leeg
Voorzitter ROVL doet oproep aan gemeenteraadsleden om te investeren in
gedragsbeïnvloeding
In een brief heeft ROVL voorzitter en verkeersgedeputeerde Mat
Vestjens alle gemeenteraads-leden van Limburg aangeschreven. Vestjens
maakt zich zorgen dat gemeenten hun verant-woordelijkheid op het
gebied van verkeersveiligheid door de bezuinigingsmaatregelen
onvoldoende serieus nemen. Aanleiding zijn signalen uit diverse
gemeenten dat steun voor verkeersonderwijs het kind van de
bezuinigingsrekening dreigt te worden.
Gemeenten zoeken momenteel naar allerlei middelen om de begroting
sluitend te krijgen. Ook de VEBO/VEVO convenanten worden daarbij
kennelijk niet ontzien, zo blijkt uit signalen die de voorzitter
bereiken. Daarmee draait de betreffende gemeente het integrale
verkeersveiligheidsbeleid in feite de nek om. Het beleid is er immers
op gericht om op drie pijlers te bouwen aan verkeersveiligheid:
Infrastructuur, educatie en handhaving. Nederland staat niet voor
niets in de top vier van Europa als het gaat om verkeersveiligheid.
Dat moet wel zo blijven. Vestjens heeft alle gemeenteraadsleden een
brief gestuurd waarin hij oproept om niet te bezuinigen op
verkeersveiligheid maar juist mee te blijven investeren. In de brief
noemt Vestjens gemeenten Swalmen en Beesel als voorbeeld. Deze
gemeenten hebben de stimuleringsregeling voor onbepaalde tijd
vastgesteld.
Nu op infrastructureel gebied al veel gebeurt om de verkeersveiligheid
te vergroten (zoals aanpak Blackspots en aanleg 30 kmh zones,
wegcategorisering etc) zet het ROVL nu in om ook gedragsbeïnvloeding
stevig op de bestuurlijke en politieke agendas te krijgen. In het nu
lopende meerjaren uitvoeringsprogramma heeft het ROVL
gedragsbeïnvloeding als speerpunt opgenomen. Door voorlichting,
verkeerseducatie en handhaving wordt een appél gedaan op
verkeersveilig gedrag van de verkeersdeelnemer zelf. Resultaten kunnen
alleen worden geboekt als in de volle breedte wordt meegewerkt.
Limburg heeft een landelijk aansprekend verkeerseducatieprogramma voor
zowel basis als voortgezet onderwijs. Eigentijdse verkeerslessen in
het basisonderwijs én verkeersprojecten in het voortgezet onderwijs
(Traffic Informers en Kiek Oet) zijn echter alleen mogelijk als het
onderwijs in staat wordt gesteld de programmas ook daadwerkelijk in te
roosteren. Daarvoor is geld en tijd nodig. Door de al jaren lopen
stimuleringsregeling biedt het ROVL samen met de gemeente de
aangesloten scholen de mogelijkheid om werk te maken van
verkeerseducatie. Inmiddels hebben 200 basisscholen en 80 voortgezet
onderwijsscholen in 40 gemeenten en convenant getekend. Het ROVL trekt
jaarlijks circa 180.000,- uit, gemeenten leggen datzelfde bedrag bij.
27-10-2004 15:14
Provincie Limburg