Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems rapporteert financiële resultaten over derde kwartaal van 2004

Omzet uit licenties groeit met 10 procent, operationele winst neemt met 500 procent toe

SAN MATEO, Calif. - 22 oktober 2004 - Siebel Systems heeft de financiële resultaten voor het derde kwartaal van 2004 bekend gemaakt. Deze resultaten zitten aan de bovenkant van de op 4 oktober 2004 afgegeven voorlopige resultaten.

De omzet is in derde kwartaal van 2004 uitgekomen op 317 miljoen dollar, een toename met 5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. De omzet uit licenties is ten opzichte van het tweede kwartaal gestegen met 10 procent tot 105 miljoen dollar. De omzet uit onderhoud bedroeg 118 miljoen dollar, een stijging van 3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. Omzet uit serviceverlening en andere activiteiten kwam uit op 94 miljoen dollar, een groei van 3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004.

Marge en operationele winst bedroegen over het derde kwartaal van 2004 respectievelijk 8,1 procent en 26 miljoen dollar. Daarmee is de operationele winst ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004 vervijfvoudigd. De nettowinst over het derde kwartaal van 2004 bedroeg 19 miljoen dollar, een toename met 136 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. De winst per aandeel bedroeg in het derde kwartaal van 2004 0,04 dollarcent. Dat is in overeenstemming met de verwachtingen van analisten die op basis van GAAP 0,04 dollarcent per aandeel hadden voorspeld. De winst per aandeel van 0,04 dollarcent betekent bovendien een groeit met 100 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004.

De effectieve belastingdruk bedroeg gedurende het derde kwartaal 48 procent en is het resultaat van een verwachte overeenkomst met de Amerikaanse belastingdienst naar aanleiding van een onderzoek naar de jaren 1998 tot 2000 en omvat tevens aanpassingen die leiden tot een verwachte belastingdruk over het gehele jaar 2004 van 41 procent.

De positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cashequivalenten en korte termijninvesteringen bedroeg per 30 september 2004 2,15 miljard dollar. Dat betekent dat het bedrijf gedurende het derde kwartaal van 2004 33 miljoen dollar aan cash heeft gegenereerd.

Hoogtepunten van het derde kwartaal

De volgende hoogtepunten hebben plaatsgevonden sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems:

Nieuwe klanten gaan van start met oplossingen van Siebel Systems: in het derde kwartaal zijn circa 176.000 nieuwe gebruikers met oplossingen van Siebel Systems aan de slag gegaan. Aan het einde van het derde kwartaal werkten in totaal circa 2,8 miljoen mensen bij meer dan 4000 klanten met oplossingen van Siebel Systems.

Nieuwe opdrachten en projecten voor Siebel Systems: het bedrijf heeft in het derde kwartaal 84 licentieovereenkomsten gesloten met nieuwe klanten of voor nieuwe projecten. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Accenture Australian Holdings, Administaff Services LP, Bayerische Motor Werke AG (BMW), British Telecommunications Plc, Cablevision SA de CV, Grand & Toy Ltd, Hewlett Packard, KPMG LLP, Kuwait Petroleum Italia SpA, London Borough of Haringey, Network Appliance Inc, Novartis Pharma GmbH, OppenheimerFunds Inc, Overture Services Inc, Pfizer SA, Raytheon Aircraft Company, Schneider National Inc, Telenor Pakistan Ltd, Ther-Rx Corporation, UMB Financial Corporation en Vodafone Limited.

Siebel Systems ontvangt nieuwe opdrachten van bestaande klanten: in het derde kwartaal van 2004 heeft het bedrijf 212 nieuwe licentieovereenkomsten afgesloten met onder andere de volgende bestaande klanten of projecten: BEA Systems Inc, Biogen Inc, Blue Cross Blue Shield of Florida Inc, Boehringer Ingelheim International GmbH, Carnival Cruise Lines, Center for Medicare and Medicaid Services, Chep USA, Experian Information Solutions Inc, Iberia Lineas Aereas de Espana SA, Renault SA, Saudi Business Machines, ScriptPro USA Inc, SKF Data Service AB, SmithKline Beecham Corporation, Standard Bank of South Africa Ltd, Sun Microsystems, Taldor Computer Systems Ltd, Tatra Bank AS en United Healthcare Services Inc.

Projecten van klanten: Siebel Systems heeft gedurende het derde kwartaal van 2004 296 projecten afgerond, onder andere bij:

- Department of Homeland Security (DHS) heeft Siebel Public Sector als oplossing voor het afhandelen van incidenten en zaken, voor business intelligence en voor het integreren van toepassingen. Deze beslissing vormt een belangrijke stap bij het integreren van 22 instellingen en organisaties. Het management van DHS ziet in Siebel Public Sector onder andere een oplossing voor het integreren van de talloze bestaande informatiesystemen. Siebel Public Sector 7.7 omvat onder andere Siebel Case Management, Universal Application Network en Siebel Analytics. Het biedt DHS een gemeenschappelijk platform voor het beheren van miljoenen gevallen die wereldwijd afgehandeld dienen te worden. Het systeem integreert alle informatie die nodig is voor het effectief beheren van voorvallen en incidenten.

- UnitedHealth Group heeft besloten te standaardiseren op Siebel Analytics voor alle rollen en functies op het gebied van verkoop, verkoopondersteuning en management bij alle groepsonderdelen. Het bedrijf breidt het toepassen van Analytics verder uit, zodat de groeistrategie optimaal ondersteund kan worden en de verkoop effectiever kan worden aangepakt. UnitedHealth Group zal diverse Siebel Business Analytics Applications toepassen om beter zicht te krijgen op klantenprocessen, zodat afnemers beter kunnen worden bediend. Het bedrijf zal deze applicaties tevens gebruiken om marktsegmenten te selecteren die potentieel vertonen voor hoge groei en een hoge waarde vertegenwoordigen. Ook wil het bedrijf deze toepassingen gebruiken voor het volgen van de relaties met partners en klanten en voor het op pro-actieve wijze meten, segmenteren en beheren van de prestaties van partners.

- Boehringer Ingelheim heeft Siebel Pharma Sales gekozen voor het vergroten van de effectiviteit van de verkoopstaf door het invoeren van best practices en door optimaal gebruik te maken van de geïntegreerde kijk op klanten over alle interacties met artsen en medewerkers van gezondheidszorginstellingen. Deze veelomvattende oplossing maakt het voor het bedrijf mogelijk om de inspanningen op het gebied van marketingcommunicatie beter te richten, zodat de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep wordt aangeboden. Het bedrijf heeft na een eerste succesvol project het gebruik van de Siebel-oplossing nu uitgebreid naar achttien extra landen en 3300 extra gebruikers, zodat nu in totaal meer dan 6000 medewerkers met Siebel Pharma Sales werken.

- Biogen Idec Inc breidt het gebruik van het Siebel Pharma-platform verder uit. Siebel Pharma maakt het voor het bedrijf mogelijk om verkoopprocessen te standaardiseren op één schaalbare en volledig geïntegreerde oplossing. Deze aanpak maakt het voor het bedrijf mogelijk om de effectiviteit van de verkoop en serviceverlening te verbeteren doordat verkoop- en servicemedewerkers gebruik kunnen maken van dezelfde centraal vastgelegde informatie over klanten en markten.

- Grand & Toy is een belangrijke Canadese leverancier van kantoorbenodigdheden. Het bedrijf heeft Siebel Sales & Service geselecteerd om zowel binnendienst- als buitendienstmedewerkers een eenduidige kijk op klanten te verschaffen. Naast de operationele efficiencyverbetering die hierdoor ontstaat denkt het bedrijf door het toepassen van deze oplossing bovendien per klant meer producten te kunnen verkopen en verwacht het gemakkelijker nieuwe klanten te kunnen winnen. De oplossing biedt medewerkers van de klantenservice volledige toegang tot alle accountgegevens en de volledige servicehistorie.

- Ingersoll-Rand heeft met de aanschaf van Partner Relationship Management (PRM), Sales, Service, Field Service, Analytics en Siebel CRM OnDemand het gebruik van Siebel CRM-software belangrijk uitgebreid. Het bedrijf zal Siebel-oplossingen gebruiken om een volledig zicht te krijgen op klanten. Door gebruik te maken van Siebel Analytics kunnen de vastgelegde gegevens bovendien worden geanalyseerd en gerapporteerd in de vorm van 'key performance indicators'. Het bedrijf heeft voor Siebel-oplossingen gekozen en niet voor producten van concurrenten vanwege de functionele rijkdom, de visie van Siebel Systems, het commitment van Siebel Systems ten aanzien van klanttevredenheid en de door Siebel Systems ontwikkelde architectuur die zich in de praktijk reeds ten volle heeft bewezen.

- LexisNexis Risk Management Group levert producten en diensten die bedrijven en overheden helpt om identiteiten vast te stellen en te controleren. Het bedrijf heeft Siebel CRM OnDemand gekozen om de medewerkers in het veld toegang te geven tot relevante klanteninformatie. Bovendien zal het bedrijf op basis van web services bestaande rapportagehulpmiddelen integreren met Siebel CRM OnDemand.

CEO van Siebel Systems geeft strategische 'roadmap' voor het vergroten van het succes van klanten: In zijn voordracht tijdens de door bijna 3000 mensen bezochte jaarlijkse Siebel User Week heeft J. Michael Lawrie, chief executive officer van Siebel Systems, een roadmap geïntroduceerd die aangeeft hoe bedrijven optimaal gebruik kunnen maken van technologische oplossingen en diensten, zodat zij optimaal kunnen inspelen op nieuwe kansen om extra omzet te genereren. Ook gaf hij aan hoe Siebel Systems de eigen producten en diensten aanpast om bedrijven te helpen optimaal van deze kansen gebruik te maken. Lawrie verschafte bovendien meer details over een aantal initiatieven dat Siebel Systems is gestart op het gebied van diensten, methoden waarmee klanten toegang tot Siebel-technologie kunnen verkrijgen en de wereldwijde aanwezigheid van het bedrijf. Lawrie ging onder andere in op de voortdurende nadruk die Siebel Systems legt op het ontwikkelen en in sommige gevallen aankopen van front-office oplossingen, op methoden van beschikbaar stellen van Siebel-technologie zodat bedrijven wereldwijd van deze oplossingen gebruik kunnen maken, op de verbreding en verdieping van de dienstverlening die Siebel Systems en haar partners klanten aanbieden en op de expansie van het bedrijf in nieuwe 'emerging markets'.

Groeiend gebruik van Siebel CRM OnDemand: De waarde van de contracten die Siebel Systems voor Siebel CRM OnDemand heeft ontvangen, is in het derde kwartaal van 2004 gegroeid met 32 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. Iets meer dan een jaar is Siebel CRM OnDemand nu beschikbaar in een groot aantal verschillende talen en met ondersteuning van tal van valuta. Siebel CRM OnDemand helpt steeds meer bedrijven op effectieve wijze klanten te winnen, vast te houden en te ondersteunen. Om de groei verder te verstevigen heeft Siebel Systems in het derde kwartaal een aparte divisie opgezet die zich richt op de markt van kleine en middelgrote ondernemingen. Bovendien is Siebel Systems een samenwerking aangegaan met T-Systems voor het aanbieden van Siebel CRM OnDemand in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Hongarije, Polen, Slowakije, Kroatië en Rusland. Tijdens de Siebel User Week 2004 demonstreerde Siebel Systems de zogeheten Siebel CRM OnDemand Industry Editions voor de financiële sector, de hightech-branche, bedrijven op het gebied van life sciences en de auto-industrie. Siebel CRM OnDemand is de eerste gehoste CRM-oplossing waarvan zowel de grafische gebruikersinterface, de aangeboden processen als het onderliggende datamodel geoptimaliseerd zijn voor branchespecifieke toepassingen.

Succes van Siebel Business Analytics onderstreept nieuwe strategische richting van Siebel Systems: De omzet die Siebel Systems in het derde kwartaal van 2004 behaalde uit licenties voor Siebel Business Analytics bedroeg 27,4 miljoen dollar. Dat is een groei van 17 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. Gedurende de eerste drie kwartalen van 2004 is de licentieomzet voor Siebel Business Analytics met 50 procent gegroeid ten opzichte van de eerste negen maanden van 2003. Bovendien heeft Siebel Systems de reeks analytische producten gedurende het derde kwartaal van 2004 belangrijk uitgebreid met nieuwe enterprise analytische toepassingen. Deze oplossingen zijn geïntroduceerd tijdens de eerste Siebel Business Intelligence Summit die van 3 tot 6 oktober in Los Angeles is gehouden. Georganiseerd in vier belangrijke applicatiegebieden - customer analytics, financial analytics, workforce/employee performance management en supply chain and supplier analytics - gaat het hier om complete business intelligence-oplossingen die het voor organisaties mogelijk maken om analyses uit te voeren. De resultaten die hieruit voortkomen, kunnen bovendien direct worden gebruikt om maatregelen te nemen of acties te starten. De toepassingen integreren gegevens uit een reeks van operationele systemen en gegevensbronnen, waaronder SAP, Oracle Applications, Peoplesoft en Siebel Systems. Naast deze nieuwe applicaties annonceerde Siebel Systems tevens een uitbreiding van de strategische samenwerking met IBM, Microsoft en Teradata.

Siebel Systems ontvangt erkenning vanuit de markt:

- Meta Group ziet Siebel Systems als 'leader' in markt voor CRM-applicaties. Analisten van Meta Group hebben de CRM-oplossingen van Siebel Systems gepositioneerd in de categorie 'leader' in het METASpectrum 2004-overzicht van CRM-aanbieders. Basis voor deze positionering vormen aspecten als de visie en strategie, bekendheid onder (potentiële) gebruikers en functionele rijkdom.

- Siebel Systems leidt voor tweede achtereenvolgende jaar wereldwijde 'customer analytics market': IDC heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar aan Siebel Systems de positie toegekend van marktleider in de markt voor 'customer analytics applications'. Volgens IDC had Siebel Systems in 2003 een marktaandeel van 15,4 procent van de wereldwijde markt voor deze producten. Bovendien groeit Siebel Systems sneller dan de markt. De omvang van deze markt wordt door IDC ingeschat op
1,5 miljard dollar in 2008.

- CRM Magazine noemt Siebel Systems 'leading enterprise CRM and midmarket CRM vendor': Siebel Systems is door het vakblad CRM Magazine uitgeroepen tot toonaangevende aanbieder van CRM-oplossingen in de enterprise- en midmarket-segmenten. Ook noemt het vakblad Siebel een 'market leader' in de markt voor marketing performance management en een 'company to watch' ten aanzien van CRM Analytics.

- Lezers van Intelligent Enterprise noemen Siebel Analytics Applications belangrijkste oplossing voor 'customer relationship management': In 2004 hebben lezers van Intelligent Enterprise Siebel Analytics Applications uitgeroepen als belangrijkste oplossing voor customer relationship management. Men roemde vooral aspecten als de producten, de productcycli, de ondersteuning en de professionele dienstverlening.

Siebel Systems benoemt nieuwe topmedewerkers: Siebel Systems heeft de volgende nieuwe managers benoemd:

- Les Rechan, voorheen senior vice president en general manager worldwide field operations in Noord-Amerika van Cadence Design Systems, bekleedt sinds kort bij Siebel Systems de positie van Senior Vice President en General Manager van de business unit 'Manufacturing and Automotive'. Hij rapporteert rechtstreeks aan de CEO. Les Rechan heeft meer dan twintig jaar ervaring opgedaan bij onder andere Cadence, IBM en Onyx Software.

- Reid Drucker is de nieuwe Senior Vice President en General Manager van de business unit 'Communications, Media and Energy'. Drucker rapporteert rechtstreeks aan de CEO. Reid Drucker heeft meer dan 25 jaar ervaring in de CRM- en telecommunicatie-industrie. Hij heeft gewerkt bij onder andere Accenture, Computer Sciences Corporation en Southern New Engeland Telecommunications.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl .

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000