Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer A&G/W&B/2004/72628

Onderwerp Datum Contactpersoon Signaleringsrapport Beroepsziekten 2004 25 oktober 2004

./. Hierbij stuur ik u het Signaleringsrapport Beroepsziekten 2004 van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB).
Het NCvB verzamelt in opdracht van het Ministerie van SZW gegevens over beroepsziekten. Onderdeel van de activiteiten van het NCvB is de jaarlijkse publicatie van het Signaleringsrapport. Dit rapport geeft een overzicht van de recente ontwikkelingen in beroepsziekten, waarbij zowel de bekende beroepsziekten als het mogelijk optreden van nieuwe gezondheidseffecten wordt beschreven. Het rapport is erop gericht dat de beschikbare kennis op het gebied van beroepsziekten terecht komt bij arboprofessionals, werkgevers, werknemersorganisaties en overheid zodat het mogelijk is erop in te spelen en gebruikt kan worden voor preventieactiviteiten. Het NCvB brengt in het rapport een aantal signalen in het bijzonder onder de aandacht, door ze op te nemen in een "alert". Deze signalen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op het zich voordoen van nieuwe risico's, op het beschikbaar komen van meer informatie over oorzaken van (reeds bekende ) beroepsziekten, of over behandelen ervan.
Behalve op de gegevens uit het nationale registratiesysteem van beroepsziekten baseert het rapport zich op gegevens afkomstig van peilstations, literatuurstudies, expertgroepen en informatievragen vanuit de helpdesk.

Het rapport
In 2003 zijn door het NCvB 5973 beroepsziektemeldingen geaccepteerd, een stijging van bijna 12 % ten opzichte van het jaar daarvoor. Vermoedelijk is de verklaring van deze toename meer te zoeken in een verbeterde meldingsdiscipline van bedrijfsartsen dan in een toename van het aantal beroepsziektegevallen. 84% van de aan het NCvB verrichte meldingen leidde tot een acceptatie. Het meest gemeld werden, net als in voorgaande jaren, de aandoeningen aan het houding- en bewegingsapparaat (39 % van de meldingen), voornamelijk RSI. Het aandeel van de aandoeningen van het houding- en bewegingsapparaat neemt overigens voor het derde jaar op een rij af. Ook het totaal aantal gemelde RSI gevallen is voor het derde jaar achtereen afgenomen (met 8% t.o.v. 2002, met 43% t.o.v. 2000). De verklaring voor deze duidelijke afname wordt wel gezocht in het succes van de aandacht voor preventie van RSI binnen bedrijven, mogelijk onder invloed van de arboconvenanten of de Wet Verbetering Poortwachter. Maar ook is een goede

2 A&G.W&B/2004/72628

registratierichtlijn ingevoerd die leidt tot een betere afweging wanneer een geval wel of niet als beroepsziekte te melden.
Gehooraandoeningen maken 26% van de meldingen uit, voornamelijk afkomstig uit de bouw en industrie. Psychische aandoeningen staan op de derde plaats met 24% van de meldingen. Het gaat hier voornamelijk om overspannenheid en burn-out.

Het NCvB wil de volgende zaken in het bijzonder onder de aandacht brengen:
1. leeftijdsafhankelijkheid. Beroepsziekten komen veel vaker voor bij oudere werknemers. Dit geldt zowel voor aandoeningen aan het houding- en bewegingsapparaat, gehooraandoeningen en psychische aandoeningen. Dit betekent dat bij het langer doorwerken van oudere werknemers extra aandacht voor preventie van beroepsziekten gewenst is.

2. beroepsinfectieziekten. Gesignaleerd wordt dat er nog niet genoeg kennis op dit gebied is, dat er geen vaccinatiebeleid is en dat er meer aandacht zou moeten zijn voor het betrekken van arbodiensten bij infrastructuur voor preventie en bestrijding van infectieziekten.
3. reorganisatiestress. Reorganisaties en fusies kunnen hun weerslag hebben op personeel en kunnen overspannenheid en andere psychische aandoeningen in de hand werken.
4. hartinfarct door werkstress. Recente wetenschappelijke studies bewijzen dat psychische belasting in de werksituatie de kans op hart- en vaatziekten verhoogt.
5. Sick Building Syndrome. Uit recente interventiestudies blijkt dat het Sick Building Syndrome goed te bestrijden is door maatregelen in het luchtbehandelingsysteem en door aanpassing van het schoonmaakregime.

Beleidsreactie
Het NCvB brengt zijn Signaleringsrapport uit om te waarborgen dat de informatie algemeen bekend is, zodat partijen in staat zijn er actie op te ondernemen. Voor mij staat daarbij voorop dat de verantwoordelijkheid voor goede arbeidsomstandigheden in de eerste plaats ligt bij (sectorale) werkgevers en werknemers. Ook de door werkgevers in te schakelen arbodiensten kunnen de signalen uit het rapport ter harte nemen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de overheid zijn eigen verantwoordelijkheid zal nemen als daar aanleiding voor is. In dit verband wijs ik erop dat ik voor de rol van de overheid onderscheid wil maken tussen hoge en lage gezondheidsrisico's. Het kader dat ik daarbij in de toekomst wil hanteren zal ik neerleggen in de voorgenomen adviesaanvraag aan de SER over de evaluatie Arbowet 1998. Ik verwacht deze adviesaanvraag in november van dit jaar te kunnen afronden.

Hieronder ga ik kort in op de specifieke alerts.


1. Uit de cijfers van het NCvB blijkt dat oudere werknemers een veel grotere kans hebben op het krijgen van een beroepsziekte. Dit kan zowel te maken hebben met de inwerking van belastende factoren gedurende een langere periode als met een verminderde belastbaarheid. Overigens blijkt uit TNO onderzoek dat leeftijd op zich amper relevant is als het gaat om de hoogte van het ziekteverzuim. Functieduur en belasting in het beroep zijn veel belangrijkere factoren dan leeftijd. Het is juist de belasting in het beroep die kan leiden tot beroepsziekten. Ik concludeer dat, om oudere werknemers langer voor het arbeidsproces te behouden, preventie van beroepsziekten door bevorderen van goede arbeidsomstandigheden een belangrijke peiler is. Ik ben daarom

3 A&G.W&B/2004/72628

voornemens om in de tijdelijke subsidieregeling Stimuleren leeftijdsbewust beleid, die binnenkort van start gaat, ondermeer aandacht te besteden aan preventief arbobeleid.
2. Het NCvB vestigt weer de aandacht op beroepsinfectieziekten. Met name het betrekken van arbodiensten bij de kennisinfrastructuur over infectieziekten is volgens het NCvB van belang. Positieve ontwikkeling op dit punt is het feit dat de nieuw op te richten Infectieziekten Autoriteit bij het RIVM, die moet zorgdragen voor een betere coördinatie van de inzet bij een dreiging van het grootschalig uitbreken van infectieziekten, reeds contact heeft gelegd met het NCvB. Het NCvB kan vervolgens bij calamiteiten een rol spelen in het informeren van bedrijfsartsen over richtlijnen en procedures. Hiernaast is het NCvB voornemens een project te starten op het verbeteren van de informatievoorziening over preventie van beroepsinfectieziekten aan bedrijfsartsen, ondermeer door informatie digitaal beschikbaar te stellen. Wat betreft het vaccinatiebeleid sta ik op het standpunt dat de overheid in het Arbobesluit op adequate wijze geregeld heeft dat vaccinatie moet worden aangeboden in risicoberoepen. Daarmee zijn de randvoorwaarden geschapen voor een door de werkgever nader in te vullen vaccinatiebeleid. Het NCvB kan daarin behulpzaam zijn door in het eerder genoemde informatiesysteem uit te werken in welke beroepen/situaties vaccinatie nodig is.


3. Reorganisaties en fusies kunnen stressverhogend werken en zo overspannenheid in de hand werken. Dit enigszins voor de hand liggende gegeven blijkt ook uit de cijfers van het NCvB. Reorganisaties zijn echter vaak onvermijdelijk. Ik zie deze alert vooral als een waarschuwing aan organisaties die zich in een reorganisatie begeven, om de menselijke factor niet uit het oog te verliezen.


4. Dat grote psychische belasting hart- en vaatziekten kan veroorzaken is nu in recente wetenschappelijke studies bewezen. Een reden temeer om dit verschijnsel binnen organisaties aan te pakken. Werkgevers en werknemers kunnen dit in onderling overleg doen. Op dit moment wordt dit punt in lopende arboconvenanten in tal van risicosectoren opgepakt.


5. Sick Building Syndrome leek lange tijd ongrijpbaar en onbeheersbaar. Uit nieuwe studies blijken er relatief eenvoudige en effectieve maatregelen tegen te nemen zijn: ingrepen in luchtbehandelingsystemen en schoonmaakregime. Overigens is het Sick Building Syndrome in individuele gevallen niet goed vast te stellen. In bedrijven waar veel werknemers dergelijke klachten hebben is het in het belang van de werkgever om zijn voordeel te doen met deze kennis, omdat hij er effectiever werkend personeel voor terug krijgt. Ik zie hier op dit moment geen bijzondere rol voor de overheid weggelegd.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)