HILL AND KNOWLTON
Consument geeft zichzelf schuld van overgewicht
Amsterdam, 22 oktober 2004. Nagenoeg alle Nederlanders vinden dat de
consumenten zelf de hoofdverantwoordelijken zijn voor het massale
probleem van overgewicht in dit land. Ook vinden zij dat de consument
het probleem zelf moet oplossen. Dit blijkt uit een doorlopende studie
van communicatieadviesbureau Hill & Knowlton, dat onderzoeker Maurice
de Hond zowel in maart van dit jaar, als eerder deze week opdracht gaf
de mening van de Nederlander ten aanzien van het overgewichtprobleem
te peilen. Recent werd in veel publicaties met name de industrie als
verantwoordelijke voor het maatschappelijke obesitasprobleem
aangewezen.
Ruim tachtig procent van de 800 respondenten vindt dat overgewicht een
probleem is voor de Nederlandse bevolking, aldus de peiling. Ondanks
de recente hausse aan publiciteit over de invloed van slechte
voedselproducten op het gewicht, wijst de Nederlander echter slechts
ten dele met de beschuldigende vinger naar fastfoodrestaurants of
voedselproducenten. Ongeveer één derde geeft nu de industrie en
snackbars de schuld van het obesitasprobleem. Dit is veel minder dan
begin dit jaar toen nog bijna de helft van de respondenten de
verantwoordelijkheid ook bij fastfoodrestaurants legde, en vier op de
tien mensen de fabrikanten van snoep, frisdrank en voedingsmiddelen
als schuldige aanwees.
Invloed van publiciteit
De meningen zijn op een aantal punten opvallend aan het verschuiven,
zeer waarschijnlijk onder invloed van de publiciteit, zoals de
aanklacht en daaropvolgende verdediging van McDonalds deze zomer,
meent Ingo Heijnen van het communicatieadviesbureau. Hill & Knowlton
analyseerde tussen september 2003 en september 2004 maandelijks de
artikelen die in landelijke kranten en tijdschriften aan het onderwerp
zijn besteed, en constateerde een enorme toename in aandacht (2
artikelen in september 2003 vs. 90 artikelen in september 2004). Deze
toename verklaart volgens mij waarom nu tien procent meer mensen dan
in maart bevestigend antwoorden op de vraag of zij overgewicht een
probleem vinden. Maar evenals in maart vindt bijna iedere Nederlander,
namelijk 99%, dat de consument zelf de belangrijkste veroorzaker van
het probleem is.
Uit de nieuwste peiling blijkt verder dat meer bewegen en
minder/anders eten volgens Nederlanders de twee beste manieren zijn om
overgewicht aan te pakken. Nul procent van de respondenten denkt dat
afslankmiddelen een goede optie zijn. Heijnen: Dit is een interessante
uitkomst, aangezien deze pillen en poeders wèl goed worden verkocht.
Kennelijk gebruikt men deze producten wel, maar beseft de consument
tegelijkertijd dat het weinig helpt.
Bijna alle respondenten (98%) vinden dat de consument zelf het lot in
handen moet nemen om iets aan het overgewichtprobleem te doen.
Daarnaast ziet men bij het oplossen ook een rol weggelegd voor de
overheid (26%), de fastfoodketens (21%) en de fabrikanten van snoep,
frisdrank en voedingsmiddelen (25%).
Van de onderzochte personen omschreef 48% zichzelf als te zwaar.
Hill & Knowlton is een van de grootste communicatieadviesbureaus van
Nederland. Het bureau volgt al een aantal jaren de mening van
Nederlanders ten aanzien van het overgewichtprobleem, zowel in
opdracht van klanten als uit eigener beweging. De peilingen van maart
en oktober zijn onderdeel van een doorlopende studie naar de meningen
over overgewicht, die Hill & Knowlton op eigen gezag uitvoert. De
consumentenpeilingen worden via internet uitgevoerd door peil.nl, het
onderzoeksbureau van Maurice de Hond.
Noot aan de redactie,