27-10-2004
Resultaten derde kwartaal 2004
HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
* De onderliggende verkopen daalden met 1,3%. Vooral de resultaten in
West-Europa vielen tegen, onder meer door een aanzienlijke daling van
de verkopen van ijs en ijsthee en door lagere verkopen in
Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging als gevolg van zwakkere
markten. In een aantal belangrijke Aziatische landen hebben we nog
steeds te maken met hevige concurrentie in wasmiddelen en
haarverzorging.
* De brutowinstmarge (beia) steeg met 20 basispunten.
* Aanhoudend positieve kasstromen hebben gezorgd voor een daling van
de nettoschuld tot 11,8 miljard aan het eind van het kwartaal, een
afname van 2,5 miljard over de afgelopen twaalf maanden.
* De winst per aandeel (beia) steeg met 3%.
Het interimdividend bedraagt 0,63 per gewoon NV-aandeel en 6,33p per
gewoon PLC-aandeel.
RESULTATEN DERDE KWARTAAL 2004 EN INTERIMDIVIDENDEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd, tegen constante
gemiddelde wisselkoersen over 2003 tenzij anders aangegeven)
Met spoed worden maatregelen genomen om de omzetgroei te herstellen,
zoals gemeld in onze vooruitblik van
20 september. Voor het hele jaar verwachten we een laag-enkelcijferige
groei van de winst per aandeel (beia*).
FINANCIEEL OVERZICHT
Derde kwartaal 2004 miljoen Negen maanden 2004
10.641 - 4 % Netto-omzet 31.264 - 3 %
1.848 - 3 % Bedrijfswinst beia* 4.916 - 2 %
1.318 - 2 % Winst vóór belastingen 3.419 + 2 %
883 + 6 % Nettowinst 2.183 + 8 %
1.187 + 3 % Nettowinst beia* 3.074 + 6 %
1,23 + 3 % Winst per NV-aandeel beia* (euro) 3,17 + 7 %
18,38 + 3 % Winst per PLC-aandeel beia* (eurocent) 47,50 + 7 %
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële
vaste activa
Tegen actuele wisselkoersen bleef de winst per aandeel (beia) gelijk
in het kwartaal en was deze 4% hoger in de eerste negen maanden. Na
bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste
activa, steeg de winst per aandeel tegen actuele koersen met 4% in het
kwartaal en met 6% in de eerste negen maanden.
TOELICHTING VOORZITTERS
In september hebben we onze prognose voor de groei van de winst per
aandeel (beia) voor het hele jaar verlaagd naar laag-enkelcijferig.
Dit was het gevolg van lager dan verwachte verkopen in juli en
augustus en van onder druk staande marktposities. Deze bijstelling
omvat tevens hogere investeringen in onze merken vanaf het vierde
kwartaal om zo een groei-impuls te geven.
Ons belangrijkste doel blijft een stijging van het rendement voor
aandeelhouders op de lange termijn door groei van zowel de vrije
kasstroom als van het rendement op geïnvesteerd vermogen. Een sterke
focus op omzetgroei is hiervoor een eerste vereiste; dat heeft dan ook
onze hoogste prioriteit. We zijn ontevreden over onze prestaties en
nemen maatregelen om de concurrentiepositie van onze producten te
verbeteren. We voeren waar nodig prijsaanpassingen door, we geven
belangrijke innovaties meer ondersteuning en verhogen de
reclame-uitgaven voor een aantal van onze leidende merken. Deze
maatregelen zullen we in 2005 voortzetten en de reeds aangekondigde
besparingsprogrammas voeren we versneld door.
We houden onze uitgangspunten voor de periode tot 2010 opnieuw tegen
het licht en de uitkomst hiervan zullen we tegelijk met de resultaten
voor het hele jaar bekendmaken.
Antony Burgmans Patrick Cescau
Voorzitters van Unilever
27 oktober 2004
FINANCIËLE RESULTATEN DERDE KWARTAAL EN NEGEN MAANDEN (constante
wisselkoersen)
Toelichting:
Unilever hanteert de begrippen constante wisselkoersen, onderliggende
en beia voornamelijk voor interne prestatiemeting en
begrotingsdoeleinden. Zij is van mening dat dergelijke indicatoren aan
aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende
trends. Deze indicatoren zijn niet gedefinieerd binnen algemeen
aanvaarde grondslagen (GAAP) in het Verenigd Koninkrijk, Nederland of
de Verenigde Staten en zijn ook niet bedoeld als substituten voor
binnen deze grondslagen gedefinieerde prestatie-indicatoren, zoals
omzet en winst. Voor definities en meer uitleg over het verband tussen
onze interne prestatie-indicatoren en de equivalenten daarvan volgens
GAAP-grondslagen verwijzen we naar onze website: www.unilever.com.
De onderliggende verkopen daalden dit kwartaal met 1,3% en met 0,6% in
de eerste negen maanden. De verkopen van de leidende merken, die nu
95% van onze portefeuille uitmaken, daalden het afgelopen kwartaal met
0,9%. Na het effect van desinvesteringen was de omzet in het kwartaal
4% lager en in de eerste negen maanden 3% lager dan vorig jaar.
De brutowinstmarge (beia) was 20 basispunten hoger dan in hetzelfde
kwartaal vorig jaar. De brutomarge was lager, doordat lagere
ijsverkopen in Europa en meer prijsacties gericht op zowel handel als
consument leidden tot een verslechterde mix. Deze effecten werden
gecompenseerd door continue besparingsprogrammas en minder
ondersteuning in de vorm van reclame en promoties gedurende het
kwartaal. In het vierde kwartaal zullen we de merkenondersteuning
intensiveren. In de eerste negen maanden was de brutowinstmarge (beia)
10 basispunten hoger dan vorig jaar.
De bedrijfswinst (beia) was 3% lager in het kwartaal en 2% lager in de
eerste negen maanden, voornamelijk door het verlies aan bijdragen van
desinvesteringen.
De nettorentekosten zijn in het kwartaal gedaald met 10% en in de
eerste negen maanden met 20% door zowel een lagere nettoschuld als
lagere rentetarieven dan vorig jaar. De pensioenfinancieringskosten
zijn opnieuw flink lager dan vorig jaar, mede als gevolg van
toegenomen stortingen in de pensioenfondsen.
De netto bijzondere lasten in de bedrijfswinst bedroegen 71 miljoen in
het kwartaal, inclusief uitgaven voor herstructurering van 106 miljoen
die deels worden gecompenseerd door bijzondere baten van 35 miljoen
als gevolg van desinvesteringen. Vorig jaar bedroegen de bijzondere
lasten 57 miljoen. Gedurende de eerste negen maanden bedroegen de
bijzondere lasten
135 miljoen ten opzichte van 77 miljoen vorig jaar.
Het belastingpercentage (beia) bedroeg 27% in het kwartaal; dat is een
procentpunt lager dan vorig jaar en gelijk aan zowel de eerste negen
maanden als onze verwachting voor het hele jaar.
De winst per aandeel (beia) steeg met 3% in het kwartaal en met 7% in
de eerste negen maanden. Inclusief het effect van lagere netto
bijzondere posten groeide de winst per aandeel met 7% in het kwartaal
en met 8% in de eerste negen maanden.
Uitgedrukt in actuele wisselkoersen bleef de winst per aandeel (beia)
in het kwartaal in euros gelijk, daalde deze met 3% in ponden sterling
en nam deze met 9% toe in US dollars. In de eerste negen maanden steeg
de winst per aandeel (beia) met 4% in euros, met 1% in ponden sterling
en met 14% in US dollars. Eveneens tegen actuele wisselkoersen daalde
de omzet in euros, inclusief het effect van desinvesteringen, dit
kwartaal met 8% en in de eerste negen maanden met 7%.
DERDE KWARTAAL PER REGIO (constante wisselkoersen)
De volgende toelichting per regio is gebaseerd op de bedrijfswinst
vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële
vaste activa. Groei van de verkopen houdt in: de onderliggende groei
(exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen). Omzet
houdt in: inclusief het effect van acquisities en desinvesteringen.
