TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

25 oktober 2004

Negentig procent automobilisten weet nauwelijks iets van winterbanden

Hoewel het gebruik van winterbanden volgens zowel de ANWB als 3VO een aanzienlijke betere grip oplevert op de weg vanaf temperaturen lager dan zven graden Celsius, gebruikt slechts vij procent van de automobilisten in Nederland winterbanden. Dit is vooral toe te schrijven aan de gebrekkige kennis van Nederlanders over winterbanden.

Zo weet 90 procent van de mensen niet wat het effect van winterbanden is op de remweg bij gladde en natte wegen. Verder is 92 procent van de Nederlanders niet op de hoogte van de weersomstandigheden waarbij je het beste met winterbanden kunt rijden. Een kleine 60 procent kan winterbanden niet onderscheiden van zomerbanden. En dit terwijl de Nederlandse automobilist banden, na de remmen, als de belangrijkste auto-onderdelen beschouwt voor hun verkeersveiligheid. Deze resultaten zijn naar voren gekomen uit een recent onderzoek, dat TNS NIPO in augustus en september in opdracht van Profile Tyrecenter onder 750 automobilisten in Nederland heeft gehouden.

Vijftig procent vrouwen wil winterbanden als deze de veiligheid aantoonbaar vergroten
De beperkte kennis is de voornaamste reden dat nog maar een klein deel van de mensen in ons land winterbanden gebruikt bij temperaturen onder zeven graden. Bijna de helft van de vrouwen is echter bereid om tot aanschaf over te gaan als blijkt dat de winterbanden toch aantoonbaar beter zijn voor de verkeersveiligheid. Bij de mannen is dat 28 procent. Deze mensen geven dan wel aan naar een bandenspecialist te gaan voor de aanschaf van winterbanden en niet naar een merkdealer. De belangrijkste reden voor de niet-gebruikers om geen winterbanden te gebruiken, is dat ze er vanuit gaan dat winterbanden in Nederland nooit nodig zijn. Als tweede reden wordt aangedragen dat winterbanden alleen nodig zijn als je op wintersport gaat. Deze reden wordt op de voet gevolgd door een groot aantal mensen die toegeven nooit stil te hebben gestaan bij het nut van winterbanden. En dit terwijl deskundige organisaties zoals 3VO en ANWB ook aangeven dat winterbanden ook in Nederland wel degelijk de verkeersveiligheid kunnen vergroten.

Actievere overheidsrol gewenst
52 procent van de ondervraagde vrouwen en 46 procent van de ondervraagde mannen is van mening dat de overheid intensiever zou moeten wijzen op het belang van winterbanden voor de verkeersveiligheid. Bij leaserijders ligt dit percentage zelfs op 59 procent. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft in een reactie echter laten weten dit vooral een taak te vinden van de autobranche zelf.

"Grip op je leven... Grip op de weg"
Volgens 3VO wijst onderzoek door de jaren heen uit dat 25 tot 35 procent van alle aanrijdingen een gevolg is van het weer. Gladheid is bij slechte weersomstandigheden, zoals regen, sneeuw en ijzel, bij vier op de vijf ongevallen de oorzaak. De onderzoeksresultaten en de reactie van minister Peijs zijn voor Profile Tyrecenter directe aanleiding om een landelijke communicatiecampagne te starten onder de noemer "Grip op je leven... Grip op de weg", om Nederlanders te informeren over het belang van winterbanden. Dit gaat ze onder meer doen met de uitgave van een speciale "winterbanden DVD", een "winterbanden-glossy", een intensieve advertentiecampagne en radiocommercials.

B8176 | Methode: TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in september 2004. Hierbij zijn 750 personen ondervraagd (n=750).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Steven Boekee (tel: 020 522 54 86).