persbericht 'laatste megastort beton voor Betuweroute in Gelderland'
27 Oktober 2004
Op 26 oktober wordt er 620 kubieke meter beton gestort voor de
aansluitboog van de Betuweroute op het bestaande spoor Utrecht-Den
Bosch. Het zal niet (vaak) meer voorkomen dat dit soort hoeveelheden
beton gestort worden voor de Betuweroute. Alle kunstwerken op de
Betuweroute zijn inmiddels min of meer gereed en de afbouw van de
route is in volle gang.
De projectorganisatie Betuweroute heeft inmiddels de afgelopen jaren
130 kunstwerken gebouwd. Dit spoorviaduct is het laatste kunstwerk in
de provincie Gelderland wat nog in de steigers staat. Het viaduct
kruist de spoorlijn Utrecht-Den Bosch ongeveer 300 meter ten noorden
van de A15. Het viaduct is 80 meter lang en 7 meter breed en passeert
op een hoogte van zeven meter het bestaande spoor Utrecht-den Bosch.
Het spoorviaduct is enkel geschikt voor goederenvervoer.
Het dek van deze aansluitboog wordt in één dag gestort. Er wordt 620
m3 beton aangebracht. Treinreizigers hebben geen hinder van dit werk.
Zodra de betonstort achter de rug is, volgt de afwerking. In februari
2005 is dit laatste grote kunstwerk klaar om te worden voorzien van
spoor, bovenleiding, geluidsschermen en veiligheidssystemen. Daarmee
is er een einde gekomen aan de bouw van de vele aanpassingen aan
kruisende wegen en bestaande sporen in Gelderland die over of onder de
Betuweroute en A15 heen geleid zijn.
De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor
goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn
verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo
verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en
transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.
Betuweroute Internet site