VOLVO CARS

Volvo lanceert grootste reclamecampagne ooit

Niet auto's, maar films met levensverhalen van echte mensen centraal Life on Board Project: Volvo's grootste multimediale campagne ooit

Amsterdam, 28 oktober 2004 - Na de onconventionele reclamecampagnes 'Het Mysterie van Dalarö' en 'Route V50', voor respectievelijk de nieuwe Volvo's S40 en V50, komt Volvo nu met een nieuwe grootschalige campagne: 'Life on Board Project'. In diverse documentaires vertellen 'echte' mensen (dus geen acteurs) elkaar onderweg hun levensverhaal 'aan boord van de verschillende Volvo-modellen. En weer worden diverse media ingezet om het publiek te attenderen op de website, waar de films in hun geheel te zien zijn. Zeer opvallend is dat niet de auto's, maar de mensen centraal staan.

De gedachte achter de nieuwe Volvo-campagne was eenvoudig: geef een aantal interessante mensen een Volvo, stuur ze op een interessante reis en laat ze met elkaar praten over hun leven. Het resultaat? Gesprekken die zowel diepgaand als frivool zijn, emotioneel als oppervlakkig. Maar het belangrijkste aspect is misschien wel dat de gesprekken levensecht zijn. Global Advertising Director Tim Ellis: 'Het uitgangspunt van de campagne was hetzelfde als het centrale uitgangspunt van Volvo: 'Auto's worden bestuurd door mensen.' Hoe verder we ons in dit concept verdiepten, hoe meer duidelijk werd wat voor bijzondere en indringende levensverhalen men in de auto aan elkaar vertelt.' Deze campagne sluit dus perfect aan bij het centrale 'Volvo for Life' thema. De films zijn zeer herkenbaar Volvo, zoals geen ander automerken zou kunnen maken.

Interessante levensverhalen
Volvo en haar internationale reclamebureau Fuel Europe hebben over de hele wereld gezocht naar mensen met een interessant levensverhaal. Hun persoonlijke belevenissen en levensvisie speelden bij de selectie een doorslaggevende rol. Ook al zijn de gekozen mensen in geen enkel opzicht verbonden met Volvo, hun gesprekken weerspiegelen wel degelijk de waarden van Volvo en houden verband met de positionering van de diverse modellen. Zo gaan de gesprekken in de documentaire rond de nieuwe Volvo XC70 over avontuur en passie. Een van de passagiers is Bethany Hamilton (14), die op 13-jarige leeftijd een aanval van een haai overleefde. Bestuurder van de betreffende auto is Greta Kuntzweiler (28), een bekende Amerikaanse jockey. Het gesprek tussen de twee vrouwen gaat moeiteloos over van zware onderwerpen zoals het omgaan met de angst voor haaien en zware ruiterongevallen, naar hun favoriete televisieprogramma's.

In de documentaire over de nieuwe Volvo V70 gaat het daarentegen meer over geluk en het kunnen omgaan met tegenslagen in het leven. Chris Gardner is de bestuurder. Hij is een van de meest succesvolle beurshandelaren op Wall Street, terwijl hij ooit met zijn tweejarig zoontje op straat leefde. Zijn reisgenoot is Dr. Richard Wiseman. Een Britse psycholoog en tevens auteur van The Luck Factor. Dr. Wiseman onderzoekt waarom sommige mensen geluk hebben en anderen niet. En: heeft Chris in zijn leven gewoonweg geluk gehad?

Volvo's boodschappen
Tim Ellis: 'Al deze mensen vertellen een ervaring uit hun leven en niet over onze auto's. Natuurlijk willen we met de campagne meer auto's verkopen, maar we gebruiken met opzet niet de conventionele autoadvertenties. We betrekken het publiek bij ons product en proberen ze meer geïnteresseerd te maken in ons merk. We hopen dan ook dat het publiek onze boodschappen over veiligheid, milieu, comfort, technologie en prestaties uit de films weet te halen.'

De campagnestrategie gaat voort op de weg die Volvo is ingeslagen met de succesvolle campagne 'Het Mysterie van Dalarö'. 'Van deze campagne hebben we veel geleerd', legt Simon Pride, European Director van Fuel Europe, uit. 'We hebben Volvo een gezicht gegeven en dit lijkt aan te slaan. We zijn ervan overtuigd dat er op dit moment veel potentiële Volvo-kopers zijn die het alleen zelf nog niet weten. Deze campagne is gewoon weer een stap in de richting om hen daarvan bewust te maken.'

Films voor alle modellen
Volvo heeft op dit moment films gelanceerd voor de Europese en Aziatische markt voor de Volvo's S60, XC70 en V70. De documentaires voor de Volvo's XC90, S80 en S40 zijn op dit moment in productie.

Op www.volvocars.nl zijn vanaf 18 oktober de S60 en XC70 film te bekijken. Men kan zich hier tevens aanmelden voor een e-mail nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe films van het 'Life On Board' project.

Noot voor de redactie,