AutoRai

29-10-2004

DaimlerChrysler bedrijfsresultaat stijgt naar 1,3 miljard

DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft in het derde kwartaal van 2004 een bedrijfsresultaat van 1,3 miljard behaald, een verbetering van 7% ten opzichte van het resultaat in dezelfde periode van vorig jaar ( 1,2 miljard).

In dit kwartaalresultaat zijn bijzondere lasten opgenomen betreffende Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) van 405 miljoen, Toll Collect ( 119 miljoen) en de Chrysler Group ( 104 miljoen). Hiertegenover staan eenmalige opbrengsten uit de schikking met Bombardier over de verkoop van Adtranz ( 120 miljoen), alsmede de beëindiging van de joint venture inzake bedrijfswagenmotoren met Hyundai ( 60 miljoen). Per saldo werd het bedrijfsresultaat belast met speciale effecten ten bedrage van 448 miljoen.

Het concernresultaat bedroeg in het derde kwartaal 1,0 miljard. Het resultaat van - 1,7 miljard van vorig jaar werd destijds beïnvloed door de afwaardering van de deelname in EADS van 2,0 miljard. Het resultaat per aandeel steeg naar 0,94 (vorig jaar - 1,63). De netto liquide middelen uit industriële activiteiten steeg sinds eind 2003 met 0,9 miljard naar 2,6 miljard.

In de eerste negen maanden steeg het bruto bedrijfsresultaat met 51% naar 5,0 miljard. De bedrijfswinst verbeterde zich in dezelfde periode van - 1,0 miljard naar 1,9 miljard. Het resultaat per aandeel steeg van - 0,94 naar 1,92. De omzet steeg in de eerste negen maanden met 3% naar 104,3 miljard.

Stijgingen van afzet en omzet
Ondanks een lichte teruggang in de wereldwijde groei van voertuigen heeft DaimlerChrysler in het derde kwartaal 1,1 miljoen voertuigen afgezet en daarmee het niveau van vorig jaar met 2% overtroffen. Hoewel de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar een opwaardering vertoont, groeide de concernomzet als gevolg van de afzetstijging met 2% naar 34,9 miljard. Na correctie van consolidatiekring- en wisselkoerseffecten bedraagt de stijging 4%.

Aan het einde van het derde kwartaal 2004 bestond het personeelsbestand van DaimlerChrysler wereldwijd uit 386.200 medewerk(st)ers (+ 3%). Vooral het personeelsbestand van de bedrijfswagendivisie vertoonde een aanzienlijke groei. Oorzaak van deze ontwikkeling was niet alleen het in dienst nemen van nieuwe medewerkers in Europa en Noord-Amerika, maar vooral ook het meerekenen van de 18.300 werknemers van MFTBC. Na correctie van de consolidatiekring groeide het personeelsbestand met 2%.