Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postadres T.a.v. de voorzitter
Postbus 20001 Postbus 20018
2500 EA Den Haag 2500 EA Den Haag
Bezoekadres
Binnenhof 19, Den Haag
Contactpersoon
D. Groenheijde
E-mail
d.groenheijde@minaz.nl
Telefoon
070 356 40 33
Fax Datum Kenmerk Onderwerp
070 427 81 66 19 oktober 2004 04F479288 Antwoorden op vragen Cie BZK bij
begroting 2005 Huis der Koningin
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen die zijn gesteld in het verslag van
de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, naar aanleiding
van de indiening van de ontwerpbegroting 2005 van het Huis der Koningin (I).
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken a.i.,
G. Zalm
29 800 I Vaststelling van de begrotingsstaat van het
Huis der Koningin (I) voor het jaar 2005
Nr. Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
Vastgesteld....oktober 2004
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 1),
belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer
verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Noorman-Den Uyl
De griffier van de commissie,
De Gier
Nr Vraag Blz
van
1 Hebben ook leden van het Koninklijk Huis die geen uitkering 0
ontvangen, de beschikking over personeel? Zo ja, hoeveel zijn dat er?
Door wie worden zij betaald?
H.K.H Prinses Margriet heeft de beschikking over personeel, via aanvulling
Wet Financieel Statuut 1980: totaal 8 personeelsleden, waarvan 3 ten laste van
H.M. de Koningin en 5 ten laste van het Rijk op declaratiebasis via het
Staatshoofd.
2 Wat zijn de totale uitgaven aan het Koninklijk Huis? Kunt u bevestigen 0
dat het totaal aan met het Koninklijk Huis verband houdende kosten op
de verschillende begrotingen in 2005 tenminste meer dan 86 miljoen
euro bedraagt (Huis der Koningin 6,2 miljoen euro, functionele kosten
in andere begrotingen 24,7 miljoen euro, overige kosten in andere
begrotingen 53 miljoen euro en Kabinet der Koningin 2,2 miljoen euro)?
Zijn er andere kosten die wel verband houden met het Koninklijk Huis,
maar die niet in dit overzicht zijn opgesomd? Zo ja, hoeveel bedragen
deze kosten? Hoeveel bedragen de kosten die de RVD maakt ten
behoeve van het Koninklijk Huis? Hoeveel personeelsleden van de RVD
houden zich bezig met het Koninklijk Huis?
Ja, uw opsomming is juist. Hierin is niet meegenomen de bijdrage aan het
"Nationaal Comité Zilveren Regeringsjubileum Koningin Beatrix" waarvoor
een bedrag is gereserveerd op de begroting van het ministerie van Algemene
Pagina
2/5
Zaken (voor 2004 0,8 mln, voor 2005 8,4 mln en voor 2006 0,3 mln).
Voor 2005 en volgende jaren worden de materiële kosten die de
Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) maakt ten behoeve van het Koninklijk Huis
geraamd op 105.000,= per jaar. De RVD-kosten van het contentbeheer van
de website Koninklijk Huis bedragen daarenboven op jaarbasis ca. 30.000,=.
In 2005 zullen de activiteiten van 10 personeelsleden van de RVD in
overwegende mate zijn toe te schrijven aan mediabegeleiding, begeleiding bij
bezoeken, communicatie-advisering en publiciteit. Deze RVD-activiteiten ten
behoeve van het Koninklijk Huis vinden hun basis in het Koninklijk Besluit
van 13 december 1965, nr. 554 en gepubliceerd bij beschikking in de
Nederlandse Staatscourant van 21 december 1965, nr. 165099. De personele
kosten in 2005 worden geraamd op 850.000,=. Het gaat hierbij om
structurele kosten; incidentele kosten bijvoorbeeld in het kader van het
overlijden van een lid van het Koninklijk Huis worden separaat gefinancierd.
3 Op welke wijze wordt verantwoording afgelegd voor de besteding van de 0
voor het Koninklijk Huis begrote middelen? Op welke wijze krijgt de
Tweede Kamer hierin inzicht ? Bent u van oordeel dat deze
verantwoording voldoet aan de criteria van de VBTB-systematiek? Zo ja,
op grond waarvan? Zo neen, op welke wijze wordt deze verantwoording
verbeterd?
Verantwoording over de uitkeringen op grond van de Wet Financieel Statuut
aan het Koninklijk Huis (Hoofdstuk I) wordt afgelegd door middel van de
jaarrekening die als onderdeel van het jaarverslag samen met de slotwet na
afloop van een jaar aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. De begroting
van het Koninklijk Huis is op grond van artikel 8 van de comptabiliteitswet
2001 uitgezonderd van de VBTB-systematiek. De functionele kosten en de
overige kosten in andere begrotingen worden verantwoord in de jaarrekening
van de desbetreffende ministeries.
4 Wat is de laatste stand van zaken in het conflict tussen de Staat en de 0
gemeente Den Haag over het al dan niet betalen van onroerend
zaakbelasting voor de paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch? Bent u
van oordeel dat geen OZB hoeft te worden afgedragen, zo ja, waarom?
Wat vindt u in dit verband van het feit dat voor paleis Het Loo wel OZB
wordt betaald?
Het gebruik van de paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch is op grond van
art. 4 van de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis ter beschikking
gesteld aan H.M. de Koningin (zie Staatsblad 1980,435). Voor de genoemde
paleizen is door de dienst Domeinen, namens de Staat belast met de betaling
van de onroerende zaakbelasting (ozb) van staatseigendommen, zoals
gebruikelijk de aanslag ozb betaald.
In 1999 heeft Domeinen, ondersteund door externe deskundigen, bezwaar
aangetekend bij de gemeente Den Haag tegen de vaststelling van de
waardebeschikking over 1997 en volgende jaren in het kader van de Wet
waardering onroerende zaken (WOZ). Nadat dit bezwaar in 2002 werd
afgewezen en de waarde werd gehandhaafd, is beroep ingesteld bij de
Belastingkamer van het Gerechtshof te Den Haag. In 2003 heeft het
Pagina
3/5
Gerechtshof het beroep ongegrond verklaard. Tegen deze uitspraak is door
de Staat beroep in cassatie ingesteld bij de Hoge Raad der Nederlanden. De
Advocaat-Generaal heeft inmiddels geconcludeerd tot verwerping van het
beroep in cassatie. De Hoge Raad heeft tot op heden nog geen uitspraak
gedaan.
Bent u van oordeel dat geen OZB hoeft te worden afgedragen, zo ja,
waarom?
Ja. De paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch zijn rijksmonument in de zin
van de Monumentenwet 1988 waarvoor de Wet WOZ een
waarderingsvoorschrift geeft. De Staat is van oordeel dat aan eerdergenoemde
paleizen geen zelfstandige waarde in het economisch verkeer kan worden
toegekend, berekend op de wijze zoals de overdrachtsfictie in artikel 17, lid 2,
van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) aangeeft.
Los van het feit dat Domeinen het niet eens kan zijn met de aangeslagen
waarde voor de ozb, dient overigens in beginsel de aanslag te worden voldaan;
dit geldt ook voor de paleizen.
Wat vindt u in dit verband van het feit dat voor paleis Het Loo wel
OZB wordt betaald?
Met betrekking tot het voormalige paleis Het Loo merk ik op dat dit object
thans in gebruik is als museum, en derhalve voor de ozb niet meer als paleis
kan worden beschouwd.
5 Zal er van nu af aan belasting worden geheven over de paleizen (OZB 0
belasting)?
De paleizen, gelegen in de gemeente Den Haag, zijn als pilot gekozen voor
het bezwaar dan wel beroep aantekenen tegen de waardebeschikking in het
kader van de Wet waardering onroerende zaken. Eventuele aanwijzingen met
betrekking tot de wijze van waarderen van paleizen, gegeven door de Hoge
Raad, zullen door Domeinen worden besproken met die gemeenten waarin
zich onroerende zaken van de Staat bevinden, die voor staatsdoeleinden in
gebruik zijn bij het Koninklijk Huis.
De uitspraak van de Hoge Raad zal worden gerespecteerd. Hoewel dit arrest
van belang zal zijn voor de overige paleizen, kunnen procedurele en overige
aspecten, waaronder gemeentelijke bestemmingsplannen en dergelijke, tot
individuele verschillen leiden.
6 Op hoeveel personeelsleden heeft de A-component van de uitkering 3
betrekking? Kunnen deze aantallen worden uitgesplitst naar de
afzonderlijke leden van het Koninklijk Huis?
De A-component heeft betrekking op 30 personeelsleden. H.M. de Koningin:
15, Z.K.H. de Prins van Oranje en H.K.H. Prinses Máxima: 10 en Z.K.H.
Prins Bernhard: 5.
7 Ontvangen ook de personeelsleden die werkzaam zijn voor Prins 3
Willem-Alexander, Prinses Maxima en Prins Bernhard hun instructies
rechtstreeks van de Koningin?
Neen.
8 Betreft het overzicht van de functionele kosten in andere begrotingen 3
Pagina
4/5
alle personeelsleden werkzaam voor het Koninklijk Huis die niet
voldoen aan de in de memorie van toelichting genoemde definitie van
personeel dat wordt gefinancierd door de A-component van de
uitkering? Zo nee, hoeveel zijn er nog meer? Door wie worden zij
betaald?
Ja.
9 Hoe is de stijging van de functionele kosten in andere begrotingen van 5
20,7 miljoen euro in 2004 naar 24,6 miljoen euro in 2005 te verklaren?
Waarom is een stijging van het aantal personeelsleden noodzakelijk?
Het overzicht functioneel declarabele kosten wordt samengesteld op basis van
opgaven van de desbetreffende ministeries. Door het ministerie van VROM is
sinds 2001 een structureel bedrag van 5,421 mln in de ontwerpbegroting
opgenomen. De tussentijdse kostenstijgingen werden bij suppletore begroting
incidenteel gefinancierd. Bij eerste suppletore begroting 2004 is een structurele
verhoging van het budget doorgevoerd van 2,182 mln, resulterend in een
totaalbudget van 7,603 mln.
De functioneel declarabele kosten 2005 geven ten opzichte van 2004 een
stijging te zien van 3,9 mln, waarvan 2,182 mln (zie vorige alinea) derhalve
is te beschouwen als een inhaalslag over voorgaande jaren. Voor het overige is
de stijging het gevolg van hogere personeelslasten die worden veroorzaakt
door herstructurering van functies, stijging van pensioen- en sociale lasten en
toename van het aantal post-actieven. Daarnaast is er een stijging van de
materiële lasten door onder meer de restauratie van rijtuigen, de arbo-
dienstverlening en verzekeringen voor personeel.
Voor wat betreft de stijging van het aantal personeelsleden het volgende. In het
overzicht functioneel declarabele kosten bij de begroting 2004 is abusievelijk
vermeld, dat het aantal actief personeel ten laste van VROM 77 bedraagt. Dit
moet echter zijn 108, waarmede het totaal voor 2004 komt op 324. Voor 2005
wordt het aantal geraamd op 318; in feite is dus sprake van een lichte daling
van het `actief personeel'.
10 Onder welke begroting vallen de kosten voor de beveiliging van de 6
overige leden van het Koninklijk Huis?
De kosten voor de beveiliging van de overige leden van het Koninklijk Huis
staan op de begrotingen van de ministeries van BZK (DKDB) en Defensie
(Marechaussee).
Pagina
5/5
Ministerie van Algemene Zaken