Consumenten zijn als ratten⦠maar ratten zijn zo dom nog niet
Consumenten beoordelen en kiezen producten op basis van wat zij
geleerd hebben en wat ze zich kunnen herinneren over karakteristieken
van die producten, zoals merknamen, ingrediënten en andere kenmerken.
Onderzoek wijst uit dat zelfs gesofisticeerd beslisgedrag van
consumenten verklaard kan worden door bijzonder eenvoudige
associatieve leer- en geheugenprocessen. Opmerkelijk is dat deze
processen gelijkenissen vertonen met processen die ook bij ratten,
honden en andere dieren voorkomen. Dit stelt prof.dr. Stijn van
Osselaer in zijn inaugurele rede Over ratten en merken:
consumentenbeslissingen vanuit een leer- en geheugenperspectief,
waarmee hij op vrijdag 29 oktober 2004 zijn leerstoel
Consumentengedrag aan de Faculteit der Bedrijfskunde van de Erasmus
Universiteit Rotterdam aanvaardt.
Tijdens zijn oratie belicht Van Osselaer, naast de theoretische
implicaties op het gebied van de menselijke geheugen- en
leerpsychologie, ook strategische implicaties en voorschriften voor
brand management en de bescherming van het consumentenwelzijn.
Stijn van Osselaer (1971) studeerde psychologie aan de Katholieke
Universiteit Leuven in België en promoveerde in marketing aan de
University of Florida. Van 1998 tot 2003 was hij verbonden aan de
University of Chicago Graduate School of Business en lid van het
Center for Decision Research aldaar. In 2003 werd Van Osselaer benoemd
tot hoogleraar Consumentengedrag in Rotterdam. Hiermee was hij de
jongste hoogleraar ooit aan deze business school. Hij presenteerde
zijn onderzoek aan diverse buitenlandse universiteiten, o.a. Columbia
University, het Massachusetts Institute of Technology, Harvard
University, de University of California at Berkeley, INSEAD en de
London Business School. Zijn onderzoek verscheen in o.a. het Journal
of Consumer Research, het International Journal of Research in
Marketing en het Journal of Consumer Psychology.
Erasmus Universiteit Rotterdam