AutoRai

29-10-2004

Citroën C4 Berline en C4 Coupé design, comfort en rijgemak

Na introductie op de Mondial de lAutomobile 2004 in Parijs zal de Citroën C4 in de meeste Europese landen vanaf november dit jaar zijn debuut op de weg maken en spoedig daarna ook in andere internationale markten, in Nederland staat de C4 vanaf half november bij de dealer.

Citroën bouwt met deze uitbreiding verder aan het gamma door twee uiterlijk geheel verschillende modellen te presenteren met een identiek ruimteaanbod in het interieur. De designafdeling had niet alleen oog voor design en interieurruimte, ook is er naar gestreefd de Citroën C4 een optimaal weggedrag te geven dat ontspannen rijplezier mogelijk maakt. De motoren, wegligging en vele innovatieve voorzieningen die het besturen vereenvoudigen, dragen bij aan het comfort. In alle opzichten profiteren bestuurder en passagiers van de voordelen van geavanceerde technologie die uniek is in zijn segment. De Citroën C4 is het eerste model van het merk dat in Mulhouse wordt geproduceerd. In de afgelopen vijf jaar is fors geïnvesteerd in deze productiefaciliteit en in de doorontwikkeling van platform 2.

Breed palet van geavanceerde motoren
De Citroën C4 wordt onmiddellijk leverbaar met een breed aanbod van geavanceerde motoren. De C4 is beschikbaar met vijf benzinemotoren: de
1.4i 16V (66 kW/90 pk), de 1.6i 16V (81 kW/110 pk), de 2.0i 16V (101 kW/138 pk), de nieuwe 2.0i 16V (105 kW/143 pk) recent geïntroduceerd in de Citroën C5 en nu ook leverbaar in de C4 Berline en tenslotte een motor die volledig nieuw is voor Citroën, de 2.0i 16V met 132 kW/180 pk die wordt geleverd in de Citroën C4 Coupé. De drie dieselmotoren van de Citroën C4 zijn allemaal voorzien van de tweede generatie common rail techniek, waarbij de 1.6 HDi (68 kW/92 pk) debuteert in een model van PSA Peugeot Citroën. De 1.6 HDi 110 en 138 (resp. 81 kW/110 pk en 101 kW/138 pk) zijn reeds langer leverbaar in ander modellen van Citroën.

Van deze motoren voldoen de meeste nu al aan de strenge Euro IV emissienormen. Met de C4 breidt Citroën bovendien het aantal modellen uit dat beschikbaar is met FAP-technologie en roetfilter. Dankzij deze moderne technologie worden schadelijke emissies van de toch al schone HDi-motoren nog verder teruggedrongen.

Bijzonder veilig weggedrag
Dankzij de voorwielophanging van het type MacPherson, torsieveren achter en de combinatie met ABS, een noodremassistent en ESP beschikt de Citroën C4 over uitstekende rijeigenschappen. De remprestaties van de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een uitstekend gedoseerd ABS en ESP.

Bovendien wordt de bestuurder ondersteund met een reeks vooruitstrevende en effectieve hulpmiddelen:

* Het Lane Departure Warning System levert een enorme bijdrage aan de verkeersveiligheid. Bij snelheden boven de 80 km/h wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij wegmarkeringen overschrijdt zonder richting aan te geven. Zodra de sensoren de overschrijding signaleren, wordt de bestuurder gealarmeerd door een trilling in zijn stoel aan de zijde waarnaar is uitgeweken. Zodoende kan hij tijdig ingrijpen als hij bijvoorbeeld kortstondig was afgeleid en zijn koers corrigeren.

* Meedraaiende koplampen met dubbele functie (xenon dim- en grootlicht) zorgen voor effectieve verlichting van de weg in bochten. Deze voorziening is uniek in het segment van de Citroën C4.

* De Citroën C4 beschikt over nog meer voorzieningen die doorgaans zijn voorbehouden aan hogere segmenten, zoals cruise control, een snelheidsbegrenzer, parkeersensoren vóór en achter met weergave in het centrale, multifunctionele display en een bandenspanningscontrolesysteem.

Uitstekende passieve veiligheid
De vele veiligheidsvoorzieningen van de Citroën C4 dragen ook bij aan de passieve veiligheid:

* Bijzonder is de eerste bestuurdersairbag met geoptimaliseerde vorm: doordat de kern van het stuurwiel niet meedraait, zal de airbag zich onder alle omstandigheden in dezelfde positie bevinden en zodoende optimale bescherming bieden aan de bestuurder, ongeacht zijn of haar postuur.

* Ook is veel aandacht besteed aan voetgangerveiligheid: bij een aanrijding met een voetganger zorgen kreukelzones in de voorbumper en de aluminium motorkap met geperforeerd binnenscherm voor effectieve schokabsorptie.

* Bovendien is de Citroën C4 goed beveiligd tegen diefstal en inbraak.

Twee gedistingeerde modellen
Zowel de Citroën C4 Berline als de C4 Coupé heeft een geheel eigen, karakteristiek design. Toch beschikken zij beide over dezelfde royale interieurruimte die sterk bijdraagt aan het inzittendencomfort. Zo is de ruimte op kniehoogte voor achterpassagiers groter dan gemiddeld in dit segment: 17 cm met de voorstoelen in de achterste positie. Waar de rondere, vloeiende lijnen de Citroën C4 Berline typeren, laat de C4 Coupé scherpe contouren zien die sportiviteit uitstralen. De C4 Coupé en Berline hebben naar goede Citroën-traditie een zeer gunstige stroomlijn, met Cw-waarden van respectievelijk 0,28 en 0,29. Door de C4 als Berline en als Coupé te introduceren volgt Citroën dezelfde strategie die is gekozen bij de introductie van de compacte modellen, de Citroën C2, C3 en C3 Pluriel. Met de introductie van meerdere, elkaar aanvullende, maar sterk onderscheidende modelvarianten, kan een bredere doelgroep worden bediend.

Innovaties die bijdragen aan het rijcomfort
Het interieurdesign is gericht op het comfort van de bestuurder en passagiers. Het strak gestileerde dashboard is buitengewoon functioneel met innovaties die het gebruiksgemak en de ergonomie verbeteren:

* Op het multifunctionele stuurwiel met vaste kern zijn de audio- en telefoonbediening en bedieningsfuncties voor de cruise control en snelheidsbegrenzer ondergebracht. Simpel in het gebruik, voor meer rijplezier en veiligheid.

* Midden op het dashboard bevindt zich een nieuw informatiedisplay, dat informeert over snelheid, instellingen van de snelheidsbegrenzer en cruise control. Het doorschijnende paneel stelt zich automatisch in op de hoeveelheid licht, voor een optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden.
* Een parfumeur verspreidt een geur die bij de inzittenden voor een prettige ambiance zorgt.

* Gelaagd glas zorgt voor het terugdringen van rijgeluiden in het interieur.

* Compartimentage systeem, een multifunctionele ruimteverdeler in de bagageruimte om bagage vast te zetten.

* Hightech communicatiesystemen als NaviDrive en Bluetooth.

Breed palet van geavanceerde motoren
De Citroën C4 is direct leverbaar met een breed aanbod van geavanceerde motoren: vijf benzinemotoren, waaronder de onlangs in de Citroën C5 geïntroduceerde 143 pk sterke 2.0i en drie 1.6 HDi dieselmotoren die door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met Ford werden ontwikkeld. De reeks bestaat uit de HDi 92 voor het eerst gemonteerd in een model van Citroën en de HDi 110 en HDi 138 die sinds kort leverbaar zijn.

Vijf benzinemotoren onmiddellijk leverbaar
De Citroën C4 is per direct verkrijgbaar met een breed aanbod van geavanceerde motoren. De C4 is beschikbaar met vijf benzinemotoren: de
1.4i 16V (66 kW/90 pk), de 1.6i 16V (81 kW/110 pk), de 2.0i 16V (101 kW/138 pk), de nieuwe 2.0i 16V (105 kW/143 pk) recent geïntroduceerd in de Citroën C5 en nu ook leverbaar in de C4 Berline en tenslotte een motor die volledig nieuw is voor Citroën, de 2.0i 16V met 132 kW/180 pk die wordt geleverd in de Citroën C4 Coupé. Alle genoemde motoren hebben een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een elektronisch door het motormanagement aangestuurde gasklep. Zij worden alle gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, met uitzondering van de 2.0i 16V 143 die wordt geleverd met een automaat. Op de 1.6i 16V 110 is een automaat als optie leverbaar.

Het motorenaanbod start met de 1.4i 16V. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 65 kW/90 pk bij 5.250 tpm en een koppel van 133 Nm bij 3.250 tpm. Hij beschikt over continu variabele kleptiming (VVT) die zorgt voor optimale vulling van de verbrandingsruimte bij alle toerentallen. De variabele kleptiming biedt bovendien meer koppel bij lagere toerentallen. Vanaf 1.800 tpm is 118 Nm 90 procent van het maximum - beschikbaar. De kleptiming wordt bepaald door het motormanagement op basis van de olietemperatuur, motorbelasting en snelheid. Het cilinderblok van deze motor is verstevigd met het oog op reductie van motorgeluid. Het brandstofverbruik is gering (6,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik) en de uitstoot voldoet aan toekomstige Euro IV emissienormen.

De 1.6i 16V heeft een vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.800 tpm en een maximum koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Al bij lage toerentallen is veel koppel beschikbaar: bij 2.000 tpm reeds 132 Nm, 90 procent van het maximum. Deze motor combineert goede prestaties met een gunstig brandstofverbruik: 7,1 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens de ECE-norm gemeten.

Vervolgens is er de 2.0i 16V die 100 kW/138 pk levert bij 6.000 tpm en een koppel van 190 Nm bij 4.100 tpm. Deze motor reageert alert door het grote koppel dat beschikbaar is vanaf lage toerentallen: bij 2.000 tpm is 165 Nm beschikbaar, bijna 87 procent van het maximum koppel.

In de Citroën C4 Berline is een variant van de 2.0i 16V leverbaar die 103 kW/143 pk bij 6.000 tpm levert. Deze onlangs in de Citroën C5 geïntroduceerde motor wordt gekoppeld aan een automaat en heeft een maximum koppel van 200 Nm bij 4.000 tpm. De continu variabele kleptiming (VVT) zorgt bij alle toerentallen voor een optimale cilindervulling. Bij 2.000 tpm is 170 Nm, bijna 85 procent van het maximum koppel beschikbaar. De motor voldoet aan de Euro IV emissienorm.

De krachtigste motor uit de reeks is de 2.0i 16V met een vermogen van 132 kW/180 pk bij 7.000 tpm. Deze nieuwe krachtbron maakt zijn debuut bij Citroën in de C4 Coupé. Dynamische rijprestaties gaan hier samen met dagelijks gebruiksgemak. Het maximum koppel bedraagt 202 Nm bij 4.750 tpm. Op deze motor is ook op de inlaatkleppen continu variabele timing toegepast, die zorgt voor soepele en krachtige loopeigenschappen.

Tweede generatie common rail techniek
De drie dieselmotoren van de Citroën C4 zijn allemaal voorzien van de tweede generatie common rail techniek, waarbij de 1.6 HDi (68 kW/92 pk) debuteert in een model van PSA Peugeot Citroën. De 1.6 HDi 110 en 138 (resp. 81 kW/110 pk en 101 kW/138 pk) werden onlangs geïntroduceerd in het modellengamma van Citroën. De motorkarakteristiek en prestaties van deze compacte, lichte motoren zijn uitzonderlijk: rijplezier, een gereduceerd brandstofverbruik en een beperkte schadelijke uitstoot worden gecombineerd met een laag geluidsniveau en trillingsarme loopeigenschappen. Opmerkelijk is de levendigheid van deze moderne dieselmotoren, mede dankzij de overboost functie op de twee krachtigste versies. Met deze functie komt 20 Nm extra beschikbaar. De HDi 138 zal worden geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, die sinds enige tijd ook leverbaar is in de Citroën C5.

De nieuwe 1.6 HDi 16V levert 66 kW/92 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 215 Nm bij 1.750 tpm. Deze volledig uit aluminium opgetrokken motor, die gebaseerd is op de HDi 110, debuteert in het Citroën-gamma. Met een gunstig verbruik (4,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik gemeten volgens de ECE-norm) en een CO2 waarde van slechts 125 g/km voldoet deze motor ruimschoots aan de Euro IV norm.

Ook is de 1.6 HDi 16V leverbaar in een versie die 80 kW/110 pk levert bij 4.000 tpm en die in februari dit jaar leverbaar werd op de Citroën Xsara Picasso. Het maximum koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 tpm een waarde die dankzij de overboost functie in de hoogste drie versnellingen met 20 Nm kan worden verhoogd tot maximaal 260 Nm bij
1.750 tpm. Deze functie zorgt voor extra koppel door de frequentie van de brandstofinspuiting te verhogen. De nieuwe motor reageert vlot op het gas en accelereert uitstekend vanaf lage toerentallen. Hij maakt gebruik van de tweede generatie common rail techniek. Met behulp van piëzo-elektrische injectoren wordt de brandstof met een druk van 1.650 bar zeer nauwkeurig in de cilinder geïnjecteerd. Een turbocompressor met variabele geometrie verbetert rijplezier en prestaties. Deze motor maakt optimaal gebruik van het potentieel van het common rail systeem.

De multi-injection techniek en het verbeterde motormanagement zorgen ervoor dat in elke cilinder op vier inspuitmomenten per motorslag brandstof wordt ingespoten:

* Twee voorinspuitingen om motorgeluid te reduceren
* Twee hoofdinspuitingen om emissie van stikstofoxide te beperken

Indien uitgerust met het roetfilter (FAP) worden bovendien twee extra inspuitingen uitgevoerd voor een effectievere naverbranding. Dankzij de lage verbruikswaarden (4,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik) en de 60 liter metende brandstoftank biedt deze motor een actieradius van meer dan 1.200 km. De CO2 -emissie is met 125 g/km uiterst gering. In Nederland wordt het roetfilter in combinatie met deze motor leverbaar in 2005.

Ook de 2.0 HDi 16V voldoet aan Euro IV emissienormen en wordt leverbaar met het roetfilter (FAP). Deze motor heeft een vermogen van 100 kW/138 pk bij 4.000 tpm. Het maximum koppel van 320 Nm bij 2.000 tpm kan tijdelijk met 20 Nm worden verhoogd tot 340 Nm door de overboost functie. Deze motor wordt geleverd met de handgeschakelde zesversnellingsbak, die ook bekend is uit de Citroën C5. Net als de
2.0 HDi 110 maakt ook deze versie met 138 pk gebruik van de tweede generatie common rail technologie en een turbocompressor met variabele geometrie.

Van deze motoren voldoen de meeste nu al aan de strenge Euro IV emissienorm. Met de C4 breidt Citroën bovendien het aantal modellen uit dat beschikbaar is met FAP-technologie en roetfilter. Dankzij deze moderne technologie worden schadelijke emissies van de toch al schone HDi-motoren nog verder teruggedrongen.

Verbeterde beveiliging tegen diefstal

De Citroën C4 biedt uitstekende bescherming tegen inbraak en diefstal. De belangrijkste maatregelen:

* Gelaagde zijruiten om passagiers en hun bezittingen te beschermen
* Volumetrisch en perimetrisch alarm voor respectievelijk interieur en buitenzijde.

* Elektronische startblokkering met transponder
* Door de elektrische sluiting is achterklep niet te forceren
* Antidiefstal bouten op lichtmetalen velgen
* Portieren worden na 30 seconden automatisch weer afgesloten als ze niet zijn geopend

* Portieren en achterklep worden afgesloten zodra de auto wegrijdt

Bijzonder veilig weggedrag
Dankzij de voorwielophanging van het type MacPherson, torsieveren achter en de combinatie met ABS, een noodremassistent en ESP beschikt de Citroën C4 over uitstekende rijeigenschappen. De remprestaties van de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een uitstekend gedoseerd ABS en ESP. Bovendien beschikt hij over een reeks van innovatieve en effectieve hulpmiddelen bij het rijden.

Comfortabel en sportief onderstel
Het onderstel van de Citroën staat garant voor een hoge actieve veiligheid en een uitstekende wegligging. De voorwielophanging is van het type MacPherson met onderste dwarsgeplaatste wieldraagarmen en stabilisatorstang. De achterwielophanging bestaat uit torsieveren in combinatie met een stabilisatorstang. Bij de afstemming van de demping is gekozen voor de optimale balans tussen comfort en wegligging. Afhankelijk van motor en uitvoering is de Citroën C4 voorzien van 15 inch velgen met 195/65 R15 banden, 16 inch velgen met 205/55 R16 banden of 17 inch velgen met 205/50 R17 banden. De variabele stuurbekrachtiging (standaard) werkt met behulp van een elektrische pomp en de mate van bekrachtiging is afhankelijk van snelheid en stuuruitslag. Het remsysteem van de Citroën C4 bestaat uit geventileerde schijven vóór en schijven achter, in combinatie met ABS en een elektronische remkrachtverdeler (EBD). Om de actieve veiligheid verder te verhogen wordt de Citroën C4 standaard geleverd met noodremassistent en automatisch inschakelende alarmlichten. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP is leverbaar in combinatie met alle motoren en wordt gekoppeld aan tractiecontrolesysteem om doorslippende wielen te voorkomen. Op de C4 Coupé 2.0i16V met 180 pk kan dit systeem handmatig worden uitgeschakeld. De remprestaties van de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een uitstekend gedoseerd ABS en ESP.

Innovatieve en effectieve hulpmiddelen
De Citroën C4 beschikt over een reeks innovatieve en effectieve hulpmiddelen die de bestuurder meer comfort en een betere voertuigbeheersing bieden. Nieuwe technologie is systematisch toegepast om de bestuurder beter te informeren en hem in staat te stellen zich beter te concentreren op het verkeer. In combinatie met het comfortabele en ergonomische interieur kan de bestuurder zich in alle rust richten op ontspannen rijplezier.

Het Lane Departure Warning System registreert onbedoelde wisselingen van rijstrook. Bij snelheden van meer dan 80 km/h wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij markeringslijnen overschrijdt zonder richting aan te geven. Zodra de sensoren de overschrijding waarnemen, wordt de bestuurder gealarmeerd door een trilling in zijn stoel aan de zijde waarnaar is uitgeweken. Zodoende kan hij tijdig ingrijpen als hij bijvoorbeeld kortstondig was afgeleid en zijn koers corrigeren. Zes paar infraroodsensoren onder de voorbumper controleren en detecteren het onbedoeld wisselen van rijstrook. Elk paar bestaat uit een diode die infrarode signalen zendt en een detectiecel. Overschrijding van de markeringslijnen kan door de cel worden gedetecteerd aan de hand van de weerkaatsing van het infrarode signaal. Een computer ontvangt de informatie en activeert een trilmechanisme in de linker- of rechterzijde van de bestuurdersstoel, afhankelijk van de richting waarnaar is uitgeweken. Gealarmeerd door de trilling kan de bestuurder zijn onbedoelde koerswijziging herstellen. Het systeem kan desgewenst worden gedeactiveerd en heeft geen effect op passagiers. Concentratieverlies wordt met dit systeem effectief bestreden.

Als eerste auto in zijn segment kan de Citroën C4 worden uitgerust met meedraaiende koplampen met dubbele functie (xenon dim- en grootlicht). Stuurt de auto een bocht in, dan verlichten de koplampen de binnenzijde van de bocht. De lichtbundel wordt in dat geval over een hoek van maximaal vijftien graden verdraaid (acht graden voor de koplamp aan de buitenzijde van de bocht). Daarmee heeft de bestuurder beter zicht op de weg die hij volgt en is hij eerder in staat andere weggebruikers of mogelijke obstakels waar te nemen. Dit is een belangrijke veiligheidsvoorziening, want bij een snelheid van 110 km/h legt een auto 30 meter per seconde af en het belang van goed zicht is daarbij evident. Citroën ontwikkelde ten tijde van de DS een mechanische versie, de Citroën C4 maakt gebruik van elektronica. Bovendien draait de lichtbundel van zowel dim- als grootlicht mee, zodat in beide gevallen kan worden geprofiteerd van de xenon verlichting. Door het verbeterde zicht dat minder inspanning vergt van de bestuurder levert deze technologie een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en het rijplezier.

Met de introductie van parkeersensoren vóór op de Citroën C4 wordt in combinatie met de sensoren achter het dagelijks gebruiksgemak verder verbeterd. De sensoren hebben voor en achter dezelfde werking. In beide bumpers zitten vier sensoren die de bestuurder waarschuwen als een obstakel in het detectiegebied wordt waargenomen bij snelheden onder de 10 km/h. Met pieptonen in steeds snellere frequentie wordt aangegeven dat het obstakel wordt benaderd om uiteindelijk over te gaan tot een continu signaal als het slechts enkele centimeters is verwijderd. Bovendien wordt in het centrale, multifunctionele display de situatie optisch weergegeven: de contouren van de auto en zes detectiegebieden worden weergegeven. Indien gewenst kan de parkeerhulp op het dashboard worden uitgeschakeld.

Net als de Citroën C5 en C8 kan de nieuwe Citroën C4 worden voorzien van een controlesysteem voor bandenspanning. De spanning van alle vier de banden wordt gemeten door een druksensor die de geregistreerde druk doorzendt naar de centrale controle-eenheid. Zodra de druk van één van de banden onder de ingestelde minimum waarde komt, wordt een waarschuwing getoond op het centrale multifunctionele scherm en klinkt een signaal. Ingeval van een klapband gaat ook de Stop-lamp branden. Het systeem voorkomt zodoende dat auto en passagiers door te zachte banden in gevaarlijke situaties belanden en zal bestuurders aanzetten meer aandacht te besteden aan hun bandenspanning.

Tenslotte kan de Citroën C4 worden uitgerust met cruise control en een snelheidsbegrenzer, twee voorzieningen die de reeks comfort- en veiligheidsvoorzieningen completeren. Cruise control stelt de bestuurder in staat de snelheid in te stellen en die vast te houden zonder het gaspedaal aan te raken. Met de snelheidsbegrenzer kan de bestuurder zelf een snelheid programmeren die hij niet wenst te overschrijden. Tussentijdse overschrijdingen blijven mogelijk door het gaspedaal helemaal in te trappen. Beide functies worden bediend vanaf de vaste kern van het stuurwiel. De ingestelde snelheid kan worden afgelezen van het centrale doorschijnende display waarop bovendien zichtbaar is welk systeem is ingeschakeld.

Uitstekende passieve veiligheid
De vele veiligheidsvoorzieningen van de Citroën C4 dragen ook bij de passieve veiligheid. Bijzonder is de eerste adaptieve bestuurdersairbag: doordat de kern van het stuurwiel niet meedraait, bevindt de airbag zich onder alle omstandigheden in dezelfde positie en biedt zodoende optimale bescherming aan de bestuurder, ongeacht zijn of haar postuur. Ook is veel aandacht besteed aan voetgangersbeveiliging: bij een aanrijding met een voetganger zorgen kreukelzones in de voorbumper en de aluminium motorkap met geperforeerd binnenscherm voor effectieve schokabsorptie. Bovendien is de Citroën C4 goed beveiligd tegen diefstal en inbraak.

Voorzieningen voor passieve veiligheid

* Adaptieve bestuurdersairbag.

* Tweefase airbags voor bestuurder en voorpassagier: deze airbags houden rekening met de intensiteit van een botsing. Bij geringe impact zal de airbag zich slechts gedeeltelijk ontvouwen om de beste bescherming te bieden.

* Standaard gordijnairbags voor en achter.
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier.
* Automatische driepuntsgordels met spanningsbegrenzers en waarschuwingslampjes voor niet dragen op alle zitplaatsen. De gordels op de voorstoelen zijn voorzien van pyrotechnische gordelspanners.

* Isofix-bevestigingspunten op beide zitplaatsen rechts- en linksachter.

Verstevigde structuur biedt betere bescherming
Citroën heeft vooral met het oog op bescherming van passagiers bij frontale aanrijdingen de meest stringente passieve veiligheidsvereisten uitgebreid onderzocht en op de C4 toegepast:
* De C4 heeft aan de onderzijde van het front een additionele kreukelzone om de krachten bij een frontale aanrijding effectiever te absorberen. De zone bestaat uit een strook onderin de bumper in combinatie met een extra subframe.

* De mechanische weerstand van voortrein en onderste subframe zijn geoptimaliseerd om botsenergie te absorberen en bijvoorbeeld door te geven aan de onderzijde van de carrosserie.
* Bewegingen van massieve onderdelen in het motorcompartiment zijn uitvoerig bestudeerd om indringing in het interieur te vermijden.
* De voorportieren zijn verstevigd om de carrosserie een hogere stijfheid te verschaffen. Om de reparatiekosten van kleine aanrijdingen te reduceren, heeft de Citroën C4 voorspatborden van kunststof en een aluminium strook in de voorbumper die onderdeel uitmaakt van de kreukelzone. Bij een aanrijding zullen deze onderdelen vervormen zonder de dorpels te beschadigen. Hetzelfde geldt voor de onderzijde van de bumper, die kan vervormen zonder het subframe en de voortrein te beschadigen.

Attentie voor voetgangers
Bij het ontwerp van de Citroën C4 is veel aandacht besteed aan de gevolgen van een aanrijding voor voetgangers. Het subframe bevat twee kreukelzones (één aan de boven- en één aan de onderzijde) om knieletsel te beperken. De aluminium motorkap heeft een binnenscherm met centrale perforatie om botsenergie effectiever te absorberen. Er is veel onderzoek gedaan om de voorzijde minder schadelijk te maken voor voetgangers. Zo vormen de koplampen niet alleen een fraai designelement, ze zijn ook ontworpen met het oog op bescherming van voetgangers. Dankzij de boemerangvorm worden zij grotendeels afgedekt door de motorkap.

Verbeterde beveiliging tegen diefstal
De Citroën C4 biedt uitstekende bescherming tegen inbraak en diefstal. De belangrijkste maatregelen:

* Gelaagde zijruiten om passagiers en hun bezittingen te beschermen.
* Supervergrendeling.

* Volumetrisch en perimetrisch alarm voor respectievelijk interieur en buitenzijde.

* Elektronische startblokkering met transponder.
* Door de elektrische sluiting is achterklep niet te forceren.
* Antidiefstal bouten op lichtmetalen velgen.
* Portieren worden na 30 seconden automatisch weer afgesloten als ze niet zijn geopend.

* Portieren en achterklep worden afgesloten zodra de auto wegrijdt.

Twee gedistingeerde modellen
Zowel de Citroën C4 Berline als de C4 Coupé heeft een geheel eigen, karakteristiek design. Toch beschikken zij over gemeenschappelijke uiterlijke kenmerken.

Het design van de Citroën C4 wordt gekarakteriseerd door een aantal keuzes. De hoogte werd beperkt met het oog op stroomlijn, weggedrag en brandstofverbruik. Een bijzonder aërodynamische carrosserie is een van de belangrijkste kenmerken van de Citroën C4. Beide modellen delen hun gemeenschappelijke neus met de grote double chevron die de gehele motorkap omspant en overgaat in de boemerangvorm van de koplampen. Opvallend zijn verder de vlagvormige zijspiegels die met het oog op de stroomlijn prominent op hoge steunen staan. De afmetingen van beide modellen zijn vrijwel identiek: de wielbasis bedraagt 2.61 m en de hoogte is 1.46 m. Alleen de lengte verschilt enigszins; de Citroën C4 Coupé is 4,273 m lang, de C4 Berline 4,260 m. De Citroën C4 Berline en C4 Coupé hebben dezelfde royale interieurruimte die sterk bijdraagt aan het comfort voor de inzittenden. Zo is die ruimte op kniehoogte voor achterpassagiers groter dan gemiddeld in het segment: 17 cm met de voorstoelen in de achterste positie. Ook qua interieurbreedte behoort de Citroën C4 tot de top in zijn segment: op ellebooghoogte bedraagt die vóór 1,44 m en achter 1,43 m.

Waar de rondere, vloeiende lijnen de Citroën C4 Berline typeren, laat de C4 Coupé scherpe contouren zien die sportiviteit uitstralen. Beide modellen hebben geheel in Citroën-traditie een zeer gunstige stroomlijn met een Cw-waarde van respectievelijk 0,28 voor de Citroën C4 Coupé en 0,29 voor de C4 Berline. Daarmee heeft de C4 de beste stroomlijn in zijn segment. Deze gunstige waarden zijn het gevolg van:
* Beperkte hoogte (1.46 m).

* Vlakke voorruit in vloeiende lijn met motorkap.
* Lang dak dat sterk afloopt aan de achterzijde.
* Druppelvorm dankzij smallere achterzijde.
* Vlagvorm en hoge steunen van de zijspiegels .
* Aërodynamisch vormgegeven beplating aan onderzijde.
* Achterspoiler.

* Bumper verbetert luchtstroming over de voorwielen.
* Ruitenwissers geïntegreerd in rand boven schutbord om wervelingen te reduceren.

De strategie van Citroën om de Citroën C4 te introduceren als een Berline en als een Coupé ligt in dezelfde lijn die werd gevolgd bij introductie van de compacte modellen Citroën C2, C3 en C3 Pluriel. Met sterk onderscheidende uiterlijke kenmerken wordt een bredere doelgroep aangesproken.

Innovaties voor rijcomfort en ontspannen rijden In het interieurontwerp ligt de nadruk op ontspanning van bestuurder en passagiers. Het sobere dashboard is buitengewoon functioneel en getuigt van hightech stijl met innovaties die het gebruiksgemak en de ergonomie verbeteren.

Multifunctioneel stuurwiel met vaste kern
Op het multifunctionele stuurwiel met vaste kern zijn de audio- en telefoonbediening en besturingsfuncties als cruise control en snelheidsbegrenzer samengebracht. Simpel in gebruik, hetgeen leidt tot rijplezier. De Citroën C4 is de eerste auto die is voorzien van een stuurwiel waarbij het middengedeelte niet meedraait. Alle functies zijn logisch geordend en goed bereikbaar zodat de bestuurder zijn handen niet van het stuur behoeft te halen. Bovendien blijven de verlichte toetsen op het stuurwiel ook s avonds goed zichtbaar. De toetsen zijn ingedeeld in vier secties:

* Rechtsboven de audiofuncties

* Rechtsonder de toegang tot boordcomputer en het multifunctionele display

* Linksboven de bediening van cruise control en snelheidsbegrenzer
* Linksonder de toetsen voor o.a. telefoonbediening en black panel functie

Direct boven het stuur bevindt zich een scherm met informatie die alleen voor de bestuurder van belang is: toerenteller, waarschuwingslampjes en de stand van de automaat (bij versies die daarmee zijn uitgerust).

Belangrijk voordeel van het stuur met vaste kern is de plaatsing van de airbag: aangezien die niet draait zoals bij traditionele stuurwielen, bevindt de airbag zich altijd in dezelfde positie ten opzichte van de bestuurder en zal hij dus optimale bescherming bieden, ongeacht de stand van het stuur.

Doorschijnend display
Op een instrumentenpaneel centraal in het dashboard wordt informatie over de snelheid, de instelling van de snelheidsbegrenzer en cruise control et cetera geprojecteerd. Het stelt zich automatisch in op de hoeveelheid buitenlicht, zodat optimale aflezing onder alle omstandigheden wordt gegarandeerd.

Parfumeur
In de Citroën C4 zijn inzittenden in staat hun eigen ambiance te creëren met behulp van de parfumeur. In de uitstroomopeningen van het luchtcirculatiesysteem kunnen buisjes worden geplaatst die een door de inzittenden gekozen geur verspreiden. Met de bediening van de airconditioning kan de gewenste hoeveelheid worden gekozen. De buisjes zijn afsluitbaar en kunnen direct worden vervangen door een andere geur. Bij aflevering ontvangt de koper drie geuren en bij de dealers zullen de buisjes verkrijgbaar zijn in negen verschillende aromas.

Stoelen naar ieders smaak
Om beter te kunnen voldoen aan uiteenlopende wensen van kopers kan de Citroën C4 afhankelijk van het uitrustingsniveau worden uitgerust met stoelen Comfort of Vitalité voor de sportievere rijders. De stoelen zijn op talrijke manieren verstelbaar; de bestuurdersstoel kan 50 mm in hoogte worden versteld en heeft een handmatig instelbare lendensteun. De Citroën C4 kan worden geleverd met elektrische bediening van de bestuurdersstoel. In dat geval worden de individuele instellingen in een geheugen opgeslagen.

Gelaagd glas
Als optie kan de Citroën C4 worden geleverd met gelaagd glas in de zijramen, dat zorgt voor demping van buitengeluiden. In dat geval zit tussen de twee lagen een dunne film die geluid dempt. Standaard zijn op de Citroën C4 de volgende maatregelen getroffen om rijwindgeluiden te reduceren:

* Zijspiegels in vlagvorm.

* Dikker glas (3,82 mm in plaats van de in het segment gebruikelijke
3 mm) in de zijramen.

* Ruitenwissers geïntegreerd in rand boven schutbord.
* Antiturbulentie afdichtingen van de voorruit
* Afdichting en vulling van holle ruimten

Airconditioning in twee zones
De Citroën C4 kan worden voorzien van automatische airconditioning in twee zones: de bestuurder en voorpassagier kunnen ieder de door hen gewenste temperatuur instellen. Verder is de automatische airconditioning voorzien van een pollenfilter, een filter voor uitlaatgassen en een recirculatiestand die vanaf stuur en dashboard kan worden bediend. De voorruit is voorzien van een warmtewerende laag die ultraviolette stralen reflecteert.

Veilig opbergen
In het interieur zijn vele mogelijkheden om voorwerpen netjes uit het zicht op te bergen. Zo is in de (in lengte verstelbare) armsteun in het midden een vak opgenomen waarin cds of zelfs een cd-wisselaar kunnen worden opgeborgen. Afgezien van de vele bergvakken in het interieur biedt ook de bagageruimte vele praktische opbergmogelijkheden. Met het compartimentagesysteem, een multifunctionele ruimteverdeler, kan de bagageruimte in drie secties worden verdeeld om bagage vast te zetten. Het compartimentagesysteem kan worden opgeborgen in de vloer van de bagageruimte.

NaviDrive
Op de nieuwe Citroën C4 kan NaviDrive worden geleverd, het onlangs door PSA Peugeot Citroën geïntroduceerde telematicasysteem. De bestuurder kan de belangrijkste functies vanaf het stuur bedienen of door spraak aansturen. Het systeem werkt eenvoudig en vergt geen oefening of instructie om door de stem van de gebruiker te worden bediend. De spraakherkenning maakt het mogelijk veilig te telefoneren en navigeren tijdens het rijden. Het systeem kan daarnaast worden bediend met toetsen op de unit in het dashboard. De functies worden weergegeven op een groot 16/9 kleurenscherm.

HiFi op maat
Speciaal voor de Citroën C4 werd door JBL één van s werelds meest toonaangevende fabrikanten van audioapparatuur een HiFi-installatie ontwikkeld. Op zes plaatsen in het interieur zijn in totaal tien luidsprekers geplaatst, de subwoofer is ondergebracht in de bagageruimte en de versterker onder de stoel van de passagier. Door de uitgekiende plaatsing biedt deze installatie een weergaloze geluidsweergave.

Bluetooth technologie
In de Citroën C4 is het mogelijk gebruik te maken van draadloze Bluetooth technologie. De bestuurder kan zijn gsm in zijn binnenzak laten en toch telefoneren. Nummers kunnen worden gekozen met de toetsen op het stuur en geluidsweergave vindt plaats via het audiosysteem. Een microfoon is in de dakhemel ingebouwd. Adresboek en gekozen telefoonnummer worden weergegeven op het multifunctionele display.

Mulhouse: fabriek voor platform 2
De Citroën C4 is het eerste model van Citroën dat wordt geproduceerd in de fabriek in Mulhouse. Gebaseerd op de allerlaatste verbeteringen van platform 2 profiteert dit model van de uiterst geavanceerde industriële technieken van deze fabriek. De ontwikkelingskosten die in de afgelopen vijf jaar zijn gemaakt voor de Citroën C4 bedragen 1,4 miljard euro.

De investeringen stonden ook in het teken van verbeterde werkomstandigheden. Zo wordt bijvoorbeeld de hemelbekleding elders gemonteerd om te vermijden dat de arbeiders boven hun macht moeten werken. De ruim 6.000 werknemers hebben overigens 90.000 uur specifieke training voor de C4 ondergaan. De productiecapaciteit bedraagt eind 2004 zon 1.150 autos per dag, en per jaar 260.000 exemplaren.

De fabriek in Mulhouse bestaat sinds 1962, en er zijn nu bijna 13.000 werknemers in dienst. De fabriek produceert naast de Citroën C4 ook de andere modellen van PSA Peugeot Citroën op basis van platform 2: de Peugeot 206 en 307. Aangezien de Citroën C4 het eerste model is van Citroën dat in Mulhouse wordt geproduceerd, vindt in samenwerking met het Conservatoire in Aulnay in het automuseum van Mulhouse tot 31 januari 2005 een tentoonstelling plaats onder de titel Géniales Citroën.