Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op de
Ministeriële Conferentie Verkeersveiligheid bij de start van de derde
werksessie over handhaving op dinsdag 26 oktober 2004, in Ver
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Beste collega's, dames en heren,
Welkom op deze tweede dag van de ministeriële conferentie over
verkeersveiligheid.
Verkeersveiligheid is een Europese topprioriteit!
Dat vind ik niet alleen, dat vinden we eigenlijk allemaal. Dat blijkt
ook uit de ambitie die we vorig jaar als transportministers hebben
uitgesproken om het aantal verkeersdoden in de EU in 2010 met de helft
terug te brengen.
Ik vind het belangrijk dat we deze dagen voortbouwen op het succes van
Verona I. Uw aanwezigheid deze twee dagen hier in Verona bewijst dat u
die ambitie ook heeft.
Mijn dank en complimenten aan collega Lunardi, die deze conferentie
samen met Nederland heeft willen organiseren.
Het menselijk leed door verkeersongevallen is enorm, en de materiële
en immateriële schade loopt in de miljarden guldens.
In een klein en relatief verkeersveilig land als Nederland vallen er
bijna 1100 verkeersdoden per jaar.
In de hele Unie zijn dat er bijna 60.000!
Het is dus ontzettend goed dat we er met zijn allen bovenop zitten!
We moeten in Europa komende jaren grote stappen zetten van denken naar
doen.
Daarvoor is het essentieel dat we de gezamenlijke Europese
uitgangspunten op het terrein van de verkeersveiligheid verder
implementeren.
De komende decennia zal de drukte op de Europese wegen alleen maar
toenemen.
Een brede politieke consensus over de conclusies van Verona 2 geeft
een belangrijk politiek signaal af in de richting van de Europese
burgers, de transportwereld en het bedrijfsleven.
Een signaal dat duidelijk maakt dat het ons ernst is met de
verkeersveiligheid.
In dat verband is het akkoord in de Transportraad van 7 oktober over
de harmonisatie van rijbewijzen al een belangrijke stap voorwaarts
naar een veiliger Europese verkeershandhaving.
Gelukkig staan we er als politici niet alleen voor. Dat bleek dit jaar
in Dublin waar wij op uitnodiging van collega Seamus Brennan
bijeenkwamen.
Een groot aantal vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en
maatschappelijke organisaties beloofde hun steentje bij te dragen en
ondertekende het Europees Handvest voor Verkeersveiligheid.
Vandaag bespreken we in twee sessies de thema's handhaving en
voertuigveiligheid. In mijn visie zijn dat twee belangrijke pijlers
voor een veiliger verkeer op onze wegen.
Maar verkeersveiligheid begint en eindigt natuurlijk bijna altijd bij
de eigen verantwoordelijkheid van weggebruikers en transportsector.
Maar ook bij de persoonlijke betrokkenheid van de minister. Gáán wij
ervoor of niet?
Met name de bedrijven in de transportsector - de professionals -
hebben een speciale verantwoordelijkheid. Als die een consequente
safety culture in hun bedrijfsvoering inbouwen, is dat een waardevol
instrument om een grotere verkeersveiligheid te bereiken.
Safety culture zal bij alle betrokken partijen in het DNA moeten
komen.
Dat is niet eenvoudig, maar de overheid kan daar bij helpen.
In Nederland hebben we daarvoor, in nauwe samenwerking met het
beroepsgoederenvervoer, een safety scan ontwikkeld.
Die hebben we op CD-ROM gezet om breed te verspreiden onder
transportondernemingen.
In deze safety scan worden onderwerpen behandeld als arbeidstijden,
bijscholing, onderhoud, afweging kortste route versus veiligste route,
enzovoorts.
Bedrijven zien dan in een oogopslag hoe ze nog veiliger kunnen werken.
Kortom, een praktisch en concreet middel om een safety culture te
ontwikkelen in het beroepsgoederenvervoer.
Ik vind het leuk dat ik u deze CD-ROM in een vertaalde versie kan
aanbieden namens het Nederlands voorzitterschap.
Ik zou zeggen, doe er uw voordeel mee! En als u meer over dit project
wilt weten, dan hoor ik dat graag.
Ik hoop dat middelen als deze ook kunnen bijdragen aan meer veiligheid
in het bestelverkeer.
Uit cijfers blijkt dat namelijk het bestelverkeer in diverse landen
erg hoog scoort in de ongevallen.
Ik realiseer me overigens dat een CD-rom het probleem nooit helemaal
oplost.
Want de problemen in het bestelverkeer zijn voor een groot deel te
wijten aan onvoldoende vaardigheden van chauffeurs.
Ze hebben nu nog geen aanvullende opleiding nodig.
En de derde richtlijn rijbewijzen biedt daarvoor ook niet meteen een
oplossing.
Ik hoop daarom dat de Commissie met voorstellen komt voor een
aanvullende opleiding, vergelijkbaar met de vakopleiding voor
beroepschauffeurs in het zware goederenvervoer.
Samengevat moet verkeersveiligheid onze permanente aandacht hebben.
De beste strategie is een integrale mix van onderwijs en voorlichting,
innovatieve technologie, handhaving, veilige infrastructuur en het
vasthouden en aanscherpen van veiligheidseisen voor voertuigen.
Al deze elementen moeten we in samenhang bekijken en ontwikkelen.
Het effect is des te groter, als we de zaken in Europees verband
coördineren.
Daarom zijn we vandaag bij elkaar.
Als we er vandaag in slagen politieke consensus te bereiken over een
aantal conclusies, geeft dat een enorme impuls aan de Europese
verkeersveiligheid.
Overigens: `handhaven' is niet concluderen maar `doen'! Daar ben ik
van overtuigd.
In december wil ik als voorzitter van de Transportraad de conclusies
van deze ministeriële conferentie voorleggen aan de Raad en ze daarmee
formaliseren.
Maar nu aan het werk.
Ik stap over naar het eerste thema van vandaag: handhaving
In Nederland hebben we berekend dat er 25 tot 30% minder doden in het
verkeer vallen als iedereen zich aan de maximumsnelheid zou houden.
U en ik weten dat we die cijfers door strengere handhaving kunnen
benaderen. Maar u en ik weten ook dat we nu eenmaal niet bij elke
kilometerpaal een politieagent kunnen neerzetten.
Strenger en gerichter handhaven kunnen we wel.
In dat verband ben ik benieuwd naar de successen in Frankrijk op dat
gebied.
De heer Heitz zal daar straks meer over vertellen namens onze Franse
collega.
Om succesvol te kunnen handhaven, is het belangrijk dat regels
geloofwaardig zijn. Draagvlak is een eerste vereiste, anders houdt
niemand zich aan de regels.
Handhaving, voorlichting en educatie gaan dus hand in hand.
Handhaving en gedragsbeïnvloeding moeten elkaar versterken.
Op deze wijze kunnen we de komende jaren grote reducties van
verkeersslachtoffers bereiken.
De eerste spreker van vanmiddag bewijst hoe de verschillende
verkeersveiligheidsthema's in elkaar grijpen.
Want handhaving is niet alleen kwestie van gedrag, maar vooral van
technologie.
Technologie vergemakkelijkt het handhaven; niet alleen langs de weg,
maar straks ook in de auto.
De ontwikkeling van technische vondsten als het alcoholslot, de
snelheidsbegrenzer en slimme gordelsystemen gaat onverminderd voort.
De bijdrage van de heer Bjelfvenstam over de ervaringen in Zweden met
de toepassing van technologieën en de betrokkenheid van de
auto-industrie zal een belangrijke impuls geven aan onze discussie
vandaag.
Ik ben bijzonder benieuwd naar zijn verhaal en dat van de heer Heitz
en ik verwacht dat zijn bijdrage ons voldoende stof tot nadenken en
discussie geven.
Dan geef ik nu graag als eerste het woord aan de heer Heitz.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat