Unilever NV

27-10-2004

Resultaten derde kwartaal 2004

HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL

* De onderliggende verkopen daalden met 1,3%. Vooral de resultaten in West-Europa vielen tegen, onder meer door een aanzienlijke daling van de verkopen van ijs en ijsthee en door lagere verkopen in Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging als gevolg van zwakkere markten. In een aantal belangrijke Aziatische landen hebben we nog steeds te maken met hevige concurrentie in wasmiddelen en haarverzorging.

* De brutowinstmarge (beia) steeg met 20 basispunten.
* Aanhoudend positieve kasstromen hebben gezorgd voor een daling van de nettoschuld tot 11,8 miljard aan het eind van het kwartaal, een afname van 2,5 miljard over de afgelopen twaalf maanden.
* De winst per aandeel (beia) steeg met 3%. Het interimdividend bedraagt 0,63 per gewoon NV-aandeel en 6,33p per gewoon PLC-aandeel.

RESULTATEN DERDE KWARTAAL 2004 EN INTERIMDIVIDENDEN (niet door de externe accountants gecontroleerd, tegen constante gemiddelde wisselkoersen over 2003 tenzij anders aangegeven) Met spoed worden maatregelen genomen om de omzetgroei te herstellen, zoals gemeld in onze vooruitblik van
20 september. Voor het hele jaar verwachten we een laag-enkelcijferige groei van de winst per aandeel (beia*).

FINANCIEEL OVERZICHT
Derde kwartaal 2004 miljoen Negen maanden 2004
10.641 - 4 % Netto-omzet 31.264 - 3 %

1.848 - 3 % Bedrijfswinst beia* 4.916 - 2 %
1.318 - 2 % Winst vóór belastingen 3.419 + 2 % 883 + 6 % Nettowinst 2.183 + 8 %

1.187 + 3 % Nettowinst beia* 3.074 + 6 %


1,23 + 3 % Winst per NV-aandeel beia* (euro) 3,17 + 7 % 18,38 + 3 % Winst per PLC-aandeel beia* (eurocent) 47,50 + 7 %
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa
Tegen actuele wisselkoersen bleef de winst per aandeel (beia) gelijk in het kwartaal en was deze 4% hoger in de eerste negen maanden. Na bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa, steeg de winst per aandeel tegen actuele koersen met 4% in het kwartaal en met 6% in de eerste negen maanden.

TOELICHTING VOORZITTERS
In september hebben we onze prognose voor de groei van de winst per aandeel (beia) voor het hele jaar verlaagd naar laag-enkelcijferig. Dit was het gevolg van lager dan verwachte verkopen in juli en augustus en van onder druk staande marktposities. Deze bijstelling omvat tevens hogere investeringen in onze merken vanaf het vierde kwartaal om zo een groei-impuls te geven.
Ons belangrijkste doel blijft een stijging van het rendement voor aandeelhouders op de lange termijn door groei van zowel de vrije kasstroom als van het rendement op geïnvesteerd vermogen. Een sterke focus op omzetgroei is hiervoor een eerste vereiste; dat heeft dan ook onze hoogste prioriteit. We zijn ontevreden over onze prestaties en nemen maatregelen om de concurrentiepositie van onze producten te verbeteren. We voeren waar nodig prijsaanpassingen door, we geven belangrijke innovaties meer ondersteuning en verhogen de reclame-uitgaven voor een aantal van onze leidende merken. Deze maatregelen zullen we in 2005 voortzetten en de reeds aangekondigde besparingsprogrammas voeren we versneld door.
We houden onze uitgangspunten voor de periode tot 2010 opnieuw tegen het licht en de uitkomst hiervan zullen we tegelijk met de resultaten voor het hele jaar bekendmaken.

Antony Burgmans Patrick Cescau
Voorzitters van Unilever
27 oktober 2004

FINANCIËLE RESULTATEN DERDE KWARTAAL EN NEGEN MAANDEN (constante wisselkoersen)

Toelichting:
Unilever hanteert de begrippen constante wisselkoersen, onderliggende en beia voornamelijk voor interne prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Zij is van mening dat dergelijke indicatoren aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze indicatoren zijn niet gedefinieerd binnen algemeen aanvaarde grondslagen (GAAP) in het Verenigd Koninkrijk, Nederland of de Verenigde Staten en zijn ook niet bedoeld als substituten voor binnen deze grondslagen gedefinieerde prestatie-indicatoren, zoals omzet en winst. Voor definities en meer uitleg over het verband tussen onze interne prestatie-indicatoren en de equivalenten daarvan volgens GAAP-grondslagen verwijzen we naar onze website: www.unilever.com.

De onderliggende verkopen daalden dit kwartaal met 1,3% en met 0,6% in de eerste negen maanden. De verkopen van de leidende merken, die nu 95% van onze portefeuille uitmaken, daalden het afgelopen kwartaal met 0,9%. Na het effect van desinvesteringen was de omzet in het kwartaal 4% lager en in de eerste negen maanden 3% lager dan vorig jaar. De brutowinstmarge (beia) was 20 basispunten hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De brutomarge was lager, doordat lagere ijsverkopen in Europa en meer prijsacties gericht op zowel handel als consument leidden tot een verslechterde mix. Deze effecten werden gecompenseerd door continue besparingsprogrammas en minder ondersteuning in de vorm van reclame en promoties gedurende het kwartaal. In het vierde kwartaal zullen we de merkenondersteuning intensiveren. In de eerste negen maanden was de brutowinstmarge (beia) 10 basispunten hoger dan vorig jaar.

De bedrijfswinst (beia) was 3% lager in het kwartaal en 2% lager in de eerste negen maanden, voornamelijk door het verlies aan bijdragen van desinvesteringen.
De nettorentekosten zijn in het kwartaal gedaald met 10% en in de eerste negen maanden met 20% door zowel een lagere nettoschuld als lagere rentetarieven dan vorig jaar. De pensioenfinancieringskosten zijn opnieuw flink lager dan vorig jaar, mede als gevolg van toegenomen stortingen in de pensioenfondsen.
De netto bijzondere lasten in de bedrijfswinst bedroegen 71 miljoen in het kwartaal, inclusief uitgaven voor herstructurering van 106 miljoen die deels worden gecompenseerd door bijzondere baten van 35 miljoen als gevolg van desinvesteringen. Vorig jaar bedroegen de bijzondere lasten 57 miljoen. Gedurende de eerste negen maanden bedroegen de bijzondere lasten
135 miljoen ten opzichte van 77 miljoen vorig jaar.

Het belastingpercentage (beia) bedroeg 27% in het kwartaal; dat is een procentpunt lager dan vorig jaar en gelijk aan zowel de eerste negen maanden als onze verwachting voor het hele jaar.

De winst per aandeel (beia) steeg met 3% in het kwartaal en met 7% in de eerste negen maanden. Inclusief het effect van lagere netto bijzondere posten groeide de winst per aandeel met 7% in het kwartaal en met 8% in de eerste negen maanden.

Uitgedrukt in actuele wisselkoersen bleef de winst per aandeel (beia) in het kwartaal in euros gelijk, daalde deze met 3% in ponden sterling en nam deze met 9% toe in US dollars. In de eerste negen maanden steeg de winst per aandeel (beia) met 4% in euros, met 1% in ponden sterling en met 14% in US dollars. Eveneens tegen actuele wisselkoersen daalde de omzet in euros, inclusief het effect van desinvesteringen, dit kwartaal met 8% en in de eerste negen maanden met 7%.

DERDE KWARTAAL PER REGIO (constante wisselkoersen) De volgende toelichting per regio is gebaseerd op de bedrijfswinst vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa. Groei van de verkopen houdt in: de onderliggende groei (exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen). Omzet houdt in: inclusief het effect van acquisities en desinvesteringen.

EUROPA
In een aantal belangrijke landen blijven de marktomstandigheden moeilijk. Een laag consumentenvertrouwen, de aanhoudende groei van discounters en het antwoord hierop van de traditionele detailhandel tonen nog eens duidelijk aan hoe belangrijk het is dat merken meerwaarde bieden. Dit zien we vooral terug in prijzen die onder druk staan en in een verslechtering van de markten voor Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging. Ook in Voedingsmiddelen liep de markt terug ten opzichte van vorig jaar door lagere ijs- en ijstheeconsumptie als gevolg van erg slecht weer.
Tegen deze achtergrond waren onze eigen prestaties teleurstellend met een daling van de onderliggende verkopen van 5%. De omzet, inclusief het effect van desinvesteringen, daalde met 7%. Lagere verkopen van ijs en ijsthee waren verantwoordelijk voor bijna tweederde van de daling van de onderliggende verkopen in de regio als geheel. Verder lieten in Voedingsmiddelen Knorr en Hellmanns in de categorie culinaire producten en dressings groei zien; ook de categorie spreads groeide, voornamelijk door uitbreiding van het pro∙activ-assortiment. De verkopen van diepvriesproducten en olijfolie daalden, de laatste in vergelijking met een sterk kwartaal vorig jaar.
In Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging werden de goede prestaties van Sunsilk en Dove in haarverzorging en van Lux in huidverzorging meer dan tenietgedaan door dalingen in andere categorieën, voornamelijk wasmiddelen en huishoudelijke reiniging, waar zowel volume als prijs omlaag gingen.
De groei in Centraal- en Oost-Europa werd veroorzaakt door een sterke bijdrage van Rusland in de meeste categorieën.

NOORD-AMERIKA
De onderliggende verkopen bleven gelijk, terwijl de omzet, inclusief het effect van desinvesteringen, daalde met 2%. De consumentenbestedingen blijven laag en laten zelfs een algehele daling zien in de markten voor Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging. Het marktaandeel van Slim∙Fast is sinds het begin van het jaar gestabiliseerd, hoewel de verkopen in vergelijking met vorig jaar nog een flinke daling laten zien. In september hebben we het nieuwe Slim∙Fast Optima-assortiment geïntroduceerd als onderdeel van de vernieuwing van het merk. IJs deed het opnieuw goed met Good Humor, Breyers en Ben & Jerrys. De rest van onze voedingsmiddelenportefeuille vertoont over de hele linie een sterke groei; Skippy, Lipton, Bertolli, Country Crock en I Cant Believe Its Not Butter! groeiden alle goed.
Axe heeft opnieuw marktaandeel gewonnen in de markt voor deodorants. Qua marktaandeel zitten we in deze categorie nu op hetzelfde niveau als de marktleider. Na een periode met veel activiteiten in de markt voor haarverzorging van zowel onszelf als van concurrenten, is onze marktpositie gestabiliseerd, waarbij Dove zich een goede positie heeft verworven. Vanwege recente teleurstellende resultaten in de categorie huidverzorging vergroten we onze activiteiten in die markt. In de categorie wasmiddelen hebben we onze portefeuille verder aangescherpt en onze marktaandelen zijn sinds het begin van het jaar stabiel. De lancering van cK Eternity Moment was verantwoordelijk voor de groei in luxe parfums. De resultaten van de herstructurering worden nu zichtbaar in een flinke stijging van de marges.

AFRIKA, MIDDEN-OOSTEN EN TURKIJE
De onderliggende verkopen stegen met 4% bij een volumegroei van 7%, maar met prijsdalingen in Turkije en Zuid-Afrika. Inclusief het effect van desinvesteringen steeg de omzet met 1%.
Bij Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging heeft de sterke groei doorgezet met een belangrijk aandeel van Surf en Omo in de categorie wasmiddelen, Lux in de categorie huidverzorging en Sunsilk in de categorie haarverzorging.
Voedingsmiddelen heeft dit kwartaal opnieuw verbetering van de groei laten zien door de uitbreiding van het assortiment van Lipton-thee in Turkije en door Royco-bouillonblokjes in Nigeria. Deze groei werd deels tenietgedaan door de lagere verkopen van losse thee op het Arabisch schiereiland.

