Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Wethouders Amsterdam en Rotterdam willen 80 km/uur op ring en ruit
Milieudefensie: `Hoelang draalt het kabinet nog?'
Amsterdam, 28 oktober 2004 --- De wethouders Milieu van Amsterdam (Hester Maij, CDA) en Rotterdam (Wim van Sluis, Leefbaar Rotterdam) vinden dat er snel een snelheidslimiet van 80 km/uur moet komen op de Amsterdamse ring A10 en de Rotterdamse ruit. Dat blijkt uit het rapport 'Snelheid geboden' dat Milieudefensie vandaag uitbrengt. Milieudefensie vindt het stuitend dat het kabinet, tweeënhalf jaar na de succesvolle introductie van de 80 km-maatregel op de A13-Overschie, nog steeds draalt om op andere stadssnelwegen hetzelfde te doen. De milieuorganisatie pleit voor een gezondheidskordon van 80 km/uur in en rond de vier grote steden, aangevuld met enkele stadssnelwegen elders.
Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: `Medio 2004 zou minister Peijs voor een mager aantal van acht wegdelen hebben onderzocht of de 80 km-maatregel daar ook komt. Het is al bijna november en er ligt nog niks. Volgens de pas bekend geworden satellietbeelden van stikstofdioxide-uitstoot is vooral in de vier grote steden de luchtkwaliteit slecht voor de volksgezondheid. Dan moet je niet tot Sint Juttemis wachten en onderzoek op onderzoek stapelen, maar direct overal die maximum snelheid invoeren. Dat is wel zo duidelijk voor de automobilist en wel zo gezond voor de inwoners.'
Aan het rapport `Snelheid geboden, 80 de limiet op de stadssnelweg' leverden tientallen wethouders, professoren, adviseurs, maatschappelijke organisaties en bewonersgroepen een bijdrage. Hester Maij stelt, namens de gemeente Amsterdam: `Amsterdammers hebben er recht op.' Volgens Wim van Sluis 'kan Rotterdam niet zonder.' Joris Wijnhoven zegt dat 'die 80km-maatregel alleen maar voordelen heeft: minder luchtvervuiling, minder lawaai, minder energieverbruik, minder ongelukken, minder files. Lokale overheden willen veel verder gaan dan de Rijksoverheid. Bij sommige bewonersgroepen langs de snelweg is het geloof in de Rijksoverheid zelfs al bijna tot het nulpunt gedaald.'
Volgens Milieudefensie laten die satellietbeelden zien dat Nederland de meest ongezonde lucht van heeft van de Europese Unie. Dat komt volgens de organisatie vooral door de enorme hoeveelheid vracht- en personenverkeer en het aantal auto's per vierkante kilometer in de randstad. Door de 80 km-maatregel daalt de luchtvervuiling door het verkeer op de snelweg met twintig procent en de lawaaihinder met een procent of vijftien, zo blijkt uit onderzoeken. De milieuorganisatie wenst een gezondheidskordon van 80 km/uur in en rond de vier grote steden, omdat daar verreweg de meeste mensen dichtbij een snelweg wonen, de luchtvervuiling daar het ergst is en het verkeer daar het snelst dreigt te groeien.