Tweede leven voor NVVH-keurmerk
ZOETERMEER, 20041022 --
De NVVH heeft haar roemruchte Groenzegel onlangs formeel overgedragen aan het Keurmerkinstituut. Dit is echter niet het einde van het aloude NVVH-keurmerk, maar een nieuw begin. Er komt namelijk een variant van het keurmerk "Goedgekeurd Keurmerkinstituut" waaraan het NVVH-keurmerklogo is toegevoegd, tezamen met de tekst "Aanbevolen door de NVVH".
Vanaf 1999 zijn de producten met het NVVH-keurmerk geleidelijk uit de winkel verdwenen. Toen kwam het nieuwe keurmerk "Goedgekeurd Keurmerkinstituut" in de plaats van het sinds 1926 bestaande NVVH-keurmerk en het veel jongere "Goedmerk". Deze vernieuwing, die in goed overleg tussen Keurmerkinstituut en NVVH is doorgevoerd, was nodig omdat de zeggingskracht van het NVVH-keurmerk te beperkt was geworden. Het nieuwe logo "Goedgekeurd Keurmerkinstituut" staat nu bijvoorbeeld op tientallen rookmelders en bijna tweehonderd maneges.
De NVVH-variant van het nieuwe keurmerk is primair bedoeld voor productgroepen die ook vroeger al het Groenzegel voerden, zoals huishoudelijke producten. Alleen als de NVVH de keuringseisen streng genoeg vindt, mag het Keurmerkinstituut de NVVH-variant van zijn keurmerk toekennen. Momenteel buigt de NVVH zich over de eisen voor afwasmiddelen, was- en reinigingsmiddelen, kaarsen, theelichten en linoleum. Zodra de NVVH de eisen heeft goedgekeurd, eventueel na bijstelling, kunnen producenten en importeurs de NVVH-variant van het keurmerk aanvragen.
Het Keurmerkinstituut heeft al soortgelijke afspraken met zijn partnerorganisaties 3VO en Stichting Consument en Veiligheid. Beide hebben een eigen variant van het keurmerklogo met daarop de tekst "Aanbevolen door 3VO, resp. Consument en Veiligheid". De naam van 3VO kan worden gebruikt als de verkeersveiligheid in het geding is, en de naam van Consument en Veiligheid bij (andere) risicovolle producten.