Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Voorloopgemeente Tilburg vernieuwt digitale dienstverlening Burgerzaken

Zeer snelle implementatie digitale dienstverlening

Amersfoort, 25 oktober 2004 De Gemeente Tilburg heeft na een proefperiode besloten het digitale gemeenteloket Burgerzaken definitief te openen. Momenteel is alles wat met Burgerzaken te maken heeft online te bevragen, de komende maanden komen ook de andere secties op het loket. Kahuna, marktleider in managed services op het gebied van informatiebeveiliging, e-CRM en IP communicatie, heeft de toepassing helpen bouwen en implementeren. Kahuna verzorgde ook het technische beheer in de opstartfase. Het digitale gemeenteloket is gebouwd met technologie van Kana. Dan gaat het met name om de taak informeren en adviseren.

Bezoekers van de Tilburgse gemeentesite, www.tilburg.nl, kunnen bij het digitale loket Burgerzaken informatie opvragen over specifieke onderwerpen, bijvoorbeeld Geboorte/Kinderen of Trouwen/Samenwonen . Ze kunnen een verhuizing online doorgeven, digitale uittreksels bestellen en advies vragen over paspoort of rijbewijs. Gebruikers, ambtenaren en politiek zijn enthousiast over het gebruik en de mogelijkheden. Dat zegt Bertus Brinkman, directeur Publiekszaken bij de gemeente. Het is een belangrijke stap naar de toekomst. Je brengt de dienstverlening als het ware in huis en je kunt de burgers bijna op maat bedienen. De technologie maakt dat mogelijk, ook als volgend jaar de functionaliteit van het gemeenteloket wordt uitgebreid met transacties met behulp van de authenticatievoorziening DigiD. Voor alle contacten met de overheid via het Internet is nodig dat de overheid kan vaststellen met wie zij te maken heeft. Gebruik van een naam en wachtwoord (pincode) is daarbij een veel gebruikte methode. Met DigiD hoeven burgers maar één keer een pincode op te geven, waarna ze deze in meerdere webdiensten van de overheid kunnen gebruiken.

Brinkman voorziet dat ook ketenpartners aansluiting vinden op het gemeenteloket. De burger zoekt een antwoord op zijn vraag, of een oplossing voor zijn probleem. Vaak liggen die deels bij de gemeente en deels bij partners, zoals woningbouwcorporaties en zorginstellingen. Via het digitale loket kun je de burgers in één keer van dienst zijn. Hoe dat kan werken, laat het eveneens door Kahuna gebouwde Bedrijvenloket zien, een initiatief van de Belastingdienst en de Kamers van Koophandel voor digitale dienstverlening aan ondernemers. Tilburg is hier ook op aangesloten.

Tilburg heeft veel geleerd uit de pilot. Deze liep van juni tot en met augustus van dit jaar. We hebben goed inzicht gekregen in hoe mensen het digitale loket gebruiken en aan welke eisen de informatie moet voldoen. Dat zegt Ton Haans, Hoofd afdeling Persoonsinformatie van de sector Burgerzaken. Er bestaat behoefte aan event-gedreven dienstverlening, uitgaande van specifieke gebeurtenissen in het leven van onze burgers of in het bestaan van de bedrijven in onze gemeente, zoals een vestiging of een verhuizing. Dat vraagt om een echt vraaggerichte aanpak van de digitale dienstverlening. De in opdracht van het Ministerie van BZK ontwikkelde Vindcatalogus van overheidsproducten schiet daarin tekort. Het is een grote verworvenheid dat die er is, maar de Vindcatalogus is naar onze smaak teveel opgezet vanuit het aanbod van gemeenteproducten en -diensten, en te weinig vanuit de vraag van burgers en bedrijven. Wij willen verder gaan . De proef heeft duidelijk gemaakt dat dit nodig is. Burgers blijken veel minder voorinformatie te hebben dan vaak wordt verondersteld. Door het zoekgedrag in de Kahuna-kennisbank te analyseren kom je daar achter. Wil je het digitale kanaal goed benutten, dan moet je mensen bij de hand nemen, anders nemen ze toch weer hun toevlucht tot de telefoon of het loket.

Kahuna Groep

Kahuna ondersteunt organisaties met het onder controle brengen van informatiestromen. Vandaar het credo: control the flow. Kahuna biedt snelle, veilige en altijd beschikbare technologie, specifiek gericht op werken op afstand, informatiebeveiliging, IP telefonie en eCRM. Kahuna onderscheidt zich doordat oplossingen altijd in de vorm van beheerde diensten worden geboden. De klant koopt dus geen complexe technologie maar toepasbare functionaliteit. Service en innovatie staan hoog in het vaandel. Kahuna is een Nederlands bedrijf, opgericht in 1997 en gevestigd in Amersfoort. Kahuna heeft ongeveer 65 medewerkers in dienst. Kijk voor meer informatie op www.kahuna.nl.

Kahuna is winnaar van de ICT Company Award 2002. Kahuna is voor het derde opeenvolgende jaar opgenomen in de Deloitte & Touche Fast50 van snelgroeiende hightech-bedrijven. Verder is Kahuna de winnaar van de ComputerPartner Award 2003 voor de meest innovatieve reseller. Het Weekblad Intermediair heeft Kahuna opgenomen in de top-20 van innovatieve ICT bedrijven.

Perscontacten

Theo Loth

Loth PR Writing & Consultancy

+31 (0)652 322 210

theo@loth.nl

Ron de Rooij

Gemeente Tilburg

013 542 9725

ron.de.rooij@tilburg.nl

Noot voor de redactie,