26-10-2004
Uiterst dynamisch en efficiënt: de nieuwe BMW 3 Serie
Autoliefhebbers kunnen zich alvast gaan verheugen: in het voorjaar van
2005 beleeft de nieuwe BMW 3 Serie zijn wereldpremière op de Salon van
Genève. De vijfde generatie 3 Serie legt de lat weer een behoorlijk
stuk hoger.
De dertig jaar in successie Beste Auto in zijn Klasse steelt de show
met een indrukwekkende vooruitgang op het gebied van motor, onderstel
en comfort.
Wereldpremière met vier nieuwe motoren.
Bij de marktintroductie op 5 maart 2005 gaat de nieuwe BMW 3 Serie met
drie benzinemotoren en een diesel van start. Alle vier de motoren
boekten forse vermogenswinst en bieden soepeler draai-eigenschappen en
lagere verbruikscijfers. En elke motor is state of the art in
eigentijdse motorenbouw:
Zescilinder met ultralicht magnesium motorblok.
De zescilinder lijnmotor van het topmodel de nieuwe BMW 330i overtreft
met zijn 258 pk / 190 kW het motorvermogen van zijn voorganger met
maar liefst 27 pk /
20 kW. Het maximum koppel van 300 Nm staat tussen 2.500 en 4.000 1/min
constant ter beschikking. Daarmee is deze nieuwe krachtbron van BMW in
zijn klasse meteen de lichtste en de krachtigste zescilinder.
Als bijdrage aan de gewichtsverlaging zet BMW voor het eerst in
serieproductie het - vergeleken met aluminium - 30 procent lichtere
magnesium in. Dit wordt gebruikt bij het motorblok, de krukaslagering
en de cilinderkopafdekking. Nieuw voor de zescilinder is bovendien
VALVETRONIC, het systeem dat al naar gelang de stand van het gaspedaal
zowel de lichthoogte als de openingduur van de inlaatkleppen traploos
regelt. Het resultaat is meer rendement van de ingespoten brandstof en
een nog alertere reactie op het gaspedaal. Datzelfde geldt voor de
regeling van in- en uitlaatkleptiming met de variabele
nokkenasverstelling Dubbel VANOS. De BMW 330i accelereert van 0 naar
100 km/h in slechts 6,3 sec, de topsnelheid is elektronisch begrensd
tot 250 km/h en het verbruik in de EU-testcyclus bedraagt slechts 8,7
liter per 100 km.
Vanaf de marktintroductie in het voorjaar van 2005 is ook de BMW 325i
leverbaar. Deze 2,5 liter zescilinder levert 218 pk / 160 kW bij 6.500
1/min; koppel van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 1/min. Topsnelheid
245km/h en hij accelereert in 7,1 sec naar de 100 km/h. Het verbruik
in de EU-testcyclus bedraagt 8,3 liter per 100 km.
BMW 320i met krachtige viercilinder.
De rol van krachtigste viercilinder is weggelegd voor de BMW 320i.
Zijn motor is gebaseerd op de tot nog toe onder de typeaanduiding 318i
draaiende 2.0 liter viercilinder. Ook deze krachtbron is uitgerust met
VALVETRONIC en de variabele nokkenasverstelling Dubbel VANOS. Dat
levert 150 pk / 110 kW bij 6.200 1/min op en een maximum koppel van
200 Nm bij 3.600 1/min. De nieuwe BMW 320i accelereert daarmee in 9,0
sec naar de 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 220 km/h, het verbruik
in de EU-testcyclus 7,4 liter per 100 km. De hogere prestaties
vergeleken met de al als bijzonder dynamisch ervaren voorganger zijn
te danken aan detailverbeteringen in aanzuig- en uitlaattraject.
Het motorenprogramma wordt natuurlijk stap voor stap verder
uitgebreid. De viercilinder - benzine en diesel - basismodellen
318i/318d volgen na de zomer van 2005.
Nieuwe BMW 320d zet successtory voort.
Bij de nieuwe BMW 320d staat de kleine d voor bijzonder veel dynamiek.
Met common rail technologie van de tweede generatie en een
turbocompressor met variabele turbine geometrie (VNT) ontwikkelt de
2.0 liter viercilinder diesel het indrukwekkende vermogen van 163 pk /
120 kW en een koppel van maar liefst
340 Nm bij 2.000 1/min. Comfortabele krachtsontplooiing en dynamiek
maken hem tot de Best in Segment.
Met een acceleratie van 0 naar 100 in 8,3 seconden, op weg naar een
top van
225 km/h zijn de prestaties ronduit sportief te noemen. Alleen de
verbruikscijfers van 5,7 liter per 100 km herinneren nog aan het
motorprincipe. Bovendien voldoet de BMW 320d aan de strenge EU4
emissienorm.
Zesversnellingsbak standaard.
Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde
zesversnellingsbak of met een als optie leverbare zestraps automaat.
Door de extra versnelling, het beter op elkaar aansluiten en de
grotere spreiding tussen laagste en hoogste versnelling kan de rijder
met schakelen altijd op een optimale vervolgtoerental uitkomen. Vooral
met wegrijden is dat goed te merken omdat de eerste versnelling veel
meer op trekkracht is afgestemd. In het geheel voelt de 3 Serie met
zes versnellingen dynamischer en accelereert vlotter. Bovendien ligt
de topsnelheid hoger en dat alles met beduidend lagere
verbruikscijfers.
Starten met een druk op de knop.
Nieuw in deze klasse: dankzij het comfort-startsysteem hoeft de
startknop maar even te worden aangetipt. De rest gaat dan automatisch
totdat de motor draait.
High tech voor nog betere rijdynamiek.
Naar goede traditie beschikt ook de nieuwe BMW 3 Serie over de voor
BMW zo kenmerkende constructieve eigenschappen en karaktertrekken als
een in lengterichting voorin ingebouwde motor, achterwielaandrijving
en een evenwichtige gewichtsverdeling tussen voor- en achteras van
nagenoeg 50:50. Dat draagt in beslissende mate bij aan de wendbaarheid
en de beweeglijkheid van de nieuwe 3 Serie.
De voor het nieuwe model speciaal ontwikkelde geheel aluminium
veerbeen vooras met dubbele onderste draaipunten zorgt voor de
bestmogelijke balans tussen rijdynamiek en rijcomfort. Dat komt door
de uitzonderlijk hoge koersvastheid en de ongekend lage geleiding van
rolgeluid. Ondanks het lage gewicht is de aluminium vooras
uitzonderlijk torsiestijf.
De licht geconstrueerde stalen five-link achteras is gericht op
uiterste wendbaarheid en sportieve handling. Hiermee is exacte
wielgeleiding met goed rolcomfort onder alle omstandigheden
gewaarborgd.
Actieve besturing: uniek in deze klasse.
Voor het eerst in deze klasse kan BMWs Actieve besturing (Active Front
Steering) als optie op een van de nieuwe 3 Serie zescilindermodellen
worden gekozen. Dit besturingssysteem maakt de stuuroverbrenging bij
parkeren en langzaam rijden directer en bij hogere snelheden
indirecter. Daarmee behoort de tot voorkort onverenigbare
tegenstelling van moeiteloos parkeren en stuurstabiliteit op hogere
snelheden tot het verleden. Bovendien is de Actieve besturing van de
nieuwe 3 Serie uitgebreid met een belangrijke veiligheidsvoorziening:
bij remmen op ondergrond met verschillende wrijvingswaarden zoals
asfalt met gedeeltelijk sneeuw of ijs stabiliseert de Actieve
besturing met een actieve stuuringreep de auto sneller en nauwkeuriger
dan een gemiddelde automobilist ooit zou kunnen.
Nieuwe generatie Dynamische Stabiliteits Controle.
Ook de nieuwe generatie van het onderstelregelsysteem DSC draagt
actief aan de rijveiligheid bij. Voor de zescilindermodellen is het
DSC bovendien uitgebreid met zinvolle functies als het droogremmen van
de remschijven op nat wegdek en het sneller aangrijpen van de remmen
door spelingsvrij aanleggen van de remblokken tegen de schijven.
Active Braking is een andere, nieuwe functie van DSC die er bij de
zescilindermodellen - in samenwerking met Dynamic Cruise Control -
voor zorgt dat ook bergafwaarts de gekozen snelheid wordt aangehouden.
Ook het achteruitrollen bij wegrijden op hellingen behoort nu tot het
verleden en met Soft Stop wordt het duiken met remmen kort voor
stilstand effectief verhinderd.
Resultaat: de Sportsedan van BMW heeft zijn voorsprong op het gebied
van rijdynamiek weer verder vergroot.
Dynamisch-elegant design.
Het verschijningsbeeld van de nieuwe 3 Serie werkt zelfbewust en
dynamisch-elegant. Daarmee staat deze Sportsedan centraal in het
moderne designspectrum van BMW: in harmonie met de innovatie van de Z4
en de 1 Serie en de elegance van de
5 en 7 Serie. Kenmerkend daarvoor zijn de korte
carrosserie-overhangen, het naar achteren verzette glaswerk rondom en
de lange motorkap. Van binnen en van buiten duidelijk groter en met
een licht en ruimtelijk werkend interieur dat inspeelt op
voorstellingen en smaak van de toekomstige eigenaars.
In cijfers: de nieuwe BMW 3 Serie is 4.520 mm lang (+ 49 mm vergeleken
met de voorganger), 1.817 mm breed (+ 78 mm) en 1.421 mm hoog (+ 6
mm). De wielbasis van de Sportsedan nam met 35 mm toe tot 2.760 mm.
De carrosserie: lichter, stijver en veiliger.
Nog veel stijver dan zijn voorganger en geen gram zwaarder: zo draagt
de carrosserie in belangrijke mate bij aan de algehele harmonie van
het concept. De intelligente lichte bouwwijze maakt hiervoor gebruik
van nieuw ontwikkelde staalsoorten en staal-vervormings-technologieën.
Met een spantenconcept voor de draagstructuur is de
carrosseriestijfheid met 25 procent verhoogd bij een ? vergeleken met
de voorganger ? gelijkgebleven gewicht.
Van opzij: veiligste 3 Serie aller tijden.
Bij de constructie van de nieuwe BMW 3 Serie is aan alle voorwaarden
voldaan om in de Europese crashtest EuroNCAP de beste resultaten te
bereiken. Bovendien is het nieuwe model als een van de allereerste
automobielen goed voorbereid op de extreem zware zijdelingse
crash-eisen in de USA en de daar toegepaste
hogesnelheids-aanrijdingstest van achteren.
Het beschermingssysteem voor inzittenden omvat naast geoptimaliseerde
gordelsystemen standaard ook zes airbags: rijders- en voorpassagiers-,
bekken-, thorax- en curtain-hoofdairbags.
Beproefde techniek verhoogt veiligheid.
Naast standaard halogeen dubbele koplampen kan de liefhebber ook
kiezen voor Bi-Xenon of Adaptieve bochtverlichting als optie. De
combinatie Bi-Xenon / Adaptieve bochtverlichting zorgt voor een
optimale uitlichting van de bocht door continue dynamische aanpassing
van de lichtbundels aan de actuele rijomstandigheden. Dat zorgt ervoor
dat de rijder eventuele obstakels veel eerder kan waarnemen.
Het standaard tweefasen remlicht krijgt een groter oplichtend
oppervlak als de rijder een noodstop maakt of als het ABS werkt.
Achteropkomende bestuurders interpreteren het sterker oplichtende
remlicht intuïtief als een noodstop en remmen zelf ook sterker af. Op
deze wijze wordt de kans op botsingen aanmerkelijk verkleind.
Ook staat de nieuwe BMW 3 Serie standaard op banden met
noodloopeigenschappen, zogenoemde runflats. Dan kan met een lekke band
nog zo n 250 km worden doorgereden met een snelheid van maximaal 80
km/h.
Interieur van premiumklasse.
Het interieur werkt modern en harmonieus. In deze ambiance ontstaat
een gevoel van gecontroleerde dynamiek en beweeglijkheid. De
inzittenden ervaren hier de eigenschappen die de 3 Serie zo harmonieus
in zich verenigt: de comfortabele Sedan en de sportieve rijmachine.
Bedieningselementen rijder en voorpassagier.
De cockpit is op de voor BMW zo kenmerkende wijze duidelijk
gestructureerd en op de rijder gericht. Aan de linkerzijde bevindt
zich de rijderszone, waarbinnen alle voor het rijden relevante
informatie eenduidig en helder waarneembaar is. Het gebied centraal in
het dashboard is als comfortzone ingericht. Hier liggen de
bedieningsinstrumenten voor rijder en voorpassagier samen goed onder
handbereik.
Meer bedieningsgemak bij toenemende informatiestroom.
Ergonomie en bedieningsgemak stonden centraal bij de ontwikkeling van
de nieuwe BMW 3 Serie. Essentiële features als airco en audio zijn
eenvoudig en trefzeker te bedienen. Complexe systemen met een veelheid
van informatie worden via de aan een navigatiesysteem gekoppelde optie
iDrive aangestuurd. Het display is onder een welving, centraal in het
dashboard geplaatst. Met de Controller worden functiegebieden
aangeklikt om het gewenste menu te openen.
Portieren openen en starten zonder contactsleutel.
Zoals iDrive een einde maakt aan de wildgroei van allerlei knoppen en
schakelaars in de cockpit, zo maakt de optie Comfort Acces een einde
aan het werken met een conventionele contactsleutel: de ID-gever een
soort baardloze sleutel - maakt het mogelijk om de portieren te
ontgrendelen en de auto te starten zonder de sleutel in de hand te
nemen.
In combinatie met Personal Profile stellen zich dan meteen onder meer
zitpositie, spiegels, airco en radiozenders in op eerder door de
bezitter van de betreffende sleutel geprogrammeerde wensen.
Uiterst snel koelen en verwarmen.
Airconditioning en verwarming van de nieuwe BMW 3 Serie kenmerken zich
door uiterst korte afkoel- en opwarmtijden. Rijder, voorpassagier en
achterinzittenden kunnen de temperatuur individueel instellen.
Bovendien zorgt het systeem automatisch voor condensvrije ruiten.
Infotainment van topklasse
De informatie- en entertainmentsystemen van de nieuwe BMW 3 serie
vinden hun oorsprong in de topklasse van het merk. Zo is het nu
mogelijk te kiezen voor het navigatiesysteem BMW Business of
Professional als optie - beide systemen werken met DVD s. En het
eveneens als optie verkrijgbare HiFi-systeem Professional LOGIC7 maakt
zelfs geluidsweergave met surroundsound mogelijk.
AutoRai