Persbericht: 22 oktober 2004, no. 251
Overige 30-km gebieden voorlopig niet ingericht
Evaluatie Duurzaam Veilig
Het college biedt de evaluatie van het project Duurzaam Veilig aan de
gemeenteraad aan. Het college stelt de raad voor de laatste middelen à
1.140.000,- te besteden aan urgente knelpunten. De inrichting van
30km-gebieden zal volgens het voorstel voortaan opgenomen worden in
het onderhoud en beheer van wegen.
Het inrichten van 30km-gebieden blijkt een stuk duurder uit te vallen
dan verwacht. Het project Duurzaam Veilig is daarom door de Raad
tijdelijk stopgezet om te evalueren. Op dit moment zijn de
30km-gebieden ten zuiden van het spoor grotendeels ingericht. De
verwachting is dat er voor de inrichting van met name 30km-gebieden
ten noorden van het spoor nog zon 12 mln. nodig zal zijn. Hiervoor
zijn de middelen ontoereikend. Het college stelt daarom voor om
30km/uur-zones alleen in te richten tijdens beheer- en
onderhoudwerkzaamheden. Dit zal nog enkele tientallen jaren duren.
Het resterende bedrag van 1.140.000,- wil het college besteden aan de
aanpak van knelpunten binnen duurzaam veilig. Hierbij wordt prioriteit
gegeven aan juridisch onduidelijke situaties en objectief onveilige
situaties (op basis van ongevallencijfers).
Binnen Duurzaam Veilig vallen, naast de inrichting van 30km-gebieden,
ook de maatregelen bromfiets op de rijbaan en alle bestuurders van
rechts voorrang. De maatregel bromfiets op de rijbaan heeft positieve
gevolgen voor het aantal bromfietsongevallen. Door de maatregel alle
bestuurders van rechts voorrang is het aantal fietsongevallen niet
veranderd, maar is wel vaker sprake van ernstig letsel bij fietsers.
Het college wil daarom laten onderzoeken hoe het aantal slachtoffers
bij fietsers kan worden teruggedrongen.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven