Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Feel the chemistry bereikt veel leerlingen op Studie Beurs
Leidschendam - 26 oktober 2004 - Een groot scherm met The Mission, een gloednieuwe minispeelfilm over de veelzijdigheid van de chemie, trok veel aandacht op de Studie Beurs. Het vernieuwde Feel the Chemistry-plein en de nieuwe MBO-stand hebben half oktober drieduizend geïnteresseerde leerlingen de gevarieerde beroepsmogelijkheden van chemici laten zien. 'We kijken terug op een zeer succesvolle Studie Beurs waar Feel the Chemistry goed in beeld was', stelt Arne Mast, directeur van de Stichting Communicatie Centrum Chemie (C3).
'Het leuke van het chemieplein was dat je er kon zien wat je in de praktijk allemaal met chemie kan doen, in plaats van dat je hoort wat je tijdens een chemieopleiding leert zoals bij andere stands.' Zo keek een van de leerlingen terug op zijn bezoek aan het Feel the chemistry-plein op de Studie Beurs. Anderen waardeerden het vooral om de persoonlijke ervaringen te horen van de chemiestudenten en jonge chemici op de stand en informeel allerlei facetten van studeren en werken in de chemie te bespreken.
Zelf een ademend membraan testen, sprak de scholieren ook aan. 'Leerlingen vonden het grappig om met hun handen te wapperen met ademende en niet-ademende wanten. Zo brak snel het ijs en konden leerlingen laagdrempelig met ons een gesprek aanknopen', blikt projectcoördinator Pauline Sloet tot Everlo terug. Verder waren de computers met de website populair. Daarop konden bezoekers onder andere videopresentaties bekijken die een goede indruk geven van de werkomgeving en werksfeer waarin je als chemicus terecht kunt komen. De gloednieuwe videopresentaties zijn inmiddels eveneens te bekijken op de homepage van schoolweb.nl, een beroepskeuzewebsite waar maandelijks zo'n 120 duizend leerlingen langs surfen voor informatie over opleidingen en beroepen.
Staking
De Studie Beurs had donderdag 14 oktober pech door de algemene openbaarvervoersstaking waardoor er minder bezoekers kwamen dan verwacht. Ondanks deze pech hebben de chemici dit jaar op alle dagen samen 500 bezoekers meer gehad dan vorig jaar, mede door de extra stand in de mbo-hal. Deelname aan deze beurs vormde het hoogtepunt van een samenhangend pakket voorlichtingsactiviteiten met als doel middelbare scholieren te informeren over de mogelijkheden van een vervolgopleiding met een chemiecomponent.
Thuis kunnen ruim duizend vwo'ers en ruim duizend havisten nu nog informatie over opleidings- en beroepsmogelijkheden in de chemie nalezen op de uitgedeelde factsheets, die weer voor meer informatie naar de website www.feelthechemistry.nl verwijzen. Zo'n achthonderd vmbo- en havoleerlingen namen op de Studie Beurs een kleurrijk informatievel mee over opleidingen in de sector Laboratoriumtechniek en/of de Proces- en milieutechniek.
Verder gingen er bijna 2500 onderwijsspecials van de VNCI over de toonbank op de mbo-stand en het Feel the chemistry-plein. De gadget, een massagespin in de vorm van een NH3-molecuul met daarop het websiteadres gedrukt, vond nog gretiger aftrek bij maar liefst vierduizend leerlingen.
Leerlingen die niet op de Studie Beurs zijn geweest kunnen bij hun decaan een factsheet ophalen. In november krijgen namelijk alle Nederlandse schooldecanen de factsheets toegestuurd. Vorig jaar was daar veel belangstelling voor. Er werden toen 7500 extra exemplaren aangevraagd.
Feel the Chemistry is een samenwerkingsproject van Stichting Communicatie Centrum Chemie (C3), Akzo Nobel, DSM, FeNeLab, de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV), NWO CW/ACTS, Shell, Stichting Promotion Applied Sciences (PAS), de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI), VAPRO-OVP, de chemie- en hieraan gerelateerde opleidingen van de Nederlandse universiteiten en het Ministerie van Economische Zaken.
De Studie Beurs is een grote studie- en beroepskeuzemanifestatie waar driehonderd instellingen en branches zich 13 t/m 16 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht presenteerden (geschatte aantal bezoekers: 90.000). Samenwerkend chemisch Nederland was dit jaar voor de tweede keer op deze beurs aanwezig.
---
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht