http://www.minez.nl
Herziening hoofdstuk 5 Telecommunicatiewet
Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
19 oktober 2004
Maandag 19 oktober heeft de koningin bij koninklijke boodschap het
wetsvoorstel herziening hoofdstuk 5 telecommunicatiewet naar de Tweede
Kamer gestuurd.
Hoofdstuk 5 handelt over de gedoogplicht voor aanleg, instandhouding
en opruiming van telecommunicatie en omroepkabels.
Doelstelling van deze herziening is het ophelderen van een aantal
onduidelijkheden binnen de huidige wettekst en het herstellen van de
balans tussen publieke en private belangen die door de dynamiek in de
markt enigszins is verstoord. De gedoogplicht vormt een grote inbreuk
op het eigendomsrecht van de gedoogplichtigen. De nieuwe wet probeert
betere rechtsbescherming te geven aan burgers en publieke belangen
beter te waarborgen.
Hoofdlijnen van de wetswijziging
GEDOOGPLICHT
De gedoogplicht blijft gehandhaafd om de uitrol van openbare
elektronische communicatienetwerken te kunnen garanderen. De
gedoogplicht geldt niet alleen voor telecomaanbieders maar ook voor
aanleggers van telecomkabels. Bovendien ook lege mantelbuizen of
kabels die pas later deel gaan uitmaken van een netwerk vallen onder
de gedoogplicht. De buizen en kabels moeten dan wel binnen 4 jaar in
gebruik genomen worden. Voor de al aangelegde lege buizen en kabels
geldt een overgangsregime. Deze worden onder voorwaarden gedoogd tot 1
januari 2018. Het nieuwe wetsvoorstel stimuleert het in gebruik nemen
van al bestaande kabels en/of mantelbuizen.
De nieuwe wet stelt ook dat er moet worden gestreefd naar
overeenstemming met de gedoogplichtige over het tijdstip van aanleg,
de plaats en de wijze van uitvoering. De gedoogplichtige krijgt het
recht zelf te bepalen welke partij zijn grond terugbrengt in de
oorspronkelijke staat.
ROL GEMEENTE
De rol van gemeenten is duidelijker beschreven in het wetsvoorstel. Zo
staan onder andere in de nieuwe wet de publieke belangen die te allen
tijde gewaarborgd dienen te blijven expliciet benoemd. Ook is er een
bepaling opgenomen die moet voorkomen dat gemeenten marktverstorend
optreden. Dit betekent in de praktijk dat een andere afdeling of
directie het instemmingbesluit moet nemen dan de afdeling of directie
die bv. het zeggenschap uitoefent over de onderneming die zich
bezighoudt met het aanbieden van communicatie netwerken of
communicatiediensten
OVERIGE ONDERGRONDSE INFRASTRUCTUREN
De huidige wet schiet tekort door de relatie tussen telecomkabels en
overige ondergrondse infrastructuren niet te adresseren. In de nieuwe
wet dient een telecomaanbieder bij de aanleg, instandhouding en
opruiming van kabels de instandhouding van andere al in de grond
aanwezige werken niet in gevaar te brengen of zonder noodzaak te
bemoeilijken.
OPTA
De geschillenbeslechtende taken blijven vooralsnog bij de OPTA. Zodra
er een logisch moment voordoet zal minister Brinkhorst bezien in
hoeverre deze taken bij de OPTA blijven behoren.
Het wetsvoorstel is nu in behandeling bij de Tweede kamer.
Het gehele wetsvoorstel is te vinden op www.ez.nl onder nieuws en
Pers, Kamerbrieven.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl.
Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter,
telefoon (070) 379 6174, e-mail: C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl
21 okt 04 15:55
Ministerie van Economische Zaken