25-10-2004
Twee unieke DAF FT CF85.380 bulkwagencombinaties voor Cehave
Landbouwbelang
De voor Nederland unieke bulkwagencombinaties zijn in een
voortreffelijke samenwerking met de leveranciers, DAF Trucks NV-DAF
Nederland en de opbouwer WELGRO voorzien van een aantal noviteiten op
het gebied van veiligheid, waarbij de milieu- en kostenaspecten niet
werden vergeten.
De heer Guus Zabel, directielid van Cehave Landbouwbelang ontvangt de
sleutels van de heer Michiel Kuys van DAF Trucks N.V.-DAF Nederland,
voor de eerste van de twee speciaal ontworpen 32-tonners. Vanwege de
grote vraag naar het nieuwe luchtige voer van Cehave Landbouwbelang
dat een lager soortelijk gewicht heeft en een groter volume, hebben de
32-tonners een inhoud van 62 m³ in plaats van de gebruikelijke 56 m³.
Cehave Landbouwbelang Voeders met zijn ruim 650 medewerkers heeft
productielocaties in Veghel, Oss, Maasbracht en Wanssum, waarin totaal
1,9 miljoen ton diervoeders worden geproduceerd.
Air Line Voeders
Cehave Landbouwbelang introduceerde met de Air Line voeders een nieuw
(varkens)voerconcept. Dit voer wordt niet langer geperst maar gekookt
in een supergrote snelkookpan (een Universal Pellet Cooker (UPC). De
eerste UPC staat in Maasbracht. Vanwege het grote succes van dit
nieuwe voer is de productiecapaciteit inmiddels uitgebreid. Het succes
van het nieuwe varkensvoer van Cehave Landbouwbelang Voeders is de
directe aanleiding voor het aanschaffen van de nieuwe
bulkwagencombinaties. Het Air Line voer is lichter en volumineuzer
hetgeen het gebruik van grotere opleggers nodig maakt.
De vrachtwagencombinatie
De truck, een DAF FT CF85.380 wb 3600, heeft een automatisch
schakelende versnellingsbak (AS-tronic) met kruipstand en is voorzien
van schijfremmen, DEB-systeem, ABS en Roll Stability Support (RSS).
RSS is een preventief systeem, dat kantelen van de combinatie moet
voorkomen. Dit systeem remt automatisch wanneer er, door bijvoorbeeld
te hard rijden in een bocht, gevaar voor kantelen bestaat. Bijzonder
is ook dat de DAF truck niet is voorzien van een extra tussenas, die
normaliter nodig zou zijn bij het gebruik van een oplegger met een
inhoud van 62m³. Deze maatregel bespaart veel geld en gaat niet ten
koste van de veiligheid. De vooras van de truck is verzwaard (9 ton)
en het gewicht van de bijna 12 meter (11,97 meter) lange oplegger is
naar voren verplaatst. De 3-assige oplegger voldoet met zijn 11,97
meter (11 vakken) aan de wettelijke maten (max. 12 meter) en is
uitgerust met drie10-tons assen met schijfremmen inclusief EBS
(Electronic Brake System).
De oplegger en truck zijn voorzien van een Orlaco camerasysteem voor
optimale veiligheid bij het achteruit rijden. De drie cameras achter
op de oplegger geven de chauffeur een uitstekend beeld van achter en
opzij. De blinde hoekcamera op de truck geeft de chauffeur een goed
overzicht bij het rechtsafslaan. Behalve aan de veiligheid is ook aan
het comfort voor de chauffeur gedacht. De DAF truck is voorzien van
airco en een ergonomische stoel.
BedrijfsautoRAI