Nieuwe dodehoekspiegel in Amsterdam
25 oktober 2004 - Djoe Lan Tan
Wethouder Mark van der Horst heeft de eerste nieuwe dodehoekspiegel in
gebruik genomen.Hij onthulde in Amsterdam Oud Zuid het eerste
stoplicht met spiegel.
Amsterdam is als eerste gemeente in Nederland gestart met een proef
met een nieuwe dodehoekspiegel, ook wel blackspot spiegel genoemd.
Spiegel aan het stoplicht
Het nieuwe model wordt in het bestaande verkeerslicht geplaatst. Onder
het groene licht wordt een extra compartiment bevestigd. Hierin wordt
een lichte bollende spiegel verwerkt. De chauffeur wiens blik normaal
gesproken op het verkeerslicht is gericht, overziet via de spiegel de
gehele vrachtwagen en al het verkeer aan de rechterzijde.
speigeltje2klein.jpg (46 Kb)
Krachtig middel tegen het ontstaan van blackspots
In Amsterdam was in de periode 2001-2003 op kruispunten met
verkeerslichten sprake van 156 dodehoek-ongevallen met (brom)fietsers.
Hiervan waren er 86 met letsel en 4 met dodelijke afloop.
Wethouder Mark van der Horst is enthousiast over de proef: "De nieuwe
spiegel betekent een krachtig middel tegen het ontstaan van blackspots
in Amsterdam."
Blackspots zijn kruisingen waar gedurende drie achtereenvolgende jaren
sprake was van minimaal zes slachtofferongevallen.
Aanvulling op huidige dodehoekspiegel
Bij de huidige, aan de vrachtwagen bevestigde dodehoekspiegel is het
gezichtsveld te klein. Hierbij ontbreekt onder meer het zicht op wat
zich pal voor de wagen afspeelt.
Ook is de afstelling van de spiegel niet altijd in orde. Gevolg is dat
fietsers nog steeds aan de aandacht van de chauffeur ontsnappen. De
nieuwe spiegel zal het huidige model niet vervangen, maar moet gezien
worden als aanvulling. Daarnaast is niet elke kruising van een
verkeerslicht voorzien.
Testperiode van een jaar
De nieuwe dodehoekspiegel is een uitvinding van industrieel ontwerper
Gijs Ockeloen van het bureau GO designers. De spiegel wordt
geproduceerd door GTI Industriële Service Noordwest bv dat ook het
octrooi heeft aangevraagd. GTI is verantwoordelijk voor de productie
van de Amsterdamse verkeerslichten. De gemeente Amsterdam heeft via de
Werkgroep Blackspots Amsterdam een (financiële) bijdrage geleverd aan
het ontwikkelen/testen van de spiegel. Het model wordt maximaal een
jaar lang getest in het Amsterdamse verkeer. Bij goede resultaten
bestaat de kans dat het aantal spiegels al eerder wordt uitgebreid.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam