CENTRUM ARBEIDSVERHOUDINGEN

Steeds minder mannen kiezen voor de PABO

Den Haag, 25 oktober 2004

Sinds begin jaren negentig gaan er vijf keer zoveel vrouwen als mannen naar de pabo. Bovendien verlaten verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen vroegtijdig de opleiding en het leraarberoep. Dat blijkt uit het onderzoek: 'Paboys gezocht! Wat maakt de pabo en de basisschool aantrekkelijk voor mannen' van het Sectorbestuur Onderwijs-arbeidsmarkt (SBO). Voorzitter Jan Franssen: 'Als pabo's en basisscholen zich de kritiek van de jongens en mannen aantrekken, hebben meisjes en vrouwen daar ook wat aan. Bovendien moeten we altijd streven naar een evenwichtige arbeidsorganisatie.'

Weinig zakelijk
Tussen 1994 en 2002 liep het aandeel mannen in het primair onderwijs sterk terug. Was in 1994 nog 40 procent van de fte in het primair onderwijs bezet door mannen, in 2002 was dat nog maar 28.7 procent. Wel is het feitelijke aantal mannelijke én vrouwelijke
studenten recent gestegen. In het onderzoek, dat is uitgevoerd door het SCO-Kohnstamm Instituut, geven mannen aan wat hun problemen zijn met de pabo en/of het leraarberoep. Zo krijgen mannen die kiezen voor deze opleiding daarvoor weinig steun van hun vrienden. Eenmaal op de pabo ervaren ze de opleiding als te weinig zakelijk. In hun ogen is er teveel aandacht voor de (inter)persoonlijke aspecten en te weinig voor kennisoverdracht en de inhoud van de vakken. Ook hebben veel mannelijke studenten moeite met de verplichte stage in de onderbouw. De onvrede over het werken op de basisschool uit zich in kritiek op de werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en
loopbaanmogelijkheden. Ook daar missen ze een zakelijke benadering.

Oplossingen
Om meer mannen te trekken, adviseren de onderzoekers de pabo om meer maatwerk te bieden waarbij studenten eerder en meer in de praktijk aan de slag gaan. Ook is het belangrijk dat de lessen meer gericht zijn op kennisoverdracht. Mannelijke studenten vooral in de bovenbouw stage laten lopen en bij mannelijke leerkrachten in de klas is ook een pre. Verder raden de onderzoekers aan de contacten tussen mannelijke studenten te versterken door bijvoorbeeld mannelijke studenten bij elkaar in de klas te zetten. Scholen kunnen hun mannelijke leerkrachten gemakkelijker behouden als zij goede begeleiding aanbieden en een cultuuromslag bewerkstelligen waarin zowel mannen als vrouwen zich thuis voelen.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie,