22-10-2004
Fiat Panda 4x4 verschijnt per direct in twee smaken
Ten tijde van de internationale persintroductie werd er vanuit gegaan
dat in eerste instantie alleen de luxueuze Climbing-versie naar
Nederland zou komen, komend voorjaar gevolgd door de basisversie.
Nu er echter vanuit de professionele hoek al enorm veel interesse
wordt getoond in de vierwielaangedreven Panda, is besloten om ook dit
basismodel per direct in het programma op te nemen. Het instapmodel
luistert naar de naam Panda 4x4 Professional en staat vanaf 12.195,-
in de prijslijst. De Climbing kost 12.695,-. Hiermee vormt de Fiat
Panda 4x4 het goedkoopste aanbod in het 4x4-segment.
De Fiat Panda 4x4 Professional richt zijn pijlen met name op de
zakelijke rijd(st)er die de Panda puur omwille van zijn
vierwielaandrijving aanschaft. Met zijn zwartgekleurde bumpers en
stalen wielen met smallere banden is de Panda 4x4 Professional bij
uitstek geschikt voor het ruigere terreinwerk. De bijzonder scherpe
prijsstelling maakt hem voor bijvoorbeeld het MKB een gewilde knecht.
Denk aan bedrijven, instellingen en organisaties die niet altijd met
keurig geplaveide wegen te maken hebben. Voor de consument die binnen
de hype van 4x4 op zoek is naar een attractieve, betaalbare en lekker
ogende auto, is de Fiat Panda 4x4 Climbing natuurlijk het perfecte
aanbod. De Panda 4x4 Climbing heeft een grote fun-factor en is een
auto die in de betaalbare klasse iets extras biedt.
Beide nieuwe Panda versies worden in eerste instantie geleverd met de
beproefde, 60 pk sterke 1,2 liter FIRE benzinekrachtbron. Zoals de
naam al aangeeft, zijn beide uitgerust met een modern systeem van
vierwielaandrijving. Om precies te zijn een traploos regelende en zeer
snel, automatisch reagerende viscokoppeling. Deze viscokoppeling zorgt
ervoor dat de achterwielen een deel van het werk overnemen zo gauw de
voorwielen grip beginnen te v erliezen.DoorgaansrijdtdePanda4x4
als een normale voorwielaangedreven auto. Meestentijds wordt tot 98
procent van de krachten (op normaal, stroef asfalt) door de voorwielen
op de weg overgebracht. Alleen indien nodig helpen de achterwielen
mee. De werking is traploos variabel, tot de krachten uiteindelijk
gelijk over de vier wielen worden verdeeld. Dit garandeert niet alleen
veel meer tractie bij het optrekken, maar stelt diezelfde voorwielen
ook aanzienlijk beter in staat om hun andere (en niet minder
belangrijke) taak met verve te vervullen: sturen. Op testbanen blijkt
onomstotelijk dat de Panda 4x4 met aanzienlijk hogere snelheid een
bocht kan nemen dan een vergelijkbare, voorwielaangedreven uitvoering.
Wat een belangrijk voordeel oplevert met betrekking tot de veiligheid.
Techniek aangepast
De Panda 4x4 Professional en Panda 4x4 Climbing zijn in vergelijking
met de voorwielaangedreven Panda-uitvoeringen ingrijpend gewijzigd.
Kijk maar eens naar de ruime bodemspeling van respectievelijk 16 en
16,5 centimeter. Zon vijf centimeter meer dan de tweewielaangedreven
Panda. Maar de meest opvallende noviteit naast de 4WD natuurlijk - is
zonder twijfel de nieuw ontwikkelde achterwielophanging. De
semi-onafhankelijke torsieas van de Panda wordt in de 4x4 vervangen
door een onafhankelijk werkend systeem met gesleepte draagarmen. Het
geheel wordt samen met de aandrijving door een eveneens nieuw subframe
gedragen. Het garandeert niet alleen een uitmuntend weggedrag, maar
staat de wielen op ruw wegdek ook meer bewegingsvrijheid toe. Zonder
dat je het meteen ziet, is ook de McPherson voorwielophanging op
talloze punten veranderd. Met zijn dubbelwerkende schokdempers (de in-
en uitgaande slag wordt gedempt), aangepaste veren, dikkere
zuigerstangen in de dempers, nieuwe triangels en aangepaste
ophangbussen kun je bijna van een nieuwe set-up spreken.
Verfijnd
Hoe verfijnd de Panda 4x4 is, blijkt wel wanneer je de uitrusting
bekijkt. Zo is bijvoorbeeld de Dualdrive (in twee standen instelbare
elektrische) stuurbekrachtiging standaard. De Climbing uitvoering is
als gezegd de meest luxueuze versie van de twee. Hij is uiterlijk
herkenbaar aan de gescheiden beschermpanelen voor en achter, dakrails,
in carrosseriekleur gespoten bumpers en mistlampen. Tevens af-fabriek
aanwezig in deze Climbing: centrale vergrendeling met
afstandbediening, elektrische raambediening (voor) en
hoogteverstelling op de bestuurdersstoel.
AutoRai