NIBUD-normen (bijvoorbeeld niet meer dan
108,00 per jaar voor de wasserij), een lijst opstelt en dat kenbaar maakt aan cliëntenraden en
directies?
4
In mijn antwoord op vraag 1 heb ik aangegeven dat producten en diensten die niet onder de
wettelijk geregelde verstrekkingen vallen een aangelegenheid van de instellingen zelf zijn. De
cliëntenraad kan als overlegpartner van de instelling een belangrijke rol spelen welke aanvullende
producten en diensten de instelling levert en wat de kosten daarvan zijn. In de praktijk worden
de NIBUD-normen veelal meegenomen in de afspraken die hierover worden gemaakt.
5
Is het mogelijk dat zorginstellingen hoge kosten in rekening brengen voor verzorging, omdat
deze instellingen zich genoodzaakt zien om extra inkomsten aan te boren als compensatie voor
de efficiencykortingen die door dit kabinet zijn opgelegd?
5
Zoals hiervoor reeds aangegeven gaat het bij bijbetaling alleen om zaken die geen onderdeel zijn
van de wettelijke aanspraken en in het algemeen valt verzorging onder de wettelijke aanspraken.
Zie verder mijn antwoord op vraag 4.
1) Factuur zorginstelling aan cliënte over eerste kwartaal 2004. Brief van bureau voor rechtshulp
namens cliënte aan zorginstelling, 2 juni jl. Brief van zorginstelling aan cliënte
4 mei jl.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport