PROFILE TYRECENTER
NIPO: 90% automobilisten weet vrijwel niets van winterbanden
Hoewel het gebruik van winterbanden volgens zowel de ANWB als 3VO een
aanzienlijke betere grip oplevert op de weg vanaf temperaturen lager
dan 7 graden Celsius, gebruikt slechts 5% van de automobilisten in
Nederland winterbanden. Dit is vooral toe te schrijven aan de
gebrekkige kennis van Nederlanders over winterbanden. Zo weet 90% van
de mensen niet wat het effect van winterbanden is op de remweg bij
gladde en natte wegen. Verder is 92% van de Nederlanders niet op de
hoogte van de weersomstandigheden waarbij je het beste met
winterbanden kunt rijden. Een kleine 60% kan winterbanden niet
onderscheiden van zomerbanden.
En dit terwijl de Nederlandse automobilist banden, na de remmen, als
de belangrijkste auto-onderdelen beschouwt voor hun
verkeersveiligheid. Deze resultaten zijn naar voren gekomen uit een
recent onderzoek dat TNS NIPO in augustus en september in opdracht van
Profile Tyrecenter onder 750 automobilisten in Nederland heeft
gehouden. Profile Tyrecenter start nu een intensieve
communicatiecampagne om de Nederlandse automobilist te wijzen op het
belang van winterbanden. Volgens 3VO wijst onderzoek door de jaren
heen namelijk uit dat 25 tot 35% van alle aanrijdingen een gevolg is
van het weer. Gladheid is bij slechte weersomstandigheden zoals regen,
sneeuw en ijzel bij vier op de vijf ongevallen de oorzaak.
50% vrouwen wil winterbanden als deze de veiligheid aantoonbaar
vergroten
De beperkte kennis is de voornaamste reden dat nog maar een klein deel
van de mensen in ons land winterbanden gebruikt bij temperaturen onder
7 graden. Bijna de helft van de vrouwen is echter bereid om tot
aanschaf over te gaan als blijkt dat de winterbanden toch aantoonbaar
beter zijn voor de verkeersveiligheid. Bij de mannen is dat 28%. Deze
mensen geven dan wel aan naar een bandenspecialist te gaan voor de
aanschaf van winterbanden en niet naar een merkdealer. De
belangrijkste reden voor de niet-gebruikers om geen winterbanden te
gebruiken, is dat ze er, volstrekt ten onrechte, vanuit gaan dat
winterbanden in Nederland nooit nodig zijn, Als tweede reden wordt
aangedragen dat winterbanden alleen nodig zijn als je op wintersport
gaat. Deze reden wordt op de voet gevolgd door een groot aantal mensen
die ronduit toegeven nooit stil te hebben gestaan bij het nut van
winterbanden.
Actievere overheidsrol gewenst
52% van de ondervraagde vrouwen en 46% van de ondervraagde mannen is
van mening dat de overheid intensiever zou moeten wijzen op het belang
van winterbanden voor de verkeersveiligheid. Bij leaserijders ligt dit
percentage zelfs op 59%. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat
heeft in een reactie richting Profile Tyrecenter echter laten weten
dit vooral een taak te vinden van de autobranche zelf.
'Grip op je leven...Grip op de weg'
De onderzoeksresultaten en de reactie van minister Peijs zijn voor
Profile Tyrecenter directe aanleiding om een landelijke
communicatiecampagne te starten onder de noemer 'Grip op je
leven...Grip op de weg' om Nederlanders te informeren over het belang
van winterbanden. Dit gaat ze o.a. doen met de uitgave van een
speciale 'winterbanden DVD', een 'winterbanden-glossy', een intensieve
advertentiecampagne en een unieke babycadeaudoos voor jonge ouders.
Profile Tyrecenter
Profile Tyrecenter is de internationale en snelgroeiende keten van
ruim 130 onafhankelijke allround autoservicebedrijven in de Benelux.
De keten is onlangs als tweede geëindigd bij de verkiezing 'Franchise
Formule van het Jaar 2004' en richt zich op zowel de particuliere en
zakelijke markt. De aangesloten zelfstandige autoservicebedrijven zijn
specialisten op het gebied van banden, wielen en auto-onderhoud
(inclusief APK). Profile Tyrecenter Nederland is gevestigd in
Veenendaal. In 2003 behaalde Profile Tyrecenter een omzet van ruim 180
miljoen euro.
EINDE BERICHT