VOLVO CARS
Volvo lanceert grootste reclamecampagne ooit
Niet auto's, maar films met levensverhalen van echte mensen centraal
Life on Board Project: Volvo's grootste multimediale campagne ooit
Amsterdam, 28 oktober 2004 - Na de onconventionele reclamecampagnes
'Het Mysterie van Dalarö' en 'Route V50', voor respectievelijk de
nieuwe Volvo's S40 en V50, komt Volvo nu met een nieuwe grootschalige
campagne: 'Life on Board Project'. In diverse documentaires vertellen
'echte' mensen (dus geen acteurs) elkaar onderweg hun levensverhaal
'aan boord van de verschillende Volvo-modellen. En weer worden diverse
media ingezet om het publiek te attenderen op de website, waar de
films in hun geheel te zien zijn. Zeer opvallend is dat niet de
auto's, maar de mensen centraal staan.
De gedachte achter de nieuwe Volvo-campagne was eenvoudig: geef een
aantal interessante mensen een Volvo, stuur ze op een interessante
reis en laat ze met elkaar praten over hun leven. Het resultaat?
Gesprekken die zowel diepgaand als frivool zijn, emotioneel als
oppervlakkig. Maar het belangrijkste aspect is misschien wel dat de
gesprekken levensecht zijn. Global Advertising Director Tim Ellis:
'Het uitgangspunt van de campagne was hetzelfde als het centrale
uitgangspunt van Volvo: 'Auto's worden bestuurd door mensen.' Hoe
verder we ons in dit concept verdiepten, hoe meer duidelijk werd wat
voor bijzondere en indringende levensverhalen men in de auto aan
elkaar vertelt.' Deze campagne sluit dus perfect aan bij het centrale
'Volvo for Life' thema. De films zijn zeer herkenbaar Volvo, zoals
geen ander automerken zou kunnen maken.
Interessante levensverhalen
Volvo en haar internationale reclamebureau Fuel Europe hebben over de
hele wereld gezocht naar mensen met een interessant levensverhaal. Hun
persoonlijke belevenissen en levensvisie speelden bij de selectie een
doorslaggevende rol. Ook al zijn de gekozen mensen in geen enkel
opzicht verbonden met Volvo, hun gesprekken weerspiegelen wel degelijk
de waarden van Volvo en houden verband met de positionering van de
diverse modellen. Zo gaan de gesprekken in de documentaire rond de
nieuwe Volvo XC70 over avontuur en passie. Een van de passagiers is
Bethany Hamilton (14), die op 13-jarige leeftijd een aanval van een
haai overleefde. Bestuurder van de betreffende auto is Greta
Kuntzweiler (28), een bekende Amerikaanse jockey. Het gesprek tussen
de twee vrouwen gaat moeiteloos over van zware onderwerpen zoals het
omgaan met de angst voor haaien en zware ruiterongevallen, naar hun
favoriete televisieprogramma's.
In de documentaire over de nieuwe Volvo V70 gaat het daarentegen meer
over geluk en het kunnen omgaan met tegenslagen in het leven. Chris
Gardner is de bestuurder. Hij is een van de meest succesvolle
beurshandelaren op Wall Street, terwijl hij ooit met zijn tweejarig
zoontje op straat leefde. Zijn reisgenoot is Dr. Richard Wiseman. Een
Britse psycholoog en tevens auteur van The Luck Factor. Dr. Wiseman
onderzoekt waarom sommige mensen geluk hebben en anderen niet. En:
heeft Chris in zijn leven gewoonweg geluk gehad?
Volvo's boodschappen
Tim Ellis: 'Al deze mensen vertellen een ervaring uit hun leven en
niet over onze auto's. Natuurlijk willen we met de campagne meer
auto's verkopen, maar we gebruiken met opzet niet de conventionele
autoadvertenties. We betrekken het publiek bij ons product en proberen
ze meer geïnteresseerd te maken in ons merk. We hopen dan ook dat het
publiek onze boodschappen over veiligheid, milieu, comfort,
technologie en prestaties uit de films weet te halen.'
De campagnestrategie gaat voort op de weg die Volvo is ingeslagen met
de succesvolle campagne 'Het Mysterie van Dalarö'. 'Van deze campagne
hebben we veel geleerd', legt Simon Pride, European Director van Fuel
Europe, uit. 'We hebben Volvo een gezicht gegeven en dit lijkt aan te
slaan. We zijn ervan overtuigd dat er op dit moment veel potentiële
Volvo-kopers zijn die het alleen zelf nog niet weten. Deze campagne is
gewoon weer een stap in de richting om hen daarvan bewust te maken.'
Films voor alle modellen
Volvo heeft op dit moment films gelanceerd voor de Europese en
Aziatische markt voor de Volvo's S60, XC70 en V70. De documentaires
voor de Volvo's XC90, S80 en S40 zijn op dit moment in productie.
Op www.volvocars.nl zijn vanaf 18 oktober de S60 en XC70 film te
bekijken. Men kan zich hier tevens aanmelden voor een e-mail
nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe films van het 'Life
On Board' project.
Noot voor de redactie,