Ingezonden persbericht
Western digital behaalt omzet van $824 miljoen in eerste kwartaal fiscaal 2005
Levering 14,2 miljoen units, waarvan 1,8 miljoen voor personal entertainment-applicaties
Amsterdam, 28 oktober 2004 - Western Digital Corp. (NYSE: WDC) behaalde in het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2005, dat eindigde op 1 oktober 2004, een omzet van $824 miljoen dankzij de levering van 14,2 miljoen units. De nettowinst bedroeg $30,4 miljoen of $0,14 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van vorig boekjaar was de omzet $714 miljoen bij de levering van ongeveer 11,3 miljoen units. De nettowinst bedroeg toen $5 miljoen of $0,02 per aandeel. De jaar-op-jaaromzetgroei bedroeg 15 procent en het aantal geleverde units steeg met 26 procent. In de nettowinst in hetzelfde kwartaal van fiscaal 2004 was een reservering opgenomen voor de opstartkosten en eenmalige uitgaven voor de overname van Read Rite-bedrijfsmiddelen.
"Ons streven naar kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit resulteert in een bedrijfsmodel dat ons concurrentievoordeel biedt in de competitieve markt voor hoge volumes, waarin we opereren", zegt Matt Massengill, bestuursvoorzitter en CEO van Western Digital (WD). "Dit wordt weerspiegeld door onze stabiele financiële prestaties in de afgelopen kwartalen en de resultaten in het eerste kwartaal van fiscaal 2005. Deze zijn beter dan verwacht. Bovendien heeft dit streven geleid tot meer activiteiten met vooraanstaande OEM-klanten. OEM-klanten waren in het eerste kwartaal van fiscaal 2005 verantwoordelijk voor ongeveer 59 procent van de omzet. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dit aandeel nog 53 procent."
Massengill vervolgt: "Het eerste kwartaal werd gekenmerkt door de sterkere seizoensgebonden vraag in de markt voor desktop-pc's en personal entertainment apparatuur. We leverden circa 1,8 miljoen harddisk drives voor entertainment-toepassingen, zoals gameconsoles en digitale videorecorders. Daarmee verstevigen we onze positie buiten onze traditioneel sterke marktpositie voor desktop-pc's. Binnen deze groeistrategie introduceerden we de volumeproductie van de WD Scorpio(tm) mobiele harddisk drives en de WD Caviar® RAID Edition-producten. WD Scorpio drives komen tegemoet aan de eisen binnen de groeiende notebook-pc-markt en WD Caviar drives bieden hoogwaardige betrouwbaarheid voor serverapplicaties."
De cashpositie bedroeg $405 miljoen aan het einde van het eerste kwartaal van fiscaal 2005. Dit is een toename met $27 miljoen in vergelijking met het vorige kwartaal. Er werd $93 miljoen aan contanten uit activiteiten gegenereerd en er werden ongeveer 2,1 miljoen gewone aandelen teruggekocht voor ongeveer $15 miljoen. Sinds mei 2004 zijn in totaal nu 4,1 miljoen aandelen teruggekocht voor $31 miljoen.
###
Over WD
WD, een van de marktleiders en eerste spelers in de storage-markt, biedt producten en diensten voor mensen en organisaties die digitale informatie verzamelen, beheren en toepassen. WD produceert kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare harddisks met een hoge beschikbaarheid, die data snel beschikbaar en goed beschermd houden. WD is opgericht in 1970. De storage-producten worden geleverd aan systeemproducenten en geselecteerde resellers onder de merknamen Western Digital en WD.
Ingezonden persbericht