http://www.minez.nl
MINEZ: Beantwoording kamervragen (D66) Van der Laan
Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
26-10-2004
Hierbij zend ik u, mede namens de Minister van Financiën, de
antwoorden op de vragen, gesteld door het lid Van der Laan
De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze
vragen mede namens de minister van Financiën als volgt beantwoord.
1. Bent u op de hoogte van het feit dat KPN gegevens van klanten aan
derden ter beschikking stellen, o.a. voor direct marketing doeleinden,
tenzij de klanten hiertegen bezwaar aantekenen?
Ja.
2. In hoeverre is dit in overeenstemming met de privacywetgeving? Hoe
verhoudt het gedrag van KPN zich met de geest van Europese anti-spam
wetgeving, die stelt dat het vrijgeven van gegevens alleen mag als je
er zelf toestemming voor hebt gegeven (opt-in beginsel)? Bent u bereid
het opt-in beginsel toe te passen op het vrijgeven van
persoonsgegevens voor commerciële doeleinden? Zo neen, waarom niet?
De Europese anti-spamwetgeving ziet niet op het verstrekken van
persoonsgegevens. Het Europese opt-in regime, dat in Nederland in de
Telecommunicatiewet is geïmplementeerd, heeft slechts betrekking op
ongevraagde communicatie door middel van een elektronisch
communicatienetwerk of een elektronische communicatiedienst.
Het verwerken van persoonsgegevens is geregeld in de Wet Bescherming
Persoonsgegevens (Wbp). Het verstrekken van persoonsgegevens aan
derden moet voldoen aan de vereisten van artikelen 8, 9 en 41 van de
Wbp. Volgens deze bepalingen moet het verwerken of verder verwerken
van de persoonsgegevens verenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor ze
zijn verkregen. Daarnaast moet bij overdracht van deze gegevens aan
een derde ten behoeve van direct marketingdoeleinden de betrokkene op
een geschikte wijze worden geïnformeerd dat hij verzet kan aantekenen
tegen een dergelijk gebruik van zijn gegevens. Dit kan door
bekendmaking in dag-, nieuws- of huisbladen dan wel bijvoorbeeld door
middel van een bijsluiter bij de afrekennota.
Op de juiste naleving van deze bepalingen wordt toegezien door het
College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Volgens het CBP handelt
KPN inmiddels in overeenstemming met de wettelijke vereisten .
Met de regels zoals neergelegd in de Wbp is de algemene Europese
privacywetgeving in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd. Naar
mijn opvatting bieden deze regels aan de consument in voldoende mate
de mogelijkheid zich te verzetten tegen het gebruik van zijn
persoonsgegevens voor direct marketingsdoeleinden indien hij dit
gebruik niet wenst.
3. Wat zijn de voorwaarden waaronder bedrijven gegevens van klanten
mogen vrijgeven voor commerciële doeleinden? Mag een bedrijf
bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden van een product opnemen dat de
gegevens zullen worden gebruikt voor commerciële doeleinden? Zo neen,
hoe komt het dat deze praktijken toch voorkomen? Wie ziet erop toe dat
bedrijven zich aan de voorwaarden houden? Deelt u de mening dat hier
strenger op moet worden toegezien en welke stappen bent u bereid te
ondernemen?
Bedrijven mogen persoonsgegevens ter beschikking stellen aan derden
voor commerciële doeleinden als daarbij wordt voldaan aan de vereisten
van de Wbp. Deze vereisten staan beschreven in het antwoord op vraag
2. Een bedrijf mag inderdaad in de algemene leveringsvoorwaarden
opnemen dat het gerechtigd is de persoonsgegevens te gebruiken voor
commerciële doeleinden. Dit laat onverlet de verplichting voor het
bedrijf de betrokkenen te informeren over de mogelijkheid verzet aan
te tekenen tegen de overdracht van hun persoonsgegevens aan derden
voor direct marketingactiviteiten. Het is het CBP dat toeziet op de
naleving van de Wbp. Naar mijn oordeel voert het College deze
toezichthoudende taak naar volle tevredenheid uit.
4. Welke mogelijkheden heeft de Nederlandse staat als (mede)
aandeelhouder om het opt-in beginsel bij de KPN af te dwingen? Bent u
ook bereid dit te doen?
Het aandeelhouderschap leent zich niet voor het opleggen en handhaven
van verplichtingen zoals de toepasselijkheid van een opt-in regime of
opt-out regime. Dit dient -conform de nota Deelnemingenbeleid [TK-stuk
28165, nr 2]- te gebeuren via de publiekrechtelijke weg,
bijvoorbeeld door middel van wetgeving of bestuursrechtelijke
handhaving.
5. Bent u op de hoogte van de klachten van consumenten over het niet
functioneren van de Infofilter van de Stichting Zelfregulering Direct
Marketing? Bent u bereid de sector hierop aan te spreken? Bent u
bereid zelf maatregelen te nemen in het geval deze vorm van
zelfregulering niet verbetert? Zo ja, welke? Zo neen, waarom niet?
Bij mij zijn geen concrete klachten bekend over het functioneren van
het Infofilter. Bij OPTA, CBP en de Reclame Code Commissie is sinds de
vorige Kamervragen die D66 hierover in 2003 gesteld heeft (2020314020)
geen noemenswaardige toename in het aantal klachten. Indien hierover
bij D66 wel concrete klachten bekend zijn, adviseer ik dringend dat
deze klachten ook worden ingediend bij daartoe geëigende
instanties.
Wel merk ik op dat niet alle bedrijven zijn aangesloten bij de
zelfreguleringsinitiatieven zoals de Code Telemarketing en het
Infofilter. Het kan dus zijn dat consumenten rechtstreeks worden
gebeld door een bedrijf dat zich niet houdt aan de Code of het
Infofilter en geen gebruik maakt van een call-center. In die gevallen
kan het derhalve gebeuren dat een consument die zich reeds heeft laten
registreren via het Infofilter, toch gebeld wordt. Artikel 11.7 vierde
lid Telecommunicatiewet bepaalt dat aan de consument bij ieder
telemarketinggesprek actief de mogelijkheid moet worden geboden om
verzet aan te tekenen tegen verder gebruik van zijn elektronische
contactgegevens door of namens adverteerder. Op dit moment zijn mij
geen gegevens bekend over hoe aan deze verplichting uitvoering wordt
gegeven door bedrijven die niet zijn aangesloten bij genoemde
zelfreguleringsinitiatieven. OPTA is belast met de handhaving van
artikel 11.7 en daarnaast is de Consumentenbond van plan om deze
problematiek nader in kaart te brengen. Ik zal de Consumentenbond dan
ook verzoeken, mij op de hoogte te houden van hun bevindingen
hieromtrent.
1] Zie informatiebrochure KPN informatie voor houders van geheime
nummers die meegestuurd wordt bij de telefoon rekening.
Zie Mededeling CPB d.d. 4 oktober 2004 (bijlage)
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl.
Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter,
telefoon (070) 379 6174, e-mail:
C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl
26 okt 04 13:17
Ministerie van Economische Zaken