AZIË EN PACIFIC
Dit jaar hebben verschillende concurrenten in wasmiddelen en haarverzorging in een aantal belangrijke landen hun activiteiten geïntensiveerd. We verdedigen in deze landen onze concurrentiepositie stevig. De onderliggende verkopen stegen slechts 0,2%, terwijl de omzet, inclusief het effect van desinvesteringen, daalde met 5%. Wederom was er sprake van agressieve prijsconcurrentie in India in de categorieën wasmiddelen en haarverzorging. In beide categorieën houden we ons marktaandeel vast en groeien de volumes, in het bijzonder door Surf en Clinic. De prijzen zijn echter aanzienlijk gedaald. In Japan hebben we in de categorie haarverzorging marktaandeel verloren in een dalende markt. In het vierde kwartaal reageren we hierop krachtig met Lux Super Rich en de introductie van mods Colour-shampoo. In Indonesië heeft een lokale concurrent in wasmiddelen en haarverzorging die zijn producten tegen lage prijzen in de markt zet, zijn activiteiten opgevoerd. In reactie daarop hebben we een innovatieprogramma opgezet dat is gericht op producten met een lagere prijs. De groei in Voedingsmiddelen is gedurende het jaar weer aangetrokken, dankzij een meer aangescherpte productportefeuille als gevolg van desinvesteringen. Daarnaast groeiden de ijsverkopen opnieuw sterk, evenals de verkopen van Knorr, Hellmanns en Foodsolutions. De resultaten van de categorie thee lieten een wisselend beeld zien. In India groeiden Brooke Bond en Lipton goed, maar in Pakistan daalden de verkopen door toegenomen promotionele activiteiten van lokale concurrenten.

LATIJNS-AMERIKA
De onderliggende verkopen groeiden met 6%. Inclusief het effect van desinvesteringen steeg de omzet met 3%.
In Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging groeiden we in alle categorieën als gevolg van intensieve innovatie- en promotieactiviteiten. Omo leverde de belangrijkste bijdrage aan de groei in wasmiddelen. Dove groeide goed in verschillende categorieën, evenals Rexona en Axe in deodorants, Sunsilk in haarverzorging en Lux in huidverzorging. Door onze sterke marktposities in diverse categorieën in Argentinië konden we opnieuw profiteren van het economisch herstel in dat land.
In Voedingsmiddelen waren innovaties bij Knorr en Hellmanns de drijvende kracht achter de groei. De voedingsmerken AdeS en Maizena blijven het goed doen en Slim∙Fast heeft opnieuw goede vooruitgang geboekt in Mexico. De ijsverkopen namen eveneens toe en ons marktaandeel in Mexico en Brazilië groeide. De verkopen van Arisco in Brazilië lieten daarentegen een daling zien; we zullen hier nieuwe marketingactiviteiten inzetten om onze concurrentiekracht te vergroten.

INTERIMDIVIDEND
In overeenstemming met ons beleid terzake bedraagt het interimdividend 35% van het totale normale dividend per aandeel over het afgelopen jaar, uitgaande van de sterkste van de twee rapporteringsvalutas van onze moedermaatschappijen, euro en pond sterling, over de eerste negen maanden, in dit geval het pond sterling. Het interimdividend, te betalen op 26 november 2004, is derhalve vastgesteld op 6,33p per gewoon aandeel van Unilever PLC van 1,4p, een toename van 3% ten opzichte van vorig jaar. Het interimdividend per gewoon aandeel Unilever N.V. van 0,51* is vastgesteld op 0,63, een toename van 7% ten opzichte van vorig jaar. De aandelen Unilever PLC noteren ex-dividend op 3 november 2004 en de aandelen Unilever N.V. noteren ex-dividend op 28 oktober 2004.


* Dit bedrag in euros is een weergave in euros op basis van artikel 67c Boek 2 Burgerlijk Wetboek, afgerond op twee decimalen, van onderliggende bedragen in guldens, aangezien deze in de statuten van Unilever N.V. niet zijn omgezet naar euros.

KASSTROOM (actuele wisselkoersen)
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van de Groep bedroeg in de eerste negen maanden 4,5 miljard, een daling van 0,2 miljard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bedrijfswinst (beia) was lager als gevolg van het effect van desinvesteringen en het negatieve effect van wisselkoersschommelingen. Daarnaast stegen de nettopensioenbijdragen met 0,3 miljard. Deze effecten werden deels tenietgedaan door lagere uitgaven voor herstructureringen en een lager werkkapitaalbeslag.
Als gevolg van lagere rentelasten en de betaling van dividenden aan minderheidsaandeelhouders in dezelfde periode vorig jaar, waren de inkomsten uit financiële vaste activa en uitgaven voor vermogensverschaffing 0,3 miljard lager. De netto-investeringen in materiële en financiële vaste activa waren 0,1 miljard hoger dan in 2003, toen inclusief 0,2 miljard uit de verkoop van een vastrentende belegging.
De nettoschuld aan het eind van de periode bedroeg 11,8 miljard, een afname met 0,7 miljard ten opzichte van het begin van dit jaar en met
2,5 miljard over de afgelopen twaalf maanden.

BALANS (actuele wisselkoersen)
Het eigen vermogen nam gedurende de eerste negen maanden van dit jaar toe met 1,3 miljard. De nettowinst droeg hieraan
2,1 miljard bij en 0,2 miljard werd veroorzaakt door de aanpassing van de kosten in verband met aandelenopties. Dit werd tenietgedaan door het 2004-interimdividend ( 0,6 miljard), mutaties in nettopensioenactiva en -verplichtingen ( 0,1 miljard) en aankopen van eigen aandelen ter dekking van aandelenoptieplannen ( 0,3 miljard). Goodwill en immateriële vaste activa daalden met 0,6 miljard in de eerste negen maanden, waarbij het effect van afschrijvingen en desinvesteringen ( 0,9 miljard) deels werd tenietgedaan door het positieve effect van wisselkoersschommelingen van 0,3 miljard. Een hoger voorraadniveau en hogere handelsdebiteuren- en handelscrediteurensaldi zijn toe te schrijven aan seizoensinvloeden, deels gecompenseerd door lagere overige crediteuren als gevolg van de betaling van het slotdividend 2003. De voorzieningen zijn 0,2 miljard lager als gevolg van betalingen ten behoeve van herstructureringen in het kader van De Weg naar Groei en mutaties in latente belastingen.

RAPPORTAGE IN EURO'S
Informatie in ponden sterling en US dollars is beschikbaar (in het Engels) als aanvulling op deze rapportage in euros. WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder toekomstgerichte uitspraken zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act 1995 in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als verwacht, voorziet, heeft het voornemen of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risicos en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risicos; milieurisicos; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risicos en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag & de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

Open onderstaand document voor de volgende onderwerpen:


* Geconsolideerde winst-en-verliesrekening - Constante Wisselkoersen


* Nettowinst en winst per aandeel - actuele wisselkoersen


* Overzicht van alle verwerkte resultaten


* Mutaties in het eigen vermogen


* Verkorte balans


* Kasstroomoverzicht


* Herleiding kasstroom tot mutatie nettoschuld


* Geografische analyse


* Analyse naar bedrijfsactiviteiten


* Toelichting


* Interimdividenden


* Preferente aandelen

* Samengevoegde winst per aandeel


* Bekendmaking resultaten vierde kwartaal

Unilevers resultaten over het derde kwartaal 2004 -
© Unilever Nederland B.V. 2004 | Adres: Weena 455 / Postbus 760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 | BTW nr NL003870820B01