Uniek uitzendbureau voor bijzondere doelgroepen
Als het aan het college van BenW ligt, heeft Zwolle begin 2005 een
uitzendbureau voor bijzondere doelgroepen. Hierbij valt te denken aan dak-
en thuislozen, uitkeringsfraudeurs en fase 4-clienten, doelgroepen die in
onze verhardende maatschappij steeds sneller worden opgegeven en aan de
kant gezet.
1
Het op te richten uitzendbureau krijgt de naam Pauropus BV. Die naam
verwijst naar de pauropus, een klein beestje dat familie is van de
duizendpoot. Jarenlang is dit beestje nergens meer gezien. Maar onlangs is
het weer gesignaleerd. Het diertje staat hierdoor symbool voor doelgroepen
die gedurende de laatste jaren steeds verder in de vergetelheid zijn
geraakt. Door voor het uitzendbureau te werken worden deze mensen ? in
positieve zin ? weer zichtbaar voor de stad. Tegelijkertijd zijn zij
nuttig bezig en werken zij aan hun maatschappelijk herstel.
Veiligheid en bestrijding verloedering
Niet alleen de bijzondere doelgroepen hebben belang bij het uitzendbureau.
De werkzaamheden die zij verrichten komen ten goede aan de stad en staan
in het teken van vergroting van de veiligheid en bestrijding van
verloedering. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het verwijderen van
graffiti, opruimen van zwerfvuil, schoonmaken van verkeersborden en
straatmeubilair, verwijderen van onkruid op looproutes en het beheer en
onderhoud van speeltuintjes.
Organisatie
De gemeente Zwolle gaat gedurende de opstartfase van het uitzendbureau (de
eerste tweeëneenhalf jaar) een joint venture aan met de Aktief-Groep, een
organisatie met jarenlange ervaring met werkprojecten als het onderhavige.
Gedurende de opstartfase draagt de gemeente financieel bij. Na deze
periode moet het uitzendbureau zelfstandig kunnen functioneren. Instroom
van deelnemers vindt plaats via diverse organisaties als de eenheid
Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente, het Leger des Heils, het
CAD, de RIBW e.d.
Gemeente Zwolle