Zeist, 27 oktober 2004
soep eten vinden we gezellig en eten we graag aan tafel
Vrouwen eten het liefst soep met Frans Bauer, mannen met Katja
Honig introduceert vanaf deze week in de supermarktschappen de
nieuwste soep in haar totaalassortiment, de 1,2,3...Soep! Deze nieuwe
zelfmaak soep voor jonge en kleine huishoudens is in 5 minuten klaar
en komt in vier favoriete smaken op de markt. Ter gelegenheid van deze
productintroductie onderzocht marktleider Honig in het grote Honig.
Aan tafel onderzoek 2004 opnieuw het soepconsumptiegedrag van de
Nederlander en ging hierbij bewust op zoek naar wat soep zoal losmaakt
bij Nederlanders.
Ruim 50% van de Nederlanders eet gemiddeld eens per week soep, en dan
het liefst aan tafel. Soep is van alle leeftijden en roept bij ruim
80% warme en leuke herinneringen op aan vroeger. Gezellig aan de
(keuken)tafel op een vaste dag in de week, samen met de familie of bij
opa en oma. Gemiddeld bereiden wij 1,9 liter soep per keer en wat
overblijft gooien we niet graag weg. Meer dan 20% warmt de soep tot 2
keer op of vriest deze in. Als wij Nederlanders mochten kiezen met wie
we het liefst soep aan tafel zouden eten, dan is Frans Bauer veruit
het meest populair bij de vrouwen. Bij de mannen is dat Katja
Schuurman. De heren hebben geen moeite om tegen Katja te jokken over
hoe zij de soep hebben gemaakt.
Van de bekende Nederlanders scoren verder hoog bij de vrouwen Karin
Bloemen en Ruud van Nistelrooij. De mannen eten verder graag soep aan
tafel met disgenoten Brigitte Kaandorp en minister-president
Balkenende.
Het grote Honig. Aan Tafel Onderzoek 2004 toont ook dat wij
groentesoep het meest eten, gevolgd door tomatensoep. Daarbij heeft de
Nederlander een ruime voorraad pakjes zelfmaak soep op voorraad en eet
men het liefste zijn eigen soep. 91,1% is ook van mening dat door
verse ingrediënten toe te voegen, je gemakkelijk je eigen soep kunt
maken. Deze is dan ook het meest populair. De soepreceptuur van oma
komt op de tweede plaats. Over de hele linie vinden wij het bereiden
van soep niet duur.
Theo van Uffelen, marketing manager van Honig en projectleider van het
onderzoek: Meer dan de helft eet het liefst samen soep. Men geeft ook
aan het te zien als een sociale activiteit en een echt familiemoment.
Daarbij ziet de Nederlander zelf soep maken als teken van gastvrijheid
en zorgzaamheid. Eigen soep is het meest populair waarbij zelf
ingrediënten worden toegevoegd. Circa 37% van de Nederlanders voegt in
dat geval vlees, kip of vis toe. Maar liefst 68% van de Nederlanders
geeft de voorkeur aan gehaktballetjes in de soep. Ongeveer de helft
van de ondervraagden vindt soep een volwaardig avondmaal. Dit is een
forse groei vergeleken met vroeger, en is mede te danken aan de
groeiende populariteit van de zogenaamde maaltijdsoepen. Ouderen waar
de kinderen al het huis uit zijn, eten soep relatief vaak als
tussendoortje.
Het onderzoeksresumé van het Honig. Aan tafel onderzoek 2004 is
separaat opvraagbaar.