Provincie Limburg

leeg

Voorzitter ROVL doet oproep aan gemeenteraadsleden om te investeren in gedragsbeïnvloeding
In een brief heeft ROVL voorzitter en verkeersgedeputeerde Mat Vestjens alle gemeenteraads-leden van Limburg aangeschreven. Vestjens maakt zich zorgen dat gemeenten hun verant-woordelijkheid op het gebied van verkeersveiligheid door de bezuinigingsmaatregelen onvoldoende serieus nemen. Aanleiding zijn signalen uit diverse gemeenten dat steun voor verkeersonderwijs het kind van de bezuinigingsrekening dreigt te worden.

Gemeenten zoeken momenteel naar allerlei middelen om de begroting sluitend te krijgen. Ook de VEBO/VEVO convenanten worden daarbij kennelijk niet ontzien, zo blijkt uit signalen die de voorzitter bereiken. Daarmee draait de betreffende gemeente het integrale verkeersveiligheidsbeleid in feite de nek om. Het beleid is er immers op gericht om op drie pijlers te bouwen aan verkeersveiligheid: Infrastructuur, educatie en handhaving. Nederland staat niet voor niets in de top vier van Europa als het gaat om verkeersveiligheid. Dat moet wel zo blijven. Vestjens heeft alle gemeenteraadsleden een brief gestuurd waarin hij oproept om niet te bezuinigen op verkeersveiligheid maar juist mee te blijven investeren. In de brief noemt Vestjens gemeenten Swalmen en Beesel als voorbeeld. Deze gemeenten hebben de stimuleringsregeling voor onbepaalde tijd vastgesteld.

Nu op infrastructureel gebied al veel gebeurt om de verkeersveiligheid te vergroten (zoals aanpak Blackspots en aanleg 30 kmh zones, wegcategorisering etc) zet het ROVL nu in om ook gedragsbeïnvloeding stevig op de bestuurlijke en politieke agendas te krijgen. In het nu lopende meerjaren uitvoeringsprogramma heeft het ROVL gedragsbeïnvloeding als speerpunt opgenomen. Door voorlichting, verkeerseducatie en handhaving wordt een appél gedaan op verkeersveilig gedrag van de verkeersdeelnemer zelf. Resultaten kunnen alleen worden geboekt als in de volle breedte wordt meegewerkt.

Limburg heeft een landelijk aansprekend verkeerseducatieprogramma voor zowel basis als voortgezet onderwijs. Eigentijdse verkeerslessen in het basisonderwijs én verkeersprojecten in het voortgezet onderwijs (Traffic Informers en Kiek Oet) zijn echter alleen mogelijk als het onderwijs in staat wordt gesteld de programmas ook daadwerkelijk in te roosteren. Daarvoor is geld en tijd nodig. Door de al jaren lopen stimuleringsregeling biedt het ROVL samen met de gemeente de aangesloten scholen de mogelijkheid om werk te maken van verkeerseducatie. Inmiddels hebben 200 basisscholen en 80 voortgezet onderwijsscholen in 40 gemeenten en convenant getekend. Het ROVL trekt jaarlijks circa 180.000,- uit, gemeenten leggen datzelfde bedrag bij.

27-10-2004 15:14