CREATIVE VENUE

Zeist, 27 oktober 2004

soep eten vinden we gezellig en eten we graag aan tafel

Vrouwen eten het liefst soep met Frans Bauer, mannen met Katja

Honig introduceert vanaf deze week in de supermarktschappen de nieuwste soep in haar totaalassortiment, de 1,2,3...Soep! Deze nieuwe zelfmaak soep voor jonge en kleine huishoudens is in 5 minuten klaar en komt in vier favoriete smaken op de markt. Ter gelegenheid van deze productintroductie onderzocht marktleider Honig in het grote Honig. Aan tafel onderzoek 2004 opnieuw het soepconsumptiegedrag van de Nederlander en ging hierbij bewust op zoek naar wat soep zoal losmaakt bij Nederlanders.

Ruim 50% van de Nederlanders eet gemiddeld eens per week soep, en dan het liefst aan tafel. Soep is van alle leeftijden en roept bij ruim 80% warme en leuke herinneringen op aan vroeger. Gezellig aan de (keuken)tafel op een vaste dag in de week, samen met de familie of bij opa en oma. Gemiddeld bereiden wij 1,9 liter soep per keer en wat overblijft gooien we niet graag weg. Meer dan 20% warmt de soep tot 2 keer op of vriest deze in. Als wij Nederlanders mochten kiezen met wie we het liefst soep aan tafel zouden eten, dan is Frans Bauer veruit het meest populair bij de vrouwen. Bij de mannen is dat Katja Schuurman. De heren hebben geen moeite om tegen Katja te jokken over hoe zij de soep hebben gemaakt.

Van de bekende Nederlanders scoren verder hoog bij de vrouwen Karin Bloemen en Ruud van Nistelrooij. De mannen eten verder graag soep aan tafel met disgenoten Brigitte Kaandorp en minister-president Balkenende.

Het grote Honig. Aan Tafel Onderzoek 2004 toont ook dat wij groentesoep het meest eten, gevolgd door tomatensoep. Daarbij heeft de Nederlander een ruime voorraad pakjes zelfmaak soep op voorraad en eet men het liefste zijn eigen soep. 91,1% is ook van mening dat door verse ingrediënten toe te voegen, je gemakkelijk je eigen soep kunt maken. Deze is dan ook het meest populair. De soepreceptuur van oma komt op de tweede plaats. Over de hele linie vinden wij het bereiden van soep niet duur.

Theo van Uffelen, marketing manager van Honig en projectleider van het onderzoek: Meer dan de helft eet het liefst samen soep. Men geeft ook aan het te zien als een sociale activiteit en een echt familiemoment. Daarbij ziet de Nederlander zelf soep maken als teken van gastvrijheid en zorgzaamheid. Eigen soep is het meest populair waarbij zelf ingrediënten worden toegevoegd. Circa 37% van de Nederlanders voegt in dat geval vlees, kip of vis toe. Maar liefst 68% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan gehaktballetjes in de soep. Ongeveer de helft van de ondervraagden vindt soep een volwaardig avondmaal. Dit is een forse groei vergeleken met vroeger, en is mede te danken aan de groeiende populariteit van de zogenaamde maaltijdsoepen. Ouderen waar de kinderen al het huis uit zijn, eten soep relatief vaak als tussendoortje.

Het onderzoeksresumé van het Honig. Aan tafel onderzoek 2004 is separaat opvraagbaar.