Amsterdam heeft nieuwe dodehoekspiegel
Nieuw model even eenvoudig als effectief
25 oktober 2004 - Marieke Hoekstra
Amsterdam is als eerste gemeente in Nederland gestart met een proef
met een nieuwe dodehoekspiegel, ook wel blackspot spiegel genoemd. Het
nieuwe model wordt in het bestaande verkeerslicht geplaatst. Onder het
groene licht wordt een extra compartiment bevestigd. Hierin wordt een
lichte bollende spiegel verwerkt. De chauffeur wiens blik normaal
gesproken op het verkeerslicht is gericht, overziet via de spiegel de
gehele vrachtwagen en al het verkeer aan de rechterzijde.
In Amsterdam was in de periode 2001-2003 op kruispunten met
verkeerslichten sprake van 156 dodehoekongevallen met (brom)fietsers.
Hiervan waren er 86 met letsel en 4 met dodelijke afloop. Wethouder
Mark van der Horst is enthousiast over de proef: "De nieuwe spiegel
betekent een krachtig middel tegen het ontstaan van blackspots in
Amsterdam." Blackspots zijn kruisingen waar gedurende drie
achtereenvolgende jaren sprake was van minimaal zes
slachtofferongevallen.
Bij de huidige, aan de vrachtwagen bevestigde dodehoekspiegel is het
gezichtsveld te klein. Hierbij ontbreekt onder meer het zicht op wat
zich pal voor de wagen afspeelt. Ook is de afstelling van de spiegel
niet altijd in orde. Gevolg is dat fietsers nog steeds aan de aandacht
van de chauffeur ontsnappen. De nieuwe spiegel zal het huidige model
niet vervangen, maar moet gezien worden als aanvulling. Daarnaast is
niet elke kruising van een verkeerslicht voorzien.
De nieuwe dodehoekspiegel is een uitvinding van industrieel ontwerper
Gijs Ockeloen van het bureau GO designers. De spiegel wordt
geproduceerd door GTI Industriële Service Noordwest bv dat ook het
octrooi heeft aangevraagd. GTI is verantwoordelijk voor de productie
van de Amsterdamse verkeerslichten. De gemeente Amsterdam heeft via de
Werkgroep Blackspots Amsterdam een (financiële) bijdrage geleverd aan
het ontwikkelen/testen van de spiegel. Het model wordt maximaal een
jaar lang getest in het Amsterdamse verkeer. Bij goede resultaten
bestaat de kans dat het aantal spiegels al eerder wordt uitgebreid.
Pb-170
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam