Convenant moet criminaliteit in wegtransport uitbannen
We moeten er met zn allen wat aan doen om te zorgen dat logistiek
ondernemen weer leuk wordt. Dat zei staatssecretaris Karien van Gennip
(Economische Zaken) tijdens de ondertekening van het convenant Aanpak
criminaliteit wegtransportsector. Het ministerie van EZ schat dat de
schade als gevolg van diefstal van vrachtwagens en ladingen jaarlijks
neerkomt op 152 miljoen. Ook verzekeraars ondervinden daar last van.
Diefstal van vrachtwagens en ladingen komt steeds vaker voor in
Nederland. Dieven hebben het vooral gemunt op computers, sigaretten en
parfum. Ook zijn werknemers steeds vaker betrokken bij criminaliteit.
Volgens verzekeraar TVM speelt personeel bij 60% tot 75% van de
berovingen een rol.
De overheid en de transportbranche hebben daarom de handen
ineengeslagen om definitief af te rekenen met criminaliteit. Begin
oktober hebben Karien van Gennip en vertegenwoordigers van het Verbond
(adjunct-directeur Leo De Boer), EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer,
Transport en Logistiek Nederland, Nederland Distributieland en de
ministeries van Justitie, V&W en BZK hun handtekening onder het
convenant gezet. Het convenant vloeit voort uit het Actieplan Veilig
Ondernemen, dat begin dit jaar m ededoorhetVerbondwerdondertekend.
Doel daarvan is de criminaliteit in de transportsector in 2008 met 25%
te verminderen.
Waarschuwing via sms
Een van de maatregelen die daaraan moet bijdragen, is het inzetten van
de zogenaamde Cell broadcast techniek. Daarmee kunnen chauffeurs door
een centrale via een soort sms-bericht worden gewaarschuwd als er in
de omgeving een vrachtwagen is gestolen. Het ministerie van EZ start
in het voorjaar van 2005 met een proef. Ik verwacht er veel van, zei
Van Gennip. Al hoop ik niet dat chauffeurs elkaar straks ook
snelheidscontroles doorgeven, voegde ze er grappend aan toe.
Zwarte lijst
Een andere maatregel is het veiliger maken van parkeerplaatsen. Ook
zullen TLN, EVO en KNV inventariseren of het mogelijk is een zwarte
lijst op te stellen van werknemers die in het verleden betrokken zijn
geweest bij criminele activiteiten.
Het Verbond zal samen met deze drie organisaties en de NDL bovendien
meewerken aan de promotie van de zogenaamde tracking and
tracing-systemen, waarmee de geografische positie van een voertuig kan
worden achterhaald. Voor verzekeraars is dit soort initiatieven
uitermate belangrijk, aldus Leo De Boer van het Verbond, aangezien ze
de schadelast aanzienlijk beperken. Dat is niet alleen voor
verzekeraars, maar ook voor de vervoerders van groot belang.
Verzekerd!, oktober 2004
Verbond van Verzekeraars