Gemeente Bedum
27 oktober 2004
delegatie uit Bedum met paard en wagen naar Martinikerkhof;
Massaal protest uit Bedum tegen verdwijnen buslijnen
Loco-burgemeester Peter de Graaf van Bedum biedt aanstaande woensdag,
27 oktober, bijna 700 handtekeningen aan de Statencommissie voor
Economie en Mobiliteit. Die behandelt woensdagmorgen vanaf 9 uur
voorstellen over de inkrimping van verschillende Arriva busdiensten in
de provincie. Ook Bedum lijkt te worden getroffen; de Q-Liner tussen
Bedum en Groningen dreigt in 2005 te verdwijnen; spitsdienst 161 staat
eveneens op de nominatie om te worden opgeheven.
Naar aanleiding van berichtgeving in de pers over de voorgenomen
opheffing van de diensten is mevrouw Tineke Wildeboer uit Bedum een
handtekeningenactie gestart. In enkele weken tijd verzamelde zij bijna
700 handtekeningen van Bedumers die zich tegen de voorgenomen
opheffing verklaarden. Het zijn deze handtekeningen die door
loco-burgemeester de Graaf worden aangeboden aan de voorzitter van de
Statencommissie, de heer W. Haasken.
Ook het gemeentebestuur heeft met grote teleurstelling kennis genomen
van de plannen tot opheffing de beide busdiensten. Door die opheffing
dreigt een groot deel van het dorp Bedum met name de oostkant
verstoken te worden van openbaar vervoer. Het is juist dat deel van
het dorp waar de afgelopen jaren de meeste woningbouw heeft
plaatsgehad.
De delegatie uit Bedum vertrekt woensdagmorgen omstreeks 8.00 uur met
de Q-Liner richting Groningen (halte Ommelanderdrift/Waldadrift,
Bedum). De delegatie stapt op de Grote Markt (ABNAmro-bank) uit. Het
laatste deel van de reis, van de Grote Markt naar het provinciehuis op
het Martinikerkhof, wordt per paard en wagen afgelegd. Hiermee willen
zowel de gemeente, als de initiatiefneemster benadrukken dat de
openbaar vervoerverbindingen tussen Bedum en de stad Groningen ernstig
dreigen te verschralen als de voornemens doorgaan.
Loco-burgemeester De Graaf maakt tijdens de commissievergadering
gebruik van het spreekrecht. Leest u hier zijn betoog:
Geachte voorzitter, geachte commissieleden,
Een optimale bereikbaarheid. Dat is een groot goed. Wij prijzen ons
gelukkig te leven in een landsdeel dat gelukkig nog niet dagelijks
figureert in de filemeldingen op radio en TV. Een situatie die ook u,
daarvan ben ik overtuigd, koestert en ook voor de toekomst gewaarborgd
wilt zien. De stad Groningen: kenniscentrum, commercieel centrum,
onderwijscentrum, cultureel centrum. Spin in het Noordelijke web. Een
bevolkingsconcentratie die gebaat is bij bereikbaarheid en goede
verbindingen. Verbindingen met Bedum, bijvoorbeeld. Mijnheer de
voorzitter. Uit de media vernamen wij dat de Q-Linerverbinding
Bedum-Groningen op de nominatie staat te verdwijnen. En zo mogelijk
nog erger: - datzelfde geldt voor de spitsdienst, lijn 161. Omwille
van de beschikbare tijd zal ik voorbij gaan aan het feit dat zulke
ingrijpende voornemens alleen via de media worden gecommuniceerd. Ik
wil wat dat betreft volstaan met een kort en bondig dat geeft geen
pas; zo gaan we niet met elkaar om.
Waar ik nu de vinger bij wil leggen, is het gegeven dat de beide
bedreigde lijnen door Bedumers en dan met name door hen, die in de
oostelijke nieuwbouw van het dorp (ver van het station) wonen worden
gekoesterd. Bijna 700 handtekeningen getuigen daarvan. Handtekeningen
die ik u zo dadelijk uit naam van de initiatiefneemster, mevrouw
Tineke Wildeboer, wil overhandigen. 700 keer een blijk van
teleurstelling, verontwaardiging en onbegrip. Van scholieren vooral,
van winkelend publiek, van forensen. Van Bedumers die het openbaar
vervoer een warm hart toedragen. De voorgenomen opheffing van de beide
busdiensten heeft nogal wat consequenties. Ik gaf al aan dat de
Q-liner en spitslijn 161 (anders dan de als vervanger aangeduide lijn
61) de oostkant van het dorp Bedum bedienen. Ook aan de stadskant
kennen beide op te heffen lijnen een andere route dan de te handhaven
lijn 61. Middelbare scholieren zullen alleen via een beduidend
langere, en kostbaarder, weg de onderwijsinstituten in het
noordoostelijke deel van de stad kunnen bereiken. Er is dan geen
enkele verbinding meer tussen Bedum en het stad-Groninger
vervoersknooppunt Kardinge. Forensen gaan zonder twijfel de auto weer
pakken. Met alle verkeerskundige en milieutechnische bezwaren van
dien. Het betekent ook een streep door het geplande transferium in
Bedum; een project waarvoor ondersteuning in het kader van de
Regiovisie Groningen-Assen-2030 is gevraagd. Een voorziening,
essentieel om de schakelfunctie die Bedum in het kader van dat
ambitieuze project heeft handen en voeten te geven. Het is mij
inderdaad bekend. Vooral de Q-Liner tussen Bedum en Groningen rendeert
niet optimaal. De vraag knelt of de oorzaak daarvan gezocht moet
worden in het gebrek aan potentiële klandizie of in een gebrekkige
marketing van het product. Ik ben zeer sterk geneigd voor die laatste
optie te kiezen. De Q-Liner is in Bedum niet écht als een
onderscheidend product in de markt gezet.
Afgezien van een enkele advertentie en eenmalig een huis aan huis
foldertje is voor de Q-liner bijvoorbeeld geen reclame gemaakt. De
luxe bus reed en rijdt tot verbazing en ergernis van zeer velen over
de parrallel verlopende route pal achter de normale lijndienst 61 aan.
Dat oogt natuurlijk niet. Dat onderscheidt in elk geval zeker niet.
Regelmatig vielen diensten uit omdat de bus, die als startpunt Roden
heeft, vast kwam te zitten op de A7. Geregeld werd sterk verouderd
materieel ingezet. Elke beginnend marketeer zal op zijn klompen
aanvoelen dat dat niet de wijze is waarop een nieuw product in de
gunst van de consument komt. Dit falende verkoopbeleid van Arriva
dreigt de Q-Liner nu de das om te doen. En het gemeentebestuur heeft
er in het verleden met regelmaat bij de vervoerder (en de provincie)
op gewezen. Zonder, dat blijkt nu, ook maar enig effect.
Dat het Bedum ernst is met goede busverbindingen met Groningen,
bewijzen de flinke gemeentelijk investeringen die in het recente
verleden gedaan zijn om de Q-Liner te kunnen verwelkomen. Dat bewijzen
ook de bijna 700 handtekeningen die in korte tijd in het dorp zijn
opgehaald. Dat bewijst mijn verschijnen hier. De Q-Liner tussen Bedum
en Groningen hoeft niet te verdwijnen. Voor die bus is in Bedum
voldoende potentieel te vinden. Het dient alleen op de juiste wijze te
worden aangeboord. Spitslijn 161 hoeft niet te verdwijnen. In een kern
met 9.000 inwoners voor een aanzienlijk deel middelbare scholieren en
forensen tussen Groningen en Bedum is voor een spitsdienst voldoende
emplooi te vinden. Vooral daar waar de bus nu al rijdt: in onze
omvangrijke oostelijke nieuwbouw. Om te bewijzen dat de Q-Liner en
lijn 161 levensvatbaar zijn, is wat visie nodig. En wat durf. Durf om
in het openbaar vervoer te investeren.
Ik wens u die visie en die durf van harte toe. En ik verwacht dat deze
handtekeningen het belang daarvan nog eens onderstrepen.