BedrijfsautoRAI

25-10-2004

Twee unieke DAF FT CF85.380 bulkwagencombinaties voor Cehave Landbouwbelang

De voor Nederland unieke bulkwagencombinaties zijn in een voortreffelijke samenwerking met de leveranciers, DAF Trucks NV-DAF Nederland en de opbouwer WELGRO voorzien van een aantal noviteiten op het gebied van veiligheid, waarbij de milieu- en kostenaspecten niet werden vergeten.

De heer Guus Zabel, directielid van Cehave Landbouwbelang ontvangt de sleutels van de heer Michiel Kuys van DAF Trucks N.V.-DAF Nederland, voor de eerste van de twee speciaal ontworpen 32-tonners. Vanwege de grote vraag naar het nieuwe luchtige voer van Cehave Landbouwbelang dat een lager soortelijk gewicht heeft en een groter volume, hebben de 32-tonners een inhoud van 62 m³ in plaats van de gebruikelijke 56 m³. Cehave Landbouwbelang Voeders met zijn ruim 650 medewerkers heeft productielocaties in Veghel, Oss, Maasbracht en Wanssum, waarin totaal
1,9 miljoen ton diervoeders worden geproduceerd.

Air Line Voeders
Cehave Landbouwbelang introduceerde met de Air Line voeders een nieuw (varkens)voerconcept. Dit voer wordt niet langer geperst maar gekookt in een supergrote snelkookpan (een Universal Pellet Cooker (UPC). De eerste UPC staat in Maasbracht. Vanwege het grote succes van dit nieuwe voer is de productiecapaciteit inmiddels uitgebreid. Het succes van het nieuwe varkensvoer van Cehave Landbouwbelang Voeders is de directe aanleiding voor het aanschaffen van de nieuwe bulkwagencombinaties. Het Air Line voer is lichter en volumineuzer hetgeen het gebruik van grotere opleggers nodig maakt.

De vrachtwagencombinatie
De truck, een DAF FT CF85.380 wb 3600, heeft een automatisch schakelende versnellingsbak (AS-tronic) met kruipstand en is voorzien van schijfremmen, DEB-systeem, ABS en Roll Stability Support (RSS). RSS is een preventief systeem, dat kantelen van de combinatie moet voorkomen. Dit systeem remt automatisch wanneer er, door bijvoorbeeld te hard rijden in een bocht, gevaar voor kantelen bestaat. Bijzonder is ook dat de DAF truck niet is voorzien van een extra tussenas, die normaliter nodig zou zijn bij het gebruik van een oplegger met een inhoud van 62m³. Deze maatregel bespaart veel geld en gaat niet ten koste van de veiligheid. De vooras van de truck is verzwaard (9 ton) en het gewicht van de bijna 12 meter (11,97 meter) lange oplegger is naar voren verplaatst. De 3-assige oplegger voldoet met zijn 11,97 meter (11 vakken) aan de wettelijke maten (max. 12 meter) en is uitgerust met drie10-tons assen met schijfremmen inclusief EBS (Electronic Brake System).

De oplegger en truck zijn voorzien van een Orlaco camerasysteem voor optimale veiligheid bij het achteruit rijden. De drie cameras achter op de oplegger geven de chauffeur een uitstekend beeld van achter en opzij. De blinde hoekcamera op de truck geeft de chauffeur een goed overzicht bij het rechtsafslaan. Behalve aan de veiligheid is ook aan het comfort voor de chauffeur gedacht. De DAF truck is voorzien van airco en een ergonomische stoel.