D66 wil een actieplan voor de jeugdzorg. Volgens kamerlid Fatma Koser
Kaya is dat noodzakelijk om de bureaucratie te doorbreken. Keer op
keer blijkt dat effectieve behandeling van ontspoorde jongeren
onmogelijk is door bureaucratische rompslomp en langs elkaar heen
werkende instanties. Wij vragen de bewindslieden van VWS daarom met
een concreet actieplan te komen. De jeugdzorg verdient het om de
operatie JONG te laten slagen.
Volgens Koser Kaya moet operatie JONG het schoolvoorbeeld worden hoe
de overheid zichzelf durft aan te pakken door de verkokering te
doorbreken. Er zal op alle fronten werk van gemaakt moeten worden: in
de hele kolom, horizontaal en verticaal, moet de boel worden
opgeschud. Op departementen, maar ook bij onszelf in de Kamer moeten
we over de grenzen van de verschillende portefeuilles en ministeries
heen kijken.
Fatma Koser Kaya stelt ook voor om jongerendossiers (politiedossier,
jeugdzorgdossier, schooldossier) te koppelen via een
burgerservicenummer. Op die manier kan het niet meer voorkomen dat
jongeren niet behandeld worden omdat de juiste gegevens ontbreken.
---
Lees hieronder de volledige bijdrage van Fatma Koser Kaya aan het
debat over de VWS-begroting:
De begroting van VWS was voor mij toen ik eraan begon nieuw terrein.
Ik heb mij als nieuwkomer door talloze instanties, afkortingen, en
regels moeten worstelen. Als je dat allemaal hebt gedaan, snap je nog
steeds niet waarom het zo ingewikkeld moet. En dat is nog daaraan toe,
maar de ervaring leert dat veel patiënten het óók niet snappen. Zij
weten niet waar ze aan toe zijn, waar ze naar toe moeten, waarom het
gaat zoals het gaat. En ze weten nog minder waarom het uitgerekend de
voorgenomen herziening van het stelsel van ziektekosten is
(organisatie, financiering, verzekering) dat daarin drastisch
verandering moet gaan brengen. Ook om deze redenen juicht D66 een
stelselherziening toe, maar .niet alles gaat de goede kant op.
WMO
Het kabinet heeft aangekondigd belangrijke voorzieningen uit de AWBZ
te willen overhevelen naar de gemeenten, waar deze samen met de
welzijnsvoorzieningen, met de WVG en met het lokaal jeugdbeleid worden
ondergebracht in de WMO.
D66 heeft grote aarzelingen bij deze voornemens. Natuurlijk is er nu
vaak gebrek aan samenhang tussen verschillende voorzieningen. Maar
overheveling naar de gemeenten is geen garantie voor een betere
samenhang, terwijl er wel grote risicos mee worden gelopen. Immers,
verzekerde aanspraken veranderen in mogelijke aanspraken bij de
gemeente, maar het is afhankelijk van in welke gemeente je woont, hoe
goed of hoe slecht die gemeente het voor mekaar heeft, of je ook
inderdaad binnen een redelijke termijn verzekerd bent van zorg.
De ervaringen met de overheveling van de WVG, 10 jaar geleden, doen
ons niet direct verlangen naar meer. Natuurlijk, een aantal gemeenten
deed dat goed, en legde er vaak zelfs geld bij. Anderen hielden zelfs
nog over aan het overgehevelde geld en de noodkreten van gehandicapten
en ouderen over het juist niet toegankelijk zijn van de voorzieningen
uit de WVG waren niet van de lucht waarna jaren later de aanspraken
weer meer centraal werden geformuleerd. En of het nu gaat om het
jeugdbeleid, om de RIOs of om andere elementen van gemeentelijke zorg,
er zijn geweldig grote verschillen: in de ene gemeente loopt het
soepel en zonder problemen, elders is sprake van een eindeloze
bureaucratie, van een kleilaag van loketten, bureaucraten en papieren
waar je als hulpbehoevende amper nog doorheen komt. En het gaat,
althans behoort te gaan, om die patiënt, de gehandicapte, de oudere in
onze samenleving.
En dus willen wij de WMO zoals voorgenomen niet. Dat er wordt
geëxperimenteerd met het op lokaal niveau beter aansluiten van
voorzieningen uit de AWBZ op het aanbod is gemeenten is akkoord,
evenals een overheveling van huishoudelijke hulp als iets waarmee op
gemeentelijk niveau een betere aansluiting kan worden gevonden met
andere vormen van ondersteuning. Maar verder moet het wat ons betreft
in deze kabinetsperiode niet gaan.
Levensduur hulpmiddelen
Het is toch onbegrijpelijk dat hulpmiddelen als bijvoorbeeld
rolstoelen, verplaatsingsmiddelen al na een relatief korte tijd
economisch worden afgeschreven. Dit is zowel verspilling als
ondoelmatig. Ook gaat de ene gemeente of instantie hier anders mee om
dan de andere. Er zou een algemene lijst met criteria moeten komen,
waarbij helder wordt wat beschikbaar is, waar men recht op heeft en
voor hoe lang de voorzieningen in gebruik kunnen zijn, alvorens
vervanging nodig is. Periodieke technische keuring van hulpmiddelen
kan dan in plaats komen van het klakkeloos bepalen van een economisch
levensduur. Ook verdient het aanbeveling om meer dan tot nu toe met
individuele budgetten en maximering te werken, zoals sommige gemeenten
en instanties al doen bij de verstrekking van hulpmiddelen. Gebruikers
worden dan geprikkeld om een dergelijk budget zo doelmatig mogelijk te
besteden: hierdoor kan ook hergebruik van nog bruikbare middelen
worden bevorderd. Er kan zelfs een markt ontstaan voor gebruikte
middelen en mensen kunnen als zij nieuwe hulpmiddelen willen, de
prijzen ervan bij verschillende leveranciers vergelijken en dan pas
tot aankoop overgaan. Een gereedschapskist is bij de Kijkshop
misschien wel goedkoper dan bij bijvoorbeeld de Gamma. Waarom zou dat
met een rolstoel niet kunnen. Nu zijn uitsluitend de belangen van
leveranciers gebaat bij economische afschrijving binnen relatief korte
termijn. En ik vind dat het in de zorg om de belangen van de patiënt
hoort te draaien.
Ziekenhuizen
De privé-kliniek is in opmars. Menig patiënt is er blij mee en artsen
willen er aan de slag. Maar kritiek is er ook. De kliniek haalt alleen
de lucratieve krenten uit de papen zouden in de verleiding kunnen
komen om vooral winstgevende zorg (vooral eenvoudige ingrepen als
staaroperaties, heupen en knieën) aan te bieden en dure patiënten door
te schuiven naar gewone ziekenhuizen. Ik vind het een overheidstaak om
er op toe te zien dat zorgverzekeraars in de contracten afdwingen dat
zulke ziekenhuizen ook noodzakelijke, maar minder rendabele taken op
zich neemt.
Hoe veilig is een privé-kliniek eigenlijk? Mijn fractie heeft teveel
signalen gekregen, dat private ziekenhuizen bijvoorbeeld in het geval
van complicaties bij operatie een patiënt doorverwijzen naar een
collectief betaalde ziekenhuis. Op die manier drukken de
privé-klinieken hun kosten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als
we willen dat private zorg een positieve bijdrage levert aan de
gezondheidszorg in Nederland, dan vraagt dan om een adequaat stelsel
van regels en bijvoorbeeld een keurmerk dat patiënten helpt een
instelling te beoordelen. Dit wordt helemaal belangrijk als de
voorspelling van het Sociaal Cultureel Planbureau uitkomt, dat de
prive-zorg een groot deel van de toekomstige groei van de AWBZ-vraag
op gaat vangen. Volgens het SCP zal het gebruik van particuliere zorg
heel fors stijgen: van ruim 550.000 in 2000 tot ruim 1 miljoen in
2020. Die stijging (van 77%) vraagt om een keurmerk. Hoe kijkt de
minister daar tegenaan?
Jeugd
Onlangs werd mijn fractie benaderd door de vader van het meisje Romy.
Romy heeft een hersentrauma waardoor haar sociale vaardigheden zijn
verdwenen, haar persoonlijkheidsstructuur is veranderd en haar emoties
zonder rem naar buiten komen. Romy is moeilijk te handhaven en heeft
gespecialiseerde zorg nodig. Die zorg bestaat in Nederland. Maar
vanwege de wachtlijsten werd Romy voorlopig in een jeugdgevangenis
geplaatst. Daar wordt ze gestraft voor gedrag dat behandeld zou moeten
worden. Wat voor een effect heeft dat op dit kind? Wat zijn de
gevolgen voor nog 800 andere jongeren die, bij gebrek aan beter, in de
gevangenis zijn geplaatst?
Als er in de jeugdgevangenissen al behandeld wordt, duurt het, door
alle verkokering, máánden voordat er een behandelprogramma ligt. Een
psychiater is eens in de drie weken voor twee uur beschikbaar.
Vraag: Waarom wordt niet direct begonnen met besloten plaatsing van
jeugdigen in de reguliere jeugdzorg in plaats van in gevangenissen?
Hoeveel geld is precies beschikbaar voor crisisplaatsingen? Op welke
begroting of begrotingen is dat geld te vinden?
Het kabinet zou 100 miljoen investeren in de jeugdzorg. Hoe is het dan
mogelijk dat er toch 57 miljoen op de jeugdgevangenissen wordt
bezuinigd? Hier wordt een grens overschreden. Kunt u uitleggen hoe het
nou precies zit?
