Gemeente Eindhoven

Persbericht: 22 oktober 2004, no. 251

Overige 30-km gebieden voorlopig niet ingericht

Evaluatie Duurzaam Veilig

Het college biedt de evaluatie van het project Duurzaam Veilig aan de gemeenteraad aan. Het college stelt de raad voor de laatste middelen à


1.140.000,- te besteden aan urgente knelpunten. De inrichting van 30km-gebieden zal volgens het voorstel voortaan opgenomen worden in het onderhoud en beheer van wegen.

Het inrichten van 30km-gebieden blijkt een stuk duurder uit te vallen dan verwacht. Het project Duurzaam Veilig is daarom door de Raad tijdelijk stopgezet om te evalueren. Op dit moment zijn de 30km-gebieden ten zuiden van het spoor grotendeels ingericht. De verwachting is dat er voor de inrichting van met name 30km-gebieden ten noorden van het spoor nog zon 12 mln. nodig zal zijn. Hiervoor zijn de middelen ontoereikend. Het college stelt daarom voor om 30km/uur-zones alleen in te richten tijdens beheer- en onderhoudwerkzaamheden. Dit zal nog enkele tientallen jaren duren.

Het resterende bedrag van 1.140.000,- wil het college besteden aan de aanpak van knelpunten binnen duurzaam veilig. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan juridisch onduidelijke situaties en objectief onveilige situaties (op basis van ongevallencijfers).

Binnen Duurzaam Veilig vallen, naast de inrichting van 30km-gebieden, ook de maatregelen bromfiets op de rijbaan en alle bestuurders van rechts voorrang. De maatregel bromfiets op de rijbaan heeft positieve gevolgen voor het aantal bromfietsongevallen. Door de maatregel alle bestuurders van rechts voorrang is het aantal fietsongevallen niet veranderd, maar is wel vaker sprake van ernstig letsel bij fietsers. Het college wil daarom laten onderzoeken hoe het aantal slachtoffers bij fietsers kan worden teruggedrongen.

© 2004 Gemeente Eindhoven