Bericht uit Maastricht (week 44 / 2004)
logo bericht uit maastricht
Afbeelding
Plasticcontainers milieuperrons
Gebruik de containers voor plastic alleen voor plastic flessen en
flacons. Andere plastic voorwerpen zoals boterkuipjes, tandpastatubes
en champignonbakjes, horen thuis bij het restafval. Deze zijn niet
recyclebaar.
dotline
Afbeelding
Proef met bladkorven
Dit najaar begint de gemeente een proef met bladkorven in de buurten
Mariaberg, De Heeg en Scharn. In de bladkorven kunt u bladeren
verzamelen die op de stoep en op straat zijn gevallen. Op deze manier
bestrijdt u samen met de gemeente de overlast van bladeren in uw
buurt.
dotline
Afbeelding
Kinderopvang
Vanaf 1 januari 2005 is de nieuwe Wet kinderopvang van kracht. Deze
wet regelt de kwaliteit en financiering van de kinderopvang. De wet
heeft tot gevolg dat de verordening Kinderopvang is gewijzigd. De
aangepaste verordening ligt zes weken ter inzage bij het
GemeenteLoket.
> Parkeerdrukte
> Bekendmaking begroting herinrichting
> Bekendmaking verordening baatbelasting
> Bekendmaking intrekken drie verordeningen
> Vergaderdata raad en raadscommissies
> Vooraankondiging verkeersbesluiten Heugemerveld
> Bestemmingsplan deelgebieden Amby
> Mandaat rechtstreeks beroep
> Muurschildering benadrukt vriendschapsband met Nicaragua
> Workshop `Flexibele Arbeidscontracten'
> Bekendmakingen 27 oktober 2004
Plasticcontainers milieuperrons
Afbeelding Gebruik de containers voor plastic alleen voor plastic
flessen en flacons. Ander plastic materiaal hoort thuis bij het
restafval.
Wel
Alleen plastic flessen en flacons die gebruikt zijn voor
(vloei)stoffen als water, (fris)drank, zeep, shampoo, afwasmiddel,
schoonmaakmiddel, melk, plantaardige olie, azijn of (was)poeders.
Niet
Boterkuipjes, tandpastatubes, plastic zakken, champignonbakjes
enzovoort mogen er dus niet in. Deze voorwerpen zijn weliswaar gemaakt
van plastic, maar het zijn geen flessen en flacons en daarom niet
recyclebaar. Het kost de gemeente veel geld om deze voorwerpen uit het
afval te verwijderen.
Ook niet
Flessen en flacons die gebruikt zijn voor giftige stoffen (verf,
motorolie enzovoorts) mogen er ook niet in: die moeten bij het Klein
Gevaarlijk Afval (KGA). Deze producten zijn vaak te herkennen aan het
KGA-logo (een huisvuilcontainer met een kruis erdoor). Zie uw
afvalkalender voor meer informatie.
Proef met bladkorven
Afbeelding Bladval in de herfst levert voor veel mensen overlast op.
Het is voor de gemeente onmogelijk om overal tegelijk de bladeren op
te ruimen. Daarom gaan wij dit najaar van start met de proef met
bladkorven. In eerste instantie worden in de buurten Mariaberg, De
Heeg en Scharn korven geplaatst. Hierin kunt u de gevallen bladeren
van de gemeentelijke bomen verzamelen. Op deze manier bestrijdt u
samen met ons de overlast van bladeren in uw buurt.
Voor de goede orde: de bladeren moeten dus afkomstig zijn van de
openbare ruimte (straat of trottoir). Takken of andere vormen van
afval worden niet geaccepteerd. De bladkorven worden tweemaal per week
leeggemaakt. Bij misbruik worden de korven verwijderd. Bel voor meer
informatie het Klantenmeldpunt (043) 350 40 00.
Kinderopvang
Afbeelding Op 1 januari 2005 wordt de Wet Kinderopvang van kracht. Dit
houdt in dat de Regeling Uitkering Kinderopvang, de Regeling
Kinderopvang en Buitenschoolse opvang voor Alleenstaande ouders en de
Stimuleringsregeling uitbreiding Kinderopvang met ingang van 2005
vervallen. De Wet Kinderopvang geeft ouders de kans werk en zorg te
combineren. Uitgangspunten van de wet zijn dat ouders keuzevrijheid
hebben aangaande kinderopvang en er meer marktwerking zal optreden.
Door de Wet Kinderopvang verandert de financiering ingrijpend. Een
kinderopvangplaats wordt na invoering van de wet als volgt betaald:
1/6 werkgever ouder 1, 1/6 werkgever ouder 2, 1/3 ouder(s) en 1/3
tegemoetkoming rijksoverheid via belastingmaatregelen.
Als een ouder behoort tot de door de wet Kinderopvang aangemerkte
doelgroepen, is de financiering als volgt: 1/6 werkgever ouder 1, 1/6
gemeente in plaats van de werkgever ouder 2, 1/3 ouder(s)en 1/3
rijksoverheid via belastingmaatregelen. Als beide ouders tot de
doelgroep behoren betaalt de gemeente tweemaal 1/6 deel. De vergoeding
is gemaximaliseerd op een vastgestelde uurprijs.
De nieuwe wet heeft tot gevolg dat de verordening Kinderopvang is
gewijzigd en vastgesteld bij Raadsbesluit van 19 oktober 2004 en drie
dagen na publicatie in werking zal treden. De verordening ligt zes
weken ter inzage bij het GemeenteLoket.
Drukke dagen
Maandag 1 (Allerheiligen) en dinsdag 2 november (Allerzielen) kunnen
weer drukke dagen worden in Maastricht. Gemeente Maastricht en de
Maastrichtse winkeliers verwachten dat veel mensen de stad zullen
bezoeken. Deze drukte kan problemen opleveren met parkeren. Om
parkeerproblemen het hoofd te bieden is het van Gend en Loosterrein
aan de Cabergerweg 24 uur geopend. U kunt hier parkeren voor 0,80 euro
per uur of 4,- euro per dag. Ook het parkeerterrein aan de
Maagdendries/Lindenkruis is geopend. Hier gelden dezelfde tarieven.
Beide parkeerterreinen liggen op loopafstand van het centrum.
Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van de parkeergarages. Deze zijn op
de normale tijdstippen geopend. De Onze Lieve Vrouweparkeergarage is
niet beschikbaar om te parkeren.
Bekendmaking begroting herinrichting
Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente
Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld de geactualiseerde
begroting herinrichting kernwinkelgebied.
Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van de
bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming van het
besluit in het gemeenteblad op 28 oktober 2004 onder nummer C71. De
geactualiseerde begroting herinrichting kernwinkelgebied ligt ter
inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek een afschrift
krijgen van het genoemde besluit.
Bekendmaking verordening baatbelasting
Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente
Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld de verordening
baatbelasting kernwinkelgebied.
Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van de
bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming van het
besluit in het gemeenteblad op 28 oktober 2004 onder nummer C72. De
verordening baatbelasting kernwinkelgebied ligt ter inzage bij het
GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen van het
genoemde besluit.
Bekendmaking intrekken drie verordeningen
Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente
Maastricht op 19 oktober 2004 heeft vastgesteld het besluit tot
intrekken van drie verordeningen baatbelasting in het
kernwinkelgebied. Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na
die van de bekendmaking. De bekendmaking vindt plaats door opneming
van het besluit in het gemeenteblad op 28 oktober onder nummer C73.
Het besluit tot intrekken van drie verordeningen baatbelasting in het
kernwinkelgebied ligt ter inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan
op verzoek een afschrift krijgen van het genoemde besluit.
Vergaderdata raad en raadscommissies
In november staan de volgende vergaderingen gepland:
1/11: 17.30 uur commissie Breed Welzijn; 20.00 uur commissie
Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit
2/11: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken; 20.00 uur
commissie Stadsontwikkeling
3/11: 18.30 uur commissie Middelen; 20.00 uur commissie Algemene Zaken
9/11: 14.30 uur raadsvergadering
De vergaderingen vinden plaats in het Stadhuis en zijn openbaar. De
agenda's zijn in te zien bij het GemeenteLoket en via het
Raadsinformatiesysteem op www.maastricht.nl (Stadsbestuur). Enkele
dagen voor een vergadering vindt u daar ook de bijbehorende stukken.
Vooraankondiging verkeersbesluiten Heugemerveld
In het kader van de herontwikkeling van het plan Heugemerveld is de
gemeente begonnen met de sloopwerkzaamheden in de omgeving van het
Mgr. Poelsplein. Om alle werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is
het noodzakelijk een deel van het gebied af te sluiten voor alle
verkeer. De verkeersbesluiten die hiervoor nodig zijn, worden naar
verwachting in week 45 of 46 gepubliceerd.
Vooruitlopend hierop willen wij u alvast informeren over de omvang van
het gebied dat voor afsluiting in aanmerking komt. De Kardinaal van
Rossumstraat wordt afgesloten net voorbij de aanhaking van de
brandgang van de woningen Kardinaal van Rossumplein 35 t/m 44 en vanaf
de aanhaking aan de Jonkheer Ruysstraat. Verder zijn afsluitingen
voorzien in de Paus Leo XIII straat (net ten zuiden van de toegang
naar de parkeerplaatsen achter de woningen in de Minister
Talamastraat) en op het Mgr. Poelsplein (net voorbij huisnummer 48).
Bestemmingsplan deelgebieden Amby
De raad van Gemeente Maastricht heeft in zijn openbare vergadering van
19 oktober 2004 besloten te verklaren dat een bestemmingsplan wordt
voorbereid voor: diverse deelgebieden in Amby. Dit maakt de
burgemeester volgens het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening bekend.
Het besluit treedt met ingang van 28 oktober 2004 in werking en ligt
voor iedereen ter inzage bij het GemeenteLoket.
Als uw belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken, kunt u een
bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag van deze
bekendmaking. Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en
adres van de indiener, dagtekening, omschrijving van het besluit
waartegen het is gericht, de gronden van het bezwaar en een
ondertekening. U moet het bezwaarschrift richten aan: De Raad van de
Gemeente Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Mandaat rechtstreeks beroep
Burgemeester en wethouders hebben in hun vergadering van 19 oktober
2004 besloten de in artikel 7:1a, derde lid, van de Algemene wet
bestuursrecht, neergelegde bevoegdheid tot het instemmen met
rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, te mandateren aan
de portefeuillehouder. Dit besluit treedt in werking met ingang van 28
oktober 2004.
Muurschildering benadrukt vriendschapsband met Nicaragua
Wethouder Jacques Costongs (Welzijn) onthulde vrijdag 22 oktober bij
basisschool Elckerlijc Boschpoort een muurschildering. De
muurschildering werd gemaakt door leerlingen van deze school in
samenwerking met de Nicaraguaanse kunstenares Soraya Moncada Abel. Het
thema van de schildering is de vriendschapsband tussen Elckerlijc
Boschpoort en de Nicaraguaanse basisschool Escuela Holanda in Rama.
Het muurschilderproject was een initiatief van de stichting Stedenband
Maastricht-Rama.
Een belangrijk thema in de projecten van deze stichting is een
versterking van de onderwijsstructuur in Rama. Bij de projecten zijn
diverse Maastrichtse instanties betrokken en ze blijken zeer
succesvol. Gemeente Maastricht raakte in 1995 actief betrokken bij de
stedenband met Rama. Dat gebeurde na een bezoek van gemeenteambtenaren
uit Rama aan Maastricht. Tijdens dat bezoek werd duidelijk dat
ambtenaren van verschillende continenten voor een deel bezig waren met
dezelfde thema's. Al zijn de situatie en problematiek in Rama
natuurlijk niet te vergelijken met die van Maastricht. Tussen de
betrokken ambtenaren ontstond echter al snel een gevoel van
verbondenheid en in de jaren daarna werden diverse initiatieven
ondernomen.
Zo werd met steun van de gemeente in 1998 de eerste openbare
bibliotheek in Rama geopend. Vanaf 2000 werden diverse
onderwijsprojecten opgezet, waaronder een uitgebreid project voor
risicoleerlingen. Bij deze projecten werd gebruik gemaakt van de
deskundigheid van Maastrichtse organisaties. Tijdens een van de
laatste werkbezoeken in 2003 is met betrokkenen een plan opgesteld
voor de continuering van de opgezette onderwijsprogramma's onder
Nicaraguaanse verantwoordelijkheid. Wat niet wil zeggen dat de
ondersteuning uit Maastricht daarmee vervalt.
De filosofie van de aanpak is dat Maastrichtse organisaties in Rama
een structuur opbouwen zodat het stadsbestuur en de scholen zelf hun
ontwikkeling ter hand kunnen nemen. Deze succesvolle aanpak om het
onderwijs te versterken en risicoleerlingen een goede schoolloopbaan
te geven is ook de rijksoverheid in Nicaragua opgevallen. De
rijksoverheid is bezig met het opzetten van programma's om de
methodiek van Rama te verbreden naar andere steden in het land.
Workshop `Flexibele Arbeidscontracten'
Gemeente Maastricht werkt met de Federatie Samenwerkingsverband
Ondernemersverenigingen Maastricht (FOVM) en het Centrum voor Werk en
Inkomen succesvol samen in het Servicepunt Detailhandel Maastricht
(SDM).
Op maandagavond 8 november aanstaande verzorgt het SDM in samenwerking
met Deloitte een nieuwe workshop voor ondernemers uit het midden- en
kleinbedrijf met als thema `Flexibele Arbeidscontracten'. Deze
workshop sluit in 2004 de rij van succesvolle workshops en trainingen
die het SDM in opdracht van FOVM heeft georganiseerd. Dit onderwerp is
gepland in een periode dat veel winkeliers en horecaondernemers
tijdelijk extra personeel nodig hebben en/of gebruik maken van
deeltijdcontracten (herintreders). Extra voorlichting op dit terrein
is bij ondernemers zeer welkom. Ondernemers kunnen zich aanmelden via
e-mail: petra.van.meeteren@cwinet.nl of via fax 015- 2191219.
De trainingen zijn een initiatief van de FOVM. Vooraf is bij de
ondernemers geïnventariseerd welke onderwerpen zij graag behandeld
zouden willen hebben. Deze liepen uiteen van arbeidsrecht tot
criminaliteitsbeheersing. Op basis van de door de ondernemers
aangedragen informatie zijn trainingen `op maat' ontwikkeld waarvoor
de animo onder ondernemers erg hoog bleek. Deze trainingen verliepen
zo succesvol dat gevraagd werd om herhaling en uitbreiding.
Gemeente Maastricht