EUROPA
In een aantal belangrijke landen blijven de marktomstandigheden
moeilijk. Een laag consumentenvertrouwen, de aanhoudende groei van
discounters en het antwoord hierop van de traditionele detailhandel
tonen nog eens duidelijk aan hoe belangrijk het is dat merken
meerwaarde bieden. Dit zien we vooral terug in prijzen die onder druk
staan en in een verslechtering van de markten voor Huishoudelijke &
Persoonlijke Verzorging. Ook in Voedingsmiddelen liep de markt terug
ten opzichte van vorig jaar door lagere ijs- en ijstheeconsumptie als
gevolg van erg slecht weer.
Tegen deze achtergrond waren onze eigen prestaties teleurstellend met
een daling van de onderliggende verkopen van 5%. De omzet, inclusief
het effect van desinvesteringen, daalde met 7%.
Lagere verkopen van ijs en ijsthee waren verantwoordelijk voor bijna
tweederde van de daling van de onderliggende verkopen in de regio als
geheel. Verder lieten in Voedingsmiddelen Knorr en Hellmanns in de
categorie culinaire producten en dressings groei zien; ook de
categorie spreads groeide, voornamelijk door uitbreiding van het
pro∙activ-assortiment. De verkopen van diepvriesproducten en
olijfolie daalden, de laatste in vergelijking met een sterk kwartaal
vorig jaar.
In Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging werden de goede prestaties
van Sunsilk en Dove in haarverzorging en van Lux in huidverzorging
meer dan tenietgedaan door dalingen in andere categorieën,
voornamelijk wasmiddelen en huishoudelijke reiniging, waar zowel
volume als prijs omlaag gingen.
De groei in Centraal- en Oost-Europa werd veroorzaakt door een sterke
bijdrage van Rusland in de meeste categorieën.
NOORD-AMERIKA
De onderliggende verkopen bleven gelijk, terwijl de omzet, inclusief
het effect van desinvesteringen, daalde met 2%. De
consumentenbestedingen blijven laag en laten zelfs een algehele daling
zien in de markten voor Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging.
Het marktaandeel van Slim∙Fast is sinds het begin van het jaar
gestabiliseerd, hoewel de verkopen in vergelijking met vorig jaar nog
een flinke daling laten zien. In september hebben we het nieuwe
Slim∙Fast Optima-assortiment geïntroduceerd als onderdeel van de
vernieuwing van het merk. IJs deed het opnieuw goed met Good Humor,
Breyers en Ben & Jerrys. De rest van onze voedingsmiddelenportefeuille
vertoont over de hele linie een sterke groei; Skippy, Lipton,
Bertolli, Country Crock en I Cant Believe Its Not Butter! groeiden
alle goed.
Axe heeft opnieuw marktaandeel gewonnen in de markt voor deodorants.
Qua marktaandeel zitten we in deze categorie nu op hetzelfde niveau
als de marktleider. Na een periode met veel activiteiten in de markt
voor haarverzorging van zowel onszelf als van concurrenten, is onze
marktpositie gestabiliseerd, waarbij Dove zich een goede positie heeft
verworven. Vanwege recente teleurstellende resultaten in de categorie
huidverzorging vergroten we onze activiteiten in die markt. In de
categorie wasmiddelen hebben we onze portefeuille verder aangescherpt
en onze marktaandelen zijn sinds het begin van het jaar stabiel.
De lancering van cK Eternity Moment was verantwoordelijk voor de groei
in luxe parfums. De resultaten van de herstructurering worden nu
zichtbaar in een flinke stijging van de marges.
AFRIKA, MIDDEN-OOSTEN EN TURKIJE
De onderliggende verkopen stegen met 4% bij een volumegroei van 7%,
maar met prijsdalingen in Turkije en Zuid-Afrika. Inclusief het effect
van desinvesteringen steeg de omzet met 1%.
Bij Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging heeft de sterke groei
doorgezet met een belangrijk aandeel van Surf en Omo in de categorie
wasmiddelen, Lux in de categorie huidverzorging en Sunsilk in de
categorie haarverzorging.
Voedingsmiddelen heeft dit kwartaal opnieuw verbetering van de groei
laten zien door de uitbreiding van het assortiment van Lipton-thee in
Turkije en door Royco-bouillonblokjes in Nigeria. Deze groei werd
deels tenietgedaan door de lagere verkopen van losse thee op het
Arabisch schiereiland.
AZIË EN PACIFIC
Dit jaar hebben verschillende concurrenten in wasmiddelen en
haarverzorging in een aantal belangrijke landen hun activiteiten
geïntensiveerd. We verdedigen in deze landen onze concurrentiepositie
stevig. De onderliggende verkopen stegen slechts 0,2%, terwijl de
omzet, inclusief het effect van desinvesteringen, daalde met 5%.
Wederom was er sprake van agressieve prijsconcurrentie in India in de
categorieën wasmiddelen en haarverzorging. In beide categorieën houden
we ons marktaandeel vast en groeien de volumes, in het bijzonder door
Surf en Clinic. De prijzen zijn echter aanzienlijk gedaald. In Japan
hebben we in de categorie haarverzorging marktaandeel verloren in een
dalende markt. In het vierde kwartaal reageren we hierop krachtig met
Lux Super Rich en de introductie van mods Colour-shampoo. In Indonesië
heeft een lokale concurrent in wasmiddelen en haarverzorging die zijn
producten tegen lage prijzen in de markt zet, zijn activiteiten
opgevoerd. In reactie daarop hebben we een innovatieprogramma opgezet
dat is gericht op producten met een lagere prijs.
De groei in Voedingsmiddelen is gedurende het jaar weer aangetrokken,
dankzij een meer aangescherpte productportefeuille als gevolg van
desinvesteringen. Daarnaast groeiden de ijsverkopen opnieuw sterk,
evenals de verkopen van Knorr, Hellmanns en Foodsolutions. De
resultaten van de categorie thee lieten een wisselend beeld zien. In
India groeiden Brooke Bond en Lipton goed, maar in Pakistan daalden de
verkopen door toegenomen promotionele activiteiten van lokale
concurrenten.
LATIJNS-AMERIKA
De onderliggende verkopen groeiden met 6%. Inclusief het effect van
desinvesteringen steeg de omzet met 3%.
In Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging groeiden we in alle
categorieën als gevolg van intensieve innovatie- en
promotieactiviteiten. Omo leverde de belangrijkste bijdrage aan de
groei in wasmiddelen. Dove groeide goed in verschillende categorieën,
evenals Rexona en Axe in deodorants, Sunsilk in haarverzorging en Lux
in huidverzorging. Door onze sterke marktposities in diverse
categorieën in Argentinië konden we opnieuw profiteren van het
economisch herstel in dat land.
In Voedingsmiddelen waren innovaties bij Knorr en Hellmanns de
drijvende kracht achter de groei. De voedingsmerken AdeS en Maizena
blijven het goed doen en Slim∙Fast heeft opnieuw goede
vooruitgang geboekt in Mexico. De ijsverkopen namen eveneens toe en
ons marktaandeel in Mexico en Brazilië groeide. De verkopen van Arisco
in Brazilië lieten daarentegen een daling zien; we zullen hier nieuwe
marketingactiviteiten inzetten om onze concurrentiekracht te
vergroten.
INTERIMDIVIDEND
In overeenstemming met ons beleid terzake bedraagt het interimdividend
35% van het totale normale dividend per aandeel over het afgelopen
jaar, uitgaande van de sterkste van de twee rapporteringsvalutas van
onze moedermaatschappijen, euro en pond sterling, over de eerste negen
maanden, in dit geval het pond sterling. Het interimdividend, te
betalen op 26 november 2004, is derhalve vastgesteld op 6,33p per
gewoon aandeel van Unilever PLC van 1,4p, een toename van 3% ten
opzichte van vorig jaar. Het interimdividend per gewoon aandeel
Unilever N.V. van 0,51* is vastgesteld op 0,63, een toename van 7% ten
opzichte van vorig jaar. De aandelen Unilever PLC noteren ex-dividend
op 3 november 2004 en de aandelen Unilever N.V. noteren ex-dividend op
28 oktober 2004.
* Dit bedrag in euros is een weergave in euros op basis van artikel
67c Boek 2 Burgerlijk Wetboek, afgerond op twee decimalen, van
onderliggende bedragen in guldens, aangezien deze in de statuten van
Unilever N.V. niet zijn omgezet naar euros.
KASSTROOM (actuele wisselkoersen)
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van de Groep bedroeg in de
eerste negen maanden 4,5 miljard, een daling van 0,2 miljard ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bedrijfswinst (beia) was
lager als gevolg van het effect van desinvesteringen en het negatieve
effect van wisselkoersschommelingen. Daarnaast stegen de
nettopensioenbijdragen met 0,3 miljard. Deze effecten werden deels
tenietgedaan door lagere uitgaven voor herstructureringen en een lager
werkkapitaalbeslag.
Als gevolg van lagere rentelasten en de betaling van dividenden aan
minderheidsaandeelhouders in dezelfde periode vorig jaar, waren de
inkomsten uit financiële vaste activa en uitgaven voor
vermogensverschaffing 0,3 miljard lager. De netto-investeringen in
materiële en financiële vaste activa waren 0,1 miljard hoger dan in
2003, toen inclusief 0,2 miljard uit de verkoop van een vastrentende
belegging.
De nettoschuld aan het eind van de periode bedroeg 11,8 miljard, een
afname met 0,7 miljard ten opzichte van het begin van dit jaar en met
2,5 miljard over de afgelopen twaalf maanden.
BALANS (actuele wisselkoersen)
Het eigen vermogen nam gedurende de eerste negen maanden van dit jaar
toe met 1,3 miljard. De nettowinst droeg hieraan
2,1 miljard bij en 0,2 miljard werd veroorzaakt door de aanpassing van
de kosten in verband met aandelenopties. Dit werd tenietgedaan door
het 2004-interimdividend ( 0,6 miljard), mutaties in
nettopensioenactiva en -verplichtingen ( 0,1 miljard) en aankopen van
eigen aandelen ter dekking van aandelenoptieplannen ( 0,3 miljard).
Goodwill en immateriële vaste activa daalden met 0,6 miljard in de
eerste negen maanden, waarbij het effect van afschrijvingen en
desinvesteringen ( 0,9 miljard) deels werd tenietgedaan door het
positieve effect van wisselkoersschommelingen van 0,3 miljard. Een
hoger voorraadniveau en hogere handelsdebiteuren- en
handelscrediteurensaldi zijn toe te schrijven aan seizoensinvloeden,
deels gecompenseerd door lagere overige crediteuren als gevolg van de
betaling van het slotdividend 2003. De voorzieningen zijn 0,2 miljard
lager als gevolg van betalingen ten behoeve van herstructureringen in
het kader van De Weg naar Groei en mutaties in latente belastingen.
RAPPORTAGE IN EURO'S
Informatie in ponden sterling en US dollars is beschikbaar (in het
Engels) als aanvulling op deze rapportage in euros.
WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken
bevatten, waaronder toekomstgerichte uitspraken zoals bedoeld in de
Private Securities Litigation Reform Act 1995 in de Verenigde Staten.
Uitspraken met termen als verwacht, voorziet, heeft het voornemen of
de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige
uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten en hun
negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte
uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn
gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte
ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de
Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor
toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken
risicos en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de
uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de
resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze
toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere
vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede
contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers;
valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren
en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risicos;
milieurisicos; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het
gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen
zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere
ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke,
economische en sociale omstandigheden in de geografische markten
waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de
raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risicos en
onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn
vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange,
Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de
Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag & de
Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden
alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van
verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep
uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk
enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van
toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot
uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de
verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige
wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop
deze uitspraken zijn gebaseerd.
Open onderstaand document voor de volgende onderwerpen:
* Geconsolideerde winst-en-verliesrekening - Constante Wisselkoersen
* Nettowinst en winst per aandeel - actuele wisselkoersen
* Overzicht van alle verwerkte resultaten
* Mutaties in het eigen vermogen
* Verkorte balans
* Kasstroomoverzicht
* Herleiding kasstroom tot mutatie nettoschuld
* Geografische analyse
* Analyse naar bedrijfsactiviteiten
* Toelichting
* Interimdividenden
* Preferente aandelen
* Samengevoegde winst per aandeel
* Bekendmaking resultaten vierde kwartaal
Unilevers resultaten over het derde kwartaal 2004 -
© Unilever Nederland B.V. 2004 | Adres: Weena 455 / Postbus 760 - 3000
DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 |
BTW nr NL003870820B01
Unilever NV