27-10-2004
Toyota: Europese verkopen eerste negen maanden 11% gestegen
Toyota heeft in de periode van januari tot en met september 2004 een
recordaantal van 715.438* auto's verkocht, een toename van 11% ten
opzichte van de eerste negen maanden van 2003.
Ook voor de maand september heeft Toyota een verkooprecord gevestigd
met 86.774 verkochte eenheden, een toename van 4% ten opzichte van
dezelfde maand vorig jaar. Dankzij de verkopen in september had Toyota
in deze maand een Europees marktaandeel** van 5,2%; in september 2003
bedroeg dit 5,1%. Het marktaandeel van Toyota over de eerste negen
maanden is ten opzichte van 4,8% in 2003 toegenomen naar 5,1%. De
productieresultaten van Toyota over de eerste negen maanden: 426.327
auto's (+30%), 366.912 motoren (+18%) en 142.294 transmissies (+65%)
in de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije en
Polen.
Dankzij de verkoopresultaten over de eerste negen maanden van dit
jaar, die mede te danken zijn aan de toegenomen productiecapaciteit in
Europa, zien wij het behalen van onze Europese verkoopdoelstelling
voor 2004, meer dan 900.000 voertuigen, met het volste vertrouwen
tegemoet.", aldus Dr. Takis Athanasopoulos, Executive Vice-President
van Toyota Motor Europe (TME). Dit betekent dat wij verwachten dat wij
voor het achtste achtereenvolgende jaar verkooprecords in Europa
vestigen, zodat we een stap dichter bij onze doelstelling zijn om in
het jaar 2010 in Europa 1,2 miljoen eenheden te verkopen., vult
Athanasopoulos aan.
Verkopen Toyota Prius spectaculair
De totale verkopen van de Toyota Yaris zijn in de periode
januari-september ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 7%
toegenomen tot 180.088 eenheden. De Corolla-verkopen zijn met 3%
toegenomen tot 143.125 eenheden, terwijl de Avensis bijzonder
succesvol is met 116,815 eenheden (+39%). Van de Corolla Verso zijn in
de eerste negen maanden 44.774 eenheden (+24%) verkocht, terwijl de
RAV4 en de Land Cruiser met respectievelijk 86.982 en 31.461 eenheden
een verkoopstijging van 7% laten noteren. De verkopen van de hybride
Toyota Prius zijn spectaculair: met 5.838 eenheden - een toename van
1.236% ten opzichte van het afgelopen jaar.
Gedurende de eerste negen maanden was het Verenigd Koninkrijk met
114.352 eenheden (+6%) de grootste afzetmarkt in Europa, gevolgd door
Italië (100.185 eenheden; +1%), Duitsland (92.668 eenheden; +15%) en
Frankrijk (59.831 eenheden; +11%). De verkopen van Toyota in Spanje,
de op vier na grootste afzetmarkt van Toyota in Europa, maakten met
een totaal van 42.097 eenheden een explosieve groei door met een
toename van 32%. Het meest indrukwekkend is echter de verkoopstijging
in Rusland: met 31.761 eenheden een toename van maar liefst 91%.
Marktaandeel stijgt in Nederland gestaag
De verkoopstijging van Toyota in Nederland over de eerste negen
maanden van 2004 bedraagt 14,02% ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar. Toyota heeft een als maar groeiend marktaandeel. Liet
Toyota in Nederland over de eerste negen maanden van het vorig jaar
een marktaandeel zien van 5,27%, in de eerste negen maanden van dit
jaar noteert het een marktaandeel van 6,18 %.
2004
2005
Verkochte
eenheden*
Sept.
86.774
83.541
Jan.-
sept
715.438
644.430
Marktaandeel**
Sept.
5,2%
5,1%
Jan.-
sept
5,1%
4,8%
* De Europese verkoopcijfers van Toyota hebben betrekking op alle
personen- en bedrijfsauto's die zijn verkocht in de 25 lidstaten van
de EU en de landen Monaco, Andorra, Faerøer, Groenland, Bulgarije,
Roemenië, Macedonië, Albanië, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen,
Rusland, Wit-Rusland, IJsland, Gibraltar, NAVO Verenigd Koninkrijk,
Portugal Export, Kroatië, Servië & Montenegro, Bosnië-Herzegovina,
NAVO Duitsland, Kazachstan, Azerbeidzjan, Uzbekistan, Oekraïne,
Tadzjikistan, Turkmenistan en Georgië.
** Het marktaandeel heeft betrekking op de verkoopresultaten van alle
personen- en bedrijfsauto's in 16 West-Europese landen, Polen,
Hongarije en Tsjechië.
AutoRai