Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Gemeente Lichtenvoorde kiest Kahuna voor implementatie IP Communicatie

Amersfoort, 25 oktober 2004 Kahuna, marktleider in managed services op het gebied van informatiebeveiliging, e-CRM en IP communicatie, is door de gemeente Lichtenvoorde ingeschakeld om de ICT infrastructuur te moderniseren op basis van IP.

Lichtenvoorde (19.000 inwoners) is bezig om de uit 1994 daterende ICT-infrastructuur ingrijpend te vernieuwen. Token Ring maakt plaats voor ethernet, Novell voor Microsoft Windows 2003 en analoge spraak voor IP Communicatie op basis van Cisco Call Manager. Deze standaardisatie biedt de gemeente een zeer open en toekomstvaste infrastructuur. In het kader van de gemeentelijke herindeling staat de fusie met buurgemeente Groenlo (9.500 inwoners) op stapel. De nieuwe infrastructuur maakt probleemloze integratie van de Groenlose voorzieningen en systemen mogelijk. Het project zal in de loop van september zijn afgerond.

IP Communicatie geeft ons nieuwe mogelijkheden om de service aan de burgers te verbeteren en kosten te besparen, zegt beleidsmedewerker I&A Paul Bouwhuis. De Gemeente laat Kahuna het nieuwe ethernet-netwerk leggen en een Cisco Call Manager met aanpalende voorzieningen installeren en beheren. Call Manager is een platform met veel mogelijkheden. Welke we precies gaan benutten is deels afhankelijk van de beslissingen die de Raad na de fusie gaat nemen. Omdat de functionaliteit in de software zit, kun je nieuwe features, bijvoorbeeld op het gebied van call center toepassingen makkelijk activeren.

Een belangrijk motief voor het overstappen op nieuwe telefonie is het bieden van betere bereikbaarheid. De gemeente bekijkt of Voice Response en gespreksroutering ingezet kunnen worden voor het telefonische contact met de burger. Je hebt te maken met piekbelastingen, bijvoorbeeld naar aanleiding van de periodieke OZB-waardering. Ook calamiteiten moet je kunnen opvangen. Als er iets is gebeurd in de gemeente wil je dat snel kunnen communiceren. Ook veelvoorkomende vragen zoals over het paspoort of rijbewijs kun je via Voice Response afhandelen, zegt Bouwhuis. Om ook de bereikbaarheid binnen de gemeenteorganisatie te verbeteren wordt draadloze IP telefonie ingezet op basis van WiFi. Mobiele medewerkers, zoals de bodes en de helpdesk, zullen daar baat bij hebben. Voor mobiele communicatie buiten de gemeentemuren wordt GSM de standaard. De matig bereikbare mobilofoons maken plaats voor standaard GSM-toestellen. Op aanraden van Kahuna zet de gemeente zogeheten GSM-boxen in. Dit zijn systemen die vast-naar.-mobielverbindingen omzetten naar mobiel-naar-mobiel. Dat levert aanzienlijke kostenbesparingen op omdat mobiel-naar-mobiel goedkoper is.

Telefoontikken

Andere functionaliteiten die de gemeente gaat gebruiken zijn nummerherkenning en VPN. Nummerherkenning maakt het door een koppeling met de Lotus Notes database mogelijk de burger meer op maat van dienst te zijn. Als hij of zij belt, zijn de gegevens al beschikbaar. Met de IP voorzieningen en DSL internetverbindingen tussen de gemeentelocaties wordt een Virtual Private Network gebouwd voor spraak en data. De onderlinge telefoontjes tussen de diverse gemeentelocaties binnen Lichtenvoorde en binnenkort ook Groenlo verlopen voortaan via het eigen netwerk. In de oude situatie werden ook voor het bellen van veel interne nummers toch buitenlijnen benut, met alle telefoontikken van dien. Dat zal heel wat besparingen opleveren, verwacht Bouwhuis. De IP voorzieningen worden verder ingezet voor beveiliging, bijvoorbeeld met IP camera s. De beelden gaan via het deels draadloze ethernetnetwerk naar de bewakingspost. De vestiging van Gemeentewerken dient verder als uitwijklocatie. Het maakt immers niet meer uit waar iemand zich bevindt. Verandering van werkplek is met Call Manager snel door te voeren, desnoods op afstand. So wie so zal ICT beheer remote, desnoods vanuit huis, mogelijk worden. Dan moeten de verbindingen wel veilig zijn. Daar is in voorzien.

Wat we precies besparen weten we niet, omdat de kosten voor communicatie nooit zo gedetailleerd zijn bijgehouden en geanalyseerd. Call Manager geeft die managementinformatie wel. Kosten worden inzichtelijk en doordat de belasting ook zichtbaar wordt, kun je de bezetting van het gemeentehuis optimaliseren.

Kahuna Groep

Kahuna ondersteunt organisaties met het onder controle brengen van informatiestromen. Vandaar het credo: CONTROL THE FLOW. Kahuna biedt snelle, veilige en altijd beschikbare technologie, specifiek gericht op werken op afstand, informatiebeveiliging, IP telefonie en eCRM. Kahuna onderscheidt zich doordat oplossingen altijd in de vorm van beheerde diensten worden geboden. De klant koopt dus geen complexe technologie maar toepasbare functionaliteit. Service en innovatie staan hoog in het vaandel. Kahuna is een Nederlands bedrijf, opgericht in 1997 en gevestigd in Amersfoort. Kahuna heeft ongeveer 65 medewerkers in dienst. Kijk voor meer informatie op www.kahuna.nl.

Kahuna is winnaar van de ICT Company Award 2002. Kahuna staat voor het derde achtereenvolgende jaar in de Deloitte Fast50 van snelgroeiende hightech-bedrijven. Verder is het bedrijf de winnaar van de ComputerPartner Award 2003 voor de meest innovatieve reseller. Het Weekblad Intermediair heeft Kahuna opgenomen in de top-20 van innovatieve ICT bedrijven.

Perscontacten

Theo Loth

Loth PR Writing & Consultancy

+31 (0)652 322 210

theo@loth.nl