Time : 10:45:17 AM
Date : Friday, October 29, 2004
Sender Name: Banca Monte Paschi Belgio S.A.

Opnieuw bevredigende resultaten voor Banca Monte Paschi Belgio. Uiteenzetting van de Algemeen Directeur Luigi Macchiola

Brussel, 29 oktober 2004

Conform het Businessplan 2004-2006 heeft Banca Monte Paschi Belgio N.V. inspanningen geleverd om haar commerciële dynamiek op te drijven en hierbij wordt zeker en vast ook toegevoegde waarde gecreëerd. Deze inspanningen reflecteren zich ook reeds sinds enige tijd in de resultaten van de bank en dit zowel voor het corporate als het retail segment. De situatie van de balans en de resultatenrekening van de bank zien er op 30 september 2004 als volgt uit:

Wat betreft het bancair product oftewel het omzetcijfer kan men een minieme afname van 4% vaststellen ten opzichte van 12 maanden geleden
- de omzet ligt nu op een niveau van EUR 19,3 miljoen-. Het balanstotaal trekt zich , conform de budgettaire heroriëntatie voorzien in het hier bovenvermelde businessplan, samen met 24,5% en eindigt op een niveau van EUR 853,6 miljoen.

De gegenereerde cashflow van zijn kant nam op 12 maanden tijd toe met een goede 27,3% en bevindt zich nu op een niveau van EUR 2,8 miljoen (+ 0,6 miljoen) -dit alles desalniettemin de afname van de verwerkte geldbedragen -. Deze positieve evolutie van de cashflow kan echter verklaard worden door enerzijds de geïnde commissies zowel op kredieten als op de verhandeling van roerende waarden. Anderzijds zien we ook het effect van de doorgevoerde herstructurering eind 2003.

De " return on expenses" van 1,28% eind september 2003 is gestegen naar een niveau van 1,36% 12 maanden later. Deze trend zal zich zeker en vast nog doortrekken aangezien eind oktober 2004 de laatste pregepensioneerden definitief de bank verlaten. Tot slot heeft de solvabiliteitsratio zijnde de " Cooke ratio"
zich merkelijk verbeterd eindigend op een niveau van 10,5% in september 2004 ten opzichte van 8,4% een jaar eerder.

Op commercieel vlak, tracht de bank haar productgamma nog verder uit te breiden in functie van de noden en verwachtingen van haar doelgroep. Een belangrijk deelaspect hiervan is gericht op het vermogensbeheer.

Ter herinnering, Banca Monte Paschi Belgio N.V. is de enige operationele bank van Italiaanse oorsprong naar Belgisch recht aanwezig in België sinds 1947. De bank is zowel actief in het retail als in het corporate segment. Haar doelgroep bestaat enerzijds vooral , maar niet exclusief, uit Italianen aanwezig in België en vooral in Brussel. Anderzijds richt ze zich vooral naar bedrijven die handel drijven met de transalpijnse markt. Belangrijk om weten is dat de bank ijvert naar een "Taylor Made Solution" voor ieder van zijn cliënten.