29-10-2004
DaimlerChrysler bedrijfsresultaat stijgt naar 1,3 miljard
DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft in het derde kwartaal van
2004 een bedrijfsresultaat van 1,3 miljard behaald, een verbetering
van 7% ten opzichte van het resultaat in dezelfde periode van vorig
jaar ( 1,2 miljard).
In dit kwartaalresultaat zijn bijzondere lasten opgenomen betreffende
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) van 405 miljoen,
Toll Collect ( 119 miljoen) en de Chrysler Group ( 104 miljoen).
Hiertegenover staan eenmalige opbrengsten uit de schikking met
Bombardier over de verkoop van Adtranz ( 120 miljoen), alsmede de
beëindiging van de joint venture inzake bedrijfswagenmotoren met
Hyundai ( 60 miljoen). Per saldo werd het bedrijfsresultaat belast met
speciale effecten ten bedrage van 448 miljoen.
Het concernresultaat bedroeg in het derde kwartaal 1,0 miljard. Het
resultaat van - 1,7 miljard van vorig jaar werd destijds beïnvloed
door de afwaardering van de deelname in EADS van 2,0 miljard. Het
resultaat per aandeel steeg naar 0,94 (vorig jaar - 1,63). De netto
liquide middelen uit industriële activiteiten steeg sinds eind 2003
met 0,9 miljard naar 2,6 miljard.
In de eerste negen maanden steeg het bruto bedrijfsresultaat met 51%
naar 5,0 miljard. De bedrijfswinst verbeterde zich in dezelfde periode
van - 1,0 miljard naar 1,9 miljard. Het resultaat per aandeel steeg
van - 0,94 naar 1,92. De omzet steeg in de eerste negen maanden met 3%
naar 104,3 miljard.
Stijgingen van afzet en omzet
Ondanks een lichte teruggang in de wereldwijde groei van voertuigen
heeft DaimlerChrysler in het derde kwartaal 1,1 miljoen voertuigen
afgezet en daarmee het niveau van vorig jaar met 2% overtroffen.
Hoewel de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar een opwaardering
vertoont, groeide de concernomzet als gevolg van de afzetstijging met
2% naar 34,9 miljard. Na correctie van consolidatiekring- en
wisselkoerseffecten bedraagt de stijging 4%.
Aan het einde van het derde kwartaal 2004 bestond het
personeelsbestand van DaimlerChrysler wereldwijd uit 386.200
medewerk(st)ers (+ 3%). Vooral het personeelsbestand van de
bedrijfswagendivisie vertoonde een aanzienlijke groei. Oorzaak van
deze ontwikkeling was niet alleen het in dienst nemen van nieuwe
medewerkers in Europa en Noord-Amerika, maar vooral ook het meerekenen
van de 18.300 werknemers van MFTBC. Na correctie van de
consolidatiekring groeide het personeelsbestand met 2%.
AutoRai