Persberichten
BVOM/Soesterberg, 28 oktober 2004
Minder hardrijders door trajectcontrole
In de eerste twee maanden na de invoering van trajectcontrole op de A4
en A12 is het aantal hardrijders aanzienlijk gedaald. Voor de
invoering van trajectcontrole in september reed zo'n 10 á 15% van de
snelweggebruikers te hard. Na een maand daalde het aantal hardrijders
tot 5% en inmiddels rijdt ongeveer 3% van de snelweggebruikers nog te
hard. Opvallend is dat er in de weekends meer overtreders zijn dan op
weekdagen.
Ook op de N919 bij Veenhuizen, tot nu toe de enige provinciale weg
waarop trajectcontrole staat, heeft de nieuwe controlemethode veel
effect. Daar heeft slechts één procent van de bestuurders een te hoge
snelheid, terwijl voorheen ongeveer 20 procent van de passanten te
hard reed.
Op grond van de cijfers van de eerste twee maanden is het de
verwachting dat het aantal overtreders op de snelwegen A4 (tussen
Hoofddorp en Nieuw-Vennep) en A12 (tussen Woerden en De Meern) verder
zal dalen. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 120 km/uur. Op
alle trajecten, zowel op snelwegen als op provinciale wegen, worden de
bestuurders met borden langs de weg geattendeerd op de
trajectcontroles.
Nieuwe trajectcontroles
Op dit moment wordt op drie andere plaatsen in Nederland gewerkt aan
de introductie van trajectcontrole. Het gaat om de A2 tussen Maarssen
en Breukelen en op de Zeelandbrug. Daarnaast komt er een verplaatsbaar
systeem in Flevoland. Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier
van snelheid controleren. Het systeem meet over langere afstand de
snelheid van elk passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen
per week en 24 uur per dag. Door trajectcontrole worden de
snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de
verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten
goede.
Openbaar Ministerie