Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme



22 oktober 2004 Eén op 20 huishoudens wil tweede huis kopen

Eén op de twintig huishoudens in Nederland wil, ondanks economisch mindere tijden, een tweede huis kopen. Ruim 300.000 huishoudens, onder wie veel gezinnen met jonge kinderen en senioren, overwegen namelijk serieus om in de komende drie jaar een tweede onderkomen voor vakantie of recreatie aan te schaffen. Dit blijkt uit recent, representatief onderzoek van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), waarbij 15.000 mensen werden ondervraagd.

Bungalow/zomerhuisje populair
Het meest populair is daarbij een bungalow/zomerhuisje (46%), gevolgd door een stacaravan (36%) en een appartement (18%). De potentiële kopers van een bungalow/zomerhuisje of appartement hebben daar gemiddeld circa 95.000 euro voor over; voor de stacaravan ligt dat op zo'n 10.000 euro. Relatief de meeste plannen voor de aanschaf van een tweede huisje bestaan bij gezinnen met jonge kinderen. Met name een bungalow/zomerhuisje of stacaravan zijn populair bij deze groep. Meer welstandige gezinnen kiezen daarbij voor een bungalow/zomerhuisje en relatief minder welstandige gezinnen voor een stacaravan. Vakantie-appartementen zijn vooral bij oudere huishoudens zonder kinderen in trek. Potentiële kopers van een tweede huisje komen relatief veel uit sterk stedelijke gebieden. Voor hen vormt het tweede huisje blijkbaar een toevluchtsoord om regelmatig even te ontsnappen aan de hectiek van alle dag.

Eigen land meest in trek
Ruim de helft van de potentiële kopers overweegt een tweede huisje in Nederland aan te schaffen (55%). Vooral huishoudens die een stacaravan willen kopen kiezen voor eigen land (85%). Potentiële kopers van een bungalow/zomerhuisje kiezen relatief iets meer voor het buitenland (55%). Vooral Frankrijk is populair (20%), op ruime afstand gevolgd door Spanje (5%) en België (4%). Bij huishoudens die overwegen een appartement te kopen is het buitenland veruit het meest in trek (75%). Spanje is het populairst (17%), gevolgd door Frankrijk (14%), België (10%) en Turkije (8%).

Markt van ruim 2 miljard euro
Uitgedrukt in geld is de potentiële markt voor tweede huisjes zo'n 2 miljard euro groot. Huishoudens die een bungalow/zomerhuisje willen aanschaffen zijn namelijk van plan hier behoorlijk veel geld aan te besteden. Tweederde zoekt een woning in het prijssegment tot 100.000 euro; een kwart tussen de 100.000 en 200.000 en ongeveer 10% wil een tweede onderkomen vanaf 200.000 euro. Voor een stacaravan liggen deze bedragen uiteraard een stuk lager.

Vervolgonderzoek
Wie zijn deze potentiële kopers? Waar zijn deze potentiële kopers exact naar op zoek en op welke wijze kunnen zij het best benaderd worden? Dit zijn essentiële vragen waarop het CVO door middel van vervolgonderzoek antwoord kan geven. U heeft de mogelijkheid om exclusieve vragen te stellen aan de respondenten die in het verkennende onderzoek hebben aangegeven de komende jaren een tweede huisje te willen kopen. De resultaten hiervan worden exclusief aan u gerapporteerd. Mogelijke onderwerpen zijn: aanschafmotieven, wensen t.a.v. tweede huisje (voorzieningen, type omgeving e.d.), wijze waarop men tweede huisje wil financieren; welke informatiebronnen men hanteert, gebruik van makelaar c.q. verkooporganisatie etcetera.Indien u geïnteresseerd bent en meer informatie wenst te ontvangen, neemt u dan contact met ons op.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt contact opnemen met:
Marloes van der Laan (NRIT) 076 542 06 00 email:mvanderlaan@nrit.nl Kees van der Most (NBTC) 070 370 52 94 email:kvandermost@holland.com