Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
25 oktober 2004
Negentig procent automobilisten weet nauwelijks iets van winterbanden
Hoewel het gebruik van winterbanden volgens zowel de ANWB als 3VO een
aanzienlijke betere grip oplevert op de weg vanaf temperaturen lager
dan zven graden Celsius, gebruikt slechts vij procent van de
automobilisten in Nederland winterbanden. Dit is vooral toe te
schrijven aan de gebrekkige kennis van Nederlanders over winterbanden.
Zo weet 90 procent van de mensen niet wat het effect van winterbanden
is op de remweg bij gladde en natte wegen. Verder is 92 procent van de
Nederlanders niet op de hoogte van de weersomstandigheden waarbij je
het beste met winterbanden kunt rijden. Een kleine 60 procent kan
winterbanden niet onderscheiden van zomerbanden. En dit terwijl de
Nederlandse automobilist banden, na de remmen, als de belangrijkste
auto-onderdelen beschouwt voor hun verkeersveiligheid. Deze resultaten
zijn naar voren gekomen uit een recent onderzoek, dat TNS NIPO in
augustus en september in opdracht van Profile Tyrecenter onder 750
automobilisten in Nederland heeft gehouden.
Vijftig procent vrouwen wil winterbanden als deze de veiligheid
aantoonbaar vergroten
De beperkte kennis is de voornaamste reden dat nog maar een klein deel
van de mensen in ons land winterbanden gebruikt bij temperaturen onder
zeven graden. Bijna de helft van de vrouwen is echter bereid om tot
aanschaf over te gaan als blijkt dat de winterbanden toch aantoonbaar
beter zijn voor de verkeersveiligheid. Bij de mannen is dat 28
procent. Deze mensen geven dan wel aan naar een bandenspecialist te
gaan voor de aanschaf van winterbanden en niet naar een merkdealer. De
belangrijkste reden voor de niet-gebruikers om geen winterbanden te
gebruiken, is dat ze er vanuit gaan dat winterbanden in Nederland
nooit nodig zijn. Als tweede reden wordt aangedragen dat winterbanden
alleen nodig zijn als je op wintersport gaat. Deze reden wordt op de
voet gevolgd door een groot aantal mensen die toegeven nooit stil te
hebben gestaan bij het nut van winterbanden. En dit terwijl deskundige
organisaties zoals 3VO en ANWB ook aangeven dat winterbanden ook in
Nederland wel degelijk de verkeersveiligheid kunnen vergroten.
Actievere overheidsrol gewenst
52 procent van de ondervraagde vrouwen en 46 procent van de
ondervraagde mannen is van mening dat de overheid intensiever zou
moeten wijzen op het belang van winterbanden voor de
verkeersveiligheid. Bij leaserijders ligt dit percentage zelfs op 59
procent. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft in een reactie
echter laten weten dit vooral een taak te vinden van de autobranche
zelf.
"Grip op je leven... Grip op de weg"
Volgens 3VO wijst onderzoek door de jaren heen uit dat 25 tot 35
procent van alle aanrijdingen een gevolg is van het weer. Gladheid is
bij slechte weersomstandigheden, zoals regen, sneeuw en ijzel, bij
vier op de vijf ongevallen de oorzaak. De onderzoeksresultaten en de
reactie van minister Peijs zijn voor Profile Tyrecenter directe
aanleiding om een landelijke communicatiecampagne te starten onder de
noemer "Grip op je leven... Grip op de weg", om Nederlanders te
informeren over het belang van winterbanden. Dit gaat ze onder meer
doen met de uitgave van een speciale "winterbanden DVD", een
"winterbanden-glossy", een intensieve advertentiecampagne en
radiocommercials.
B8176 | Methode: TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft
plaatsgevonden in september 2004. Hierbij zijn 750 personen
ondervraagd (n=750).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Steven Boekee (tel: 020
522 54 86).
TNS NIPO