Gemeente Bedum


27 oktober 2004

delegatie uit Bedum met paard en wagen naar Martinikerkhof;

Massaal protest uit Bedum tegen verdwijnen buslijnen

Loco-burgemeester Peter de Graaf van Bedum biedt aanstaande woensdag, 27 oktober, bijna 700 handtekeningen aan de Statencommissie voor Economie en Mobiliteit. Die behandelt woensdagmorgen vanaf 9 uur voorstellen over de inkrimping van verschillende Arriva busdiensten in de provincie. Ook Bedum lijkt te worden getroffen; de Q-Liner tussen Bedum en Groningen dreigt in 2005 te verdwijnen; spitsdienst 161 staat eveneens op de nominatie om te worden opgeheven.

Naar aanleiding van berichtgeving in de pers over de voorgenomen opheffing van de diensten is mevrouw Tineke Wildeboer uit Bedum een handtekeningenactie gestart. In enkele weken tijd verzamelde zij bijna 700 handtekeningen van Bedumers die zich tegen de voorgenomen opheffing verklaarden. Het zijn deze handtekeningen die door loco-burgemeester de Graaf worden aangeboden aan de voorzitter van de Statencommissie, de heer W. Haasken.

Ook het gemeentebestuur heeft met grote teleurstelling kennis genomen van de plannen tot opheffing de beide busdiensten. Door die opheffing dreigt een groot deel van het dorp Bedum met name de oostkant verstoken te worden van openbaar vervoer. Het is juist dat deel van het dorp waar de afgelopen jaren de meeste woningbouw heeft plaatsgehad.

De delegatie uit Bedum vertrekt woensdagmorgen omstreeks 8.00 uur met de Q-Liner richting Groningen (halte Ommelanderdrift/Waldadrift, Bedum). De delegatie stapt op de Grote Markt (ABNAmro-bank) uit. Het laatste deel van de reis, van de Grote Markt naar het provinciehuis op het Martinikerkhof, wordt per paard en wagen afgelegd. Hiermee willen zowel de gemeente, als de initiatiefneemster benadrukken dat de openbaar vervoerverbindingen tussen Bedum en de stad Groningen ernstig dreigen te verschralen als de voornemens doorgaan.

Loco-burgemeester De Graaf maakt tijdens de commissievergadering gebruik van het spreekrecht. Leest u hier zijn betoog:

Geachte voorzitter, geachte commissieleden,
Een optimale bereikbaarheid. Dat is een groot goed. Wij prijzen ons gelukkig te leven in een landsdeel dat gelukkig nog niet dagelijks figureert in de filemeldingen op radio en TV. Een situatie die ook u, daarvan ben ik overtuigd, koestert en ook voor de toekomst gewaarborgd wilt zien. De stad Groningen: kenniscentrum, commercieel centrum, onderwijscentrum, cultureel centrum. Spin in het Noordelijke web. Een bevolkingsconcentratie die gebaat is bij bereikbaarheid en goede verbindingen. Verbindingen met Bedum, bijvoorbeeld. Mijnheer de voorzitter. Uit de media vernamen wij dat de Q-Linerverbinding Bedum-Groningen op de nominatie staat te verdwijnen. En zo mogelijk nog erger: - datzelfde geldt voor de spitsdienst, lijn 161. Omwille van de beschikbare tijd zal ik voorbij gaan aan het feit dat zulke ingrijpende voornemens alleen via de media worden gecommuniceerd. Ik wil wat dat betreft volstaan met een kort en bondig dat geeft geen pas; zo gaan we niet met elkaar om.

Waar ik nu de vinger bij wil leggen, is het gegeven dat de beide bedreigde lijnen door Bedumers en dan met name door hen, die in de oostelijke nieuwbouw van het dorp (ver van het station) wonen worden gekoesterd. Bijna 700 handtekeningen getuigen daarvan. Handtekeningen die ik u zo dadelijk uit naam van de initiatiefneemster, mevrouw Tineke Wildeboer, wil overhandigen. 700 keer een blijk van teleurstelling, verontwaardiging en onbegrip. Van scholieren vooral, van winkelend publiek, van forensen. Van Bedumers die het openbaar vervoer een warm hart toedragen. De voorgenomen opheffing van de beide busdiensten heeft nogal wat consequenties. Ik gaf al aan dat de Q-liner en spitslijn 161 (anders dan de als vervanger aangeduide lijn 61) de oostkant van het dorp Bedum bedienen. Ook aan de stadskant kennen beide op te heffen lijnen een andere route dan de te handhaven lijn 61. Middelbare scholieren zullen alleen via een beduidend langere, en kostbaarder, weg de onderwijsinstituten in het noordoostelijke deel van de stad kunnen bereiken. Er is dan geen enkele verbinding meer tussen Bedum en het stad-Groninger vervoersknooppunt Kardinge. Forensen gaan zonder twijfel de auto weer pakken. Met alle verkeerskundige en milieutechnische bezwaren van dien. Het betekent ook een streep door het geplande transferium in Bedum; een project waarvoor ondersteuning in het kader van de Regiovisie Groningen-Assen-2030 is gevraagd. Een voorziening, essentieel om de schakelfunctie die Bedum in het kader van dat ambitieuze project heeft handen en voeten te geven. Het is mij inderdaad bekend. Vooral de Q-Liner tussen Bedum en Groningen rendeert niet optimaal. De vraag knelt of de oorzaak daarvan gezocht moet worden in het gebrek aan potentiële klandizie of in een gebrekkige marketing van het product. Ik ben zeer sterk geneigd voor die laatste optie te kiezen. De Q-Liner is in Bedum niet écht als een onderscheidend product in de markt gezet.
Afgezien van een enkele advertentie en eenmalig een huis aan huis foldertje is voor de Q-liner bijvoorbeeld geen reclame gemaakt. De luxe bus reed en rijdt tot verbazing en ergernis van zeer velen over de parrallel verlopende route pal achter de normale lijndienst 61 aan. Dat oogt natuurlijk niet. Dat onderscheidt in elk geval zeker niet. Regelmatig vielen diensten uit omdat de bus, die als startpunt Roden heeft, vast kwam te zitten op de A7. Geregeld werd sterk verouderd materieel ingezet. Elke beginnend marketeer zal op zijn klompen aanvoelen dat dat niet de wijze is waarop een nieuw product in de gunst van de consument komt. Dit falende verkoopbeleid van Arriva dreigt de Q-Liner nu de das om te doen. En het gemeentebestuur heeft er in het verleden met regelmaat bij de vervoerder (en de provincie) op gewezen. Zonder, dat blijkt nu, ook maar enig effect.

Dat het Bedum ernst is met goede busverbindingen met Groningen, bewijzen de flinke gemeentelijk investeringen die in het recente verleden gedaan zijn om de Q-Liner te kunnen verwelkomen. Dat bewijzen ook de bijna 700 handtekeningen die in korte tijd in het dorp zijn opgehaald. Dat bewijst mijn verschijnen hier. De Q-Liner tussen Bedum en Groningen hoeft niet te verdwijnen. Voor die bus is in Bedum voldoende potentieel te vinden. Het dient alleen op de juiste wijze te worden aangeboord. Spitslijn 161 hoeft niet te verdwijnen. In een kern met 9.000 inwoners voor een aanzienlijk deel middelbare scholieren en forensen tussen Groningen en Bedum is voor een spitsdienst voldoende emplooi te vinden. Vooral daar waar de bus nu al rijdt: in onze omvangrijke oostelijke nieuwbouw. Om te bewijzen dat de Q-Liner en lijn 161 levensvatbaar zijn, is wat visie nodig. En wat durf. Durf om in het openbaar vervoer te investeren.
Ik wens u die visie en die durf van harte toe. En ik verwacht dat deze handtekeningen het belang daarvan nog eens onderstrepen.