CENTRUM ARBEIDSVERHOUDINGEN
Steeds minder mannen kiezen voor de PABO
Den Haag, 25 oktober 2004
Sinds begin jaren negentig gaan er vijf keer zoveel vrouwen als
mannen naar de pabo. Bovendien verlaten verhoudingsgewijs meer
mannen dan vrouwen vroegtijdig de opleiding en het leraarberoep.
Dat blijkt uit het onderzoek: 'Paboys gezocht! Wat maakt de pabo en
de basisschool aantrekkelijk voor mannen' van het Sectorbestuur
Onderwijs-arbeidsmarkt (SBO). Voorzitter Jan Franssen: 'Als pabo's
en basisscholen zich de kritiek van de jongens en mannen
aantrekken, hebben meisjes en vrouwen daar ook wat aan.
Bovendien moeten we altijd streven naar een evenwichtige
arbeidsorganisatie.'
Weinig zakelijk
Tussen 1994 en 2002 liep het aandeel mannen in het primair
onderwijs sterk terug. Was in 1994 nog 40 procent van de fte in het
primair onderwijs bezet door mannen, in 2002 was dat nog maar
28.7 procent. Wel is het feitelijke aantal mannelijke
én vrouwelijke
studenten recent gestegen. In het onderzoek, dat is uitgevoerd door
het SCO-Kohnstamm Instituut, geven mannen aan wat hun
problemen zijn met de pabo en/of het leraarberoep. Zo krijgen
mannen die kiezen voor deze opleiding daarvoor weinig steun van
hun vrienden. Eenmaal op de pabo ervaren ze de opleiding als te
weinig zakelijk. In hun ogen is er teveel aandacht voor de
(inter)persoonlijke aspecten en te weinig voor kennisoverdracht en
de inhoud van de vakken. Ook hebben veel mannelijke studenten
moeite met de verplichte stage in de onderbouw. De onvrede over
het werken op de basisschool uit zich in kritiek op de
werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en
loopbaanmogelijkheden. Ook daar missen ze een zakelijke
benadering.
Oplossingen
Om meer mannen te trekken, adviseren de onderzoekers de pabo
om meer maatwerk te bieden waarbij studenten eerder en meer in
de praktijk aan de slag gaan. Ook is het belangrijk dat de lessen
meer gericht zijn op kennisoverdracht. Mannelijke studenten vooral
in de bovenbouw stage laten lopen en bij mannelijke leerkrachten in
de klas is ook een pre. Verder raden de onderzoekers aan de
contacten tussen mannelijke studenten te versterken door
bijvoorbeeld mannelijke studenten bij elkaar in de klas te zetten.
Scholen kunnen hun mannelijke leerkrachten gemakkelijker
behouden als zij goede begeleiding aanbieden en een
cultuuromslag bewerkstelligen waarin zowel mannen als vrouwen
zich thuis voelen.
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie,