Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

26 oktober 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Casino op huidige plek tot verplaatsing naar Jaarbeursterrein Het college heeft een bestemmingsplan vastgesteld voor de huidige locatie van het Holland Casino (Hoek Overste den Oudenlaan). Op basis van het bestemmingsplan kan het Casino tijdelijk op de huidige plek blijven, vooruitlopend op de verplaatsing naar het Jaarbeursterrein in het Stationsgebied.

Voor de activiteiten van het Casino is via een verkorte procedure een milieueffectrapportage (MER) opgesteld. Daarbij is gebruik gemaakt van bestaande informatie uit de voor het Stationsgebied opgestelde MER. De commissie voor de MER heeft geoordeeld dat het rapport voldoende informatie bevat om een besluit over het bestemmingsplan te nemen. Tegen het ontwerp-bestemmingsplan zijn twee zienswijzen ingediend door het Bewonersoverleg City Project en de Stichting Stedenbouwkundig Herstel Stationsgebied. De bezwaren richten zich met name op de gevolgde MER-procedure. Het college heeft deze zienswijzen ongegrond verklaard.

Het college legt het bestemmingsplan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad en Gedeputeerde Staten. Naar verwachting beslist de gemeenteraad erover in december.


2. Overloopvergunning voor bewoners op wachtlijst Er komt een zogenoemde overloopvergunning op maat voor bewoners die voor een parkeervergunning op de wachtlijst staan. Met deze overloopvergunning kunnen bewoners in afwachting van een parkeervergunning voor het rayon rondom hun woning, hun auto parkeren in omliggende betaald parkeerrayons waar nog wel ruimte is. De introductie van de overloopvergunning draagt bij aan een oplossing voor de problematiek van olievlekwerking. Daarnaast biedt het mensen die voor een vergunning op de wachtlijst staan een oplossing waarmee ze alsnog in de nabijheid van hun huis kunnen parkeren. Verwacht wordt dat de overloopvergunning op maat in eerste instantie een oplossing is voor een deel van de mensen op de wachtlijst voor een parkeervergunning in parkeerrayon Nieuwegracht e.o., de Vogelenbuurt en Wittevrouwen.

De overloopvergunning is opgenomen in de Parkeerplaatsenverordening 2005 die door het college is vastgesteld. In deze verordening staan de regels voor het gebruik van parkeerplaatsen en parkeervergunningen uitgewerkt. Om een aantal onderdelen uit de Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' daadwerkelijk in werking te laten treden, is het noodzakelijk deze te regelen in een nieuwe Parkeerplaatsenverordening. Naar verwachting zal de verordening 2 december a.s. worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Als de raad ermee akkoord gaat, start de vergunningverlening op basis van de Parkeerplaatsenverordening 2005 met ingang van januari a.s.


3. Extra parkeerplaatsen voor deelauto's
Het aantal parkeerplaatsen voor zogenoemde deelauto's wordt uitgebreid met 45 plekken. De autodate-parkeerplaatsen komen in betaald parkeergebieden rondom de binnenstad en in de niet-betaald parkeergebieden daar omheen. Het college besluit tot deze uitbreiding van autodate-parkeerplaatsen met als doel het gebruik van deelauto's te stimuleren. Het college voert hiermee een motie uit die bij de behandeling van de Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' in december 2003 door de gemeenteraad werd aangenomen. De aanleg van de autodate-parkeerplaatsen zal in overleg met betrokken autodate-organisaties nog dit jaar starten. Dit betekent dat de stad Utrecht in 2005 over in totaal 114 autodate-parkeerplaatsen beschikt. De exacte locaties voor de nieuwe autodate-parkeerplekken worden binnenkort vastgesteld. De kosten voor de aanleg van extra plaatsen komen voor rekening van autodate-organisaties. Het college besluit om geen speciale stadsbrede vergunning voor mensen die een auto delen of huren te introduceren. Voor mensen die een auto delen, komen de extra autodate-parkeerplaatsen. Gebruikers van huurauto's kunnen gebruik maken van voldoende andere faciliteiten voor betaald parkeren. Zo hebben ze de mogelijkheid een dagkaart uit de automaat aan te schaffen en wordt het met ingang van januari a.s. mogelijk voor parkeerders in de binnenstad een avondkaart te kopen. De kosten voor een dagkaart bedragen ¬ 15,00 in de binnenstad en ¬ 7,70 in het gebied daar omheen. De avondkaart die vanaf 19.00 uur ingaat, gaat ¬ 9,60 kosten.


4 Krediet verkeer- en vervoerprojecten 2004
Het college heeft besloten ruim ¬ 1,5 miljoen vrij te geven voor verkeer- en vervoerprojecten 2004. Het gaat daarbij om kredieten voor de aanleg van fietspaden uit de Nota 'Verder met de Fiets' die in 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarnaast komt geld vrij voor de uitvoering van diverse wijkverkeersplannen waarbij de gemeente samen met wijkbewoners aan projecten ter verbetering van de verkeersveiligheid in de wijk werkt. Verder is een deel van het krediet bestemd voor de aanpak van plekken in de stad waar verhoudingsgewijs veel ongelukken gebeuren, de zogenoemde black spots.


5. Verbetering Touringcarhaltes Museumkwartier Om de bereikbaarheid van toeristische bestemmingen in het Museumkwartier voor touringcars verder te verbeteren, wordt de huidige touringcarhalte op de Voetiusstraat verplaatst naar het Domplein. Daarnaast komt een extra touringcarhalte op het Nicolaaskerkhof. Het betreft hier twee voorgenomen verkeersbesluiten waar het college mee heeft ingestemd. De maatregelen komen voort uit besprekingen over de herijking van het collegeprogramma afgelopen voorjaar.

Utrecht is tweede monumentenstad van Nederland en het hart daarvan wordt gevormd door het Museumkwartier. In de periode 1997-2002 werd het Museumkwartier nog voor ruim ¬ 10 miljoen opgeknapt. Mede daardoor zijn de musea en openbare ruimte van het Museumkwartier een bezoek waard. De bereikbaarheid per touringcar speelt daarbij een belangrijke rol. Met de geplande touringcarhaltes op het Domplein en het Nicolaaskerkhof worden bestemmingen als de Dom en het Centraal Museum nog beter bereikbaar. De haltes zijn bedoeld om groepen bezoekers in- en uit te laten stappen en mogen alleen worden gebruikt tussen 10.00 en 20.00 uur, voor maximaal 15 minuten per keer. Verwacht wordt dat verbetering van de in- en uitstaphaltes in het Museumkwartier een positief effect zal hebben op het museumbezoek en de stedelijke economie. Om de haltes te realiseren doorloopt de gemeente de komende weken de verkeersbesluitprocedure.


6. Leges aangepast
Het college stemt in met een aanpassing van de tarieven voor verschillende leges. Deze tariefswijzigingen volgen de kostenontwikkelingen. Zo gaat een paspoort ¬ 38,80 kosten (was ¬ 37,95), een identiteitskaart ¬ 31,25 (was ¬ 30,55) en het rijbewijs ¬ 41,15 (was ¬ 40,55). Een compleet overzicht van de nieuwe tarieven komt te staan op www.utrecht.nl.

De gemeenteraad moet zich uitspreken over het voorstel de verordening op de heffing en invordering van leges 2005 te wijzigen Als de raad ermee instemt, zijn de wijzigingen en de daarbij behorende tariefaanpassingen van kracht per 1 januari 2005.


7. Regels voor ontwerpprijsvragen in Stationsgebied Het college heeft protocollen vastgesteld die van toepassing worden op ontwerpprijsvragen, die voor prominente planonderdelen in het Stationsgebied zullen worden uitgeschreven. Hiervoor zijn twee bestaande landelijke protocollen van de Rijksbouwmeester en de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) gekozen. Deze protocollen bevatten concrete spelregels voor een gestructureerd verloop van de prijsvragen en zijn goed toegesneden op de praktijk. Het 'Kompas bij Prijsvragen & Meervoudige Opdrachten' handelt over ontwerpwedstrijden (prijsvragen en meervoudige ontwerpopdrachten). Het 'Kompas bij Ontwikkelcompetities' handelt over ontwikkelingscompetities, waaronder meervoudige ontwikkel-ontwerpopdrachten (Design & Build). De protocollen zijn overigens niet automatisch van toepassing op private investeringen. Een private investeerder schrijft meestal een meervoudige ontwerpopdracht uit met een besloten karakter en kiest vervolgens het ontwerp. De gemeente zal in het overleg met haar partners wel bevorderen dat zij gebruik maken van prijsvragen aan de hand van deze protocollen.


8. Programma Voorzieningen Onderwijshuisvesting 2005 Het college heeft het programma en overzicht Voorzieningen Huisvesting Onderwijs 2005 vastgesteld. Op het programma staan de toegekende voorzieningen voor 2005. De investering bedraagt in 2005 ruim ¬ 8 miljoen. Met dit bedrag worden schoolgebouwen onderhouden, uitgebreid of nieuw gebouwd en wordt de eerste inrichting van scholen met meubilair en onderwijsleerpakketten betaald. De gemeente stelt jaarlijks een programma op op basis van aanvragen van de schoolbesturen. De aanvragen worden getoetst aan de gemeentelijke Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs en vervolgens in volgorde van urgentie gerangschikt. Daarna wordt aan de hand van de financiële ruimte een programma voor onderwijshuisvesting vastgesteld en aan de gemeenteraad voorgelegd.

Toen het rijk de verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting indertijd overhevelde, bleek de gemeente opgezadeld te zijn met groot achterstallig onderhoud. Met miljoeneninvesteringen gaat de gemeente Utrecht deze achterstand jaarlijks te lijf.

Voor 2005 hadden de schoolbesturen aanvragen ingediend, die volgens de verordening noodzakelijk zijn, ter grootte van bijna ¬ 17 miljoen. Tegen de achtergrond van de financiële ruimte in de gemeentebegroting voor onderwijshuisvesting betekent dat dat er een groot aantal aanvragen -ter waarde van bijna ¬ 9 miljoen- niet gehonoreerd kunnen worden.


9. Krediet voor kindercentrum Liesbospark
De bouw van Kindercentrum in het Liesbospark (Hoograven) kan binnenkort van start. Het college vraagt de raad hiervoor een krediet van ¬ 1.165.000 beschikbaar te stellen. Inzet is om het permanente Kindercentrum versneld te realiseren, voor 1 mei 2005. Als dat lukt, kan twee Euroton worden bespaard. De geplande verplaatsing en uitbreiding van tijdelijke portocabins, een situatie waar niemand gelukkig mee is, zal dan niet meer nodig zijn. Om het Kindercentrum exploitabel te maken, krijgt huurder Portes de eerste jaren een financiele tegemoetkoming om de flink hogere huurlasten redelijkerwijs te kunnen opbrengen. De bouw van het Kindercentrum brengt een clustering van kinderactiviteiten in de bouwspeeltuin nabij.


10. Nieuwe Verordening Recht van Initiatief.
Sinds 2000 bestaat voor inwoners van Utrecht de mogelijkheid om een concreet plan voor de verbetering van hun directe woonomgeving met voorrang op de bestuurlijke agenda te zetten: het recht van initiatief. Van deze mogelijkheid werd direct goed gebruik gemaakt: de afgelopen 4 jaar zijn er zo'n 100 initiatiefvoorstellen ingediend.

Na een onderzoek en evaluatie is de regeling in 2002 herzien. Een belangrijke verandering was dat er een jaarlijks budget beschikbaar werd gesteld voor de uitvoering van gehonoreerde voorstellen ( in 2004 ¬ 482.950) en een maximum van ¬ 30.000 per voorstel. De besluitvorming lag voortaan bij het ollege in plaats van de raad.

In juni 2004 zijn de raadscommissies voor de wijk opgeheven. De raadscommissies adviseerden de wijkwethouder over voorstellen in het kader van het recht van initiatief. De regeling was op dit punt dan ook niet meer actueel en moest aangepast worden. Dit moment is aangegrepen om de procedure recht van initiatief verder te vereenvoudigen en te verkorten. Wijkwethouders besluiten voortaan zelf over initiatieven uit hun eigen wijk, ze worden onder meer geadviseerd door de wijkmanager. Daardoor duurt de gehele procedure voortaan nog maar 12 weken in plaats van 20 weken.

De nieuwe verordening is vanaf 1 januari 2005 van kracht. Meer informatie is te vinden op de website www.utrecht.nl/rechtvaninitiatief. Ook is er een nieuwe folder waarin wordt uitgelegd aan welke eisen een voorstel moet voldoen en hoe de procedure verloopt. Deze is onder meer te vinden bij de wijkbureau's en wijkservicecentra, bibliotheek en Informatie Centrum Utrecht (ICU).