Ik vind het van groot belang dat de jeugdzorg in Nederland ontdaan
wordt van haar verstikkende bureaucratische deken. De operatie Jong is
in het leven geroepen om alles rondom de jeugd in kaart te brengen en
oplossingen te bedenken voor de stelselmatige verkokering. Dat steunen
wij van harte. Graag zou ik willen weten waarom het toch zo lastig is
om instanties die zich met jeugd bezighouden ertoe te bewegen samen te
werken. Een jongere die in de problemen komt, mag rekenen op warme
bureaucratische aandacht. Maar echte hulp strandt vaak in het licht
van de haven, omdat het goede dossier er niet is of omdat de privacy
in het geding zou zijn. De jongere heeft weliswaar een schooldossier,
een politiedossier, een jeugdzorgdossier. In de praktijk wordt zon
jongere van de dossierkast naar de klaagmuur geslingerd. Effectieve
behandeling kan alleen als die dossiers nou eens eindelijk gekoppeld
worden. Wij willen die dossiers gekoppeld hebben, bijvoorbeeld via het
burger service nummer. Ieder die met de te behandelen jongere te maken
heeft, kan dat dossier inzien. Volgens mij doet dat helemaal niets af
aan het recht op privacy. Graag uw reactie.
Dit kan zo toch niet langer. Operatie Jong is heel mooi, maar ook hier
zijn al signalen dat het project vastloopt in bureaucratie. Mislukken
kan wel, maar het mag gewoon niet. Geef dit project extra veel
aandacht. D66 wil een concreet actieplan waarin aangegeven wordt wat
de ministeries van Justitie en VWS zowel beleidsmatig als financieel
doen op het gebied van de jeugdzorg.
Huisartsen
Over vier jaar zitten rond 1 miljoen mensen zonder huisarts. Verwacht
wordt dat er in 2012 een tekort zal zijn van 2400 huisartsen. Hiervoor
moet een oplossing komen.
Wat D66 betreft worden de nieuwe mogelijkheden van ICT in de zorg voor
de patiënt onderschat. Wij kregen een prachtig idee binnen van een
Virtueel Zorg Centrum. Het Virtuele Zorg Centrum (VZC) is een nieuwe
zorgaanbieder waar denormale patiënt snel en veilig professionele,
medische adviezen kan krijgen zonder daarvoor naar de huisarts te
hoeven gaan. Het contact verloopt via (breedband) internet of via
de telefoon. Zo is visueel en live contact met de medewerkers
mogelijk. Uiteraard worden voor deze contacten verpleegkundigen, nurse
practioners en/of andere medische beroepsgroepen ingezet..
D66 pleit voor een vergroting van de toegankelijkheid van de zorg door
voorzieningen te creëren waar patiënten 24 uur per dag, zeven dagen in
de week, telefonisch terecht kunnen. Voor een eerste screening en een
eventueel advies. Uit vooronderzoek blijkt dat een groot aantal
patiënten zegt door gebruik te maken van het internet minder vaak naar
de dokter te hoeven.
Donderdagochtend 21 oktober zei de voorzitter van de Landelijke
Huisartsenvereniging de heer Vos op Radio 1 echter dat het huidige
tekort aan huisartsen over een aantal jaren wel weer zou zijn
omgebogen naar een overschot omdat conjuncturele bewegingen nu eenmaal
dergelijke patronen volgen. Verbazingwekkend lijkt me, want ons
bereiken andere signalen. Kunt u hier helderheid over verschaffen en
kunt u dan tegelijkertijd ingaan op de opleidingscapaciteit? Is dit
toereikend voor de toekomst?
Ik heb mijn maidenspeech gehouden. Op school heb ik altijd geleerd dat
als je iets niet weet je het op moet zoeken. Nou, dat heb ik geweten
bij het doorspitten van deze begroting. Ik kan u verklappen dat de
Dikke Van Dale minder dan 1 pagina besteed aan woorden die met zorg
beginnen. Het begint, dat zal u niet verbazen, met zorg en het
eindigt met zorgzaamheid. Maar woorden als zorgverlener, zorgorgaan,
zorgindicatie of zorgbemiddelaar komen er niet in voor. De wereld van
de gezondheidszorg blijft dus voor veel mensen een
abracadabra:ondoorgrondelijk, ondoorzichtig, bureaucratisch. Dat
draagt niet bij aan vertouwen. Dat is frustrerend en in tegenspraak
met de missie van dit kabinet. Ik hoop de beide bewindslieden de
missie van hun eigen kabinet serieus nemen. Wat dat betreft zie ik nu
al uit naar de begroting van volgend jaar.
26-10-2004 18:51
D66