Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme
22 oktober 2004 Eén op 20 huishoudens wil tweede huis kopen
Eén op de twintig huishoudens in Nederland wil, ondanks economisch
mindere tijden, een tweede huis kopen. Ruim 300.000 huishoudens, onder
wie veel gezinnen met jonge kinderen en senioren, overwegen namelijk
serieus om in de komende drie jaar een tweede onderkomen voor vakantie
of recreatie aan te schaffen. Dit blijkt uit recent, representatief
onderzoek van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), waarbij 15.000
mensen werden ondervraagd.
Bungalow/zomerhuisje populair
Het meest populair is daarbij een bungalow/zomerhuisje (46%), gevolgd
door een stacaravan (36%) en een appartement (18%). De potentiële
kopers van een bungalow/zomerhuisje of appartement hebben daar
gemiddeld circa 95.000 euro voor over; voor de stacaravan ligt dat op
zo'n 10.000 euro. Relatief de meeste plannen voor de aanschaf van een
tweede huisje bestaan bij gezinnen met jonge kinderen. Met name een
bungalow/zomerhuisje of stacaravan zijn populair bij deze groep. Meer
welstandige gezinnen kiezen daarbij voor een bungalow/zomerhuisje en
relatief minder welstandige gezinnen voor een stacaravan.
Vakantie-appartementen zijn vooral bij oudere huishoudens zonder
kinderen in trek. Potentiële kopers van een tweede huisje komen
relatief veel uit sterk stedelijke gebieden. Voor hen vormt het tweede
huisje blijkbaar een toevluchtsoord om regelmatig even te ontsnappen
aan de hectiek van alle dag.
Eigen land meest in trek
Ruim de helft van de potentiële kopers overweegt een tweede huisje in
Nederland aan te schaffen (55%). Vooral huishoudens die een stacaravan
willen kopen kiezen voor eigen land (85%). Potentiële kopers van een
bungalow/zomerhuisje kiezen relatief iets meer voor het buitenland
(55%). Vooral Frankrijk is populair (20%), op ruime afstand gevolgd
door Spanje (5%) en België (4%). Bij huishoudens die overwegen een
appartement te kopen is het buitenland veruit het meest in trek (75%).
Spanje is het populairst (17%), gevolgd door Frankrijk (14%), België
(10%) en Turkije (8%).
Markt van ruim 2 miljard euro
Uitgedrukt in geld is de potentiële markt voor tweede huisjes zo'n 2
miljard euro groot. Huishoudens die een bungalow/zomerhuisje willen
aanschaffen zijn namelijk van plan hier behoorlijk veel geld aan te
besteden. Tweederde zoekt een woning in het prijssegment tot 100.000
euro; een kwart tussen de 100.000 en 200.000 en ongeveer 10% wil een
tweede onderkomen vanaf 200.000 euro. Voor een stacaravan liggen deze
bedragen uiteraard een stuk lager.
Vervolgonderzoek
Wie zijn deze potentiële kopers? Waar zijn deze potentiële kopers
exact naar op zoek en op welke wijze kunnen zij het best benaderd
worden? Dit zijn essentiële vragen waarop het CVO door middel van
vervolgonderzoek antwoord kan geven. U heeft de mogelijkheid om
exclusieve vragen te stellen aan de respondenten die in het
verkennende onderzoek hebben aangegeven de komende jaren een tweede
huisje te willen kopen. De resultaten hiervan worden exclusief aan u
gerapporteerd. Mogelijke onderwerpen zijn: aanschafmotieven, wensen
t.a.v. tweede huisje (voorzieningen, type omgeving e.d.), wijze waarop
men tweede huisje wil financieren; welke informatiebronnen men
hanteert, gebruik van makelaar c.q. verkooporganisatie etcetera.Indien
u geïnteresseerd bent en meer informatie wenst te ontvangen, neemt u
dan contact met ons op.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt contact opnemen met:
Marloes van der Laan (NRIT) 076 542 06 00 email:mvanderlaan@nrit.nl
Kees van der Most (NBTC) 070 370 52 94 email:kvandermost@holland.com