29-10-2004
Citroën C4 Berline en C4 Coupé design, comfort en rijgemak
Na introductie op de Mondial de lAutomobile 2004 in Parijs zal de
Citroën C4 in de meeste Europese landen vanaf november dit jaar zijn
debuut op de weg maken en spoedig daarna ook in andere internationale
markten, in Nederland staat de C4 vanaf half november bij de dealer.
Citroën bouwt met deze uitbreiding verder aan het gamma door twee
uiterlijk geheel verschillende modellen te presenteren met een
identiek ruimteaanbod in het interieur. De designafdeling had niet
alleen oog voor design en interieurruimte, ook is er naar gestreefd de
Citroën C4 een optimaal weggedrag te geven dat ontspannen rijplezier
mogelijk maakt. De motoren, wegligging en vele innovatieve
voorzieningen die het besturen vereenvoudigen, dragen bij aan het
comfort. In alle opzichten profiteren bestuurder en passagiers van de
voordelen van geavanceerde technologie die uniek is in zijn segment.
De Citroën C4 is het eerste model van het merk dat in Mulhouse wordt
geproduceerd. In de afgelopen vijf jaar is fors geïnvesteerd in deze
productiefaciliteit en in de doorontwikkeling van platform 2.
Breed palet van geavanceerde motoren
De Citroën C4 wordt onmiddellijk leverbaar met een breed aanbod van
geavanceerde motoren. De C4 is beschikbaar met vijf benzinemotoren: de
1.4i 16V (66 kW/90 pk), de 1.6i 16V (81 kW/110 pk), de 2.0i 16V (101
kW/138 pk), de nieuwe 2.0i 16V (105 kW/143 pk) recent geïntroduceerd
in de Citroën C5 en nu ook leverbaar in de C4 Berline en tenslotte een
motor die volledig nieuw is voor Citroën, de 2.0i 16V met 132 kW/180
pk die wordt geleverd in de Citroën C4 Coupé. De drie dieselmotoren
van de Citroën C4 zijn allemaal voorzien van de tweede generatie
common rail techniek, waarbij de 1.6 HDi (68 kW/92 pk) debuteert in
een model van PSA Peugeot Citroën. De 1.6 HDi 110 en 138 (resp. 81
kW/110 pk en 101 kW/138 pk) zijn reeds langer leverbaar in ander
modellen van Citroën.
Van deze motoren voldoen de meeste nu al aan de strenge Euro IV
emissienormen. Met de C4 breidt Citroën bovendien het aantal modellen
uit dat beschikbaar is met FAP-technologie en roetfilter. Dankzij deze
moderne technologie worden schadelijke emissies van de toch al schone
HDi-motoren nog verder teruggedrongen.
Bijzonder veilig weggedrag
Dankzij de voorwielophanging van het type MacPherson, torsieveren
achter en de combinatie met ABS, een noodremassistent en ESP beschikt
de Citroën C4 over uitstekende rijeigenschappen. De remprestaties van
de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een
uitstekend gedoseerd ABS en ESP.
Bovendien wordt de bestuurder ondersteund met een reeks
vooruitstrevende en effectieve hulpmiddelen:
* Het Lane Departure Warning System levert een enorme bijdrage aan
de verkeersveiligheid. Bij snelheden boven de 80 km/h wordt de
bestuurder gewaarschuwd als hij wegmarkeringen overschrijdt zonder
richting aan te geven. Zodra de sensoren de overschrijding
signaleren, wordt de bestuurder gealarmeerd door een trilling in
zijn stoel aan de zijde waarnaar is uitgeweken. Zodoende kan hij
tijdig ingrijpen als hij bijvoorbeeld kortstondig was afgeleid en
zijn koers corrigeren.
* Meedraaiende koplampen met dubbele functie (xenon dim- en
grootlicht) zorgen voor effectieve verlichting van de weg in
bochten. Deze voorziening is uniek in het segment van de Citroën
C4.
* De Citroën C4 beschikt over nog meer voorzieningen die doorgaans
zijn voorbehouden aan hogere segmenten, zoals cruise control, een
snelheidsbegrenzer, parkeersensoren vóór en achter met weergave in
het centrale, multifunctionele display en een
bandenspanningscontrolesysteem.
Uitstekende passieve veiligheid
De vele veiligheidsvoorzieningen van de Citroën C4 dragen ook bij aan
de passieve veiligheid:
* Bijzonder is de eerste bestuurdersairbag met geoptimaliseerde
vorm: doordat de kern van het stuurwiel niet meedraait, zal de
airbag zich onder alle omstandigheden in dezelfde positie bevinden
en zodoende optimale bescherming bieden aan de bestuurder,
ongeacht zijn of haar postuur.
* Ook is veel aandacht besteed aan voetgangerveiligheid: bij een
aanrijding met een voetganger zorgen kreukelzones in de voorbumper
en de aluminium motorkap met geperforeerd binnenscherm voor
effectieve schokabsorptie.
* Bovendien is de Citroën C4 goed beveiligd tegen diefstal en
inbraak.
Twee gedistingeerde modellen
Zowel de Citroën C4 Berline als de C4 Coupé heeft een geheel eigen,
karakteristiek design. Toch beschikken zij beide over dezelfde royale
interieurruimte die sterk bijdraagt aan het inzittendencomfort. Zo is
de ruimte op kniehoogte voor achterpassagiers groter dan gemiddeld in
dit segment: 17 cm met de voorstoelen in de achterste positie. Waar de
rondere, vloeiende lijnen de Citroën C4 Berline typeren, laat de C4
Coupé scherpe contouren zien die sportiviteit uitstralen. De C4 Coupé
en Berline hebben naar goede Citroën-traditie een zeer gunstige
stroomlijn, met Cw-waarden van respectievelijk 0,28 en 0,29. Door de
C4 als Berline en als Coupé te introduceren volgt Citroën dezelfde
strategie die is gekozen bij de introductie van de compacte modellen,
de Citroën C2, C3 en C3 Pluriel. Met de introductie van meerdere,
elkaar aanvullende, maar sterk onderscheidende modelvarianten, kan een
bredere doelgroep worden bediend.
Innovaties die bijdragen aan het rijcomfort
Het interieurdesign is gericht op het comfort van de bestuurder en
passagiers. Het strak gestileerde dashboard is buitengewoon
functioneel met innovaties die het gebruiksgemak en de ergonomie
verbeteren:
* Op het multifunctionele stuurwiel met vaste kern zijn de audio- en
telefoonbediening en bedieningsfuncties voor de cruise control en
snelheidsbegrenzer ondergebracht. Simpel in het gebruik, voor meer
rijplezier en veiligheid.
* Midden op het dashboard bevindt zich een nieuw informatiedisplay,
dat informeert over snelheid, instellingen van de
snelheidsbegrenzer en cruise control. Het doorschijnende paneel
stelt zich automatisch in op de hoeveelheid licht, voor een
optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden.
* Een parfumeur verspreidt een geur die bij de inzittenden voor een
prettige ambiance zorgt.
* Gelaagd glas zorgt voor het terugdringen van rijgeluiden in het
interieur.
* Compartimentage systeem, een multifunctionele ruimteverdeler in de
bagageruimte om bagage vast te zetten.
* Hightech communicatiesystemen als NaviDrive en Bluetooth.
Breed palet van geavanceerde motoren
De Citroën C4 is direct leverbaar met een breed aanbod van
geavanceerde motoren: vijf benzinemotoren, waaronder de onlangs in de
Citroën C5 geïntroduceerde 143 pk sterke 2.0i en drie 1.6 HDi
dieselmotoren die door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met Ford
werden ontwikkeld. De reeks bestaat uit de HDi 92 voor het eerst
gemonteerd in een model van Citroën en de HDi 110 en HDi 138 die sinds
kort leverbaar zijn.
Vijf benzinemotoren onmiddellijk leverbaar
De Citroën C4 is per direct verkrijgbaar met een breed aanbod van
geavanceerde motoren. De C4 is beschikbaar met vijf benzinemotoren: de
1.4i 16V (66 kW/90 pk), de 1.6i 16V (81 kW/110 pk), de 2.0i 16V (101
kW/138 pk), de nieuwe 2.0i 16V (105 kW/143 pk) recent geïntroduceerd
in de Citroën C5 en nu ook leverbaar in de C4 Berline en tenslotte een
motor die volledig nieuw is voor Citroën, de 2.0i 16V met 132 kW/180
pk die wordt geleverd in de Citroën C4 Coupé. Alle genoemde motoren
hebben een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier
kleppen per cilinder en een elektronisch door het motormanagement
aangestuurde gasklep. Zij worden alle gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak, met uitzondering van de 2.0i 16V
143 die wordt geleverd met een automaat. Op de 1.6i 16V 110 is een
automaat als optie leverbaar.
Het motorenaanbod start met de 1.4i 16V. Deze motor ontwikkelt een
vermogen van 65 kW/90 pk bij 5.250 tpm en een koppel van 133 Nm bij
3.250 tpm. Hij beschikt over continu variabele kleptiming (VVT) die
zorgt voor optimale vulling van de verbrandingsruimte bij alle
toerentallen. De variabele kleptiming biedt bovendien meer koppel bij
lagere toerentallen. Vanaf 1.800 tpm is 118 Nm 90 procent van het
maximum - beschikbaar. De kleptiming wordt bepaald door het
motormanagement op basis van de olietemperatuur, motorbelasting en
snelheid. Het cilinderblok van deze motor is verstevigd met het oog op
reductie van motorgeluid. Het brandstofverbruik is gering (6,4 l/100
km bij gecombineerd gebruik) en de uitstoot voldoet aan toekomstige
Euro IV emissienormen.
De 1.6i 16V heeft een vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.800 tpm en een
maximum koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Al bij lage toerentallen is
veel koppel beschikbaar: bij 2.000 tpm reeds 132 Nm, 90 procent van
het maximum. Deze motor combineert goede prestaties met een gunstig
brandstofverbruik: 7,1 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens de
ECE-norm gemeten.
Vervolgens is er de 2.0i 16V die 100 kW/138 pk levert bij 6.000 tpm en
een koppel van 190 Nm bij 4.100 tpm. Deze motor reageert alert door
het grote koppel dat beschikbaar is vanaf lage toerentallen: bij 2.000
tpm is 165 Nm beschikbaar, bijna 87 procent van het maximum koppel.
In de Citroën C4 Berline is een variant van de 2.0i 16V leverbaar die
103 kW/143 pk bij 6.000 tpm levert. Deze onlangs in de Citroën C5
geïntroduceerde motor wordt gekoppeld aan een automaat en heeft een
maximum koppel van 200 Nm bij 4.000 tpm. De continu variabele
kleptiming (VVT) zorgt bij alle toerentallen voor een optimale
cilindervulling. Bij 2.000 tpm is 170 Nm, bijna 85 procent van het
maximum koppel beschikbaar. De motor voldoet aan de Euro IV
emissienorm.
De krachtigste motor uit de reeks is de 2.0i 16V met een vermogen van
132 kW/180 pk bij 7.000 tpm. Deze nieuwe krachtbron maakt zijn debuut
bij Citroën in de C4 Coupé. Dynamische rijprestaties gaan hier samen
met dagelijks gebruiksgemak. Het maximum koppel bedraagt 202 Nm bij
4.750 tpm. Op deze motor is ook op de inlaatkleppen continu variabele
timing toegepast, die zorgt voor soepele en krachtige
loopeigenschappen.
Tweede generatie common rail techniek
De drie dieselmotoren van de Citroën C4 zijn allemaal voorzien van de
tweede generatie common rail techniek, waarbij de 1.6 HDi (68 kW/92
pk) debuteert in een model van PSA Peugeot Citroën. De 1.6 HDi 110 en
138 (resp. 81 kW/110 pk en 101 kW/138 pk) werden onlangs
geïntroduceerd in het modellengamma van Citroën. De
motorkarakteristiek en prestaties van deze compacte, lichte motoren
zijn uitzonderlijk: rijplezier, een gereduceerd brandstofverbruik en
een beperkte schadelijke uitstoot worden gecombineerd met een laag
geluidsniveau en trillingsarme loopeigenschappen. Opmerkelijk is de
levendigheid van deze moderne dieselmotoren, mede dankzij de overboost
functie op de twee krachtigste versies. Met deze functie komt 20 Nm
extra beschikbaar. De HDi 138 zal worden geleverd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak, die sinds enige tijd ook leverbaar
is in de Citroën C5.
De nieuwe 1.6 HDi 16V levert 66 kW/92 pk bij 4.000 tpm en een koppel
van 215 Nm bij 1.750 tpm. Deze volledig uit aluminium opgetrokken
motor, die gebaseerd is op de HDi 110, debuteert in het Citroën-gamma.
Met een gunstig verbruik (4,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik
gemeten volgens de ECE-norm) en een CO2 waarde van slechts 125 g/km
voldoet deze motor ruimschoots aan de Euro IV norm.
Ook is de 1.6 HDi 16V leverbaar in een versie die 80 kW/110 pk levert
bij 4.000 tpm en die in februari dit jaar leverbaar werd op de Citroën
Xsara Picasso. Het maximum koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 tpm een
waarde die dankzij de overboost functie in de hoogste drie
versnellingen met 20 Nm kan worden verhoogd tot maximaal 260 Nm bij
1.750 tpm. Deze functie zorgt voor extra koppel door de frequentie van
de brandstofinspuiting te verhogen. De nieuwe motor reageert vlot op
het gas en accelereert uitstekend vanaf lage toerentallen. Hij maakt
gebruik van de tweede generatie common rail techniek. Met behulp van
piëzo-elektrische injectoren wordt de brandstof met een druk van 1.650
bar zeer nauwkeurig in de cilinder geïnjecteerd. Een turbocompressor
met variabele geometrie verbetert rijplezier en prestaties. Deze motor
maakt optimaal gebruik van het potentieel van het common rail systeem.
De multi-injection techniek en het verbeterde motormanagement zorgen
ervoor dat in elke cilinder op vier inspuitmomenten per motorslag
brandstof wordt ingespoten:
* Twee voorinspuitingen om motorgeluid te reduceren
* Twee hoofdinspuitingen om emissie van stikstofoxide te beperken
Indien uitgerust met het roetfilter (FAP) worden bovendien twee extra
inspuitingen uitgevoerd voor een effectievere naverbranding. Dankzij
de lage verbruikswaarden (4,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik) en de
60 liter metende brandstoftank biedt deze motor een actieradius van
meer dan 1.200 km. De CO2 -emissie is met 125 g/km uiterst gering. In
Nederland wordt het roetfilter in combinatie met deze motor leverbaar
in 2005.
Ook de 2.0 HDi 16V voldoet aan Euro IV emissienormen en wordt
leverbaar met het roetfilter (FAP). Deze motor heeft een vermogen van
100 kW/138 pk bij 4.000 tpm. Het maximum koppel van 320 Nm bij 2.000
tpm kan tijdelijk met 20 Nm worden verhoogd tot 340 Nm door de
overboost functie. Deze motor wordt geleverd met de handgeschakelde
zesversnellingsbak, die ook bekend is uit de Citroën C5. Net als de
2.0 HDi 110 maakt ook deze versie met 138 pk gebruik van de tweede
generatie common rail technologie en een turbocompressor met variabele
geometrie.
Van deze motoren voldoen de meeste nu al aan de strenge Euro IV
emissienorm. Met de C4 breidt Citroën bovendien het aantal modellen
uit dat beschikbaar is met FAP-technologie en roetfilter. Dankzij deze
moderne technologie worden schadelijke emissies van de toch al schone
HDi-motoren nog verder teruggedrongen.
Verbeterde beveiliging tegen diefstal
De Citroën C4 biedt uitstekende bescherming tegen inbraak en diefstal.
De belangrijkste maatregelen:
* Gelaagde zijruiten om passagiers en hun bezittingen te beschermen
* Volumetrisch en perimetrisch alarm voor respectievelijk interieur
en buitenzijde.
* Elektronische startblokkering met transponder
* Door de elektrische sluiting is achterklep niet te forceren
* Antidiefstal bouten op lichtmetalen velgen
* Portieren worden na 30 seconden automatisch weer afgesloten als ze
niet zijn geopend
* Portieren en achterklep worden afgesloten zodra de auto wegrijdt
Bijzonder veilig weggedrag
Dankzij de voorwielophanging van het type MacPherson, torsieveren
achter en de combinatie met ABS, een noodremassistent en ESP beschikt
de Citroën C4 over uitstekende rijeigenschappen. De remprestaties van
de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een
uitstekend gedoseerd ABS en ESP. Bovendien beschikt hij over een reeks
van innovatieve en effectieve hulpmiddelen bij het rijden.
Comfortabel en sportief onderstel
Het onderstel van de Citroën staat garant voor een hoge actieve
veiligheid en een uitstekende wegligging. De voorwielophanging is van
het type MacPherson met onderste dwarsgeplaatste wieldraagarmen en
stabilisatorstang. De achterwielophanging bestaat uit torsieveren in
combinatie met een stabilisatorstang. Bij de afstemming van de demping
is gekozen voor de optimale balans tussen comfort en wegligging.
Afhankelijk van motor en uitvoering is de Citroën C4 voorzien van 15
inch velgen met 195/65 R15 banden, 16 inch velgen met 205/55 R16
banden of 17 inch velgen met 205/50 R17 banden. De variabele
stuurbekrachtiging (standaard) werkt met behulp van een elektrische
pomp en de mate van bekrachtiging is afhankelijk van snelheid en
stuuruitslag. Het remsysteem van de Citroën C4 bestaat uit
geventileerde schijven vóór en schijven achter, in combinatie met ABS
en een elektronische remkrachtverdeler (EBD). Om de actieve veiligheid
verder te verhogen wordt de Citroën C4 standaard geleverd met
noodremassistent en automatisch inschakelende alarmlichten. Het
elektronische stabiliteitsprogramma ESP is leverbaar in combinatie met
alle motoren en wordt gekoppeld aan tractiecontrolesysteem om
doorslippende wielen te voorkomen. Op de C4 Coupé 2.0i16V met 180 pk
kan dit systeem handmatig worden uitgeschakeld. De remprestaties van
de Citroën C4 behoren tot de top in zijn segment, dankzij een
uitstekend gedoseerd ABS en ESP.
Innovatieve en effectieve hulpmiddelen
De Citroën C4 beschikt over een reeks innovatieve en effectieve
hulpmiddelen die de bestuurder meer comfort en een betere
voertuigbeheersing bieden. Nieuwe technologie is systematisch
toegepast om de bestuurder beter te informeren en hem in staat te
stellen zich beter te concentreren op het verkeer. In combinatie met
het comfortabele en ergonomische interieur kan de bestuurder zich in
alle rust richten op ontspannen rijplezier.
Het Lane Departure Warning System registreert onbedoelde wisselingen
van rijstrook. Bij snelheden van meer dan 80 km/h wordt de bestuurder
gewaarschuwd als hij markeringslijnen overschrijdt zonder richting aan
te geven. Zodra de sensoren de overschrijding waarnemen, wordt de
bestuurder gealarmeerd door een trilling in zijn stoel aan de zijde
waarnaar is uitgeweken. Zodoende kan hij tijdig ingrijpen als hij
bijvoorbeeld kortstondig was afgeleid en zijn koers corrigeren. Zes
paar infraroodsensoren onder de voorbumper controleren en detecteren
het onbedoeld wisselen van rijstrook. Elk paar bestaat uit een diode
die infrarode signalen zendt en een detectiecel. Overschrijding van de
markeringslijnen kan door de cel worden gedetecteerd aan de hand van
de weerkaatsing van het infrarode signaal. Een computer ontvangt de
informatie en activeert een trilmechanisme in de linker- of
rechterzijde van de bestuurdersstoel, afhankelijk van de richting
waarnaar is uitgeweken. Gealarmeerd door de trilling kan de bestuurder
zijn onbedoelde koerswijziging herstellen. Het systeem kan desgewenst
worden gedeactiveerd en heeft geen effect op passagiers.
Concentratieverlies wordt met dit systeem effectief bestreden.
Als eerste auto in zijn segment kan de Citroën C4 worden uitgerust met
meedraaiende koplampen met dubbele functie (xenon dim- en grootlicht).
Stuurt de auto een bocht in, dan verlichten de koplampen de
binnenzijde van de bocht. De lichtbundel wordt in dat geval over een
hoek van maximaal vijftien graden verdraaid (acht graden voor de
koplamp aan de buitenzijde van de bocht). Daarmee heeft de bestuurder
beter zicht op de weg die hij volgt en is hij eerder in staat andere
weggebruikers of mogelijke obstakels waar te nemen. Dit is een
belangrijke veiligheidsvoorziening, want bij een snelheid van 110 km/h
legt een auto 30 meter per seconde af en het belang van goed zicht is
daarbij evident. Citroën ontwikkelde ten tijde van de DS een
mechanische versie, de Citroën C4 maakt gebruik van elektronica.
Bovendien draait de lichtbundel van zowel dim- als grootlicht mee,
zodat in beide gevallen kan worden geprofiteerd van de xenon
verlichting. Door het verbeterde zicht dat minder inspanning vergt van
de bestuurder levert deze technologie een belangrijke bijdrage aan de
veiligheid en het rijplezier.
Met de introductie van parkeersensoren vóór op de Citroën C4 wordt in
combinatie met de sensoren achter het dagelijks gebruiksgemak verder
verbeterd. De sensoren hebben voor en achter dezelfde werking. In
beide bumpers zitten vier sensoren die de bestuurder waarschuwen als
een obstakel in het detectiegebied wordt waargenomen bij snelheden
onder de 10 km/h. Met pieptonen in steeds snellere frequentie wordt
aangegeven dat het obstakel wordt benaderd om uiteindelijk over te
gaan tot een continu signaal als het slechts enkele centimeters is
verwijderd. Bovendien wordt in het centrale, multifunctionele display
de situatie optisch weergegeven: de contouren van de auto en zes
detectiegebieden worden weergegeven. Indien gewenst kan de parkeerhulp
op het dashboard worden uitgeschakeld.
Net als de Citroën C5 en C8 kan de nieuwe Citroën C4 worden voorzien
van een controlesysteem voor bandenspanning. De spanning van alle vier
de banden wordt gemeten door een druksensor die de geregistreerde druk
doorzendt naar de centrale controle-eenheid. Zodra de druk van één van
de banden onder de ingestelde minimum waarde komt, wordt een
waarschuwing getoond op het centrale multifunctionele scherm en klinkt
een signaal. Ingeval van een klapband gaat ook de Stop-lamp branden.
Het systeem voorkomt zodoende dat auto en passagiers door te zachte
banden in gevaarlijke situaties belanden en zal bestuurders aanzetten
meer aandacht te besteden aan hun bandenspanning.
Tenslotte kan de Citroën C4 worden uitgerust met cruise control en een
snelheidsbegrenzer, twee voorzieningen die de reeks comfort- en
veiligheidsvoorzieningen completeren. Cruise control stelt de
bestuurder in staat de snelheid in te stellen en die vast te houden
zonder het gaspedaal aan te raken. Met de snelheidsbegrenzer kan de
bestuurder zelf een snelheid programmeren die hij niet wenst te
overschrijden. Tussentijdse overschrijdingen blijven mogelijk door het
gaspedaal helemaal in te trappen. Beide functies worden bediend vanaf
de vaste kern van het stuurwiel. De ingestelde snelheid kan worden
afgelezen van het centrale doorschijnende display waarop bovendien
zichtbaar is welk systeem is ingeschakeld.
Uitstekende passieve veiligheid
De vele veiligheidsvoorzieningen van de Citroën C4 dragen ook bij de
passieve veiligheid. Bijzonder is de eerste adaptieve
bestuurdersairbag: doordat de kern van het stuurwiel niet meedraait,
bevindt de airbag zich onder alle omstandigheden in dezelfde positie
en biedt zodoende optimale bescherming aan de bestuurder, ongeacht
zijn of haar postuur. Ook is veel aandacht besteed aan
voetgangersbeveiliging: bij een aanrijding met een voetganger zorgen
kreukelzones in de voorbumper en de aluminium motorkap met
geperforeerd binnenscherm voor effectieve schokabsorptie. Bovendien is
de Citroën C4 goed beveiligd tegen diefstal en inbraak.
Voorzieningen voor passieve veiligheid
* Adaptieve bestuurdersairbag.
* Tweefase airbags voor bestuurder en voorpassagier: deze airbags
houden rekening met de intensiteit van een botsing. Bij geringe
impact zal de airbag zich slechts gedeeltelijk ontvouwen om de
beste bescherming te bieden.
* Standaard gordijnairbags voor en achter.
* Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier.
* Automatische driepuntsgordels met spanningsbegrenzers en
waarschuwingslampjes voor niet dragen op alle zitplaatsen. De
gordels op de voorstoelen zijn voorzien van pyrotechnische
gordelspanners.
* Isofix-bevestigingspunten op beide zitplaatsen rechts- en
linksachter.
Verstevigde structuur biedt betere bescherming
Citroën heeft vooral met het oog op bescherming van passagiers bij
frontale aanrijdingen de meest stringente passieve
veiligheidsvereisten uitgebreid onderzocht en op de C4 toegepast:
* De C4 heeft aan de onderzijde van het front een additionele
kreukelzone om de krachten bij een frontale aanrijding effectiever
te absorberen. De zone bestaat uit een strook onderin de bumper in
combinatie met een extra subframe.
* De mechanische weerstand van voortrein en onderste subframe zijn
geoptimaliseerd om botsenergie te absorberen en bijvoorbeeld door
te geven aan de onderzijde van de carrosserie.
* Bewegingen van massieve onderdelen in het motorcompartiment zijn
uitvoerig bestudeerd om indringing in het interieur te vermijden.
* De voorportieren zijn verstevigd om de carrosserie een hogere
stijfheid te verschaffen. Om de reparatiekosten van kleine
aanrijdingen te reduceren, heeft de Citroën C4 voorspatborden van
kunststof en een aluminium strook in de voorbumper die onderdeel
uitmaakt van de kreukelzone. Bij een aanrijding zullen deze
onderdelen vervormen zonder de dorpels te beschadigen. Hetzelfde
geldt voor de onderzijde van de bumper, die kan vervormen zonder
het subframe en de voortrein te beschadigen.
Attentie voor voetgangers
Bij het ontwerp van de Citroën C4 is veel aandacht besteed aan de
gevolgen van een aanrijding voor voetgangers. Het subframe bevat twee
kreukelzones (één aan de boven- en één aan de onderzijde) om
knieletsel te beperken. De aluminium motorkap heeft een binnenscherm
met centrale perforatie om botsenergie effectiever te absorberen. Er
is veel onderzoek gedaan om de voorzijde minder schadelijk te maken
voor voetgangers. Zo vormen de koplampen niet alleen een fraai
designelement, ze zijn ook ontworpen met het oog op bescherming van
voetgangers. Dankzij de boemerangvorm worden zij grotendeels afgedekt
door de motorkap.
Verbeterde beveiliging tegen diefstal
De Citroën C4 biedt uitstekende bescherming tegen inbraak en diefstal.
De belangrijkste maatregelen:
* Gelaagde zijruiten om passagiers en hun bezittingen te beschermen.
* Supervergrendeling.
* Volumetrisch en perimetrisch alarm voor respectievelijk interieur
en buitenzijde.
* Elektronische startblokkering met transponder.
* Door de elektrische sluiting is achterklep niet te forceren.
* Antidiefstal bouten op lichtmetalen velgen.
* Portieren worden na 30 seconden automatisch weer afgesloten als ze
niet zijn geopend.
* Portieren en achterklep worden afgesloten zodra de auto wegrijdt.
Twee gedistingeerde modellen
Zowel de Citroën C4 Berline als de C4 Coupé heeft een geheel eigen,
karakteristiek design. Toch beschikken zij over gemeenschappelijke
uiterlijke kenmerken.
Het design van de Citroën C4 wordt gekarakteriseerd door een aantal
keuzes. De hoogte werd beperkt met het oog op stroomlijn, weggedrag en
brandstofverbruik. Een bijzonder aërodynamische carrosserie is een van
de belangrijkste kenmerken van de Citroën C4. Beide modellen delen hun
gemeenschappelijke neus met de grote double chevron die de gehele
motorkap omspant en overgaat in de boemerangvorm van de koplampen.
Opvallend zijn verder de vlagvormige zijspiegels die met het oog op de
stroomlijn prominent op hoge steunen staan. De afmetingen van beide
modellen zijn vrijwel identiek: de wielbasis bedraagt 2.61 m en de
hoogte is 1.46 m. Alleen de lengte verschilt enigszins; de Citroën C4
Coupé is 4,273 m lang, de C4 Berline 4,260 m. De Citroën C4 Berline en
C4 Coupé hebben dezelfde royale interieurruimte die sterk bijdraagt
aan het comfort voor de inzittenden. Zo is die ruimte op kniehoogte
voor achterpassagiers groter dan gemiddeld in het segment: 17 cm met
de voorstoelen in de achterste positie. Ook qua interieurbreedte
behoort de Citroën C4 tot de top in zijn segment: op ellebooghoogte
bedraagt die vóór 1,44 m en achter 1,43 m.
Waar de rondere, vloeiende lijnen de Citroën C4 Berline typeren, laat
de C4 Coupé scherpe contouren zien die sportiviteit uitstralen. Beide
modellen hebben geheel in Citroën-traditie een zeer gunstige
stroomlijn met een Cw-waarde van respectievelijk 0,28 voor de Citroën
C4 Coupé en 0,29 voor de C4 Berline. Daarmee heeft de C4 de beste
stroomlijn in zijn segment. Deze gunstige waarden zijn het gevolg van:
* Beperkte hoogte (1.46 m).
* Vlakke voorruit in vloeiende lijn met motorkap.
* Lang dak dat sterk afloopt aan de achterzijde.
* Druppelvorm dankzij smallere achterzijde.
* Vlagvorm en hoge steunen van de zijspiegels .
* Aërodynamisch vormgegeven beplating aan onderzijde.
* Achterspoiler.
* Bumper verbetert luchtstroming over de voorwielen.
* Ruitenwissers geïntegreerd in rand boven schutbord om wervelingen
te reduceren.
De strategie van Citroën om de Citroën C4 te introduceren als een
Berline en als een Coupé ligt in dezelfde lijn die werd gevolgd bij
introductie van de compacte modellen Citroën C2, C3 en C3 Pluriel. Met
sterk onderscheidende uiterlijke kenmerken wordt een bredere doelgroep
aangesproken.
Innovaties voor rijcomfort en ontspannen rijden
In het interieurontwerp ligt de nadruk op ontspanning van bestuurder
en passagiers. Het sobere dashboard is buitengewoon functioneel en
getuigt van hightech stijl met innovaties die het gebruiksgemak en de
ergonomie verbeteren.
Multifunctioneel stuurwiel met vaste kern
Op het multifunctionele stuurwiel met vaste kern zijn de audio- en
telefoonbediening en besturingsfuncties als cruise control en
snelheidsbegrenzer samengebracht. Simpel in gebruik, hetgeen leidt tot
rijplezier. De Citroën C4 is de eerste auto die is voorzien van een
stuurwiel waarbij het middengedeelte niet meedraait. Alle functies
zijn logisch geordend en goed bereikbaar zodat de bestuurder zijn
handen niet van het stuur behoeft te halen. Bovendien blijven de
verlichte toetsen op het stuurwiel ook s avonds goed zichtbaar. De
toetsen zijn ingedeeld in vier secties:
* Rechtsboven de audiofuncties
* Rechtsonder de toegang tot boordcomputer en het multifunctionele
display
* Linksboven de bediening van cruise control en snelheidsbegrenzer
* Linksonder de toetsen voor o.a. telefoonbediening en black panel
functie
Direct boven het stuur bevindt zich een scherm met informatie die
alleen voor de bestuurder van belang is: toerenteller,
waarschuwingslampjes en de stand van de automaat (bij versies die
daarmee zijn uitgerust).
Belangrijk voordeel van het stuur met vaste kern is de plaatsing van
de airbag: aangezien die niet draait zoals bij traditionele
stuurwielen, bevindt de airbag zich altijd in dezelfde positie ten
opzichte van de bestuurder en zal hij dus optimale bescherming bieden,
ongeacht de stand van het stuur.
Doorschijnend display
Op een instrumentenpaneel centraal in het dashboard wordt informatie
over de snelheid, de instelling van de snelheidsbegrenzer en cruise
control et cetera geprojecteerd. Het stelt zich automatisch in op de
hoeveelheid buitenlicht, zodat optimale aflezing onder alle
omstandigheden wordt gegarandeerd.
Parfumeur
In de Citroën C4 zijn inzittenden in staat hun eigen ambiance te
creëren met behulp van de parfumeur. In de uitstroomopeningen van het
luchtcirculatiesysteem kunnen buisjes worden geplaatst die een door de
inzittenden gekozen geur verspreiden. Met de bediening van de
airconditioning kan de gewenste hoeveelheid worden gekozen. De buisjes
zijn afsluitbaar en kunnen direct worden vervangen door een andere
geur. Bij aflevering ontvangt de koper drie geuren en bij de dealers
zullen de buisjes verkrijgbaar zijn in negen verschillende aromas.
Stoelen naar ieders smaak
Om beter te kunnen voldoen aan uiteenlopende wensen van kopers kan de
Citroën C4 afhankelijk van het uitrustingsniveau worden uitgerust met
stoelen Comfort of Vitalité voor de sportievere rijders. De stoelen
zijn op talrijke manieren verstelbaar; de bestuurdersstoel kan 50 mm
in hoogte worden versteld en heeft een handmatig instelbare
lendensteun. De Citroën C4 kan worden geleverd met elektrische
bediening van de bestuurdersstoel. In dat geval worden de individuele
instellingen in een geheugen opgeslagen.
Gelaagd glas
Als optie kan de Citroën C4 worden geleverd met gelaagd glas in de
zijramen, dat zorgt voor demping van buitengeluiden. In dat geval zit
tussen de twee lagen een dunne film die geluid dempt. Standaard zijn
op de Citroën C4 de volgende maatregelen getroffen om rijwindgeluiden
te reduceren:
* Zijspiegels in vlagvorm.
* Dikker glas (3,82 mm in plaats van de in het segment gebruikelijke
3 mm) in de zijramen.
* Ruitenwissers geïntegreerd in rand boven schutbord.
* Antiturbulentie afdichtingen van de voorruit
* Afdichting en vulling van holle ruimten
Airconditioning in twee zones
De Citroën C4 kan worden voorzien van automatische airconditioning in
twee zones: de bestuurder en voorpassagier kunnen ieder de door hen
gewenste temperatuur instellen. Verder is de automatische
airconditioning voorzien van een pollenfilter, een filter voor
uitlaatgassen en een recirculatiestand die vanaf stuur en dashboard
kan worden bediend. De voorruit is voorzien van een warmtewerende laag
die ultraviolette stralen reflecteert.
Veilig opbergen
In het interieur zijn vele mogelijkheden om voorwerpen netjes uit het
zicht op te bergen. Zo is in de (in lengte verstelbare) armsteun in
het midden een vak opgenomen waarin cds of zelfs een cd-wisselaar
kunnen worden opgeborgen. Afgezien van de vele bergvakken in het
interieur biedt ook de bagageruimte vele praktische
opbergmogelijkheden. Met het compartimentagesysteem, een
multifunctionele ruimteverdeler, kan de bagageruimte in drie secties
worden verdeeld om bagage vast te zetten. Het compartimentagesysteem
kan worden opgeborgen in de vloer van de bagageruimte.
NaviDrive
Op de nieuwe Citroën C4 kan NaviDrive worden geleverd, het onlangs
door PSA Peugeot Citroën geïntroduceerde telematicasysteem. De
bestuurder kan de belangrijkste functies vanaf het stuur bedienen of
door spraak aansturen. Het systeem werkt eenvoudig en vergt geen
oefening of instructie om door de stem van de gebruiker te worden
bediend. De spraakherkenning maakt het mogelijk veilig te telefoneren
en navigeren tijdens het rijden. Het systeem kan daarnaast worden
bediend met toetsen op de unit in het dashboard. De functies worden
weergegeven op een groot 16/9 kleurenscherm.
HiFi op maat
Speciaal voor de Citroën C4 werd door JBL één van s werelds meest
toonaangevende fabrikanten van audioapparatuur een HiFi-installatie
ontwikkeld. Op zes plaatsen in het interieur zijn in totaal tien
luidsprekers geplaatst, de subwoofer is ondergebracht in de
bagageruimte en de versterker onder de stoel van de passagier. Door de
uitgekiende plaatsing biedt deze installatie een weergaloze
geluidsweergave.
Bluetooth technologie
In de Citroën C4 is het mogelijk gebruik te maken van draadloze
Bluetooth technologie. De bestuurder kan zijn gsm in zijn binnenzak
laten en toch telefoneren. Nummers kunnen worden gekozen met de
toetsen op het stuur en geluidsweergave vindt plaats via het
audiosysteem. Een microfoon is in de dakhemel ingebouwd. Adresboek en
gekozen telefoonnummer worden weergegeven op het multifunctionele
display.
Mulhouse: fabriek voor platform 2
De Citroën C4 is het eerste model van Citroën dat wordt geproduceerd
in de fabriek in Mulhouse. Gebaseerd op de allerlaatste verbeteringen
van platform 2 profiteert dit model van de uiterst geavanceerde
industriële technieken van deze fabriek. De ontwikkelingskosten die in
de afgelopen vijf jaar zijn gemaakt voor de Citroën C4 bedragen 1,4
miljard euro.
De investeringen stonden ook in het teken van verbeterde
werkomstandigheden. Zo wordt bijvoorbeeld de hemelbekleding elders
gemonteerd om te vermijden dat de arbeiders boven hun macht moeten
werken. De ruim 6.000 werknemers hebben overigens 90.000 uur
specifieke training voor de C4 ondergaan. De productiecapaciteit
bedraagt eind 2004 zon 1.150 autos per dag, en per jaar 260.000
exemplaren.
De fabriek in Mulhouse bestaat sinds 1962, en er zijn nu bijna 13.000
werknemers in dienst. De fabriek produceert naast de Citroën C4 ook de
andere modellen van PSA Peugeot Citroën op basis van platform 2: de
Peugeot 206 en 307. Aangezien de Citroën C4 het eerste model is van
Citroën dat in Mulhouse wordt geproduceerd, vindt in samenwerking met
het Conservatoire in Aulnay in het automuseum van Mulhouse tot 31
januari 2005 een tentoonstelling plaats onder de titel Géniales
Citroën.
AutoRai