Ingezonden persbericht


Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht
PB04-166
26 oktober 2004

Consumentenvertrouwen gedaald
Het vertrouwen van de Nederlandse consument is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober 4 punten gedaald ten opzichte van september. Dit is de tweede daling op rij. In augustus werd het hoogste punt sinds mei 2002 bereikt. Het consumentenvertrouwen blijft nog wel ruim boven het dieptepunt van vorig jaar. Het teruglopende vertrouwen in oktober hangt vooral samen met een aanzienlijk toegenomen pessimisme over het economisch klimaat. Daarnaast daalde de koopbereidheid licht. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Oordeel economisch klimaat fors verslechterd Over het economisch klimaat zijn consumenten in oktober een stuk pessimistischer dan in september. Het oordeel over het economisch klimaat nam, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, met 7 punten af. Consumenten zijn zowel negatiever geworden over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de ontwikkelingen in de komende twaalf maanden. Dit komt onder andere tot uiting in een stijgend aantal consumenten dat een oplopende werkloosheid verwacht. De afgelopen maanden werden consumenten hierover juist steeds optimistischer.

Koopbereidheid licht afgenomen De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober 3 punten lager dan in september. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn met name somberder geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Daarnaast is de consument in oktober negatiever dan in september over het doen van grote aankopen zoals meubels. ln.... Technische toelichting

sbc.... De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand. vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het w consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen w financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend w huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de CBS Persbericht PB04-166 pagina 1 van 3

verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2004
April Mei Juni Juli Augustus September Oktober Consumenten- -25 -28 -25 -21 -19 -22 -26 vertrouwen
Oordeel -33 -39 -33 -25 -22 -24 -31 economisch klimaat
Economisch -60 -63 -56 -51 -50 -47 -53 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -5 -15 -9 0 5 -2 -9 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -20 -20 -18 -17 -20 -23 Financiële -27 -21 -22 -22 -25 -28 -26 situatie afgelopen
jaar
Financiële -3 -2 -3 -3 1 -4 -11 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -31 -37 -35 -30 -29 -28 -32 grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB04-166 pagina 2 van 3

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2004
April Mei Juni Juli Augustus September Oktober Consumenten- -26 -26 -25 -21 -18 -21 -27 vertrouwen
Oordeel -36 -37 -34 -25 -22 -23 -33 economisch klimaat
Economisch -63 -63 -59 -52 -49 -45 -52 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -8 -11 -9 3 6 -2 -14 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -19 -20 -18 -16 -20 -24 Financiële -26 -22 -24 -23 -24 -29 -26 situatie afgelopen
jaar
Financiële -2 -1 -4 -5 3 -3 -12 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -31 -36 -30 -25 -27 -28 -33 grote aankopen
Bron: CBS

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
1999 2000 2001 2002 2003 2004

Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB04-166 pagina 3 van 3


---- --