22-10-2004
Politici EU-lidstaten rijden met GM's HydroGen3
Tijdens de EU-conferentie Energy in Motion, die op 19 en 20 oktober in
de Westergasfabriek in Amsterdam plaatsvond, gaf General Motors acte
de presence met de HydroGen3.
Dit op de Opel Zafira gebaseerde prototype heeft waterstof als
brandstof. De milieuvriendelijke HydroGen3 werd gedurende de tweede
conferentiedag door tal van top-politici van de 25 Europese lidstaten
beproefd tijdens diverse testritten.
Tijdens de topconferentie, die in het kader van het Nederlandse
voorzitterschap van de Europese Unie in Amsterdam plaatsvond, gingen
diverse politici, alsmede vertegenwoordigers van bedrijfsleven,
energiemaatschappijen en kennisinstituten in op vraagstukken met
betrekking tot wegtransport, milieu en toekomstige
energie-/brandstofvoorziening. De mogelijkheid voor de deelnemers aan
de conferentie om een belangrijke speler in die discussie via de
HydroGen3 in de praktijk te beproeven, sloot hier natuurlijk
uitstekend op aan.
De HydroGen3 wordt door een brandstofcel aangedreven. De brandstofcel
genereert uit vloeibare waterstof, opgeslagen in een on-board tank, de
elektrische energie die nodig is om de motor (60 kW/82 pk) aan te
drijven. De krachtbron, met een maximum koppel van 215 Nm, brengt het
brandstofcelprototype vrijwel geruisloos vanuit stilstand op een
snelheid van 100 km/u in ongeveer 16 seconden en geeft de HydroGen3
een topsnelheid van 160 km/u.
AutoRai